Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-04-2024 13:55 ]
Bovenwettelijk is idd 5 jaar gelding.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:53:
De 20 wettelijke dagen moeten volgens mij opgemaakt zijn voor 1 juni het jaar erop. Hoe het met de bovenwettelijke dagen zit weet ik niet. Bij mijn werkgever zijn ze 5 jaar houdbaar, is ook duidelijk in onze policy.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Dit maakt niet uit, ze kunnen in contract zetten wat ze willen maar het burgerlijk wetboek (of waar dit dan ook in vast gelegd is, sorry tijd geleden dat ik deze strijd moest voeren) gaat voor contracten.Superkanjo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:54:
Wat staat er in je arbeidsovereenkomst betreft het meenemen van vrije dagen naar een volgend jaar? Volgens mij mogen ze dit prima doen, bij mij staat er ook dat ik met uitzondering van 5 dagen mijn vakantiedagen op moet maken.
nee, de wet staat boven een contractSuperkanjo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:54:
Wat staat er in je arbeidsovereenkomst betreft het meenemen van vrije dagen naar een volgend jaar? Volgens mij mogen ze dit prima doen, bij mij staat er ook dat ik met uitzondering van 5 dagen mijn vakantiedagen op moet maken.
Koekstra schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:54:
Gaat het om 40 uren of dagen? (je noemt ze beide, klein verschil ;-) )
Het meeste zal te vinden zijn in de CAO en evt, personeelshandboek. HR kan je ongetwijfeld vertellen hoe de vork in de steel zit, en ook of zij handelen volgens bepaalde regels die ergens op papier staan.
Als jij echt heel zeker weet dat je netjes al je mailtjes hebt gelezen, dan mogen ze dat echt niet zomaar doen. Ze hadden je ruim van te voren moeten vertellen dat ze voornemens zijn om je teveel uren uit te betalen, zodat jij nog kan zeggen: nou dat denk ik niet, ik neem wel 2 weken vrij, doei he! (uiteraard in overlegArwintju schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:49:
***members only***
Bij ons moet je zelf opgeven welke uren je gebruikt. Als je slim bent, dus eerste de wettelijke uren...als je dat niet doet snij je jezelf in de vingers.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
[ Voor 57% gewijzigd door naitsoezn op 16-04-2024 14:10 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Hij geeft aan 40 dagen verlof per jaar te hebben en dat hij nog zo'n 16 dagen overheeft van vorig jaar waar de werkgever er 11 van wil uitbetalen. Dit kunnen dus nooit de 20 wettelijke vakantiedagen zijn, omdat TS die al opgenomen heeft.naitsoezn schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:08:
Hoe groot is het bedrijf waar je werkt en val je onder een CAO? Sowieso moet er onderscheid gemaakt worden tussen wettelijke vakantiedagen en bovenwettelijke, want de (overtallige) wettelijke vakantiedagen mogen niet uitbetaald worden.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
mannetje of 80, valt onder CAO metalektro.naitsoezn schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:08:
Hoe groot is het bedrijf waar je werkt en val je onder een CAO? Sowieso moet er onderscheid gemaakt worden tussen wettelijke vakantiedagen en bovenwettelijke, want de (overtallige) wettelijke vakantiedagen mogen niet uitbetaald worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Arwintju op 16-04-2024 14:26 ]
Arwintju schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:24:
[...]
mannetje of 80, valt onder CAO metalektro.
Zit dan toch iets anders in elkaar misschien. CAO meldt dat er 20 wettelijke en 7 bovenwettelijke dagen zijn. 13 dagen zijn zogenaamde roostervrije uren (ATV ook wel genoemd denk ik?). Ik vermoed dat de discussie dan anders wordt. Dat is namelijk bij wet wat meer vrijgelaten voor de werkgever...
Even babbelen met iemand van je OR voor meer informatie4.2.1 Het aantal vrije roosteruren
a. De werknemer bouwt vrije roosteruren op naar evenredigheid van de duur van zijn
dienstverband gedurende het kalenderjaar. Een heel kalenderjaar geeft recht op 104 vrije
roosteruren. Dit zijn 13 vrije roosterdagen.
b. In overleg met de ondernemingsraad kan de werkgever besluiten voor een kalenderjaar
minder of geen vrije roosteruren vast te stellen. Dit kan hij doen voor de hele onderneming,
voor één of meer afdelingen, of voor één of meer groepen werknemers.
c. Als de werkgever van deze mogelijkheid gebruik maakt, verhoogt hij het feitelijke salaris van
de werknemer over dat kalenderjaar met 0,383% voor elke 8 vrije roosteruren die deze
minder krijgt dan 104 uren per kalenderjaar.
[ Voor 54% gewijzigd door naitsoezn op 16-04-2024 14:35 ]
De eerste 20 dagen in een jaar die je opneemt zijn de wettelijke dagen, dit omdat die dus het kortst houdbaar zijn.Arwintju schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:24:
[...]
overigens kan ik niet specifiek aangeven bij urenverantwoording of ik wettelijk/bovenwettelijk opneem.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
OR hebben we niet...naitsoezn schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:28:
[...]
Niet vorige week aangekondigd dus en ook niet zonder overleg.
offtopic:
De terminologie verschilt nogal eens van bedrijf tot bedrijf en/of van sector tot sector. Bij 'ons' heten ze verlofuren, die zijn expliciet anders dan vakantieuren volgens de CAO waar ik onder val. En inderdaad, over dat soort uren heeft het bedrijf nogal wat vrijheid mee om afspraken over te maken in een CAO.
[...]
Even babbelen met iemand van je OR voor meer informatie
Kan ik zo even niet vinden. Personeelshandboek meldt dat voor werknemers in mijn fucntie (ADV) dagen niet worden uitbetaald, wat deze mail misschien nog wel gekker maakt...LordSinclair schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:35:
Wat staat er in je CAO over het uitbetalen van overuren? Want die uren compenseren normaal gesproken je ADV dagen (je werkt elke week 2 of 4 uur extra en daarmee bouw je ADV op).
Da's verplicht voor bedrijven met meer dan 50 werknemers.
[ Voor 43% gewijzigd door blitzkrieg op 16-04-2024 14:51 ]
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Dit snap ik inderdaad. Echter in de app die we gebruiken voor urenregistratie en om je saldo vrije dagen te bekijken wordt alleen gesproken over vakantie en tvt. dat is verder niet onderverdeeld. Ik mag aanemen dat het in mijn geval over de roostervrije uren gaat. wat mijn vermoeden versterkt dat dit opzich een actie is die ze mogen doen (buiten dat het wellicht erg op korte termijn is)corporalnl schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:43:
Wettelijke verlofuren zijn een half jaar in het nieuwe jaar geldig. ( dus wettelijke van 2023, zijn dus geldig tot juni 2024 )
De wettelijke moeten altijd als eerst opgenomen worden.
Bij bovenwettelijke moeten eerst de oudste uren opgemaakt worden, daarna pas de nieuwe.
Maar je haalt roostervrij en vakantie dagen door elkaar zie ik al.
Je hebt dus 27 vakantie dagen. ( 20 wettelijk en 7 bovenwettelijk )
Aan jou om een overzicht te vragen aan je werkgever en na te vragen over welke dagen/uren ze het hebben
Eigenlijk is dat hardstikke onlogisch. Bij ons gaan de wettelijke gewoon eerst (20 dagen) en daarna de bovenwettelijke (17 dagen).DaWizza schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:04:
[...]
Bij ons moet je zelf opgeven welke uren je gebruikt. Als je slim bent, dus eerste de wettelijke uren...als je dat niet doet snij je jezelf in de vingers.
Verder moet dit sowieso in overleg. Als je er geen problemen mee hebt, lekker laten gaan. Als je er iets mee wilt kun je er tegenin gaan.
Lijkt mij beter als eerst wettelijke dagen van 2023 op gemaakt worden, dan bovenwettelijk 2019, dan aan wettelijk 2024 pas te beginnen. Oftewel het beste lijkt mij als eerst het potje wordt gebruikt, dat het eerste komt te vervallen.FreakNL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:01:
[...]
Dus in volgorde van opmaken is het bij ons zo;
1) 20 wettelijke dagen 2024
2) evt wettelijke dagen van 2023 (maar die heb ik nooit over)
3) bovenwettelijk 2019
Nooit dingen baseren op aannames. Zou zeggen, neem contact op met HR. ( of in ieder geval de persoon die over personeelszaken/ uren gaan ) Die kunnen jou dit haarfijn uitleggen hoe het intern werkt. Daarna kan je kijken of ze voldoen aan de regels of niet.Arwintju schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:54:
[...]
Dit snap ik inderdaad. Echter in de app die we gebruiken voor urenregistratie en om je saldo vrije dagen te bekijken wordt alleen gesproken over vakantie en tvt. dat is verder niet onderverdeeld. Ik mag aanemen dat het in mijn geval over de roostervrije uren gaat. wat mijn vermoeden versterkt dat dit opzich een actie is die ze mogen doen (buiten dat het wellicht erg op korte termijn is)
Eeeum je hebt gelijk. Ik moet het anders zeggen , bij mij gaan gewoon degene op die als eerste zullen vervallen.Groentjuh schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:12:
[...]
Lijkt mij beter als eerst wettelijke dagen van 2023 op gemaakt worden, dan bovenwettelijk 2019, dan aan wettelijk 2024 pas te beginnen. Oftewel het beste lijkt mij als eerst het potje wordt gebruikt, dat het eerste komt te vervallen.
[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 16-04-2024 19:46 ]
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Zo simpel is het ook weer niet.DaWizza schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:55:
Wettelijke verlofdagen vervallen 6 maanden na het eigenlijke jaar.
Bovenwettelijke verlofdagen vervallen 5 jaar na het eigenlijke jaar.
Dat je de 'timer kan resetten' wist ik niet. Is dat eenmalig, of kan je ze tot in de eeuwigheid blijven verlengen met 5 jaar?Dido schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:41:
[...]
Zo simpel is het ook weer niet.
Wettelijke verlofuren vervallen inderdaad 6 maanden na het eigenlijke jaar, en ze mogen niet worden uitbetaald.
Bovenwettelijk uren verjaren vijf jaar na het eigenlijke jaar, mogen wel worden uitbetaald, en de verjaring kan je stuiten door een simpel mailtje aan je werkgever waarin je je recht op die uren vaststelt. Vanaf dat moment gaat de teller van 5 jaar opnieuw lopen.
Met name dat laatste stukje is bij veel werkgevers niet bekend, en het wordt vaak versimpeld tot "na 5 jaar vervallen ze", maar daarmee benadeelt de werkgever de werknemer aanzienlijk. Wettelijk slaat het de plank aardig mis.
The devil is in the details.
In principe kun je dat blijven herhalen. Het werkt net als een rekening die je niet betaalt: als de schuldeiser niet minstens elke vijf jaar zijn centen bij je claimt, verjaart de aanspraak.Hahn schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:43:
Dat je de 'timer kan resetten' wist ik niet. Is dat eenmalig, of kan je ze tot in de eeuwigheid blijven verlengen met 5 jaar?
[ Voor 16% gewijzigd door Dido op 17-04-2024 12:46 ]
Ik zie geen tegenstrijdigheid... je mag max 13x arbeidsduur per week aan bovenwettelijkedagen sparen. En alleen bovenwettelijke uren mag worden vervangen door uitkering. MAW wettelijk verlof mag niet worden uitgerkeerd want die moet je opnemen....Pejdref schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:38:
Uit de CAO:
4.1.8 c. Zolang het dienstverband duurt, mag het recht op
vakantie slechts worden vervangen door een uitkering
in geld voor zover het gaat om bovenwettelijke
vakantiedagen.
4.3.3 b. De werknemer mag bovenwettelijke vakantiedagen
sparen tot een maximum van dertien maal zijn normale
arbeidsduur per week. Deze gespaarde dagen verjaren
niet.
Ik zie hierin een tegenstrijdigheid.
Nee, de werkgever MAG diezelfde dagen vervangen door een uitkering in geld, ALS de werknemer daarmee akkoord gaat of daarom vraagt.Pejdref schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:51:
De tegenstrijdigheid die ik zie is dat je recht hebt op sparen van bovenwettelijke vakantiedagen. Maar de werkgever kan deze zelfde dagen vervangen door een uitkering in geld.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq