Oxygen Not Included hapert elke 6 sec

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 22:20
Hallo allen!

Ik heb pasgeleden mijn pc een goede upgrade gegeven, maar ineens werkt Oxygen Not Included niet meer stabiel. Precies elke 6 seconden hapert de game.

Relevante software en hardware die ik gebruik;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 389,90€ 389,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 251,05€ 251,05
1BehuizingenFractal Design North XL - TGD Charcoal Black€ 171,40€ 171,40
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 112,20€ 112,20
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 33,40€ 33,40
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 219,90€ 219,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 161,-€ 161,-
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.508,75

Steam
Oxygen Not Included (Base game)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerst dacht ik dat het aan windows 11 lag. Ik had iets gevonden over Hardware accelerated GPU scheduling, dat uitgezet en voor 1 sessie werkte het. Daarna kwam de lag terug. Ik heb toen windows 10 geinstalleerd, maar hier is eigenlijk precies hetzelfde issue in. Ik heb al geprobeerd Resizable Bar uit te zetten, EXPO overclock te veranderen maar ook dit helpt niet.

Omdat het probleem precies elke 6 sec voorkomt denk ik dat het iets buiten de game moet zijn wat de vertraging oproept, de game zelf draait namelijk gewoon 120+ fps. Aangezien de install van windows net nieuw is kunnen het ook niet veel achtergrond programma's zijn. Overigens had ik deze issues niet toen ik nog op mijn Intel systeem gamede, waar de zelfde GPU in zat. Iemand die me kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heb je het probleem ook met andere games?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:12
  1. Wat voor upgrade heb je je pc gegeven?
  2. Wat heb je veranderd?
  3. Werkte het daarvoor wel?
  4. Heb je een verse WIndows install gedaan na de upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
alex3305 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:59:
  1. Wat voor upgrade heb je je pc gegeven?
  2. Wat heb je veranderd?
  3. Werkte het daarvoor wel?
  4. Heb je een verse WIndows install gedaan na de upgrade?
1. Alles behalve de GPU. Ik had een i7 6700k, 32 gb ram enz.
2. Nieuwe hardware en over naar windows 11.
3. Yes, dat was op windows 10.
4. Yes, ook terug naar windows 10 gegaan om te kijken of dat het was, maar zelfs na installatie en drivers zonder enig ander programma te installeren had ik de issue.
Nyarlathotep schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:57:
Heb je het probleem ook met andere games?
Nee alleen met Oxygen (so far)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
En over welke GPU heb je het dan? Dat mist nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
MicGlou schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:08:
En over welke GPU heb je het dan? Dat mist nog ;)
Oh wat dom, dacht dat die in die lijst stond. :F RX 7800xt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Als het goed is, is er een optie in de game dat lijkt op "Enable data collecting from Klei". Heb je deze uit staan?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
KilleBladhark schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:04:
Als het goed is, is er een optie in de game dat lijkt op "Enable data collecting from Klei". Heb je deze uit staan?
Yess, uit en aan geprobeerd. Doorspoelen in de game (3x speed) maakt ook geen verschil in de intervals. Het is altijd 5/6 sec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Ik ben onlangs ook bezig geweest met het troubleshooten van vage problemen icm met een 7800XT op Windows 11...

Verwijder de AMD drivers eens geheel mbv DDU en installeer daarna de drivers eens opnieuw.

https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
MicGlou schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:23:
Ik ben onlangs ook bezig geweest met het troubleshooten van vage problemen icm met een 7800XT op Windows 11...

Verwijder de AMD drivers eens geheel mbv DDU en installeer daarna de drivers eens opnieuw.

https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/
Heeft dat wel nut? Ik heb namelijk gisteren windows 10 geinstalleerd (vanaf 11) en meteen na de driver downloads oxygen geinstalleerd, en toen was het al. Of doet DDU meer dan een fresh windows instal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:19
joppe99999 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:54:
[...]

Heeft dat wel nut? Ik heb namelijk gisteren windows 10 geinstalleerd (vanaf 11) en meteen na de driver downloads oxygen geinstalleerd, en toen was het al. Of doet DDU meer dan een fresh windows instal?
Is het mogelijk de game ff te proberen met iGPU? Zijn die stutters/freezes dan weg of nog steeds een issue? Denk dat je misschien beter ff naar een forum voor deze game kan gaan though, als het probleem bij andere spellen niet optreedt. Het is natuurlijk mogelijk dat iemand hier het herkent, maar die kans is waarschijnlijk groter op een forum/medium waar veel mensen deze game spelen (dat zal hier wellicht niet het geval zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:14
Lijkt op een probleem wat vaak voorkomt bij dit spel. Zou het idd bij die hoek zoeken en vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Snowdog schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:07:
[...]

Is het mogelijk de game ff te proberen met iGPU? Zijn die stutters/freezes dan weg of nog steeds een issue? Denk dat je misschien beter ff naar een forum voor deze game kan gaan though, als het probleem bij andere spellen niet optreedt. Het is natuurlijk mogelijk dat iemand hier het herkent, maar die kans is waarschijnlijk groter op een forum/medium waar veel mensen deze game spelen (dat zal hier wellicht niet het geval zijn).
Toevallig vandaag geprobeerd, dan zijn de stutters weg. Ik heb dit ook gepost op het forum van de developer, reden dat ik het hier gepost had is omdat hier tech-savy mensen zijn die misschien iets van GPU/CPU instellingen afweten die hier mee te maken hebben. :) Het lijkt so far op een erg niche probleem die niet iedereen lijkt te hebben, dus ben een beetje radeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:19
joppe99999 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:25:
[...]

Toevallig vandaag geprobeerd, dan zijn de stutters weg. Ik heb dit ook gepost op het forum van de developer, reden dat ik het hier gepost had is omdat hier tech-savy mensen zijn die misschien iets van GPU/CPU instellingen afweten die hier mee te maken hebben. :) Het lijkt so far op een erg niche probleem die niet iedereen lijkt te hebben, dus ben een beetje radeloos.
Hmm, yea, zou 't verder ook niet weten. Proberen alle "smart features" in de Radeon software uit te schakelen, het is blijkbaar wel iets met de GPU dan. Misschien kan je eens proberen de hele boel te uninstallen en een driver only install te doen (als je dat niet al geprobeerd hebt). Ik neem aan dat 'ie dan alles automatisch uitknalt. Wellicht helpt dat, maar verder zou ik ook niet weten wat je nog kan proberen behalve een beetje Googlen en hopen dat je iemand kan vinden met hetzelfde probleem en een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
joppe99999 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:54:
[...]

Ja, dit ging om een compleet nieuw systeem en toch vreemde problemen tijdens het spelen van games... van blijven hangen tot crashen. Windows heeft nl. altijd standaard drivers aan boord of haalt drivers binnen op het moment dat hardware wordt gedetecteerd... met DDU schoon je dat grondig op. Je zou dit uiteraard niet verwachten bij een nieuw systeem... maar het kan sowieso geen kwaad zolang je niet meer verwijderd dan nodig.
Pagina: 1