Krachtstroom stekker verdelen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lesleytjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik heb een machine die 4.5kw stroom trekt. Die heb ik momenteel aangesloten op een groep waarin ik de 16amp naar 25amp heb vervangen en het stopcontact waar de stekker inzit is een Kopp CEE wandcontactdoos 32A 3-polig 6H 230V IP44.

Nu wil ik graag vanaf mijn krachtstroom kabel van 5 polig een verdeling hebben van 4 x normale stopcontacten en een 3 polige voor mijn machine. Hoe pak ik dit aan?
De 4 normale stopcontacten moeten ook per stuk 3.2kw aan kunnen.
Is een wandverdeler iets waar ik naar moet kijken?

Alvast bedankt!

Ik ben echt een noob als het gaat om electra..

Alle reacties

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09 15:38
Als ik je laatste zin lees zou ik adviseren een elektricien te vragen en niet zelf te gaan klooien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat @tiesvts zegt. Foutje maken met een enkelfasig groepje is tot daar aan toe.. maar ga niet klooien met krachtstroom als je niet weet wat je doet!

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:59

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

je kunt krachtstroom (3 fases) niet verdelen in 4 normale stopcontacten. 1 fase zal dan overbelast zijn.

Bovendien moet je als je de groepszekering verzwaart ook iets met de kabel, en een 25A zekering achter een 32A stopcontact is vreemd.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:38
Volgens mij mag je in een huis aansluiting niet eens een 32A wandcontact hebben of maken.
Dit omdat er dan peromgeluk een zwaardere machine op aangesloten kan worden die wel 32A trekt

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:19
Die dingen kun je kant en klaar kopen.
Bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/...0-400-v-32-a-1763492.html

Zoek zelf even door, want je hebt zo te lezen geen cee16 en 32 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:56

dragonhaertt

@_'.'

Hoezo heb je de 16A voor een 25A vervangen?
4.5 kW kan makkelijk op een 16A 3-fase groep.

Met 25A heb je de kans dat je je hoofdzekering er uit trekt (gelijktijdigheid).

Daarnaast is het niet toegestaan om een 3-fase groep te splitsen in stopcontacten. Waarom leg je niet gewoon nog een extra groep aan?

En zoals hierboven: ga niet met elektra spelen als je niet weet waar je mee bezig bent...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:28
dragonhaertt schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:54:
Hoezo heb je de 16A voor een 25A vervangen?
4.5 kW kan makkelijk op een 16A 3-fase groep.

Met 25A heb je de kans dat je je hoofdzekering er uit trekt (gelijktijdigheid).

Daarnaast is het niet toegestaan om een 3-fase groep te splitsen in stopcontacten. Waarom leg je niet gewoon nog een extra groep aan?

En zoals hierboven: ga niet met elektra spelen als je niet weet waar je mee bezig bent...
Een verdeler met daarachter wandcontactdozen wordt toch ook aangesloten achter een 3 fase groep? :)
Mijn advies zou zijn een extra verdeler plaatsen met daarin 3 groepen en 3 WCD's.
En een losse automaat voor de krachtwandcontactdoos. Alleen wel realiserende dat je ze niet alle tegelijkertijd zal kunnen gebruiken....

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

jeroen3 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 06:18:
Die dingen kun je kant en klaar kopen.
Bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/...0-400-v-32-a-1763492.html

Zoek zelf even door, want je hebt zo te lezen geen cee16 en 32 nodig.
Koop dit ding als je niet weet wat je exact doet.
Ook een hoop fout advies in dit topic, trouwens.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:57
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door FRANQ op 16-04-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:35
Lesleytjuh schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 02:20:
Ik heb een machine die 4.5kw stroom trekt. Die heb ik momenteel aangesloten op een groep waarin ik de 16amp naar 25amp heb vervangen en het stopcontact waar de stekker inzit is een Kopp CEE wandcontactdoos 32A 3-polig 6H 230V IP44.
Ik mag hopen dat je ook de kabel/draden vervangen hebt?
Nu wil ik graag vanaf mijn krachtstroom kabel van 5 polig een verdeling hebben van 4 x normale stopcontacten en een 3 polige voor mijn machine. Hoe pak ik dit aan?b
De 4 normale stopcontacten moeten ook per stuk 3.2kw aan kunnen.
Is een wandverdeler iets waar ik naar moet kijken?

Alvast bedankt!

Ik ben echt een noob als het gaat om electra..
Zoals meerdere al aangeven, iemand met verstand dit laten regelen. Gezien deze vraag, mis je de kennis en kunde.
Krachtstroom is iets je niet zomaar mee moet gaan klussen, zonder kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:58:
[...]
Koop dit ding als je niet weet wat je exact doet.
Ook een hoop fout advies in dit topic, trouwens.
Nee want die kast gaat 380v in, die werkt precies andersom.

Wat je eigenlijk probeert te doen is hetzelfde als een kookplaatgroep, zoek maar eens op een 2L2N aansluiting. Monteer een perilex wcd (en stekker aan de machine) zodat je 2x fase én 2x nul hebt.

Losse stopcontacten is echt een no-go. Zodra je de eerste stekker insteekt kunnen de andere losse stekkers al spanning krijgen vanuit de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
ouweklimgeit schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:11:
[...]

Nee want die kast gaat 380v in, die werkt precies andersom.
*400 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

Blokker_1999

Full steam ahead

Zo snel mogelijk die 16A veiligheid terugplaatsen. Dat is stap 1. Veiligheden worden over het algemeen geplaatst aan de hand van de zwakste schakel die ze beschermen. Kans is groot dat 25A niet geschikt is voor de bekabeling.

En daarna met een professional overleggen over wat je kan en moet doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:56

dragonhaertt

@_'.'

MrBas schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:58:
[...]

Een verdeler met daarachter wandcontactdozen wordt toch ook aangesloten achter een 3 fase groep? :)
Mijn advies zou zijn een extra verdeler plaatsen met daarin 3 groepen en 3 WCD's.
En een losse automaat voor de krachtwandcontactdoos. Alleen wel realiserende dat je ze niet alle tegelijkertijd zal kunnen gebruiken....
Ja, je mag wel een extra 'meterkast' (verdeler) plaatsen en daarin extra automaten plaatsen en daaruit wandcontactdozen aansluiten.

Het lijkt me toch veel makkelijker om gewoon een extra groep aan te sluiten vanuit de meterkast.
In ieder geval denk ik niet dat het de intentie was van TS om een verdeler te plaatsen. Zo te lezen moet TS sowieso niet zelf gaan knutselen hier aan.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Lesleytjuh ik denk dat je echt even wat beter moet uitleggen hoe de huidige installatie er nu precies uitziet, wat je wensen zijn en wat je precies van plan bent aan te sluiten, want ik zie de reacties hier boven alle kanten uit gaan, wat wel aangeeft dat het alles behalve duidelijk is wat je bedoelt.

Of inderdaad dit niet proberen zelf, met wat hulp via een forum, proberen op te lossen, maar er een professional voor inschakelen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
ouweklimgeit schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:11:
[...]
Monteer een perilex wcd (en stekker aan de machine) zodat je 2x fase én 2x nul hebt.
Totaal niet gehinderd door enige kennis over wat voor machine het betreft dit soort adviezen uitdelen is onzin.
Losse stopcontacten is echt een no-go. Zodra je de eerste stekker insteekt kunnen de andere losse stekkers al spanning krijgen vanuit de machine.
En hier overtref je jezelf met nog grotere onzin.
thunder7 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 06:07:
je kunt krachtstroom (3 fases) niet verdelen in 4 normale stopcontacten. 1 fase zal dan overbelast zijn.
Natuurlijk kan dat wel, en waarom zou het bezwaarlijk zijn dat 1 fase een extra stopcontact krijgt? Fses hoeven helemaal niet gelijk belast te worden.Als dat zo zou zijn dan zou half Nederland zijn kooktoestel bij het grof vuil moeten zetten.
Bovendien moet je als je de groepszekering verzwaart ook iets met de kabel, en een 25A zekering achter een 32A stopcontact is vreemd.
Een 25A zekering voor of achter een 32A stopcontact is niet vreemd.
3dmazter schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 06:08:
Volgens mij mag je in een huis aansluiting niet eens een 32A wandcontact hebben of maken.
Dit omdat er dan peromgeluk een zwaardere machine op aangesloten kan worden die wel 32A trekt
Geen idee hoe je daarbij komt, maar dat mag gewoon. Natuurlijk dien je rekening te houden met dat je verdeelinstallatie ook daadwerkelijk het gevraagde vermogen kan leveren, maar dat moet altijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lesleytjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik ga toch iemand inschakelen die er verstand van heeft als ik zo hoor!
Thanks voor de input :)
Pagina: 1