Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odyssey2001
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Als na 2025 mijn HR CV ketel ter ziele gaat, mag ik deze dan weer vervangen door een nieuwe vergelijkbare HR CV ketel in combinatie met een dan verplichte hybride LW warmtepomp?

In alle berichtgeving vind ik daar weinig informatie over. Er wordt alleen over warmtepompen gerept, niet over CV ketels. Mag je na 2025 geen losse HR CV-ketel meer installeren maar wel weer een nieuwe vergelijkbare HR CV-ketel + LW warmtepomp?

Achtergrond:

Afgezien van subsidies is het wellicht beter om de technische ontwikkelingen af te wachten tot het moment dat de CV ketel de geest geeft. Misschien gaat de CV ketel nog wel 10 jaar mee.

De CV ketel vóór 2025 vervangen heeft dan denk ik alleen zin als je nu al weet dat je geen warmtepomp wilt, of als een WP/lage temperatuurverwarming niet gaat werken. Dat laatste zou bij mij nog wel ’s het geval kunnen zijn vanwege het ontbreken van vloerverwarming. Vervanging van de CV blijft dus wel een dilemma.

Eerst het huis maar 's na-isoleren (en op de bg de radiatoren vervangen) en kijken of dan de 50 graden test werkt. Dat hoop ik dan maar, anders blijft een warmtepomp toekomstmuziek of moet de vloer er alsnog uit.

Situatie
  • Jaren ’70 woning vrijstaand.
  • Woonoppervlak 167 m2.
  • CV ketel Nefit trendline HRC30 CW5 uit 2013.
  • Geen Vloerverwarming (wens om natuurstenen vloer te behouden).
  • Kolomradiatoren en convectorputten (moeten vervangen worden op bg).
  • Moet nog worden na-geïsoleerd (vloer, bodem, bodem, spouw, dak), renovatie dus.

Beste antwoord (via odyssey2001 op 16-04-2024 18:52)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:30
Volgens mij zeg je het precies goed.
Je mag na 2025 alleen hybride warmtepompen installeren.
Een hybride warmtepomp = CV ketel + warmtepomp.
De warmtepomp draait dan op de warmere dagen.
De CV ketel draait dan op de koudere dagen.

Het reduceert je gasverbruik en verhoogt je electriciteitsverbruik.
Alleen de installatie kosten van een hybride is een heel stuk hoger, omdat je in feit 2 systemen aan het installeren bent.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Volgens mij zeg je het precies goed.
Je mag na 2025 alleen hybride warmtepompen installeren.
Een hybride warmtepomp = CV ketel + warmtepomp.
De warmtepomp draait dan op de warmere dagen.
De CV ketel draait dan op de koudere dagen.

Het reduceert je gasverbruik en verhoogt je electriciteitsverbruik.
Alleen de installatie kosten van een hybride is een heel stuk hoger, omdat je in feit 2 systemen aan het installeren bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:39
Mod edit. Succes met je zoektocht.

[ Voor 103% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:07 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:03
@Drardollan Warmtepompen staan allang niet meer in de kinderschoenen. De installatiebedrijven en de ketelproducenten die nu in de warmtepompen stappen echter wel (remeha is een goed voorbeeld van hoe het niet moet). Installatiebedrijven maken er een potje van, dat was vroeger zo met CV ketels en dat is nu nog steeds het geval met warmtepompen. Verschil is dat een warmtepomp minder vergeeflijk is vanwege het lage vermogen.

Ik laat mijn ketel van 2010 gewoon hangen tot ie barst, wordt de komende jaren dan samen met de stalen gasleiding van 1978 gesaneerd. Ik wil geen nieuwe ketel en zeker geen hybride setup.
Dat is ook de valkuil bij veel hybride setups die vandaag de dag geïnstalleerd worden: het vermogen van een hybride warmtepomp is in mijn geval voldoende om mijn huis bij -10 warm te houden, maar de meeste hybride warmtepompen zijn kunstmatig ingeregeld voor hoge COP en laten het over aan de CV ketel als dat goedkoper is. Als dan vervolgens mijn CV ketel het begeeft kan ik de hybride warmtepomp weggooien of alsnog een nieuwe ketel ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan

[ Voor 97% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Daarnaast, als we na 2025 massaal overstappen op warmtepompen krijgen we in de winter net zo'n probleem met electriciteit op het net als wat we in de zomer hebben met zonnepanelen.
in de winter, voltage te laag, teveel verbruikers (wamtepompen)
in de zomer, voltage te hoog, teveel teruglevering (zonnepanelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Je vindt na 2025 echt nog wel iemand die voor jou een (ouderwetse) cv-ketel plaatst. Gewoon via marktplaats/werkspot een mannetje zoeken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan

[ Voor 92% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Drardollan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:08:
[...]

Je bevestigd, wellicht onbewust, precies waarom ik er ver weg van blijf :)

Wat er nu op de markt is, zowel qua hardware als installateurs, is mijn inziens niet serieus genoeg. Veel te veel problemen. Laat ze eerst maar eens zorgen voor volledige warmtepompen (geen hybride) die ook bij -20 graden zijn werk doet zonder de gevelstenen van jezelf of buurman eruit te trillen/blazen.
Wanneer is het voor 't laatst -20 geweest? Ik herinner me nog 2010 of 2011 toen mijn berging blank stond omdat de condensafvoer van de ketel was bevroren, maar echt koude winters heb ik daarna niet meer meegemaakt.

Veel installateurs denken nog steeds in 16mm alupex buisjes en mengverdelers. Om te verbloemen dat het niet werkt met een warmtepomp gooien ze er een buffervat in, wat ze dan ook nog op de zijkant monteren als het niet past.

Er is qua warmtepompen wel heel veel spul te krijgen wat gewoon voldoet. Er is genoeg spul wat bij -7 gewoon 5KW kan leveren zonder gedoe. Als je je huis een beetje isoleert heb je dat vermogen niet eens nodig om je huis warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Drardollan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:24:
[...]

En dan brand je huis af, succes met de verzekering. Als die er op een of andere manier lucht van krijgen dat je ketel geïnstalleerd is door een niet gecertificeerd bedrijf dan kan het wel eens een hele lastige tijd worden. Helaas zijn de regels daaromtrent behoorlijk aangescherpt de laatste jaren.

Als je een nieuwe CV wil dan moet je gewoon dit jaar handelen, ben je al het gedoe voor.
iemand via marktplaats/werkspot kan prima wél gecertificeerd zijn.

waar een wil is, is een weg. Er zijn tal van manieren te bedenken die gewoon legaal zijn en waarmee je hier aan kunt ontkomen. Tenzijn ze echt meer moeite gaan doen om het dicht te timmeren.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 16-04-2024 13:34 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

[ Voor 89% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Drardollan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:34:
[...]

Dat klopt. Maar die mag in 2025 ook geen nieuwe CV ketels meer leveren en/of aansluiten. Een gecertificeerd iemand gaat daar geen risico's mee lopen en zal ook prima werk hebben aan onderhoud van bestaande CV ketels.
als er markt is voor het blijven plaatsen van cv-ketels, dan zullen er mensen/bedrijfjes zijn die daar in gaan voorzien. Daar zijn echt wel constructies voor te bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan

[ Voor 96% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

[ Voor 94% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
In appartementen mogen na 2025 nog gewoon standalone CV ketels geplaatst worden, dus niet doen alsof er na 2025 niemand meer een CV ketel kan kopen en/of installeert.

nieuws: Kabinet NL verplicht warmtepomp niet in appartementen en monumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

[ Voor 94% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-04 11:46
Dat is geheel afhankelijk van de verwachtte terugverdientijd. Wanneer deze langer is dan 7 jaar (ik meen ergens gelezen te hebben vanaf ongeveer 1700m3/jr) dan geldt de verplichting niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52
Aangezien jij vrijstaand woont denk ik niet dat een warmtepomp voor jou een probleem gaat zijn, die kan ook wel werken zonder vloerverwarming als je de boel enigszins goed isoleert en/of genoeg afgifte vermogen creëert (bv met T33 radiatoren en/of wat fans eronder).

Los daarvan, wat generieker over warmtepompen:

- ik vraag me serieus af hoe gemeentes bij rijtjeshuizen straks de geluidsnormen willen gaan toepassen als iedereen een wp moet installeren en er eigenlijk niet genoeg ruimte is
- NL heeft imho zo ongeveer het slechtste klimaat dat je kunt bedenken voor een warmtempomp: veel bewolking, lekker veel regen, en temperaturen leuk net boven het vriespunt: defrost circus icm geen stroom van je panelen door bewolking !!!! leg dat maar aan je partner of buren uit ;)
- ons stroomnet, dat is hier lekker geschikt voor...ahum..

We gaan het meemaken, ik moet het nog maar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

olafmol schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:58:
- NL heeft imho zo ongeveer het slechtste klimaat dat je kunt bedenken voor een warmtempomp: veel bewolking, lekker veel regen, en temperaturen leuk net boven het vriespunt: defrost circus icm geen stroom van je panelen door bewolking !!!! leg dat maar aan je partner of buren uit ;)
prima, maar fossiel gas verbranden om huizen te verwarmen is natuurlijk helemaal van de zotte.

het is maar net waar je mee vergelijkt..
Zo vaak defrost hij ook weer niet hoor, maar vaker dan in Spanje ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:57
Drardollan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:08:
[...]

Je bevestigd, wellicht onbewust, precies waarom ik er ver weg van blijf :)

Wat er nu op de markt is, zowel qua hardware als installateurs, is mijn inziens niet serieus genoeg. Veel te veel problemen. Laat ze eerst maar eens zorgen voor volledige warmtepompen (geen hybride) die ook bij -20 graden zijn werk doet zonder de gevelstenen van jezelf of buurman eruit te trillen/blazen.
je bent slecht geïnformeerd en gebruikt dat als rechtvaardiging om mooi niks te veranderen. Warmtepompen zijn geen experimentele techniek en elektrische autos dragen juist al goed bij aan de reductie van uitstoot en fossiele brandstoffen. Maar goed, jij hebt je keteltje weer hangen en kunt dus vooruit. Geen ramp, aardgas is zo slecht niet maar wel. fossiel en dat raakt op heh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
de Peer schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:03:
[...]

prima, maar fossiel gas verbranden om huizen te verwarmen is natuurlijk helemaal van de zotte.

het is maar net waar je mee vergelijkt..
Zo vaak defrost hij ook weer niet hoor, maar vaker dan in Spanje ja.
Verwarmen met fossiele brandstoffen doen we als decennia.
Niet echt "van de zotte", eerder de gebruikelijke manier van verwarmen in NL. Ook in 2024 zit de massa van alle huizen in NL op aardgas.
Veel stadsverwarming warmtenetten gebruiken ook aardgas,

Hier in Den Haag / Ypenburg hebben ze 20 jaar geleden een woonwijk gebouwd met warmtenetten.
Die zouden restwarmte uit de kassen gaan gebruiken.
Toen was alles klaar, maar bleek de warmteleiding te duur.
Hebben ze toch nog maar ff snel een gascentrale midden in de wijk gezet om warmte te leveren aan de warmtenetten.
Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
GarBaGe schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:12:
Daarnaast, als we na 2025 massaal overstappen op warmtepompen krijgen we in de winter net zo'n probleem met electriciteit op het net als wat we in de zomer hebben met zonnepanelen.
in de winter, voltage te laag, teveel verbruikers (wamtepompen)
in de zomer, voltage te hoog, teveel teruglevering (zonnepanelen)
nou dan heb ik nieuws voor je, deze storm. komt. er aan. Die trein is het station al uit en gaat alleen maar sneller rijden. Dus ja, er gaan knetterveel warmtepompen geplaatst worden. En dat gaat gedoe op het stroomnet opleveren.

Edit: fossiele brandstoffen zijn de norm ja maar ook het ding waar we vanaf moeten, dus je status quo argument is leuk maar helpt niet mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 16-04-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

GarBaGe schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:11:
[...]

Verwarmen met fossiele brandstoffen doen we als decennia.
Niet echt "van de zotte", eerder de gebruikelijke manier van verwarmen in NL. Ook in 2024 zit de massa van alle huizen in NL op aardgas.
Dat we het nog altijd massaal doen, maakt het nog geen goed idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Fr33z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:11:
[...]

nou dan heb ik nieuws voor je, deze storm. komt. er aan. Die trein is het station al uit en gaat alleen maar sneller rijden. Dus ja, er gaan knetterveel warmtepompen geplaatst worden. En dat gaat gedoe op het stroomnet opleveren.

Edit: fossiele brandstoffen zijn de norm ja maar ook het ding waar we vanaf moeten, dus je status quo argument is leuk maar helpt niet mee.
Ik hoop dat we zo slim zijn om meer te gaan kijken naar aardwarmte, omdat we daarmee het stroomnet niet zo enorm belasten.
Aardwarmte moet je dan vermoedelijk wel op wijk niveau doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

GarBaGe schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:15:
[...]

Ik hoop dat we zo slim zijn om meer te gaan kijken naar aardwarmte, omdat we daarmee het stroomnet niet zo enorm belasten.
Aardwarmte moet je dan vermoedelijk wel op wijk niveau doen.
ja das een leuke volgende stap voor de komende 20-50 jaar.
Voor nu wordt het de warmtepomp. die is/wordt mainstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

[ Voor 132% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odyssey2001
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:58:
Aangezien jij vrijstaand woont denk ik niet dat een warmtepomp voor jou een probleem gaat zijn, die kan ook wel werken zonder vloerverwarming als je de boel enigszins goed isoleert en/of genoeg afgifte vermogen creëert (bv met T33 radiatoren en/of wat fans eronder).
Waarom zou een warmtepomp voor een vrijstaand huis minder problemen geven dan bijv. een rijtjeshuis? Even los van plaatsing buitenunit, geluidshinder, etc. Of is dat wat je bedoelt?
Ben wel benieuwd naar ervaring van anderen die zonder vloerverwarming maar met radiatoren en convectorputten een warmtepomp gebruiken (naast de CV ketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Drardollan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:18:
[...]

En die warmtepompen kunnen het amper bijbenen (en vaak kunnen ze het ook niet bijbenen, hele wijken in de kou).
dat er hier en daar dimensioneringsfouten zijn gemaakt, zegt toch niets over de warmtepomptechniek? Dat zijn gewoon beginnersfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

[ Voor 91% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Drardollan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:41:
[...]

Wel erg veel beginnersfouten dan. Moet je eens op GoT gaan zoeken, bijna elke dag wel een topic over geluidsoverlast of slechte plaatsing van warmtepompen/buitenunits van de airco. Maak je borst maar vast nat :Y
Je punt? Er zijn elke dag topics over aanbouwen, tegelzetters, fouten met cv ketels, windows, office365, online winkels, ook allemaal maar niet meer doen dan?

Maar snap je punt... ik krijg mbt installatiewerk nml heel erg de indruk dat de installatielobby voor het grote geld is en als je een goed werkende installatie wilt dat je het zelf moet doen. Er lopen hier een aantal mensen met passie voor het vak rond die wel fatsoenlijk werk leveren, maar die werken over het algemeen niet bij de gerenommeerde cv boer uit de regio of de aannemer die jouw nieuwbouwhuis met warmtepomp regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Drardollan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:41:
[...]

Wel erg veel beginnersfouten dan. Moet je eens op GoT gaan zoeken, bijna elke dag wel een topic over geluidsoverlast of slechte plaatsing van warmtepompen/buitenunits van de airco. Maak je borst maar vast nat :Y
Dat heet selection bias.

Moet je eens voorstellen dat iedereen die prima tevreden is met zijn warmtepomp hier een topic aanmaakte? _O-

En er zijn absoluut aanloopproblemen nu met warmtepompen (dat geven die topics inderdaad wel duidelijk weer), maar dat zijn eigenlijk altijd problemen veroorzaakt door onkunde en niet door technische beperkingen van warmtepompen in het algemeen. Voor het installeren van een warmtepomp heeft een installateur echt een stuk meer kennis en vooral inzicht nodig dan voor een CV-ketel. Wat je nu ziet is dat er regelmatig een mismatch is tussen die twee.

Het is natuurlijk een prima valide strategie om dit probleem te vermijden door het overstappen zoveel mogelijk uit te stellen. Vermijden en uitstellen zijn veelgebruikte strategieën en door dat te doen gaan veel andere mensen je voor gaan die de weg voor je gaan banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag even terug naar de vraag van TS en die gaat niet over elektrische auto's of het nut van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52
odyssey2001 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:23:
[...]

Waarom zou een warmtepomp voor een vrijstaand huis minder problemen geven dan bijv. een rijtjeshuis? Even los van plaatsing buitenunit, geluidshinder, etc. Of is dat wat je bedoelt?
Ben wel benieuwd naar ervaring van anderen die zonder vloerverwarming maar met radiatoren en convectorputten een warmtepomp gebruiken (naast de CV ketel).
Ja dit dus, geluidshinder.

Meer dan genoeg posts op dit forum van mensen met een wp icm radiatoren. Dat kan prima. (Mits genoeg buffer, leiding diameter, en afgifte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odyssey2001
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
de reden dat sommige reacties gaan over 'makkelijk met vrijstaand' gaat idd over die buitenunit. De plaatsing daarvan is namelijk 1 van de dingen die echt roet in het eten kunnen gooien, andere zaken zoals verhogen afgifte bij lage temp. is vrijwel altijd op te lossen.

ik zou voor je vrijstaande woning dan ook zeker (maybe in stappen) gaan naar verduurzaming met einddoel warmtepomp. Het enige alternatief zou een warmtenet zijn maar die komen er vrijwel nooit op. plekken met vrijstaande woningen.

De nieuwe wetgeving is nog niet helemaal duidelijk. ik zou TS sterk aanraden voor die tijd in elk geval de isolatie te verbeteren. Belangrijkste zijn dak en glas dus begin daar maar eens mee.

convectorputten kunnen prima zijn voor lage temp dus dat is niet erg, met beetje mazzel kun je gewoon wat radiatoren boosten en met hier een daar een convector ben je er al ;)

Er gaan GEEN miraculeuze technische snufjes komen die ineens alles anders maken, dat is wensdenken en vertraagd alleen maar.

[ Voor 28% gewijzigd door Fr33z op 16-04-2024 18:56 ]

Pagina: 1