Lawaaioverlast warmtepomp zwembad aantonen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik moet binnenkort naar het vredegerecht (België) om aan te tonen dat de wamtepomp van het zwembad van mijn buren teveel lawaai maakt (het is een tegeneis, zij hebben mij voor de rechtbank opgeroepen, lang verhaal :/ ).
Dit is de informatie die ik heb:

Specificaties van de warmtepomp:
Decibel 1m dB(A): 43.1 - 53.8
Decibel 10m dB(A): 23.1 - 33.8
De warmtepomp staat op 0,5 meter van mijn tuin dus moet hier 6dB bij worden opgeteld.
Maximaal toegestaan geluidsdruk op de grens is 40dB.

De warmtepomp staat tegen een tuinhuis waardoor een deel naar mij wordt gereflecteerd.
Het ding maakt ook een zeer irritant geluid (niet het gewone lage gezoem).

Ik heb ook een bericht van de gemeente waarin staat dat een vergunning nodig is om een warmtepomp zo dicht tegen de grens te plaatsen en dat de buren die niet hebben.

De stelling van de buren is dat de warmtepomp prima werkt op 40dB en dat ze bijna nooit aanstaat.
De warmtepomp staat bijna constant en op vol vermogen aan maar ze zeggen dat ik dat niet kan aantonen.
Ik zou niet weten hoe ik dat moet aantonen.

De advocaatkosten zijn al hoog (duizenden euro's en de zaak moet nog voorkomen) en ik zou willen vermijden dat er dure experts moeten worden aangesteld.

Volgens dit document https://www.vaillant.nl/d...tepomp-032022-2344065.pdf moet er 3dB bij de geluidsdruk opgeteld worden als de warmtepomp tegen een muur staat. Maar dat gaat over een andere warmtepomp dus dat kan ik niet echt gebruiken. Ook zou er voor de tonaliteit 3 dB bijgeteld moeten worden dus dan zit ik al aan 66 dB.
De vraag is hoe ik dat kan aantonen met min of meer officiele gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:55
Ik ben geen jurist maar tonen de specificaties dit niet aan dan? Op een afstand van 1 meter maakt dat ding dus al meer geluid dan 40 decibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Jij hoeft niets aan te tonen. Gemeente geeft zelf al aan dat ze geen vergunning hebben en die wel nodig hebben. Dus.... wordt het hoog tijd voor een formeel handhavingsverzoek. Daarna kun je altijd nog naar de rechter. En laat er nou juist al jurisprudentie zijn over precies een zwembad-warmtepomp.

Het gaat ook om de geluidsproductie op vol vermogen. Dat hij op half vermogen minder geluid maakt, is qua regelgeving volledig irrelevent.

Kortste klap voor jou is op dit moment de "geen vergunning, wel vergunning nodig". En 3x raden wie er bezwaar gaat maken als er nu alsnog een vergunning wordt aangevraagd..... Als er iets illegaals staat (zonder benodigde vergunning) wat niet gelegaliseerd kan/gaat worden, dan is er maar 1 uitkomst: sloop/verwijdering.

Een buurtbewoner heeft hier nu een legalisatie-procedure voor een stuk uitbouw lopen. Dat geeft een hoop stress overigens, want als het niet gelegaliseerd wordt dan moet hij dus een stuk uitbouw gaan slopen. Een stuk (meer dan een paar centimetertjes) staat buiten het bebouwbare gebied van zijn perceel.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-04-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxed
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:45

Boxed

Is een vliegtuig...

Het beste bewijs is om een gekalibreerde meting te hebben van de geluidsdruk. Deze is bijvoorbeeld te huur bij Boels.

De specificaties zijn natuurlijk mooi, maar gemeten bewijs nog mooier

A good landing is one from which you can walk away. A great landing is one after which you can still use your airplane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:04
Mod edit. Succes met je zoektocht.

[ Voor 85% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:08 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Drardollan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:38:
Kan je niet simpel bewijs opslaan door de boel, met geluid, te filmen? Dat zal niet als bewijs qua hoeveelheid geluid gebruikt worden (hoeft ook niet, de specs zijn helder), maar wel om het aantal uren dat de pomp draait vast te stellen?
Dat is allemaal ruis. Het gaat niet om het aantal uren, het gaat niet om het geluid op half vermogen (ook niet als dat voldoende is om het water warm te houden). Het gaat enkel om de maximale geluidsproductie overdag en de maximale geluidsproductie op een ingebouwde nachtverlagingsstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:04
Mod edit. Succes met je zoektocht.

[ Voor 94% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:08 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:07
Twister336 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:19:
De stelling van de buren is dat de warmtepomp prima werkt op 40dB en dat ze bijna nooit aanstaat.
De warmtepomp staat bijna constant en op vol vermogen aan maar ze zeggen dat ik dat niet kan aantonen.
Het enige wat jij moet aantonen is dat dat ding op vol vermogen teveel lawaai maakt. Of ze hem wel of niet aanzetten moeten ze zelf weten, maar maakt niets uit voor de eisen waaraan zo'n ding moet voldoen.

En in principe geven de specs dit al aan, maar wil je meer bewijs zul je moeten gaan meten. En dan moet je een dB meter huren en meten op het moment dat dat ding aanstaat. De vraag is alleen of je dat meten zo kunt timen dat ie ook daadwerkelijk voluit staat te draaien.

Maar aangezien de gemeente al aangeeft dat er een vergunning nodig is, heb je het bewijs eigenlijk al. Dat ding mag daar niet staan vanwege de vergunning en daarbij geven de specs ook nog eens aan dat ie zelfs met vergunning daar niet mag staan vanwege teveel lawaai.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 19:33
Zonder vergunning voor een vergunningplichtig apparaat of bouwwerk hebben de buren geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik moet binnenkort naar het vredegerecht (België) om aan te tonen dat de wamtepomp van het zwembad van mijn buren teveel lawaai maakt (het is een tegeneis, zij hebben mij voor de rechtbank opgeroepen, lang verhaal :/ ).
Ik begrijp even niet zo goed waar de zaak over gaat. Volgens mij spelen er twee dingen:
  1. Je buren hebben een warmtepomp té dicht op je erfgrens geplaatst, waarvan de gemeente al aangeeft dat de noodzakelijke vergunning ontbreekt. Daar is geen zaak voor nodig, maar een simpel verzoek tot handhaving richting de gemeente zou voldoende moeten zijn.
  2. Er speelt nog iets, waar kennelijk een zaak voor nodig is
Wat is nu exact je vraag, want voor die warmtepomp hoef je zoals al gezegd is niets aan te tonen. Er is simpelweg geen vergunning voor. Waarom hebben je buren nu een zaak aangespannen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het lijkt me vreemd dat de buren jouw hier voor aanklagen, ik zou in elk geval dubbelchecken dat je met de specs van de juiste pomp bezig bent.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Marzman schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:49:
Het lijkt me vreemd dat de buren jouw hier voor aanklagen, ik zou in elk geval dubbelchecken dat je met de specs van de juiste pomp bezig bent.
Ze klagen hem hier ook niet voor aan, ze klagen hem voor iets anders aan. Maar om iets terug te doen is er deze tegeneis over de zwembad-pomp. Een stap naar de gemeente zou eigenlijk logischer zijn, maar aangezien TS niets zegt over de echte claim kunnen we weinig zeggen of deze tegenclaim logisch is of niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

je gaat je bijna afvragen of het niet buurtje pesten is als de aanleiding een andere zaak is.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-06 16:23

Ik vind dit wel een prachtige redenering van de buren. Gewoon compleet langs de specificaties van de fabrikant gaan en zelf maar roepen dat TS het moet bewijzen.

Zelf heb ik een rechtszaak gehad waarbij de tegenpartij ook "nu-uh" zei over de specificaties van de fabrikant. Dat is toen niet bepaald goed gevallen bij de rechter.

Ten tweede zou je volgens deze logica ook gewoon een complete geluidsinstallatie op de grens met de buren kunnen zetten en die naar de buren richten. Als ze gaan klagen zeg je maar dat ze meetapparatuur moeten installeren zodat ze kunnen meten op het moment dat jij overlast veroorzaakt. Ik kan niet zien hoe een rechter daar uberhaupt in mee zou gaan.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Het hele verhaal dan...
De buren hebben een paar jaar geleden een zwembad dicht tegen mijn tuin geplaatst. Hierna eisten ze dat al mijn bomen in de hoogte werden afgekapt tot max 5 meter omdat er schaduw op hun zwembad terecht kwam (de bomen stonden er al 10-15 jaar). Ik heb hen gemaild dat ik dat niet wilde doen en in dezelfde reactie mijn beklag gedaan over hun warmtepomp. Hun reactie hierop was dat ze dat eens gingen bekijken.

Vervolgens ben ik naar de gemeente gegaan met de vraag of de warmtepomp wel zo dicht bij de grens mocht staan. Toen kwam naar boven dat zowel het zwembad, de warmtepomp als een berghok onvergund waren geplaatst.
De buren moesten hiervoor een regularisatievergunning aanvragen maar dat deden ze enkel voor het berghok. Die vergunning werd geweigerd. Dit is intussen anderhalf jaar geleden. De gemeente zegt dat ze een gedoogbeleid voeren en dat ik naar de vrederechter moest gaan als ik er last van had.
Enkele weken nadat hun vergunning werd geweigerd hebben ze me aangeklaagd voor mijn bomen.

Dus ik weet niet of het ontbreken van een vergunning volstaat voor de vrederechter. Daarom dat ik zoveel mogelijk wil aantonen dat die constructies overlast bezorgen en dat de zaak met een zitting kan worden opgelost

Van bewijzen heb ik de specs.van de warmtepomp (waar ik een foto van heb met het modelnummer) en geluidsmetingen die ik met mijn smartphone heb gemaakt. Die metingen kwamen overeen met de specs (53-56dB).

Maar aangezien de buren alles ontkennen (ook dat er vergunningen nodig zijn) denk ik niet dat enkele screenshots van een dB app iets gaan uithalen.

Ik heb zelf nog wat verder zitten zoek en kwam op dit document:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waEc1Jap17Ivmb18nY6MLVmyypc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aQZyZ9edJzYR48mJxXkrvH8o.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hierop wat lijntjes zitten trekken, de formule toegepast en kwam uit op 63 dB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Twister336 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:38:
Maar aangezien de buren alles ontkennen (ook dat er vergunningen nodig zijn) denk ik niet dat enkele screenshots van een dB app iets gaan uithalen.
Ze kunnen zoveel ontkennen als ze willen, maar het is niet eens zo dat ze geen vergunning hebben, de vergunning is afgewezen. Nog een stapje erger dus.
Daarbij zijn ook de eisen van de warmtepomp heel simpel en daar voldoen ze ook niet aan. Ik zou dus wel zoveel mogelijk informatie verzamelen, maar heel eerlijk gezegd ben je er met bovenstaande punten al.

Wat je bomen betreft ligt het er vooral aan of die daar wel of niet mogen staan (afstand tot erfgrens). De rechter zal die 2 zaken als het goed is los van elkaar bekijken en van beide onderzoeken of het wel/niet mag. De uitkomst kan dus ook zijn dat zowel het zwembad als de bomen niet mogen.

Hoe dan ook een apart verhaal, waarom naar de rechter stappen als de gemeente net heeft gezegd dat de hele constructie er niet mag staan? Ik zou dan ook niet alleen die warmtepomp meenemen in de tegeneis, maar ook dat de hele bebouwing er niet mag staan.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dus ik weet niet of het ontbreken van een vergunning volstaat voor de vrederechter. Daarom dat ik zoveel mogelijk wil aantonen dat die constructies overlast bezorgen en dat de zaak met een zitting kan worden opgelost
De defnitie van gedogen is dat onder bepaalde voorwaarden zaken die illegaal zijn toch toegestaan worden, bijvoorbeeld als niemand last heeft van de situatie.

Aan die laatste voorwaarde, wordt nu niet voldaan. Ik zou de gemeente vragen om een schriftelijke reactie waarin men de huidige situatie wil gaan beschrijven. Dan zou op papier moeten komen staan dat het een illegale situatie betreft, en dat lijkt het mij een hamerstuk te zijn.

Daarnaast ben ik even benieuwd op welke grond je buren eisen dat jij je bomen gaat snoeien. Dat zal ongetwijfeld "hinder" zijn voor hun zwembad, maar ja.... dat zwembad is illegaal en mag daar toch niet zijn...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:55
Question Mark schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:53:
[...]

De defnitie van gedogen is dat onder bepaalde voorwaarden zaken die illegaal zijn toch toegestaan worden, bijvoorbeeld als niemand last heeft van de situatie.

Aan die laatste voorwaarde, wordt nu niet voldaan. Ik zou de gemeente vragen om een schriftelijke reactie waarin men de huidige situatie wil gaan beschrijven. Dan zou op papier moeten komen staan dat het een illegale situatie betreft, en dat lijkt het mij een hamerstuk te zijn.

Daarnaast ben ik even benieuwd op welke grond je buren eisen dat jij je bomen gaat snoeien. Dat zal ongetwijfeld "hinder" zijn voor hun zwembad, maar ja.... dat zwembad is illegaal en mag daar toch niet zijn...
En daarbij, de bomen stonden er al voor de zwemgelegenheid kwam. Dus wat heb je dan voor eis, tenzij de buren weten dat die bomen er niet mogen staan. Maar dan nog, die bomen kunnen ook gedoogd worden. Als het zwembad dan ook gedoogd wordt komt niemand verder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:44
Eerst en vooral: duizenden euro's aan kosten? Je weet dat je bij het vredegerecht je gerust jezelf mag verdedigen (en dat dit ook vaak gedaan wordt)? Zolang je rustig blijft en gewoon je verhaal doet, gaat de rechter dit perfect aanvaarden (bron: ervaring bij een dispuut).

Wat betreft je bomen: in 2021 is hiervoor nieuwe wetgeving ingegaan. Jouw bomen zijn van daarvoor en daar gelden dus de oude regels:
  • hoogstammige bomen op minstens twee meter van de perceelsgrens, laagstammige op 0.5m
  • staan ze dichter, dan kan er via het vredegerecht geëist worden dat ze gerooid worden
  • ouder dan 30 jaar dan is het verjaard en mogen ze blijven
Afhankelijk van de afstand en het type bomen, gaan je buren dus altijd gelijk krijgen want dit heeft niets te maken met een zwembad of niet. Je argument van het illegale zwembad gaat de rechter zelfs niet bekijken.

Het is mij niet duidelijk of je dit al gedaan hebt maar je gaat dus zelf ook klacht moeten neerleggen bij de vrederechter voor dat zwembad. Veel kosten moet je daar niet aan doen. €50 en jezelf vertegenwoordigen lijkt mij voldoende. Het belangrijkste argument dat je hebt is bewijs van de gemeente dat het zwembad (en toebehoren) er illegaal ligt. Je kan geluidsoverlast aanhalen maar dat is moeilijker te bewijzen en hier zeker aangezien de norm hoger ligt dan de warmtepomp produceert. In Vlaanderen is dat overdag 45 dB(A) maar mogelijk is er lokale wetgeving die strenger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-06 22:30

Waarom denk je dit? Ik denk dat je vrij sterk staat eigenlijk. Wellicht kun je een onafhankelijke professionele meting laten uitvoeren om je zaak sterker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:45
Je zou een camera kunnen gebruiken: deze bij de erfgrens zetten, naar je huis richten, en die gedurende een week in lage resolutie film laten maken met geluid, en dat meenemen naar de zitting. Als je dan effectief ook een gecalibreerde dB meter ernaast hebt, kan je wel aantonen dat het over meer tijd is dan buren zeggen en meer dB is dan ze beweren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Horla schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:45:
Eerst en vooral: duizenden euro's aan kosten? Je weet dat je bij het vredegerecht je gerust jezelf mag verdedigen (en dat dit ook vaak gedaan wordt)? Zolang je rustig blijft en gewoon je verhaal doet, gaat de rechter dit perfect aanvaarden (bron: ervaring bij een dispuut).
Ik heb mezelf verdedigd tijdens de zittingen in verzoening maar dat lukte niet echt. Zij hadden wel een advocaat meegenomen.
Afhankelijk van de afstand en het type bomen, gaan je buren dus altijd gelijk krijgen want dit heeft niets te maken met een zwembad of niet.
Er is een boom die 30 cm te dicht staat. De buren hebben echter ook een boom die op 1 meter van de erfgrens staat. Ik heb daar totaal geen last van maar heb dat in mijn tegeneis gemeld.
Het is mij niet duidelijk of je dit al gedaan hebt maar je gaat dus zelf ook klacht moeten neerleggen bij de vrederechter voor dat zwembad. Veel kosten moet je daar niet aan doen. €50 en jezelf vertegenwoordigen lijkt mij voldoende. Het belangrijkste argument dat je hebt is bewijs van de gemeente dat het zwembad (en toebehoren) er illegaal ligt. Je kan geluidsoverlast aanhalen maar dat is moeilijker te bewijzen en hier zeker aangezien de norm hoger ligt dan de warmtepomp produceert. In Vlaanderen is dat overdag 45 dB(A) maar mogelijk is er lokale wetgeving die strenger is.
De warmtepomp produceert 63 dB wat een pak hoger is dan toegelaten. Van die 45 dB moet nog 5 dB worden afgetrokken omdat het om een vaste installatie gaat.
In de tegeneis werd al het zwembad en andere zaken aangehaald. Er is ook al een plaatsbezoek van de vrederechter geweest waarbij het zwembad en de warmtepomp werden bekeken en gefotografeerd.
Ik heb emails van de gemeente die aantonen dat beide onvergund zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-06 16:45
Horla schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:45:

Wat betreft je bomen: in 2021 is hiervoor nieuwe wetgeving ingegaan. Jouw bomen zijn van daarvoor en daar gelden dus de oude regels:
  • hoogstammige bomen op minstens twee meter van de perceelsgrens, laagstammige op 0.5m
  • staan ze dichter, dan kan er via het vredegerecht geëist worden dat ze gerooid worden
  • ouder dan 30 jaar dan is het verjaard en mogen ze blijven
Afhankelijk van de afstand en het type bomen, gaan je buren dus altijd gelijk krijgen want dit heeft niets te maken met een zwembad of niet. Je argument van het illegale zwembad gaat de rechter zelfs niet bekijken.

Volledig eens hiermee. Je moet gewoon zelf een 'zaak' starten voor het vredegerecht. Een gedoogbeleid is allemaal mooi en wel, maar als je een melding doet bij de omgevingsambtenaar van de gemeente over onvergunde gebouwen, zal die je toch een antwoord moeten bezorgen over de vergunningsstatus. Dat antwoord kan je dan gebruiken om je zaak officieel in te dienen.

Kijk voor jezelf ook eens na of het inderdaad vergunningsplichtig is via https://www.omgevingsloke...n-siervijvers-zwemvijvers.
In dit geval is de vraag dus:
Totaal aan constructies in de tuin < 80 m² ?
Minder dan 1m van de perceelgrens?
Minder dan 30m van de woning?
Kwetsbaar gebied ?

[ Voor 8% gewijzigd door Knappa op 29-04-2024 18:06 . Reden: Link naar algemene regels vrijstelling en melding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 21:10

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zou er proberen mee te leven en de buur zoveel mogelijk te mijden...

Als het zo slecht zit zou ik zelfs rustig uitkijken naar een andere woning of plots een heel actieve doe-het-zelver worden.

Heb hetzelfde meegemaakt met een buur en mijn houtkachel.
vredegerecht en daar zeiden ze dat we onze schouw 1 meter hoger moesten maken.
Ik heb daar toen 1.5 meter van gemaakt.

Toen we weer moesten samen zitten met de buur, vond die het nog niet genoeg. Echter zei de rechter dat we meer dan voldoende hoog zitten met onze schouw en deze zaak afgerond moest zijn.

Hij wilde nog in beroep gaan, maar de rechter zei dat hij voor alle kosten ging opdragen als onze schouw geen overlast bezorgde tijdens het stoken. En omdat wij een Acbat catalysator hebben kan je eens de houtkachel op temperatuur is niets meer rieken of zien van rook.

Ondertussen is het al een jaar geleden en we hebben er gelukkig niets meer van gehoord, andere buren zeiden dat ze er totaal tot nauwlijks last van hadden.

Dus misschien moet je een buur zien te vinden die mee wilt getuigen?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• applenerd86
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 06-05 22:29
Hoi, ik was dit topic aan het volgen, omdat het voor ons een herkenbaar verhaal is.

Ter info:
a) In woongebieden mag (overdag) 45dB geproduceert worden
-> Een zwembadwarmtepomp die meer dan 45dB produceert is wel heel luid. Is dit met een gekalibreerde geluidsmeter? Niet gekalibreerd kan dit tot wel 10dB afwijken.

b) Het aantal KW in de titel van het product van de warmtepomp is de verwarmingscapaciteit. Het elektrisch vermogen ligt bv rond de 1KW. (het exacte staat in de technische fiche) informatie van de website van de vlaamse overheid:
Huishoudelijke warmtepompen zijn meestal niet vergunnings- of meldingsplichtig tenzij
de warmtepomp een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW of meer heeft.
De geïnstalleerde totale drijfkracht komt overeen met het elektrische vermogen van de warmtepomp. Het elektrische vermogen ligt heel wat lager dan het thermische vermogen van de warmtepomp.

Maw: een zwembadwarmtepomp is niet meldings of vergunningsplichtig. Daarnaast zijn er inderdaad regels mbt het plaatsen aan de perceelgrens. Uitzondering is dat er een muur / afscheiding is. Dan komt die te vervallen.

Mijn advies is om goed na te gaan of ze écht meer geluid produceert dan toegestaan.

[ Voor 61% gewijzigd door applenerd86 op 19-06-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
applenerd86 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:23:
Hoi, ik was dit topic aan het volgen, omdat het voor ons een herkenbaar verhaal is.

Ter info:
a) In woongebieden mag (overdag) 45dB geproduceert worden
-> Een zwembadwarmtepomp die meer dan 45dB produceert is wel heel luid. Is dit met een gekalibreerde geluidsmeter? Niet gekalibreerd kan dit tot wel 10dB afwijken.

b) Het aantal KW in de titel van het product van de warmtepomp is de verwarmingscapaciteit. Het elektrisch vermogen ligt bv rond de 1KW. (het exacte staat in de technische fiche) informatie van de website van de vlaamse overheid:
Huishoudelijke warmtepompen zijn meestal niet vergunnings- of meldingsplichtig tenzij
de warmtepomp een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW of meer heeft.
De geïnstalleerde totale drijfkracht komt overeen met het elektrische vermogen van de warmtepomp. Het elektrische vermogen ligt heel wat lager dan het thermische vermogen van de warmtepomp.

Maw: een zwembadwarmtepomp is niet meldings of vergunningsplichtig. Daarnaast zijn er inderdaad regels mbt het plaatsen aan de perceelgrens. Uitzondering is dat er een muur / afscheiding is. Dan komt die te vervallen.

Mijn advies is om goed na te gaan of ze écht meer geluid produceert dan toegestaan.
Sommige zwembadwarmtepompen maken een zeer doordringend geluid op bepaalde frequenties. Ik heb een buur die zo'n kreng heeft staan en hoewel het geen directe buur is en er flink wat afstand tussen zit kan je die toon zeer duidelijk horen tot in het huis. Of dat het meer dan 45dB is, dat weet ik niet maar het verstoort het woongenot. En de buur ontkent het probleem maar plaatst de warmtepomp wel zo ver mogelijk van hun eigen huis én gericht naar andere buren natuurlijk 8)7

De vraag is of je voor de vrederechter met hard bewijs moet komen of dat het aantonen van overmatige hinder met geluidsopnames en filmpjes al voldoende is. Getuigenissen van andere buren kunnen ook helpen lijkt me. In ieder geval dient de vrederechter voor verzoening en niet voor bestraffing. Het lijkt hier op dat de burenrelatie wel wat verzoening kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 15:37

ScreamGT

joejoe

En een geluidsisolerende constructie voorstellen, welke om de pomp gebouwd kan worden? Je hebt hedendaags toch voldoende isolatiemateriaal op de markt om dit een stuk dragelijker te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@Twister336 is er al een uitspraak? Ik ben benieuwd of de advocaat gelijk krijgt zonder een goed verhaal of een niet juist met een goed verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• applenerd86
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 06-05 22:29
Admiral Freebee schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Sommige zwembadwarmtepompen maken een zeer doordringend geluid op bepaalde frequenties. Ik heb een buur die zo'n kreng heeft staan en hoewel het geen directe buur is en er flink wat afstand tussen zit kan je die toon zeer duidelijk horen tot in het huis. Of dat het meer dan 45dB is, dat weet ik niet maar het verstoort het woongenot. En de buur ontkent het probleem maar plaatst de warmtepomp wel zo ver mogelijk van hun eigen huis én gericht naar andere buren natuurlijk 8)7

De vraag is of je voor de vrederechter met hard bewijs moet komen of dat het aantonen van overmatige hinder met geluidsopnames en filmpjes al voldoende is. Getuigenissen van andere buren kunnen ook helpen lijkt me. In ieder geval dient de vrederechter voor verzoening en niet voor bestraffing. Het lijkt hier op dat de burenrelatie wel wat verzoening kan gebruiken.
Volledig eens wat je zegt. Maar juridisch ga je weinig kunnen doen. Burenbemiddeling en zorgen dat je goed overeen komt, is het beste. Als de buur (met zwembad) het erkent en doet wat mogelijk is, en de andere buur verdraagzaam is, kom je het verst. Meestal heeft de buur zonder zwembad, de verwachting dat zoiets helemaal weg moet. Maar in tijden van groener omgaan met energie etc, moet iedereen daarmee 'leren' leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
peter13579 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:56:
@Twister336 is er al een uitspraak? Ik ben benieuwd of de advocaat gelijk krijgt zonder een goed verhaal of een niet juist met een goed verhaal.
Nee, nog niet. De zitting was twee weken geleden. De uitspraak komt pas in september.
De advocaten hebben elk maar een vijftal minuten gepleit. De vrederechter heeft helemaal niets gezegd behalve dat ze het ging bekijken. Er was dus helemaal geen discussie, enkel een zeer beknopte samenvatting van de neergelegde conclusies.

Enkele weken voor de zitting hebben ze dan toch vergunningen aangevraagd voor alles behalve de warmtepomp. Ze hebben wel aangegeven dat ze de warmtepomp gaan verplaatsen.
Normaal gezien zijn ze kansloos wat betreft die vergunningen omdat hun overtredingen wel zeer groot zijn, de regels in de wijk zijn behoorlijk streng. Maar de gemeente is wat dat betreft redelijk laks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-02 19:31
beetje mosterd naar de maaltijd, maar mocht de hinder van de warmtepomp blijven bestaan en je wil hier iets mee, dan adviseer ik om een meting te laten doen door een externe partij met gekalibreerde apparatuur. Hier betaal je vaak wel een aardig bedrag voor (rond de 1000 euro, afhankelijk van hoeveel dagen je meet), maar dan heb je wel een rechtsgeldig rapport.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:06
applenerd86 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:42:
[...]
Maar in tijden van groener omgaan met energie etc, moet iedereen daarmee 'leren' leven.
Wat heeft het moeten leren leven met een zwembadwarmtepomp te maken met groener omgaan. Juist dat zou ontmoedigd moeten worden, pure luxe zo'n zwembad. Dan spring je maar in koud water. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Nog geen uitspraak van de vrederechter maar wel van de vergunningsdienst.
Ze hebben hun constructieplannen moeten bijwerken nadat ik een bezwaar had ingediend. Op de nieuwe plannen staat de warmtepomp wel aangeduid en staat nu op een kleine 5 meter van mijn tuin en voor hun tuinhuis dus ik denk dat hiermee het lawaaiprobleem wel opgelost gaat zijn.

Mijn metingen werden inderdaad niet aanvaard omdat ze niet met een gekalibreerd apparaat werden gedaan *maar* ze zeggen er wel bij dat mijn metingen overeenkomen met het lawaai dat een courante warmtepomp maakt. Dat lijkt me toch wel belangrijk want hiermee gaan ze ervan uit dat een warmtepomp die zonder extra maatregelen tegen de perceelsgrens wordt geplaatst sowieso voor overlast zorgt.
Er werd ook bevestigd dat het maximaal toegestane geluidsniveau 40dB is op de perceelsgrens.
Ze moeten er op toezien dat de warmtepomp geen overmatige geluidsoverlast veroorzaakt.

Maar wat mij toch het meest opvalt zijn de redenen waarom al hun constructies geregulariseerd worden. In het besluit staat een lange lijst met hun overtredingen en daarbij staat doodleuk dat de regels al 30 jaar oud zijn en niet meer representatief zijn :F
Wat voor zin heeft het dan om dergelijke regels op te leggen? :?

Bewoners in de wijk die een vergunning aanvragen moeten eerst hun niet reglementaire constructies regulariseren maar dezelfde dienst zegt dat die regels oud en niet meer representatief zijn 8)7
Pagina: 1