Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:01
Mijn vraag
Ik zit te kijken naar een vervanger voor mijn mac mini (die kuren vertoont)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Plex media server en plex media player

Ik heb wel wat vidoe's op youtube gezien maar hoor het liever van andere die deze setup al draaiend hebben.

Beste antwoord (via spawn666 op 16-04-2024 17:48)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

spawn666 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:12:

@Greatsword mac mini late 2014, 1.4ghz
8gb geheugen.
Dat is inderdaad een oud beestje. Met een Mac Mini M1 draai je tegenwoordig zonder problemen 4K, HEVC ,HDR materiaal dus die kan ik zonder problemen aanbevelen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54
Heb je zelf al geschikte apparaten gevonden? Wat is je budget? Moet het kunnen transcoderen? Zijn er eisen m.b.t. storage?

Zonder die info kunnen we denk ik vrij weinig. In mijn geval draait Plex nog prima op een oude Synology DS216Play. Maar transcoderen hoef ik niet te proberen :+

PMS heeft verder niet zoveel eisen en draait op veel platformen en hardware zoals een NAS. Hangt er maar vanaf wat je wil en eventueel zelf beschikbaar hebt aan (oude) hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Storage komt vanuit een veel grotere truenas server waar de media op staan. Dus locale opslag is uitsluitend voor het OS en wat kleine applicaties.
Transcoded denk ik niet gek veel gezien alles lokaal in het netwerk bekenden word via wifi en bedraad. Budget is eigelijk alles wat goedkoper is dan een nieuwe Mac mini (ik begin Apple een beetje zat te worden) maar vooral stabiel draaid
Wat belangrijk is dat streaming soms 1080 maar vaker 720p of lager vloeiend speelt zonder skips, artifacting en glitches afgespeeld kan worden naar 1 of twee apparaten.
Klinkt simpel maar de mag mini heeft er sindskort ineens problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@spawn666 Welke Mac Mini (specs) heb je nu dan?

Je hebt nu een Intel Nuc van 441,- geselecteerd, een tweedehands M1 Mini is voor dat bedrag ook wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54
Nooit overwogen om Plex als app te installeren op je TrueNas config dan? https://www.truenas.com/apps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
@Fauna wel aan gedacht maar de tests die ik tot nu toe gedaan met gaven te vaak crashes. Dus ben een beetje weggestuurd van plex server daar te draaien.

8gb geheugen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

spawn666 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:12:

8gb geheugen.
Dat is inderdaad een oud beestje. Met een Mac Mini M1 draai je tegenwoordig zonder problemen 4K, HEVC ,HDR materiaal dus die kan ik zonder problemen aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@spawn666 ik heb je topic even richting de juist hoek verhuisd. Verder voldoet je topic niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen en het resultaat daarvan te delen in het topic.

Nu is je vraag al opgelost, dus laten we het zo, maar let daarop bij het aanmaken van een nieuw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Ik heb een tweedehands M1 mac mini besteld. De allergie tegen windows was sterker dan mijn afgunst van apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk was ik voor een 2e hands mini of micro pc gegaan met linux erop.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
@Frogmen er weinig met Linux gedaan tot nu toe en wat ik geprobeerd heb ging mis 😅😅
Pagina: 1