Keukenkast breedte?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:03
Beste Tweakers!

Op het moment zijn wij een keuken aan het uitzoeken, en ik vroeg mij wat af.

De kookplaat (in het voorbeeld een Ikea Blixtsnabb) wordt een Etna KIF880DS op 3fase aansluiting.

Maar zowel de Blixtsnabb (750*490*45mm nis) als de Etna (750*490*48mm nis) zijn dieper dan het blad (38mm) en breder dan het kastje.

Kost dit kast ruimte?
Zaag ik de randen van de keuken kastjes in?
Voor de Etna zou dat 48+20mm zijn volgens de handleiding, 68mm diep, min 338mm keukenblad geeft een in te zagen diepte van 30mm in de linker en rechter zijkant van de kasten denk ik.
Is 3cm gebruikelijk en zou ik hier last van gaan krijgen?
Of is het een optie om 1cm in te zagenm omdat de 2cm voor ventilatie is en de ventilators lijken ruim binnen de 60cm kast te vallen?

Wat ik online vond was zeer sumier, meestal lijken mensen een bredere kast te kiezen, maar omdat we graag een oven willen zitten we "vast" aan een 60cm kast lijkt het.
Of is dat verkeerd gedacht, ik sta open voor feedback! :)

Het enige goede voorbeeld wat ik kon vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCIXcWzjc1txjFXSPFZ6MGGIBtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c5BkdFGGtmWlqPTgwrAwJugb.webp?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNCZmYu-7hI4CpIb2tPOpyAy1KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Gb3T5RgIbvEgc0dfWc1qPWG.webp?f=fotoalbum_large

Het idee zoals het nu staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIdHmLFcON0W21j7Hv4lfsOw92s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kOYjSS7kuhfmXe0zu31jpqCJ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsjkNwwu0eoh_uLeU312_9O4L0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5RhlI3n2eo6m8DMAX186UDT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Medic op 16-04-2024 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-05 18:29
Een ouderwetse kookplaat is doorgaans 55-56cm breed en past op een standaard kast van 60cm breed.
De modernere en bredere kookplaten (70-110 cm breed) worden doorgaans geplaatst op een dubbelkastje van 120cm breed,

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
GarBaGe schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:16:
Een ouderwetse kookplaat is doorgaans 55-56cm breed en past op een standaard kast van 60cm breed.
De modernere en bredere kookplaten (70-110 cm breed) worden doorgaans geplaatst op een dubbelkastje van 120cm breed,
Dank je voor de reactie,dat wordt gewaardeerd!

Het gaat om een compleet nieuwe Ikea keuken, deze lijken niet de 120cm maar voering te hebben maar 60 of 80cm.
Mijn vraag is daarom meer gericht op of het gebruikelijk en een optie is om de randen van de kastjes links e rechts in te zagen, daar de Ikea keuken planner ook een groter dan 60cm kookplaat in een 60cm kastje accepteert.

En de wens voor een oven speelt ook mee, Ikea ovens lijken alleen in een 60cm kast te passen.

[ Voor 11% gewijzigd door Medic op 16-04-2024 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57

pistole

Frutter

Het inzagen van de kasten lijkt mij de enige reële optie. Let er wel op dat je ventilatieruimte overhoudt voor je kookplaat - dat zit meestal aan de voorkant, onderkant en achterkant. Kijk dus vooral goed waar de ventilatoren en roosters zitten. Achterkant lijkt wel in orde; voorkant moet je misschien wel iets aan doen (is er ruimte boven de kastdeurtjes?).

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:09
Medic schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:20:
[...]

Dank je voor de reactie, het gaat om een compleet nieuwe Ikea keuken, deze lijken niet de 120cm maar voering te hebben maar 60 of 80cm.
Mijn vraag is daarom meer gericht op of het gebruikelijk en een optie is om de randen van de kastjes links e rechts in te zagen, daar de Ikea keuken planner ook een groter dan 60cm kookplaat in een 60cm kastje accepteert.
Ja. Het inzagen van de keukenkasten is een gebruikelijke actie. Je zou ook een 80cm kast kunnen pakken en de kookplaat centreren. Dan is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
pistole schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:25:
Het inzagen van de kasten lijkt mij de enige reële optie. Let er wel op dat je ventilatieruimte overhoudt voor je kookplaat - dat zit meestal aan de voorkant, onderkant en achterkant. Kijk dus vooral goed waar de ventilatoren en roosters zitten. Achterkant lijkt wel in orde; voorkant moet je misschien wel iets aan doen (is er ruimte boven de kastdeurtjes?).
Dank je wel voor de reactie! :)

Het plan was dit kastje onder de kookplaat:
https://www.ikea.com/nl/n...wart-gelazuurd-s89281412/
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/metod-onderkast-voor-oven-met-lade-zwart-lerhyttan-zwart-gelazuurd__0607841_pe683296_s5.jpg?f=xl

Maar dan is deze een betere keuze, dan maak ik een strook voor ventilatie.
https://www.ikea.com/nl/n...wart-gelazuurd-s59281404/
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/metod-onderkast-kookplaat-oven-m-la-zwart-lerhyttan-zwart-gelazuurd__0607559_pe683053_s5.jpg?f=xl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
t14wo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:28:
[...]

Ja. Het inzagen van de keukenkasten is een gebruikelijke actie. Je zou ook een 80cm kast kunnen pakken en de kookplaat centreren. Dan is het niet nodig.
Dankjewel voor de reactie! :)

Dat zou ik ook het liefste doen, en dan een smaller kastje links plaatsen.
Maar een oven is wel een grote wens, al kan ik geen 80cm ovens vinden, of oplossingen daarvoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Medic op 16-04-2024 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG4abjukv4k4rDsfBw5KgmvjcKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSDj2ceuJIkJq7sznnNByjso.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn kookplaat is 90cm en dus te breed voor de kast van 80cm. Ik heb de zijkanten van de kasten een paar cm ingezaagd en dan past het prima. Wel zorgen dat voor en achter het werkblad ondersteund blijft, dus niet de hele wand wegzagen :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
Reptile209 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:41:
[Afbeelding]
Mijn kookplaat is 90cm en dus te breed voor de kast van 80cm. Ik heb de zijkanten van de kasten een paar cm ingezaagd en dan past het prima. Wel zorgen dat voor en achter het werkblad ondersteund blijft, dus niet de hele wand wegzagen :+
Dankje! Zo gek is het plan nog niet.
Goed om te weten dat mijn (al bestelde) Etna sowieso gebruikt kan worden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Medic op 16-04-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 15:58
Kookplaat zit bij mij midden boven twee kasten van 80cm. Heb een vrij dik blad, maar steekt er desondanks nog wel een eindje onder uit. Ene kant is een besteklade en rommnellade aan de andere kant. Qua ruimte gaat dit wel goed met lades. Maar Ikea kasten hebben niet zo'n balkje boven langs lopen dus ik weet niet of die die extra ruimte hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FgCnApd.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

jip_86 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:26:
Kookplaat zit bij mij midden boven twee kasten van 80cm. Heb een vrij dik blad, maar steekt er desondanks nog wel een eindje onder uit. Ene kant is een besteklade en rommnellade aan de andere kant. Qua ruimte gaat dit wel goed met lades. Maar Ikea kasten hebben niet zo'n balkje boven langs lopen dus ik weet niet of die die extra ruimte hebben.

[Afbeelding]
Ik heb er ook lades onder zitten, maar dat geeft bij mij geen probleem. Is een ondiepe (bestek-) lade direct onder het fornuis. Maar is goed om te checken inderdaad :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Bij ons is die kookplaat door Ikea geïnstalleerd, netjes op het midden van 2 kastjes van 80cm. Gewoon bovenaan stukje ingezaagd om ruimte te creëren, en een metalen afdekplaat onder de kookplaat waardoor het netjes afgewerkt is en de schoven volledig gebruikt kunnen worden.
Veel minder ruimteverlies dan vroeger met de gasplaat (die kwam lager, dus extra afdekpaneeltje vooraan nodig).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:31:
en een metalen afdekplaat onder de kookplaat waardoor het netjes afgewerkt is
Als monteur is dat het eerste wat ik er uit sloop bij Ikea keukens.
Ze blokkeren de luchtstroom veel te veel (net als ovens die er strak onder zitten) waardoor de ventilatoren vaak staan te loeien op volle kracht en soms de kookplaat uitvalt door oververhitting.

Er moet genoeg open ruimte zijn om de koude lucht van achteren aan de voorkant warm af te voeren.

Zo laatst nog iemand zijn "ik maak een keuken" afgekeurd omdat diegene alles had gekit waardoor de bestekla aan het smelten was 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 16-04-2024 12:51 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Medic ik mis een koelkast en vaatwasser in je renders.
Is het een idee om naast de deur een 200+cm kast te plaatsen en je kookplaat rechts?
In die 200cm+ kast kan je dan bijvoorbeeld een 120cm koelkast en een combi(stoom)oven plaatsen.

P.S. laat de alu tape maar weg op je aanrechtblad. Werkt niet 😉

Zo zeg maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS0TQAfCLXWM5-iNQM4IMb4Bxt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSQ8LAU79JH4nFa9439ENZca.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 104% gewijzigd door DJMaze op 16-04-2024 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
DJMaze schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:43:
[...]
Ze blokkeren de luchtstroom veel te veel (net als ovens die er strak onder zitten) waardoor de ventilatoren vaak staan te loeien op volle kracht en soms de kookplaat uitvalt door oververhitting.

Er moet genoeg open ruimte zijn om de koude lucht van achteren aan de voorkant warm af te voeren.
[..]
Luchtstroom zou geen issue moeten zijn. De afdekplaat is alleen aan de voorkant dicht, de achterkant en zijkanten zijn geheel open. De voorkant moet verder ook op voldoende afstand van de kookplaat worden geplaatst aan een door de fabrikant geplaatste rail met luchtopeningsgaten (in ieder geval bij IKEA), waardoor het de luchtstroom aan de voorkant niet kan blokkeren.

Verder zijn die afdekplaten verplicht om onder de kookplaat te hebben indien je geen ovenkast gebruikt, anders voldoe je niet aan de installatievoorschriften van de fabrikant. Ik hoop dat er nooit een brand in de keukens onstaat waar je ze weg hebt gehaald, welke kan worden herleid tot iets in de besteklade ofzo.

Verder helemaal eens met je opmerking over de aparte kast voor de oven :D

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 16-04-2024 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Caelorum die rail met luchtgaten nooit tegengekomen.
De afdekplaat zit tot nu toe altijd tegen voorkant met 0 tot 1mm ruimte.
Waarom denk je dat ik ze daarom verwijder? 😉

Zodra ik er weer 1 tegen kom plaats ik wel een foto.

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 16-04-2024 13:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yBb_uKLAQN4OaR-8nx-vRLVzZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUISJwISXOsLOWxuXGGCHJda.jpg?f=fotoalbum_large
Bij mij is het een gasfornuis, maar ook met een rooster en afdekplaat bij de besteklade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Reptile209 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:30:
[Afbeelding]
Bij mij is het een gasfornuis, maar ook met een rooster en afdekplaat bij de besteklade.
Deze dus inderdaad. Die rail is voor de stevigheid van de kasten overigens. (en dus bluchting ook).

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 16-04-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Juist. Die mist in heel veel keukens (zoals ik zei, incl. smeltende lades, en dan had ik het nog niet over gesloten achterwanden waar ik gaten in maak).
Bij jou zit de bestekla (of oven) ook veel lager dan dat ik bij 9 van de 10 keukens tegen kom (idem voor de nieuwe ovens waarbij er 2mm ruimte is tussen oven en kookplaat terwijl het meestal minimaal 5mm moet zijn volgens fabrikant).

Zie uitleg https://support.pelgrim.n...plaat-warm-wordt-pelgrim-

[ Voor 112% gewijzigd door DJMaze op 16-04-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
jip_86 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:26:

[Afbeelding]
Dank je wel, ook voor de foto! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
naftebakje schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:31:
Bij ons is die kookplaat door Ikea geïnstalleerd, netjes op het midden van 2 kastjes van 80cm. Gewoon bovenaan stukje ingezaagd om ruimte te creëren, en een metalen afdekplaat onder de kookplaat waardoor het netjes afgewerkt is en de schoven volledig gebruikt kunnen worden.
Veel minder ruimteverlies dan vroeger met de gasplaat (die kwam lager, dus extra afdekpaneeltje vooraan nodig).
Dank je wel!
Ik denk ook dat voor de safety ik kies om een lat boven en een kleinere la onder te doen, misschien met een rooster ervoor voor extra ventilatie, al is dat mogelijk overkill.

[ Voor 4% gewijzigd door Medic op 16-04-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
DJMaze schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:48:
@Medic ik mis een koelkast en vaatwasser in je renders.
Is het een idee om naast de deur een 200+cm kast te plaatsen en je kookplaat rechts?
In die 200cm+ kast kan je dan bijvoorbeeld een 120cm koelkast en een combi(stoom)oven plaatsen.

P.S. laat de alu tape maar weg op je aanrechtblad. Werkt niet 😉

Zo zeg maar:
[Afbeelding]
Dank je wel voor de reactie!

Het klopt, scherp!
Geen inbouw vaatwasser/koelkast:
Deze staan de in bijkeuken (deur links naast fornuis), dit zijn stand alone units, niet inbouw, daarom niet nodig in de keuken zelf.
De keuken is open richting de woonkamer, dit scheelt dus ook gebrom/bijgeluiden van apparatuur als het niet wordt gebruikt ;)

Als we wel op de linkerkant naast het fornuis een hoge kast plaatsten zitten we met een schuindeel op 1.90 meter hoogte, hoger kast op het einde rechts wil de vrouw niet, omdat dat richting de woonkamer is.
Al met al een goede (maar leuke) puzzel!

[ Voor 10% gewijzigd door Medic op 16-04-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Caelorum schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:16:
[...]

Luchtstroom zou geen issue moeten zijn. De afdekplaat is alleen aan de voorkant dicht, de achterkant en zijkanten zijn geheel open. De voorkant moet verder ook op voldoende afstand van de kookplaat worden geplaatst aan een door de fabrikant geplaatste rail met luchtopeningsgaten (in ieder geval bij IKEA), waardoor het de luchtstroom aan de voorkant niet kan blokkeren.

Verder zijn die afdekplaten verplicht om onder de kookplaat te hebben indien je geen ovenkast gebruikt, anders voldoe je niet aan de installatievoorschriften van de fabrikant. Ik hoop dat er nooit een brand in de keukens onstaat waar je ze weg hebt gehaald, welke kan worden herleid tot iets in de besteklade ofzo.

Verder helemaal eens met je opmerking over de aparte kast voor de oven :D
Scherp, dankje!

Dat roostertje komt dan achter een plank, is het dan ook wijs om een heel smal rooster aan te brengen op de bovenste plank voor de veiligheid?
Of gewoon zorgen dat de afstand iets ruimer is dan fabrikant aangeeft?

Sowieso kiezen we voor een agere lade onder de oven zodat er een plankje van 10cm boven de oven komt, met het oog op de ventilatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Medic op 16-04-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:20
Die ruimte boven de oven is niet altijd nodig. Bij ons model oven was er genoeg ruimte boven de oven voor de kookplaat zonder extra afstand toe te voegen. Wel hebben wij een 4cm dik blad, dus dat geeft ook al wat extra ruimte.
Pagina: 1