Welke non-cloud laadpaal voor 50m afstand van meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 20:33
Ik wil een laadpaal op een gemeenschappelijke parkeerplek plaatsen die ongeveer 30meter van de meterkast is, en ongeveer 50m qua kabellengte. Tussen de meterkast en laadpaal staan ons huis + schuur die eventueel draadloos signaal absorberen. Ik zoek een paal met de volgende eigenschappen:
  1. Werkt zonder abonnement (evt optie voor later back-office software)
  2. Werkt liefst zonder afhankelijkheid van internetverbinding
  3. Goed te integreren met Home Assistant (uitlezen + vermogen aansturen om zelf slim te laden)
  4. Automatische dynamic load balancing
  5. Max 11kW is genoeg
Mijn vragen:
  1. Welke laadpaal is geschikt?
  2. Bij de Alfen: (hoe) kan ik met de P1 kabel 50m overbruggen?
  3. Bij de Easee: werkt de equalizer offline? Zo ja: is de draadloze verbinding stabiel genoeg voor 30m? Wifi haalt het niet denk ik (of ik moet een extra access point aanleggen).
  4. Bij Zaptec: is deze offline te load balancen?
Ik heb de volgende palen gevonden die in de buurt komen

1. Alfen Single S-line

Deze lijkt offline te kunnen werken, ingebouwde load balancing te kunnen (via kabel naar P1 poort) en kan online (ook via netwerkkabel). Dit vond ik zelf de meest elegante oplossing. Nadeel is de 50m afstand die ik moet overbruggen. Dit kan volgens mij met een versterker, maar dan heb ik volgens mij 2 CAT kabels nodig: 1 voor P1 en 1 voor netwerk. Verder moet ik de versterker ergens verstoppen in de laadpaal en misschien voeden. Werkt dit allemaal?

2. Zaptec Go

Voldoet aan de voorwaarden, behalve werkt load balancing voor zover ik kan zien via 4G/LTE, met cloud server ergens, en dan met tibber pulse aan mijn P1-poort. Hiermee ben ik dus 1) afhankelijk van een derde partij en 2) stopt mijn load balancing als 4G, de derde partij, of vast internet er uit ligt. Gebeurt waarschijnlijk niet zo vaak maar lijkt toch niet heel robuust. Begrijp ik dit goed of zie ik iets over het hoofd?

3. Easee Charge Lite

Lijkt aan de voorwaarden te voldoen, met een vraagteken over het bereik van load balancing. Is het bereik van de Equalizer voldoende? Ik zie dat deze op 863–870 MHz werkt. Kan deze ook zonder app werken?

Alvast bedankt voor advies! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-09 18:43

BCC

Je kan toch gewoon een utp kabel meetrekken met de voeding ? Maar moeten anderen ook kunnen laden aan de paal? Wat probeer je precies te doen ? Heb je ook al naar een “domme” paal met een balancer in de meterkast gekeken ?

[ Voor 22% gewijzigd door BCC op 15-04-2024 23:03 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
Hier hangt al enkele jaren een alfen, op een meter of 30-40 van de meterkast. De p1 zou maar tot ongeveer 20 meter gaan was destijds de aanname, dus hier werkt load balancing via UTP naar een socomec countis e27. Werkt prima, nooit problemen mee gehad (behalve die ene keer dat het IP adres van de socomec wisselde ;)). De socomec was wel aardig prijzig destijds, dat is iets om rekening mee te houden. Het was toen (2019) de enige module waarvan werking werd gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
@BCC : Ik wil inderdaad een voedingskabel + UTP kabel trekken, maar hoe lost dat mijn probleem op?

@pekelveld : Bedankt! Hoe heb je de socomec countis e27 aangesloten op je Alfen? En hoe weet de socomec jouw totaalverbruik? Met deze unit kun je wel de toevoer naar de laadpaal sturen, maar hoe zorg je dat dat de juiste waarde is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
Atomstar schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:36:@pekelveld : Bedankt! Hoe heb je de socomec countis e27 aangesloten op je Alfen? En hoe weet de socomec jouw totaalverbruik? Met deze unit kun je wel de toevoer naar de laadpaal sturen, maar hoe zorg je dat dat de juiste waarde is?
De socomec en alfen zijn allebei gewoon aangesloten op mijn netwerk, met een UTP-kabel. In de software van de alfen stel je het IP-adres van de load balancer in (wat dus het IP adres van de socomec is). Daarnaast stel je een maximaal aantal Ampere in. Meet de socomec meer, dan moet de alfen dus gaan terugschroeven. De socomec meet voor zover ik het me herinner (dus) de stroom die door mijn hoofdaansluiting gaat. De socomec stuurt de toevoer dus niet, de alfen stuurt zelf hoeveel hij afneemt op basis van de waarden uit de socomec.

[ Voor 5% gewijzigd door pekelveld op 16-04-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
Ah ok, met die Socomec sla je de smart meter over. Is er niet een eenvoudigere manier om P1 --> Modbus TCP om te zetten? Ik zie apparaten die >100 euro kosten, dat moet toch goedkoper & makkelijker kunnen? Welke heb jij gekocht?

Opties voor bedraad P1 over lange afstand die ik zag:
  1. P1 verlenger - ~65 EUR --> dan heb ik 2 kabels nodig, 1 voor P1, 1 voor netwerk
  2. P1 naar modbus TCP - 200 EUR
  3. Modbus P1 gateway - 300 EUR
  4. P1 naar modbus RTU / 485 - 30 EUR --> ook twee kabels nodig
  5. Socomec E27 - 500 EUR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je zult even in het Alfen topic moeten kijken of het mogelijk is, maar de Alfen met UTP aansluiten, slimme meter met HA, en dan met HA de Alfen aansturen ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
ZeRoC00L schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:17:
Je zult even in het Alfen topic moeten kijken of het mogelijk is, maar de Alfen met UTP aansluiten, slimme meter met HA, en dan met HA de Alfen aansturen ?
Ik heb inmiddels wat meer gelezen en met een Alfen paal zijn er meerdere oplossingen.
  1. P1 splitter/versterker van homewizard (of deze of deze) kan mogelijk tot 50m overbruggen. Dan kan de Alfen paal direct load balancen op de P1 meter
  2. Alfen kan via Ethernet load balancing via modbus over TCP doen. Dit kan op twee manieren:
    1. DIY met Home Assistant/ser2net
    2. Via Homewizard wifi P1 meter met geïntegreerde EMS die de DSMR telegrams over TCP publiceert.
Ik ga voor een Alfen laadpaal, dan gebruik ik 4 aders van m'n UTP kabel voor P1 en probeer het direct, en reserveer 4 aders voor Ethernet als fallback mocht P1 niet werken. Volgens mij moet dit werken, mis ik iets?

Nu nog een Alfen laadpaal uitzoeken...
Pagina: 1