Enkelsteens muur isoleren d.m.v. pur spuiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andy Makkink
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik heb zojuist een huis uit 1906 gekocht met een enkel steens muur. Idee was om de muur vanuit binnenuit te isoleren met PIR-platen met daarop osb hout. Deze platen monteren op ventilatielatten. Nu was er vandaag een adviseur voor het isoleren van het houten dak d.m.v. het spuiten van pur. Hij vertelde mij dat de binnenmuur prima op dezelfde wijze geïsoleerd kan worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?
...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 11:01
En hoe ga je ze dan mooi strak afwerken? Plus je hoort nog wel eens verhalen over giftige dampen na pur spuiten. En dat die lang in huis blijven. Maar dat moet je maar even Googlen. Ik zou lekker voor pirplaten met osb/gips gaan. Goed af te werken ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Kan prima, kijk maar eens op youtube hoe ze in amerika daarmee isoleren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
@Andy Makkink
Met PUR isoleren is zeker een optie. Grootste nadeel is dat PUR best permanent is. Dus verwijderen of iets aanpassen is erg lastig. PIR platen of steenwol kan je nog later relatief makkelijk verwijderen. Verder kan je het zelf installeren, PUR moet je echt laten doen.

Daarnaast sluit je vaak je muur op wat bij enkelsteens soms nadelig kan zijn.
Dus als je de ruimte hebt, voorzetwand met daarin steenwol als isolatie. PIR is vooral handig als je maar beperkte ruimte hebt.

Verder zou het impregneren van je buitenmuur ook een goede toevoeging zijn. Is goed zelf te doen als het metselwerk in goede conditie is. Muur reinigen met een speciaal schoonmaakmiddel en schoonspuiten met een hogedrukreiniger. Impregneer aanbrengen en klaar.
Je muur blijft veel droger wat de isolatiewaarde verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:48
B152 schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:38:
En hoe ga je ze dan mooi strak afwerken? Plus je hoort nog wel eens verhalen over giftige dampen na pur spuiten. En dat die lang in huis blijven. Maar dat moet je maar even Googlen. Ik zou lekker voor potplant met osb/gips gaan. Goed af te werken ook.
Er wordt dan eerst een frame tegen de muur gezet, daartussen wordt pur gespoten en dan kun je op het frame je afwerking plaatsen.

Maar ikzelf zou het zelf niet willen vanwege permanente hechting pur en steen, eventuele vochtproblemen op de stenen.
schoonmaken met hoge druk zoals @chrisborst zegt zou ik niet doen. dergelijke oude stenen kunnen dat slecht hebben, dan blijf je impregneren ook. Die gevel was ooit waterdicht zonder impregneer, dat kan nog steeds maar niet als je ze met hoge druk stukspuit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:32
Pur spuiten is vooral gemakkelijk en snel geld verdienen voor de uitvoerende partij.
Vraag die centraal moet staan is wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26

Exigence

dnkroz

Als je de ruimte hebt zou ik persoonlijk kiezen voor een steenwol-, glaswol- of houtvezelisolatie in verband met geluid. Geldt zowel voor muur als dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:43
Andy Makkink schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:35:
Ik heb zojuist een huis uit 1906 gekocht met een enkel steens muur. Idee was om de muur vanuit binnenuit te isoleren met PIR-platen met daarop osb hout. Deze platen monteren op ventilatielatten. Nu was er vandaag een adviseur voor het isoleren van het houten dak d.m.v. het spuiten van pur. Hij vertelde mij dat de binnenmuur prima op dezelfde wijze geïsoleerd kan worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?
...
Was het een adviseur of een verkoper?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 12:42
digifun schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:43:
Als ze het in Amerika zo doen zou ik eerder als een afrader zien ;)
Ik zou zelf niet snel gespoten PUR toepassen, als het niet goed gebeurt kan dat spul jarenlang giftige gassen af blijven geven. Verder is het behoorlijk lastig om er ooit weer bij te komen om bv. een lekkage te verhelpen.

elleP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04
Als je van binnenuit wilt isoleren zou ik een metal stud-voorzetwand gebruiken. Kijk op de website van Gyproc welke systemen het beste werken voor jouw toepassing: https://www.gyproc.nl/systemen/voorzetwanden. Als geluidsisolatie ook belangrijk is, is dit veruit de beste oplossing.

OSB wordt veel gebruikt maar ik zou het zelf niet toepassen omdat OSB brandklasse D-s2 heeft. Dat betekent: goed brandbaar met gemiddelde rookproductie. Gipsplaten hebben brandklasse A2, dat betekent bijna niet brandbaar.

Ik zou in jouw geval daarom kiezen voor een metal stud-voorzetwand met steenwolisolatie met een dubbele laag gipsplaten. Je kunt dan eventueel ook nog kiezen voor gipsvezelplaten waar je gewoon in kunt schroeven net zoals OSB (Fermacell, Gyproc Habito, Knauf Diamond Board).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 14:36
Ik ben een echte houtman en heb alles gewoon voorzien van houten regels met 120mm pir er tussen.
Ik heb de 5x7 uit de pirplaat gezaagd zodat de isolatie door loopt.
Hierop heb ik gewoon gipsplaat geschroefd.

Pir isoleert veel beter dan glaswol en is voorzien van 2 aluminium lagen. denk wel aan de juiste folies op de juiste plaatsen.

De binnenwanden zijn wel voorzien van glaswol vanwege de geluidsisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
elleP schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:29:
[...]

Als ze het in Amerika zo doen zou ik eerder als een afrader zien ;)
Ik zou zelf niet snel gespoten PUR toepassen, als het niet goed gebeurt kan dat spul jarenlang giftige gassen af blijven geven. Verder is het behoorlijk lastig om er ooit weer bij te komen om bv. een lekkage te verhelpen.
Voor alle materialen geldt dat het wel goed moet worden aangebracht. als je alles door een bedrijf met de juiste papieren laat Purren is er niets aan de hand en is het een prima product om bijvoorbeeld je betonnen vloer mee te isoleren.

Ik heb het ook voor de binnenwanden overwogen maar vond het te duur

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
Het aanbrengen van PUR is erg slecht voor het milieu (zeker in deze hoeveelheden) en mogelijk ook voor jezelf.

Voor mensen die professioneel met PUR werken, is het recent verplicht gemaakt om een cursus elke paar jaar te herhalen zodat je weet hoe je er veilig mee werkt (onderstaande link is een overheids-instantie):

https://chemischestoffeng...voor-diisocyanaten-bv-pur

Dat op zichzelf al zou je te denken moeten geven.

Meer info: https://www.volandis.nl/w...r-en-andere-diisocyanaten

Dit gaat vooral over het verwerken van PUR, maar de stoffen kunnen gedurende langere tijd daarna nog langzaam vrijkomen.

Er zijn mensen die al roepen "PUR is het nieuwe asbest":

https://www.bouwenwonen.n...t-het-nieuwe-asbest/33156

Nu goed, als er ergens een kier zit pak ik ook een busje PUR, maar ik zou er heel erg mee oppassen dit op grote schaal als isolatiemateriaal toe te passen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Trek je conclusie https://www.rtl.nl/nieuws...olatie?redirect=rtlnieuws

Ik zou die rommel niet in mijn huis moeten hebben. Gewoon Pir platen en voorzetwanden gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben er ook niet zo'n fan van. Ik vind het rommelzooi.

Bij een goede vriend hebben ze zo het dak van zijn garage gedaan. Vervolgens heeft die vriend zelf een dag alle bulten staan afschillen om het af te kunnen werken met een plaatmateriaal. Hij had net zo goed zelf pir platen of glaswol achter de tengels kunnen duwen die die toch nodig had voor zijn afwerking. Was goedkoper, beter voor het milieu en helemaal niet zoveel meer werk.

Sta daar ook bij stil, het moet nog afgewerkt worden, hoe ga je dat doen? wat wordt er opgeleverd en waar ga jij op verder? Die mannen zijn zo klaar, maar dan de rest nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueSS50
Wilke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:39:

Er zijn mensen die al roepen "PUR is het nieuwe asbest":
zeggen ze ook van glaswol en steenwol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andy Makkink
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-05-2024
Er komt idd eerst een houten frame en daartussen wordt de pur gespoten. Het is een erkend bedrijf die door de gemeente wordt aangedragen. Interessante aan het verhaal is dat de kosten voor mij alleen het frame en afwerking is. Het spuiten van de pur is na aftrek van alle subsidies gratis.

Het feit dat het definitief is lijkt mij geen probleem, het betreft enkel de buitenwanden. Mijn idee was voornamelijk dat met het spuiten van pur de kans op een koudebrug nihil is. Heb het rapport van Royal Haskoning gelezen over de gevaren van het verwerken van PUR en het verband met ziekteverschijnselen van bewoners. Met name het verwerken in een vochtige omgeving en het aanwezig zijn tijdens aanbrengen geeft de grootste risico's, beide voor mij niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Andy Makkink Erkend bedrijf zegt niet zoveel. Gratis isoleren, wie wil dat nou niet. Snel aanbrengen, goed verdienen en de overheid betaalt wel. Personeel niet aan te slepen, dus bedrijf kan wel erkend zijn, maar die persoon die het aanbrengt is gewoon een ZZP'er die het nog niet eerder gedaan heeft (was bij mij met de EPS spouw isolatie het geval: allemaal mooie praatjes en keurmerken en dan krijg je iemand die het die week voor het eerst doet).

Ik ben niet zo van pur spuiten. Pur is voor het dichten van kieren, niet voor het opspuiten van complete oppervlaktes. Zeker als die oppervlaktes goed bereikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:06

JT

VETAK y0

Andy Makkink schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:35:
Er komt idd eerst een houten frame en daartussen wordt de pur gespoten. Het is een erkend bedrijf die door de gemeente wordt aangedragen.
Tja, wat zegt dat nou? Zijn overheden nu zo goed in het selecteren van een aannemer? Hebben ze de kennis in huis om de juiste keuzes te maken? I beg to differ...Als ik zie hoe aannemers die hun opdracht van de gemeente hier krijgen zich er vanaf kunnen maken met echt prutswerk dan heb ik daar 0 vertrouwen in.
Interessante aan het verhaal is dat de kosten voor mij alleen het frame en afwerking is. Het spuiten van de pur is na aftrek van alle subsidies gratis.

Het feit dat het definitief is lijkt mij geen probleem, het betreft enkel de buitenwanden. Mijn idee was voornamelijk dat met het spuiten van pur de kans op een koudebrug nihil is. Heb het rapport van Royal Haskoning gelezen over de gevaren van het verwerken van PUR en het verband met ziekteverschijnselen van bewoners. Met name het verwerken in een vochtige omgeving en het aanwezig zijn tijdens aanbrengen geeft de grootste risico's, beide voor mij niet van toepassing.
Guess again:
https://www.maxmeldpunt.n...rkom-gezondheidsklachten/
https://www.rtl.nl/nieuws...door-gespoten-purisolatie
https://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/wat-kan-er-mis-gaan (alleen al het feit dat er kennelijk genoeg reden is om een dergelijke website in de lucht te houden....)
https://www.rtvoost.nl/ni...w-huis-met-pur-is-gewerkt
https://nos.nl/nieuwsuur/...door-pur-isolatie-of-niet

En zo zijn er nog veel meer bronnen. Veel plezier met je besparing, ik denk dat je er spijt van krijgt als het wel fout gaat met alle kennis die al voorhanden was toen je de keuze maakte :) En kun je dan alleen subsidie krijgen met PUR? Lijkt me niet toch? Zou wel bizar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 19-04-2024 21:09 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die subsidie valt vast ook wel te behalen als je er PIR platen tussen steekt (of een wolsoort). Zolang je de minimale isolatiewaarde maar haalt, en dat doe je al met een mm of 40 aan glaswol zo uit mijn hoofd.
Denk ook meteen aan geluidsisolatie, afhankelijk van de locatie/omgeving. (Al geeft de voorzetwand ook al enige demping, maar de PIR zelf weinig tot niets)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Het probleem met grote hoeveelheden PUR maken is dat het dan ter plekke gemengd wordt. In een bus (die goed geschud is) zijn de verhoudingen tussen de chemicaliën natuurlijk precies in balans.

Als het ter plekke gemengd wordt gaat dat niet altijd perfect, en kan het zijn dat een deel niet reageert en er vervelende stoffen achterblijven die langzaam verdampen.

Daarnaast, ik snap dat de meeste mensen vooral isoleren om (uiteindelijk) geld te besparen, en daar is niks mis mee. Maar als je het voor een weinig verschillende prijs zo kunt doen dat het milieu er tegelijk ook mee geholpen is, waarom dan bewust kiezen voor een milieu-onvriendelijke, klimaat-opwarmende optie?

Ik hoop zelf dat de overheid deze manier van isoleren stopt te subsidiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou het niet aandurven; je verplaatst je douwpunt en pur ventileert heel lastig.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 15:27
Ik zou geen pur gebruiken ook niet voor het dak. Na het aanbrengen van pur kan je de draagconstructie niet meer zien en zodoende hiervan ook de staat niet bepalen.
Bij het regionale energie loket van de gemeente kan je advies inwinnen wat over het algemeen weinig tot niets hoef te kosten.
Bij oudere panden is het heel belangrijk om eerst de buitenkant op orde te maken, wat deel uitmaakt van een geheel stappenplan.

Oja, bijna vergeten. Denk aan brandveiligheid van je isolatie materialen.

[ Voor 8% gewijzigd door amiaima op 19-04-2024 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

* Jellabie loopt gillend uit dit topic

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Jellabie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:41:
* Jellabie loopt gillend uit dit topic
Waar het vernuft eindigt, begint ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wilke schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:40:
[...]

Waar het vernuft eindigt, begint ...
Hij heeft dan ook een huis zonder enig spoor van vernuft compleet gestript en verbouwd.

Iets met een zolder waarvan het (lekke?) dak van onder tot boven helemaal volgespoten was met pur.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 19-04-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
_JGC_ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:52:
Hij heeft dan ook een huis zonder enig spoor van vernuft compleet gestript en verbouwd.

Iets met een zolder waarvan het (lekke?) dak van onder tot boven helemaal volgespoten was met pur.
Ja, ik ken het topic, al had ik dat laatste niet onbelangrijke detail gemist _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 12:42
Heeft iemand een linkje van dat topic?

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

elleP schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:12:
Heeft iemand een linkje van dat topic?
Jellabie's crib 2.0

Dit is wel in de HK

sorry voor de topickaping

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteriso
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-08-2024
Gespoten Polyurethaan schuim dampt geen gassen uit. Zeker niet met gesloten cel systemen.
Dat het slecht is voor het milieu is ook een fabel. Gedurende de levensduur van een woning verdient het door zijn goede isolatiewaarden een veelvoud van de milieuinvestering terug. Daar kunnen traditionele alternatieven en zeker de nieuwe bio-based systemen niet tegen op. Het gaat dus niet om wat je er initieel aan energie instopt maar eind of life er aan terugverdiend.

Een training voor MDI is inderdaad verplicht voor iedereen die met isocyanaat werkt. Dus ook in ziekenhuizen op de gipskamer. In de gipskamer wordt polyurethaan gebruikt om gips te verharden. Hier wordt al helemaal geen rekening gehouden met de mengverhouding. Ooit gehoord van het meldpunt gispkamerslachtoffers?

Voor een objectieve mening: lees de rapporten eens door van de gezondheidsraad en RoyalhaskoningDHV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

digifun schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:43:
:p

Heb je ook het stukje met brandveiligheid daarvan gekeken?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

YakuzA schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:27:
[...]

:p

Heb je ook het stukje met brandveiligheid daarvan gekeken?
Ja, en ?

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1