Keukenkraan loopt niet door?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-02 11:52
Goedemiddag,

Ik heb een keukenkraan heel weinig water lijkt door te laten. Een hele heb ik het genegeerd maar het blijft toch wel storend.

De kraan zat er al voor ik dit huis kocht.
Als ik zo op de website kijk zou deze kraan 1L per 10 seconden moeten doorlaten (de badkamerkraan doet dat ook) maar deze kraan lijkt daar 20 seconden voor nodig te hebben.

Ik heb de kraan al uit elkaar gehaald om te kijken of de slangen in de knoop zaten of er een filter verstopt zat maar ik kan niks vinden.

Hebben jullie nog een tip wat vaak de oorzaak is van slecht doorlopende kranen?

Of kennen jullie een speciaalzaak waar je een kraan naartoe kan meenemen voor onderzoek? Als ik een tijdelijke kraan instaleer krijg ik wel de 'normale' waterstraal (straal met veel kleine bubbels erin waardoor de waterstraal niet doorzichtig is maar wit/grijs)

Ik elke tip wordt gewaardeerd, zou het zonde vinden deze kraan bij het grofvuil te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmsBc3p19SViYPEYYspt6-TXruQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QStPQMpVmPxYKvq3cuNQ6NCA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zit er geen hoekstopkraan tussen onder het aanrecht die niet goed open staat? Of ergens anders nog een afsluitkraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 13:45
Slangen eronder al gechecked? Denk een uithaalstuk te zien , die heeft een eigen beweegbaar stuk slang onder de kraanaansluiting . Hoekstokkraan is al genoemd

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Mocht de kraan verkalkt zijn van binnen, dan kun je 'm demonteren en een nachtje in de azijn leggen in bijvoorbeeld een afwasteil. Dat heeft mij wel eens goed geholpen met een badkamer kraan.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Perlator vol kalk?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:45
Geen verschil tussen warm en koud water? geen knik in rvs/ rubber slang onder de kraan?

[ Voor 30% gewijzigd door natural colour op 15-04-2024 18:43 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter079
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 12:47
Zit er geen sproei-/spuitstand op? Die van ons geeft in normale stand ook een vrij zachte straal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Dank voor de vele reacties.

Het is inderdaad een kraan met sproei en normale stand, soms vraag ik mij af of dat de issue niet is aangezien het gat van de kraan gewoon klein lijkt maar als ik op de website van de producent kijk zou er ongeveer 1L per 10 seconden uit moeten komen.

Voor demontage was dat 20sec per liter.

Ik heb alles gedemonteerd en de kraan zover als mogelijk uit elkaar gehaald. Delen schoon gemaakt met anti kalk en de filters eruit gehaald.

Ik zag eigelijk geen vreemde dingen, geen opbouw van vuil, geen slangen die bekneld leken of andere bijzonderheden.

Ik overweeg nu maar de hele kraan te vervangen. Of misschien mee te nemen naar een vestiging van warmteservice met de vraag of zij hem eens kunnen inspecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ult5nvNEqBOfVSmNav0qRD4QwRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0QGJg6QOfTWevtlLkABO6lg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZffzvdH2hsWcZ6WgzjEHlnoVE68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLo6ebLkuhZligRSOt9say2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDBLH0nTLo_txtaBQrvevgvd9KM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bry96XxeGncbBqXIvPG7snC7.jpg?f=fotoalbum_large

De afbeeldingen zeggen niet zoveel maarja zoals ik al zei zie ik geen bijzonderheden dus een foto maken van wat er niet is, is vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
natural colour schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:42:
Geen verschil tussen warm en koud water? geen knik in rvs/ rubber slang onder de kraan?
Nee ook geen verschil tussen koud en warm. Ik krijg echt het gevoel dat het gewoon de beperkte doorstroom is van een dergelijke smalle uitgang van de kraan.

Een foto zonder filters ter illustratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQdEMzKdaKMXNPsVtF4sBDw1FXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcrH7fDOkMrl5JNYgWd7LExg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExVbZklNNLzo0T8ym71Otdvmm5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vc0G4f4oq1pAHmBbI4nfvbcu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stino99
Racer89 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:49:
Zit er geen hoekstopkraan tussen onder het aanrecht die niet goed open staat? Of ergens anders nog een afsluitkraan?
Nee ik heb het wel gechecked maar is alles maximaal opengedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
DexterDee schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:07:
Mocht de kraan verkalkt zijn van binnen, dan kun je 'm demonteren en een nachtje in de azijn leggen in bijvoorbeeld een afwasteil. Dat heeft mij wel eens goed geholpen met een badkamer kraan.
De slangen heb ik gechecked maar zover je naar binnen kan kijken zijn ze schoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:30
De doorstroom van de kraan is meestal gespecificeerd bij een bepaalde waterdruk, als die te laag is kan je doorstroom ook lager zijn.

Het probleem kan dus ook elders zitten, verstopte leidingen of kranen/afsluiters/andere appendages of simpelweg te dunne/lange leidingen gebruikt.

Ik zou eens testen hoeveel water je krijgt direct uit de hoekstopkraan onder je wasbak om zo uit te sluiten of het wel (volledig) aan je kraan ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je het binnenwerk al een keer vervangen (kardoes / cartouche)?

Ik heb even gezocht voor je:
Dit model schreeuwt hansgrohe. Daarop even verder gezocht: Het is dus een metris:
https://spares.hansgrohe....=0x00007721&q=&lang=nl_NL
Alle modeljaren hebben hetzelfde cartouche. En je hebt meteen een exploded view van je kraan, en bestelnummers (let dan wel even op modeljaar).

Te verkrijgen bij oa de warmteservice:
https://www.warmteservice...-binnenwerk-M3/p/A0024367

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 19-04-2024 12:08 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 15:32
Zit er toevallig een filter in je stopkraan, is te zien dat er aan de voorzijde een rechte schroevendraaier in kan , kan zijn dat daar vuil ophoping in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:51

Qwerty-273

Meukposter

ouwefreaker schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:50:
Zit er toevallig een filter in je stopkraan, is te zien dat er aan de voorzijde een rechte schroevendraaier in kan , kan zijn dat daar vuil ophoping in zit.
Volgens het volgende stukje zou het probleem in de kraan zitten (of eventueel de druk op de leiding icm deze kraan zoals iemand opperde).
stino99 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:15:
Als ik een tijdelijke kraan instaleer krijg ik wel de 'normale' waterstraal (straal met veel kleine bubbels erin waardoor de waterstraal niet doorzichtig is maar wit/grijs)
Om de tekening die @teacher linkt nog door te nemen (bouwjaar >11/20). Onderdeel 5 de straalschijf. Zie je dezelfde langzame doorloop als je die er in zijn geheel afdraait? Het verschil tussen een doorzichtige straal en een witte straal met bubbels komt in de keuken voornamelijk door de beluchter/straalregelaar/stroomvormer. Hij zou volgens de specs bij 3bar druk 10 l/min doen, maar er lijkt ook een ander exemplaar te zijn die 5,7 l/min doet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:30
De 'normale' waterstraal met lucht is juist vaak een straal die met minder water een straal geeft met volume. Fijn voor het (handen) wassen, minder fijn als je een emmer moet vullen.

Ts heeft dacht ik niet vermeld of er ook met de andere kraan is gemeten hoeveel water eruitkomt per minuut.

3 bar wordt op veel plaatsen niet eens gehaald bij de watermeter, laat staan X aantal meter en appendages verderop in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Pejdref schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:25:
De 'normale' waterstraal met lucht is juist vaak een straal die met minder water een straal geeft met volume. Fijn voor het (handen) wassen, minder fijn als je een emmer moet vullen.

Ts heeft dacht ik niet vermeld of er ook met de andere kraan is gemeten hoeveel water eruitkomt per minuut.

3 bar wordt op veel plaatsen niet eens gehaald bij de watermeter, laat staan X aantal meter en appendages verderop in de keuken.
Ja dat het zonder lucht sneller zou gaam ben ik met je eens maar bij mij in de keuken is het de langzaamste kraan van het huis XD .

Ik heb het eens getest in de badkamer en net als met de andere kraan in de keuken lijkt het 10sec per 1L te zijn. De keukenkraan doet er minstens het dubbele over qua tijd.

Volgende week komt er een vergelijkbare nieuwe kraan binnen met meerdere stralen.
Ben benieuwd of ik dan exact hetzelfde gevoel er op nahoudt of dat het dan "opeens" wel beter lijkt door te stromen.

Dank iedergeval voor het meedenken alle zover :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt nu al controleren of de doorvoer van de hoekstopkraan ook 1L/10sec is. Even een slang er aan monteren en het andere eind in een maatbeker/emmer. Als er door de hoekstopkraan al geen 1L/10sec komt dan ligt het dus niet aan de kraan en is vervangen niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
sypie schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:19:
Je kunt nu al controleren of de doorvoer van de hoekstopkraan ook 1L/10sec is. Even een slang er aan monteren en het andere eind in een maatbeker/emmer. Als er door de hoekstopkraan al geen 1L/10sec komt dan ligt het dus niet aan de kraan en is vervangen niet nodig.
Beste tip tot nu toe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stino99
sypie schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:19:
Nieuwe kraan geinstalleerd en problemen opgelost.
Was dus toch een soort waterbesparende kraan denk ik want je merkt echt het verschil (of de issues zitten in de oude kraan).

Dank iedereen voor zijn hulp en inzicht
Pagina: 1