Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:09
Ik zoek een?
Televisie met een beeldscherm groter dan 32 inch, maximaal 43 inch. Momenteel een Philips 32 inch, die vind ik wat aan de kleine kant (ongeveer 3 mtr kijkafstand) en geeft soms vreemd geluid. Nu alweer twee weken oké, maar soms kraakt het geluid, hele schelle tonen. Huidige toestel is 6-7 jaar oud.

Wat is je budget?
Tussen €250 en €400 is het budget.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Televisie kijken [duh] via settopbox KPN. Wij kijken meestal NPO1/2/3, soms een film die we opnemen via KPN. En vaker youtube en Amazon (beide de gratis variant). Ik heb een chromecast, maar gebruik die vrij weinig omdat de huidige TV al casting ingebouwd heeft. Alleen de Amazon app vindt die niet en de Chromecast is "dus" alleen voor Amazon. Maar ik heb er geen probleem mee om die dongle vast op een TV in te prikken en als hoofdzakelijke cast optie te gebruiken.
TV komt op een kastje dat 80cm breed is, dus een centrale voet heeft de voorkeur. 43 inch toestel met pootjes aan de uiteinden gaat niet passen. Ik kan er een tafelvoet bij kopen, maar dat is weer €30-50 extra.

Wat heb je zelf al gevonden?
Salora 43 Milkyway, mooi een wit toestel, centrale voet, UHD, 250cd/m2 €379,- https://salora.nl/product/salora-43-milkyway
Salora 43inch, centrale voet, FHD, 230 cd/m2, €299,- https://salora.nl/product/salora-43fv210
Toshiba 40LV3E63DG, centrale voet, FHD, 250cd/m2, €269,- uitvoering: Toshiba 40LV3E63DG Zwart
Hisense 43 inch, centrale voet, UHD, 275cd/m2 €385,- uitvoering: Hisense 43A7KQ Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
FHD voldoende, of toch maar UHD? Ga ik er iets van merken met gewoon KPN tv?
Salora en Hisense ken ik allebei niet, is het iets of beter een bekend merk?
Qua budget is de Toshiba het gunstigste, echter kleinste scherm, al doeik het nu met een 32inch scherm.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09 10:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het lijkt mij evident dat je bij deze prijzen hele lage verwachtingen moet hebben. Over het algemeen is 43" beter dan 32", omdat fabrikanten nog enigszins in die maat geloven, terwijl 32" echt de afbraakhoek is. Om dezelfde reden zal een UHD-paneel doorgaans wat beter zijn dan een televisie met HD-paneeel. Niet omdat de UHD-resolutie nu zoveel toevoegd (zeker in dit soort maten), maar je een moderner scherm krijgt.

Ik heb geen ervaring met de televisies die je noemt en van geen één krijg ik een echt warm gevoel, toch zou mijn keus op de Hisense vallen. Je krijgt in deze markt namelijk te maken met wederverkoop: Salora en Toshiba hebben die televisies waarschijnlijk niet echt gemaakt of ontworpen, ze hebben hem ingekocht en plakken er hun stickertje op. Als ik daarentegen Hisense koop, ondanks dat het een Chinees merk is, ik weet dat ik van een fabrikant koop die in LCD-televisies gelooft en dat de televisie wat betreft smartplatform en andere zaken kan meeprofiteren van zaken die ze voor hun duurdere modellen ontwikkeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
dmantione schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:56:
Het lijkt mij evident dat je bij deze prijzen hele lage verwachtingen moet hebben. [knip]
Dank voor de reactie. Maar ik ben eigenlijk prima tevreden met de 6-7 jaar oude Philips en een Oled is véél mooier qua beeld. Kost ook 2-4x dat bedrag en dat vind ik het niet waard. Enige reden voor iets nieuws is dat het geluid soms hapert en ik wel iets groters zou willen.

En ik laat me gerust overtuigen voor een andere keuze, mits binnen budget. Centrale voet is geen uiterste noodzaak, ik kan er ook een tafelvoet bij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09 10:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is een valide afweging, wel moet de vraag gesteld worden of je er dan wel op vooruit gaat, dat zou ik wel onderzoeken voordat je tot aankoop overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
Je kunt dan imo beter naar een TCL 43C643 of 43P635 kijken, in de regel haal je hiermee meer zekerheid in huis vergeleken met de andere gelinkte merken. Hierbij is het grootste verschil dat eerstgenoemde een breed kleurengamma heeft dit biedt enkel een meerwaarde bij content die dit ondersteunt, vraag jezelf dus af of dit de meerprijs waard is.

Wanneer een grotere TV geen must is lijkt mij een standalone soundbar of een paar actieve boekenplank speakers een betere investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58
Met dit budget zou ik je echt aanraden om in de winkel te gaan kijken. Het kan namelijk enorm hit or miss zijn. Ik heb weleens Philips of LG met VA/IPS panelen gezien in deze prijsklasse, terwijl Salora het af probeert te doen met een TN. Die lijkt dan veel feller, maar is veel minder mooi. Met name thuis, omdat daar het licht toch een stuk minder is dan in de winkel. Ook op internet is dat helaas niet (goed) in te schatten.

Ik zie dat je ook helderheid meeneemt, maar dit is ook niet alles. Want hoe is dat gemeten? Op 5% of 10% scherm, of heel het scherm? Met wit of grijs? En klopt dit wel? En met welke beeldinstellingen? Fabrikanten zullen altijd proberen hierover rooskleurig te zijn.

Ga in een winkel vooral kijken naar de (horizontale) inkijkhoeken. Dan kun je vrij eenvoudig bepalen wat voor paneel er in zit. TN zal dan heel erg snel verbleken, terwijl dit bij IPS en VA wat minder is. IPS kun je weer goed inschatten door naar zwart te kijken en dit wel heel uniform is. Bij VA is dit vaak ietsjes beter.

Ik zou je ook aanraden te kijken naar de afstandsbediening. In een winkel kun je hier naar vragen om even uit te proberen. Dat is helemaal niet zo gek.

Het is dus niet zo dat merk X of Y per definitie goed is. Staar je hier ook niet blind op, maar ga vooral na wat voor jou belangrijk is en ga aan de hand daarvan een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Is sparen en wachten een optie?

Philips komt met een leuk model denk ik; uitvoering: Philips 42OLED809 Zwart . Zal waarschijnlijk hoger zijn dan je budget.

Of een van de volgende; 1 binnen budget, 2 er buiten; https://tweakers.net/pric.../1935072;1939426;1861062/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Even nog wel een enorme left field, die ik niet vaak terug zie komen. Xiaomi maakt ook tv's. Ook een precies in jouw prijsklasse. Met een smalle voet zodat deze op het kastje past. En Android TV. Vaak hebben deze producten wel enorm hoge bang-for-buck, maar dat moet je (blind) aandurven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Nee, sparen en wachten is geen optie. Het geld staat gewoon op de rekening, ik kan ook €1000,- voor een televisie uitgeven. Maar daar heb ik geen behoefte aan!
Mijn vorige Samsung deed het 8 jaar en van de ene op de andere dag stuk.
Deze Philips heb ik 6-7 jaar en doet soms gek met geluid. Dus met zo'n idioot korte levensduur ga ik er geen €400+ in stoppen, dat haal ik er niet uit. Wat de beeldkwaliteit aangaat ben ik prima tevreden met het 32" Philips toestelletje van zo'n 7 jaar oud. Ik zou ook niet nadenken over iets anders als het huidige toestel geen problemen gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Freshouttheoven schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:43:
Je kunt dan imo beter naar een TCL 43C643 of 43P635 kijken, in de regel haal je hiermee meer zekerheid in huis vergeleken met de andere gelinkte merken. Hierbij is het grootste verschil dat eerstgenoemde een breed kleurengamma heeft dit biedt enkel een meerwaarde bij content die dit ondersteunt, vraag jezelf dus af of dit de meerprijs waard is.

Wanneer een grotere TV geen must is lijkt mij een standalone soundbar of een paar actieve boekenplank speakers een betere investering.
Wat bedoel je met meer zekerheid? In welke zin? Duurzaamheid? Software ondersteuning?
TV staat op een kastje met een 5.1 versterker erin met bijbehorende speakers. Dus soundbar etc is niet de moeite/het geld waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
alex3305 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:57:
Even nog wel een enorme left field, die ik niet vaak terug zie komen. Xiaomi maakt ook tv's. Ook een precies in jouw prijsklasse. Met een smalle voet zodat deze op het kastje past. En Android TV. Vaak hebben deze producten wel enorm hoge bang-for-buck, maar dat moet je (blind) aandurven.
Die A2 vindt de pricewatch voor €405,- dus net even buiten budget ;) op €5,- hoeft het niet mis te lopen. Al verkoopt Xiaomi het rechtstreeks voor €349,-.
Goede suggestie, en ik heb goede ervaringen met Xiaomi producten. Mijn smartphone (mi4c) uit 2006 ofzo doet het nog steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ramon 73 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:43:
[...]

Nee, sparen en wachten is geen optie. Het geld staat gewoon op de rekening, ik kan ook €1000,- voor een televisie uitgeven. Maar daar heb ik geen behoefte aan!
Mijn vorige Samsung deed het 8 jaar en van de ene op de andere dag stuk.
Deze Philips heb ik 6-7 jaar en doet soms gek met geluid. Dus met zo'n idioot korte levensduur ga ik er geen €400+ in stoppen, dat haal ik er niet uit. Wat de beeldkwaliteit aangaat ben ik prima tevreden met het 32" Philips toestelletje van zo'n 7 jaar oud. Ik zou ook niet nadenken over iets anders als het huidige toestel geen problemen gaf.
Als ik jou zo beluister zou ik lekker een leuke tweedehands kopen. Zat mensen die prima TV's voor weinig wegdoen omdat ze iets hippers willen. Marktplaats/Speurders/Vraag&Aanbod etc

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Ramon 73 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:59:
[...]

Die A2 vindt de pricewatch voor €405,- dus net even buiten budget ;) op €5,- hoeft het niet mis te lopen. Al verkoopt Xiaomi het rechtstreeks voor €349,-.
Ik bedoelde inderdaad rechts streeks bij Xiaomi, vandaar dat ik die linkte. Ik heb ook goede ervaringen met hun producten. Alleen sla ik dan wel mijn eigen, eerder gegeven advies in de wind, om het niet zomaar te bestellen :+. Reviews komen ook veelal uit India.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
TV staat op een kastje met een 5.1 versterker erin met bijbehorende speakers. Dus soundbar etc is niet de moeite/het geld waard.
Dan heb ik de issues die je ervaart met het geluid verkeerd begrepen.
Wat bedoel je met meer zekerheid? In welke zin? Duurzaamheid? Software ondersteuning?
Meer zekerheid qua kleurenafstelling, support en kwaliteit voor zover je dit van een low end TV kunt verwachten.

Salaro en Toshiba zijn private label en van matige kwaliteit, Hisense heeft in de high end markt een aantal leuke modellen echter zijn de low end modellen ook van matige kwaliteit en is het OS waardeloos.

Genoemde Xiaomi heeft een IPS paneel, dit houdt in dat je goede kijkhoeken hebt maar een matige contrast en uniformiteit. Genoemde TCL modellen hebben een VA paneel (goed contrast en uniformiteit maar matige kijkhoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Freshouttheoven schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:33:
[...]

Dan heb ik de issues die je ervaart met het geluid verkeerd begrepen.
Issues met geluid is de interne speakers van de tv. Voor gewoon journaal, twee vandaag etcetera ga ik de versterker niet aanzetten.
Echter, als de interne speakers het eens niet goed doen dan is de versterker de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Freshouttheoven schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:33:

Meer zekerheid qua kleurenafstelling, support en kwaliteit voor zover je dit van een low end TV kunt verwachten.

Salaro en Toshiba zijn private label en van matige kwaliteit, Hisense heeft in de high end markt een aantal leuke modellen echter zijn de low end modellen ook van matige kwaliteit en is het OS waardeloos.

Genoemde Xiaomi heeft een IPS paneel, dit houdt in dat je goede kijkhoeken hebt maar een matige contrast en uniformiteit. Genoemde TCL modellen hebben een VA paneel (goed contrast en uniformiteit maar matige kijkhoeken).
uitvoering: Philips 32PFS5803 Zwart
Deze TV heb ik nu. Lcd paneel, maar is dat VA, IPS of TN? Ik ben er niet goed in thuis.
En indien geen van die soorten, wat komt er het dichtst bij in de buurt cq wat is beter dan ik nu heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:18
Voor dat budget heb je geen top scherm. Tweedehands is de enige optie om binnen het budget te blijven en iets knaps in huis te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ramon 73 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:11:
[...]

uitvoering: Philips 32PFS5803 Zwart
Deze TV heb ik nu. Lcd paneel, maar is dat VA, IPS of TN? Ik ben er niet goed in thuis.
En indien geen van die soorten, wat komt er het dichtst bij in de buurt cq wat is beter dan ik nu heb?
Wanneer je zachtjes met je vinger op het paneel veegt en je ziet een zweem dan is het een VA paneel, zo niet is het IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Freshouttheoven schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:14:
[...]

Wanneer je zachtjes met je vinger op het paneel veegt en je ziet een zweem dan is het een VA paneel, zo niet is het IPS.
Leuke test:-)
Huidige tv is dus ips.ik vind de uniformiteit en contrast op mijn huidige tv best oké. Nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal dus dat is niet helemaal eerlijk. Maar ips is waarschijnlijk goed genoeg voor mijn behoefte. Kijkhoeken zijn geen punt van aandacht, zitten toch vrijwel recht ervoor. Dus type paneel is niet maatgevend voor mijn smaak.

[ Voor 35% gewijzigd door Ramon 73 op 16-04-2024 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
aljooge schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:51:
Voor dat budget heb je geen top scherm. Tweedehands is de enige optie om binnen het budget te blijven en iets knaps in huis te halen.
Dat is een goede tip! Ik zie een 4k Sony Bravia van 42 inch, 100Hz, fhd voor €175: vraagprijs. En omdat die al bijna 2 weken te koop staat kan er nog wel wat vanaf. Geen UHD, maar dat merk ik mss toch niet met de bronnen die ik gebruik.
Pagina: 1