Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 12:29
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
afhankelijk van CAO en nog heel veel andere zaken.
Er zijn zelfs bedrijven die laten de dagen gewoon vervallen als je ze niet opneemt (of dat wettelijk ok is weet ik niet), maar het uitbetalen van die dagen hoeft niet per se meteen een slecht iets te zijn ;)

Dit is ook iets om de bekende stuwmeren van vrije dagen te voorkomen wat vroeger nog weleens voor kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

De 20 wettelijke dagen moeten volgens mij opgemaakt zijn voor 1 juli het jaar erop. Hoe het met de bovenwettelijke dagen zit weet ik niet. Bij mijn werkgever zijn ze 5 jaar houdbaar, is ook duidelijk in onze policy.
Zie ook https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-04-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Gaat het om 40 uren of dagen? (je noemt ze beide, klein verschil ;-) )

Het meeste zal te vinden zijn in de CAO en evt, personeelshandboek. HR kan je ongetwijfeld vertellen hoe de vork in de steel zit, en ook of zij handelen volgens bepaalde regels die ergens op papier staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-05 14:08
Wat staat er in je arbeidsovereenkomst betreft het meenemen van vrije dagen naar een volgend jaar? Volgens mij mogen ze dit prima doen, bij mij staat er ook dat ik met uitzondering van 5 dagen mijn vakantiedagen op moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 07:55
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:53:
De 20 wettelijke dagen moeten volgens mij opgemaakt zijn voor 1 juni het jaar erop. Hoe het met de bovenwettelijke dagen zit weet ik niet. Bij mijn werkgever zijn ze 5 jaar houdbaar, is ook duidelijk in onze policy.
Bovenwettelijk is idd 5 jaar gelding.

https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wettelijke verlofdagen vervallen 6 maanden na het eigenlijke jaar.
Bovenwettelijke verlofdagen vervallen 5 jaar na het eigenlijke jaar.

In de CAO staat soms dat je een x aantal dagen achter elkaar op moet nemen (bijv 2 weken).

meer info:
https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen

Uit eigen beweging uitbetalen mag niet volgens die tekst.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 07:55
Superkanjo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:54:
Wat staat er in je arbeidsovereenkomst betreft het meenemen van vrije dagen naar een volgend jaar? Volgens mij mogen ze dit prima doen, bij mij staat er ook dat ik met uitzondering van 5 dagen mijn vakantiedagen op moet maken.
Dit maakt niet uit, ze kunnen in contract zetten wat ze willen maar het burgerlijk wetboek (of waar dit dan ook in vast gelegd is, sorry tijd geleden dat ik deze strijd moest voeren) gaat voor contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Superkanjo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:54:
nee, de wet staat boven een contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
Koekstra schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:54:
Gaat het om 40 uren of dagen? (je noemt ze beide, klein verschil ;-) )

Het meeste zal te vinden zijn in de CAO en evt, personeelshandboek. HR kan je ongetwijfeld vertellen hoe de vork in de steel zit, en ook of zij handelen volgens bepaalde regels die ergens op papier staan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-05 09:00
Als jij echt heel zeker weet dat je netjes al je mailtjes hebt gelezen, dan mogen ze dat echt niet zomaar doen. Ze hadden je ruim van te voren moeten vertellen dat ze voornemens zijn om je teveel uren uit te betalen, zodat jij nog kan zeggen: nou dat denk ik niet, ik neem wel 2 weken vrij, doei he! (uiteraard in overleg :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Bij ons moet je zelf opgeven welke uren je gebruikt. Als je slim bent, dus eerste de wettelijke uren...als je dat niet doet snij je jezelf in de vingers.

Verder moet dit sowieso in overleg. Als je er geen problemen mee hebt, lekker laten gaan. Als je er iets mee wilt kun je er tegenin gaan.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoe groot is het bedrijf waar je werkt en val je onder een CAO? Sowieso moet er onderscheid gemaakt worden tussen wettelijke vakantiedagen en bovenwettelijke, want de (overtallige) wettelijke vakantiedagen mogen niet uitbetaald worden.

[ Voor 57% gewijzigd door naitsoezn op 16-04-2024 14:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 11:55

makje

Professioneel prutser

heb je echt 40 vakantiedagen? of heb je bijvoorbeeld 25 vakantiedagen en 15 ADV dagen?

In dat laatste geval gelden voor de ADV dagen weer hele andere regels en zouden de 40 uren die ze laten staan overeen komen met de bovenwettelijke 5 dagen.
Al zou je dan nog verwachten dat je tot 1 juli hebt om (een deel van) die andere uren ook nog op te nemen áls dat past in overleg.

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:25

Sandyman538

SandstorM [148839]

naitsoezn schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:08:
Hoe groot is het bedrijf waar je werkt en val je onder een CAO? Sowieso moet er onderscheid gemaakt worden tussen wettelijke vakantiedagen en bovenwettelijke, want de (overtallige) wettelijke vakantiedagen mogen niet uitbetaald worden.
Hij geeft aan 40 dagen verlof per jaar te hebben en dat hij nog zo'n 16 dagen overheeft van vorig jaar waar de werkgever er 11 van wil uitbetalen. Dit kunnen dus nooit de 20 wettelijke vakantiedagen zijn, omdat TS die al opgenomen heeft.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
naitsoezn schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:08:
mannetje of 80, valt onder CAO metalektro.

Zit dan toch iets anders in elkaar misschien. CAO meldt dat er 20 wettelijke en 7 bovenwettelijke dagen zijn. 13 dagen zijn zogenaamde roostervrije uren (ATV ook wel genoemd denk ik?). Ik vermoed dat de discussie dan anders wordt. Dat is namelijk bij wet wat meer vrijgelaten voor de werkgever...

overigens kan ik niet specifiek aangeven bij urenverantwoording of ik wettelijk/bovenwettelijk opneem. Heb ook nog een post TVT uren, daar is het weer anders voor volgens mij.

Ik verdwaal een beetje in alle termen/regels.

[ Voor 14% gewijzigd door Arwintju op 16-04-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Arwintju schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:24:
[...]

mannetje of 80, valt onder CAO metalektro.

Zit dan toch iets anders in elkaar misschien. CAO meldt dat er 20 wettelijke en 7 bovenwettelijke dagen zijn. 13 dagen zijn zogenaamde roostervrije uren (ATV ook wel genoemd denk ik?). Ik vermoed dat de discussie dan anders wordt. Dat is namelijk bij wet wat meer vrijgelaten voor de werkgever...
:) Niet vorige week aangekondigd dus en ook niet zonder overleg.
offtopic:
De terminologie verschilt nogal eens van bedrijf tot bedrijf en/of van sector tot sector. Bij 'ons' heten ze verlofuren, die zijn expliciet anders dan vakantieuren volgens de CAO waar ik onder val. En inderdaad, over dat soort uren heeft het bedrijf nogal wat vrijheid mee om afspraken over te maken in een CAO.
4.2.1 Het aantal vrije roosteruren
a. De werknemer bouwt vrije roosteruren op naar evenredigheid van de duur van zijn
dienstverband gedurende het kalenderjaar. Een heel kalenderjaar geeft recht op 104 vrije
roosteruren. Dit zijn 13 vrije roosterdagen.
b. In overleg met de ondernemingsraad kan de werkgever besluiten voor een kalenderjaar
minder of geen vrije roosteruren vast te stellen. Dit kan hij doen voor de hele onderneming,
voor één of meer afdelingen, of voor één of meer groepen werknemers.
c. Als de werkgever van deze mogelijkheid gebruik maakt, verhoogt hij het feitelijke salaris van
de werknemer over dat kalenderjaar met 0,383% voor elke 8 vrije roosteruren die deze
minder krijgt dan 104 uren per kalenderjaar.
Even babbelen met iemand van je OR voor meer informatie :)

[ Voor 54% gewijzigd door naitsoezn op 16-04-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Laatst online: 21:25

Sandyman538

SandstorM [148839]

Arwintju schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:24:
[...]
overigens kan ik niet specifiek aangeven bij urenverantwoording of ik wettelijk/bovenwettelijk opneem.
De eerste 20 dagen in een jaar die je opneemt zijn de wettelijke dagen, dit omdat die dus het kortst houdbaar zijn.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-05 13:00
Wat staat er in je CAO over het uitbetalen van overuren? Want die uren compenseren normaal gesproken je ADV dagen (je werkt elke week 2 of 4 uur extra en daarmee bouw je ADV op).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
naitsoezn schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:28:
[...]

:) Niet vorige week aangekondigd dus en ook niet zonder overleg.
offtopic:
De terminologie verschilt nogal eens van bedrijf tot bedrijf en/of van sector tot sector. Bij 'ons' heten ze verlofuren, die zijn expliciet anders dan vakantieuren volgens de CAO waar ik onder val. En inderdaad, over dat soort uren heeft het bedrijf nogal wat vrijheid mee om afspraken over te maken in een CAO.

[...]

Even babbelen met iemand van je OR voor meer informatie :)
OR hebben we niet...
LordSinclair schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:35:
Wat staat er in je CAO over het uitbetalen van overuren? Want die uren compenseren normaal gesproken je ADV dagen (je werkt elke week 2 of 4 uur extra en daarmee bouw je ADV op).
Kan ik zo even niet vinden. Personeelshandboek meldt dat voor werknemers in mijn fucntie (ADV) dagen niet worden uitbetaald, wat deze mail misschien nog wel gekker maakt...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Da's verplicht voor bedrijven met meer dan 50 werknemers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:30
Wettelijke verlofuren zijn een half jaar in het nieuwe jaar geldig. ( dus wettelijke van 2023, zijn dus geldig tot juni 2024 )

De wettelijke moeten altijd als eerst opgenomen worden.

Bij bovenwettelijke moeten eerst de oudste uren opgemaakt worden, daarna pas de nieuwe.

Maar je haalt roostervrij en vakantie dagen door elkaar zie ik al.

Je hebt dus 27 vakantie dagen. ( 20 wettelijk en 7 bovenwettelijk )

Aan jou om een overzicht te vragen aan je werkgever en na te vragen over welke dagen/uren ze het hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zou even goed kijken hoe ze dit qua potjes doen en wat je hebt opgenomen. ADV komt officieel te vervallen aan het einde van het jaar.

Hier gaat het trouwens net zo, ook metalektro, alles wordt op 1 hoop geveegd en je mag 40 uur meenemen naar het volgende jaar. Rest wordt uitbetaald. Klopt wettelijk inderdaad niet, maar is wel duidelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door blitzkrieg op 16-04-2024 14:51 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
corporalnl schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:43:
Wettelijke verlofuren zijn een half jaar in het nieuwe jaar geldig. ( dus wettelijke van 2023, zijn dus geldig tot juni 2024 )

De wettelijke moeten altijd als eerst opgenomen worden.

Bij bovenwettelijke moeten eerst de oudste uren opgemaakt worden, daarna pas de nieuwe.

Maar je haalt roostervrij en vakantie dagen door elkaar zie ik al.

Je hebt dus 27 vakantie dagen. ( 20 wettelijk en 7 bovenwettelijk )

Aan jou om een overzicht te vragen aan je werkgever en na te vragen over welke dagen/uren ze het hebben
Dit snap ik inderdaad. Echter in de app die we gebruiken voor urenregistratie en om je saldo vrije dagen te bekijken wordt alleen gesproken over vakantie en tvt. dat is verder niet onderverdeeld. Ik mag aanemen dat het in mijn geval over de roostervrije uren gaat. wat mijn vermoeden versterkt dat dit opzich een actie is die ze mogen doen (buiten dat het wellicht erg op korte termijn is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

DaWizza schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:04:
[...]

Bij ons moet je zelf opgeven welke uren je gebruikt. Als je slim bent, dus eerste de wettelijke uren...als je dat niet doet snij je jezelf in de vingers.

Verder moet dit sowieso in overleg. Als je er geen problemen mee hebt, lekker laten gaan. Als je er iets mee wilt kun je er tegenin gaan.
Eigenlijk is dat hardstikke onlogisch. Bij ons gaan de wettelijke gewoon eerst (20 dagen) en daarna de bovenwettelijke (17 dagen).

De bovenwettelijke blijven bovendien 5 jaar geldig..

Dus in volgorde van opmaken is het bij ons zo;

1) 20 wettelijke dagen 2024
2) evt wettelijke dagen van 2023 (maar die heb ik nooit over)
3) bovenwettelijk 2019
3) bovenwettelijk 2020
4) bovenwettelijk 2021
5) bovenwettelijk 2022
6) bovenwettelijk 2023

Als de dagen "verlopen" worden ze automatisch uitbetaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 00:08
FreakNL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:01:
[...]

Dus in volgorde van opmaken is het bij ons zo;

1) 20 wettelijke dagen 2024
2) evt wettelijke dagen van 2023 (maar die heb ik nooit over)
3) bovenwettelijk 2019
Lijkt mij beter als eerst wettelijke dagen van 2023 op gemaakt worden, dan bovenwettelijk 2019, dan aan wettelijk 2024 pas te beginnen. Oftewel het beste lijkt mij als eerst het potje wordt gebruikt, dat het eerste komt te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:30
Arwintju schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:54:
[...]

Dit snap ik inderdaad. Echter in de app die we gebruiken voor urenregistratie en om je saldo vrije dagen te bekijken wordt alleen gesproken over vakantie en tvt. dat is verder niet onderverdeeld. Ik mag aanemen dat het in mijn geval over de roostervrije uren gaat. wat mijn vermoeden versterkt dat dit opzich een actie is die ze mogen doen (buiten dat het wellicht erg op korte termijn is)
Nooit dingen baseren op aannames. Zou zeggen, neem contact op met HR. ( of in ieder geval de persoon die over personeelszaken/ uren gaan ) Die kunnen jou dit haarfijn uitleggen hoe het intern werkt. Daarna kan je kijken of ze voldoen aan de regels of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-05 11:32
Contact zoeken met HR en dit per email vast laten leggen. Daarna even advies vragen bij de vakbond.

Zij zullen het uitbetalen omdat dit " kapitaal " snel meer waard is geworden door alle CAO stijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Groentjuh schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:12:
[...]

Lijkt mij beter als eerst wettelijke dagen van 2023 op gemaakt worden, dan bovenwettelijk 2019, dan aan wettelijk 2024 pas te beginnen. Oftewel het beste lijkt mij als eerst het potje wordt gebruikt, dat het eerste komt te vervallen.
Eeeum je hebt gelijk. Ik moet het anders zeggen , bij mij gaan gewoon degene op die als eerste zullen vervallen.

Maar in de praktijk zijn dat nu de wettelijke van 2024. Wettelijke van 2023 heb ik al niet meer net als bovenwettelijke van 2019. Zelfs van 2020 niet meer, de oudste bovenwettelijke uren zijn van 2021. Die zijn nog wel ff geldig. Ik neem meestal zo’n 50 dagen per jaar op. Ik heb er sowieso 37 en ik bouw er door het jaar heen vaak ook nog wel een stuk of 10 a 15 op.

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 16-04-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54
Vakbond is inderdaad een prima organisatie om dit soort dingen aan voor te leggen, nadat je HR om opheldering hebt gevraagd.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 18:48

Dido

heforshe

DaWizza schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:55:
Wettelijke verlofdagen vervallen 6 maanden na het eigenlijke jaar.
Bovenwettelijke verlofdagen vervallen 5 jaar na het eigenlijke jaar.
Zo simpel is het ook weer niet.

Wettelijke verlofuren vervallen inderdaad 6 maanden na het eigenlijke jaar, en ze mogen niet worden uitbetaald.

Bovenwettelijk uren verjaren vijf jaar na het eigenlijke jaar, mogen wel worden uitbetaald, en de verjaring kan je stuiten door een simpel mailtje aan je werkgever waarin je je recht op die uren vaststelt. Vanaf dat moment gaat de teller van 5 jaar opnieuw lopen.

Met name dat laatste stukje is bij veel werkgevers niet bekend, en het wordt vaak versimpeld tot "na 5 jaar vervallen ze", maar daarmee benadeelt de werkgever de werknemer aanzienlijk. Wettelijk slaat het de plank aardig mis.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 22:45
Dido schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:41:
[...]

Zo simpel is het ook weer niet.

Wettelijke verlofuren vervallen inderdaad 6 maanden na het eigenlijke jaar, en ze mogen niet worden uitbetaald.

Bovenwettelijk uren verjaren vijf jaar na het eigenlijke jaar, mogen wel worden uitbetaald, en de verjaring kan je stuiten door een simpel mailtje aan je werkgever waarin je je recht op die uren vaststelt. Vanaf dat moment gaat de teller van 5 jaar opnieuw lopen.

Met name dat laatste stukje is bij veel werkgevers niet bekend, en het wordt vaak versimpeld tot "na 5 jaar vervallen ze", maar daarmee benadeelt de werkgever de werknemer aanzienlijk. Wettelijk slaat het de plank aardig mis.
Dat je de 'timer kan resetten' wist ik niet. Is dat eenmalig, of kan je ze tot in de eeuwigheid blijven verlengen met 5 jaar?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Hahn schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:43:
Dat je de 'timer kan resetten' wist ik niet. Is dat eenmalig, of kan je ze tot in de eeuwigheid blijven verlengen met 5 jaar?
In principe kun je dat blijven herhalen. Het werkt net als een rekening die je niet betaalt: als de schuldeiser niet minstens elke vijf jaar zijn centen bij je claimt, verjaart de aanspraak.

In feite zijn die bovenwettelijke verlofuren vergelijkbaar: het is een vordering die je op je werkgever hebt, en die verjaart na 5 jaar, tenzij je de verjaring stuit.

Wees overigens niet verbaasd als je eigen HR-afdeling hier niet van op de hoogte is.

Gelukkig is er de interweb: https://www.sdworx.nl/nl-...aring-hoe-zit-het-precies

[ Voor 16% gewijzigd door Dido op 17-04-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 21:02
Goede werkgever heb je als je 40 dagen heb, en al helemaal als een werkgever wilt dat je er sowieso 35 opneemt :) Iets met mentale/fysieke rust.

Hier als manager van een bedrijf met 30-40 werknemers is ook voorbode om de 25,5 vakantie door iedereen te laten opnemen. Het managen van veel werknemers die ook allemaal vakantie dagen meenemen is en blijft vaak een hoop gedoe. Al helemaal wanneer er nog een hoop overuren worden gedraaid. Wanneer een werknemer ineens 30-40-50 dagen heeft ''gespaard'' en ontslag neemt kan je wel 1 of 2 maanden opzegtermijn hebben, maar die worden direct weer ingevuld met ooh ik heb nog 30 vakantie dagen staan dus morgen is mijn laatste dag :D )

Ik zelf als persoon dus niet als manager vond t ''vroeger'' toen ik nog een jaar of 18/19 was wel lekker om veel op te sparen en lekker te laten uitbetalen. Maar tegenwoordig heb ik wel ontdekt dat t opnemen van alle dagen/overuren voor heel veel rust/ontspanning zorgt.

Maar een goede werkgever/manager zou ook iedereen met een halfjaarlijkse/jaarlijkse beoordeling/groeigesprek of wat jullie bedrijf ook gebruikt om eens te zitten met werknemers eens alles onder de loep te nemen. Vakantiedagen/overuren etc ''horen'' in zo'n gesprek te zitten. Van goh ik zie dat je nog 30 dagen open heb staan, nog plannen om ze op te nemen? want over een tijdje verlopen ze en moeten we ze anders uit betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 10-05 08:30
Uit de CAO:

4.1.8 c. Zolang het dienstverband duurt, mag het recht op
vakantie slechts worden vervangen door een uitkering
in geld voor zover het gaat om bovenwettelijke
vakantiedagen.

4.3.3 b. De werknemer mag bovenwettelijke vakantiedagen
sparen tot een maximum van dertien maal zijn normale
arbeidsduur per week. Deze gespaarde dagen verjaren
niet.

Ik zie hierin een tegenstrijdigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Pejdref schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:38:
Uit de CAO:

4.1.8 c. Zolang het dienstverband duurt, mag het recht op
vakantie slechts worden vervangen door een uitkering
in geld voor zover het gaat om bovenwettelijke
vakantiedagen.

4.3.3 b. De werknemer mag bovenwettelijke vakantiedagen
sparen tot een maximum van dertien maal zijn normale
arbeidsduur per week. Deze gespaarde dagen verjaren
niet.

Ik zie hierin een tegenstrijdigheid.
Ik zie geen tegenstrijdigheid... je mag max 13x arbeidsduur per week aan bovenwettelijkedagen sparen. En alleen bovenwettelijke uren mag worden vervangen door uitkering. MAW wettelijk verlof mag niet worden uitgerkeerd want die moet je opnemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 10-05 08:30
De tegenstrijdigheid die ik zie is dat je recht hebt op sparen van bovenwettelijke vakantiedagen. Maar de werkgever kan deze zelfde dagen vervangen door een uitkering in geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Pejdref schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:51:
De tegenstrijdigheid die ik zie is dat je recht hebt op sparen van bovenwettelijke vakantiedagen. Maar de werkgever kan deze zelfde dagen vervangen door een uitkering in geld.
Nee, de werkgever MAG diezelfde dagen vervangen door een uitkering in geld, ALS de werknemer daarmee akkoord gaat of daarom vraagt.

En dat geldt dus voor de bovenwettelijke dagen, want de wettelijke dagen MAG de werkgever niet uitbetalen, zelfs niet als de werknemer dat graag wil.

Wat de CAO hier regelt is dat de werknemer met zijn bovenwettelijke vakantieuren mag sparen voor een "sabbatical" of vervroegd pensioen van maximaal zes maanden - en de uren die hij op die manier opspaart hoeft ie niet binnen vijf jaar bij elkaar te sprokkelen. Zo'n bepaling is in overheidsland heel normaal en er is niets tegenstrijdigs aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zou de eerste stap niet gewoon zijn om even te bellen met de juiste afdeling, en daarbij aangeven dat je het verlofsaldo liever laat staan?

Dan hoor je dan wel of dit mogelijk is, of welke bepaling de werkgever hanteert om tot de keuze tot uitbetalen te komen. Als je dan hoort dat men tóch wil uitbetalen, kun je altijd aangeven dat jet het er niet mee eens bent, eea gaat uitzoeken en erop terug gaat komen.

Vanuit werkgevers snap ik overigens wel dat verlof ook bedoeld is om bij te komen en dat men niet wil dat er stuwmeren aan verlof ontstaan. Kortom, ga eerst eens in gesprek. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Wel een goed topic, naar aanleiding hiervan ook maar even goed naar mijn verlofsaldo gekeken. Hebben ze hier 80 uur afgeboekt per 1 januari omdat ze niet willen dat je meer dan 10 dagen meeneemt. Terwijl ik vorig jaar al meer dan mijn wettelijke uren heb opgenomen en er korter dan 5 jaar werk...
Pagina: 1