Niet lelijke Wi-Fi 6E/7-router met stabiele (open?) firmware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Ik zoek een?
Niet lelijke wifi 6E/7-router met stabiele (open?) firmware ;)

Meer specifiek:
Op dit moment heb ik een enigzins bejaarde uitvoering: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router met daarop FreshTomato als alternatieve firmware. Deze doet het nog steeds, maar is met zijn 1Gb/s-poort en wifi 5 wat traag in mijn huishouden waar 1.2Gb internet binnenkomt en ik steeds meer apparaten heb die wifi 6 of zelfs 6E (dus 6 Ghz) zijn.

De router wil ik niet verstoppen, maar zichtbaar in mijn huiskamer plaatsen om optimaal gebruik te kunnen maken van 6Ghz (line of sight met o.a. een VR-bril en gaminglaptop die lekker snel een 150GB game moet kunnen downloaden ;)

Tegelijkertijd ben ik een aantal keren erg afgeknapt op de officiele firmware van een router (looking at you TP-link en Netgear) door apparaten die vrij instabiel werkte en juist prima werken met alternatieve firmware zoals OpenWrt en FreshTomato. Daardoor een voorkeur voor routers waarop je zelf alternatieve firmware kan flashen, ook nadat de fabrikant geen zin meer heeft in het uitbrengen van (security) updates.

Als laatste punt: ik heb ook een flink aantal 2.4Ghz IoT devices in huis en in de tuin, waarvan sommige net op het randje zitten qua bereik. Het lukt nu net met mijn R7000, maar mijn volgende router moet niet opeens flink slechter presteren op 2.4Ghz; een goede 2.4Ghz-range is daarom ook belangrijk.

Samengevat:
  • Wifi 6E (of 7)
  • Minimaal 1x 2.5Gb WAN + 1x 2.5Gb LAN
  • Hoge throughput op 5Ghz en (met name) 6 Ghz
  • Extreem stabiele firmware, met mogelijkheden om met VLANS en dergelijke te werken
  • Liefst mogelijkheid voor alternatieve open source firmware
  • Groot 2.4Ghz-bereik en geen problemen met 40+ 2.4Ghz clients
  • Laag energieverbruik[/i]
  • Niet lelijk!
Om het 'niet lelijk' te duiden, want over smaak valt niet te twisten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mawneryAxjsGhKTtdEIE9riqzNs=/fit-in/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2005253092.jpeg?f=imagegallery
Lelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpqdtplweIVp-AwvRmhdQmlf5Jw=/i/2005979268.jpeg
Prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaLpHniN8Mxqy0tG0CaBJbeozVs=/fit-in/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2005034996.jpeg?f=imagegallery
Kan net.

Nog niet uit, maar erg fraai voor in de huiskamer: GL.iNet Marble (router en fotolijstje).

Wat is je budget?
~€500

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Met TP-Link en Netgear heb ik slechte ervaringen qua firmware. Zo heb ik een TP-Link mini-router die ik als accesspoint probeerde te gebruiken, maar die zich bleef gedragen als DHCP-server ook al stond die letterlijk uitgeschakeld in de firmware. Mooie bug, nooit een firmware-update voor uitgekomen. Mijn Netgear R7000 werd bij elke firmware-update van Netgear instabieler qua wifi (en ook bij vele anderen als ik de reviews op t.net bij deze router mag geloven). Dit geeft mij (onterecht?) weinig vertrouwen in de huidige producten van deze merken.

Datzelfde geldt ook voor Ubiquiti. Zelf geen ervaring mee, maar de brakke firmware waar de Dream Router mee geleverd werd schept ook weinig vertrouwen.

Dan hebben we nog Asus, maar alle modellen waarop de Merlin-firmware kan draaien zijn lelijk en volgens mij ook energievreters.

Kortom, ik kom er niet helemaal uit :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Beste antwoord (via Gizz op 24-05-2024 13:42)

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-05 15:15
Moet alles in 1 apparaat?

Want eigenlijk is dat niet zo handig. Je zou 1 router (die dan ook een echte router is zonder WIFI) kunnen nemen en dan 2 (of meer) access points. Zodat je zeker de 2.4Ghz dekking hebt. Voor de woonkamer zou dan je een duurdere 6E/7 variant kunnen nemen en voor de andere wellicht een wat minder dure. Of wellicht een Mesh setup (zelf geen ervaring mee hoe goed dat werkt)

Als je een beetje networking snapt is Ubiquiti toch een een aanrader (aangezien je over VLAN's begint zal dat wel goed zitten), maar ik update mijn firmware op hun AP's ook niet blind, dus dat punt is wel terecht. Maar ze maken wel producten die qua WAF acceptabel zijn en snel zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door SiErRa op 15-04-2024 13:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Moet alles in 1 apparaat?

Want eigenlijk is dat niet zo handig. Je zou 1 router (die dan ook een echte router is zonder WIFI) kunnen nemen en dan 2 (of meer) access points. Zodat je zeker de 2.4Ghz dekking hebt. Voor de woonkamer zou dan je een duurdere 6E/7 variant kunnen nemen en voor de andere wellicht een wat minder dure. Of wellicht een Mesh setup (zelf geen ervaring mee hoe goed dat werkt)

Als je een beetje networking snapt is Ubiquiti toch een een aanrader (aangezien je over VLAN's begint zal dat wel goed zitten), maar ik update mijn firmware op hun AP's ook niet blind, dus dat punt is wel terecht. Maar ze maken wel producten die qua WAF acceptabel zijn en snel zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door SiErRa op 15-04-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
@SiErRa qua stroomverbruik zou ik het liefst alles in één hebben inderdaad. Ik heb nu al een los modem van Ziggo (ook niet de zuinigste) en een extra switch. Ik voeg daar het liefst niet nog een losse router aan toe naast een goed 6E-apparaat.

Een mesh is hier niet nodig; kleine tussenwoning uit 1920 met alleen maar muren van gipsplaatjes en vloeren van planken. Met de R7000 lukt het nu net op 2.4Ghz, máár die staat wel verborgen in een kastje. Met een nieuw apparaat dat minstens zo goed werkt op 2.4Ghz als de R7000en dat niet meer weggestopt wordt moet het helemaal goedkomen qua bereik :)

edit: bij de Dream Router lees ik ook nog klachten over een hoorbare irritante fan die 24/7 draait, waardoor hij eigenlijk niet geschikt is om midden in je huiskamer neer te zetten. Dat zal voor hun losse AP's waarschijnlijk niet gelden, maar dan zit ik weer aan losse producten terwijl ik nu ook voldoende heb aan 1 router.

[ Voor 25% gewijzigd door Gizz op 15-04-2024 13:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
3 zuinige apparaten kunnen beter zijn als 1 niet zuinig apparaat.

Bijvoorbeeld:
- Router: uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra 6,2W
- AP: uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ 9,1W
- AP Wifi 7: uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Pro 21W

En de Dreamrouter doet 50W!:
uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Router

Die laatste AP is dus niet zo zuinig, maar er is nog geen WIFI7 niet-pro variant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
@SiErRa die route is ook nog het verkennen waard, dank voor de info. Maar volgens mij is het nog best lastig om het verbruik goed te duiden; alleen op de voeding af gaan is te kort door de bocht.

Ik vind even niet waar ik op t.net een overzicht kan vinden van alle geteste routers in één chart (@OlafWeijers weet jij dat wel?), maar hier kan ik in ieder geval vinden dat de Dream Router maximaal 14,3W trekt en 9,2W idle.

Nou is de Dream Router niet meteen de meest geschikte kandidaat (want irritante fan en poorten van maximaal 1 Gb/s..), maar qua verbruik vind ik 'm wel te doen.

Ik vraag me af of een losse gateway (ik zou dan de Ubiquiti UniFi Gateway Max moeten pakken i.v.m. 2.5Gb/s-poorten) en een losse 6E/7-AP echt net zo zuinig kan zijn als een alles-in-een router die volgens het overzicht dat ik hierboven postte best <15W te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-05 14:35

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Gizz schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:39:

Ik vind even niet waar ik op t.net een overzicht kan vinden van alle geteste routers in één chart (@OlafWeijers weet jij dat wel?
Jazeker :) In de pricewatch kan je filteren op 'getest'. Hopelijk helpt dat wat.

Het energieverbruik van alle tot nu toe geteste routers breng ik bij elke nieuwe review up-to-date in het betreffende artikel, de Vero die je linkt is inderdaad de meest recente variant. Deze zal ook snel toegevoegd worden aan de wifi-best-buy-guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
offtopic:
@OlafWeijers dank! Maar ik bedoelde het overzicht van het stroomverbruik (en het liefst ook throughput en dergelijke) van alle routers die tot nu toe getest zijn. Had mijn vraag duidelijker moeten formuleren :)

Voor die info klik ik nu meestal een recente review aan, zoals de Vero waarin het stroom verbruik van veel apparaten wordt vergeleken. Maar in dezelfde review kom je juist weer weinig vergelijkingen van de snelheid met andere routers tegen.

Het zou mooi zijn als ergens alles bij elkaar staat qua tests, dus verbruik, snelheid, ruis etc. Dit soort pagina's, maar dan met alle tests tot nu toe en waar dus ook verse testresultaten van nieuwe routers aan worden toegevoegd. Nu lijkt dit soort info verstopt te zitten in allerlei losse reviews waardoor het voor een bezoeker lastig is om een overzicht van het gehele speelveld te krijgen. Jullie hebben die info wel en gebruiken die natuurlijk ook om de BBG's samen te stellen, maar daar worden ook geen vergelijkende charts getoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-05 14:35

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
offtopic:
Dankjewel voor de suggestie, ik zal erover nadenken of zoiets mogelijk is en eventueel in de BBG toegevoegd kan worden.

Een deel van de resultaten is per product terug te vinden in de pricewatch, dus met het filter dat ik eerst gaf, kun je routers onderling vergelijken en vind je in de tabel de meetresultaten terug. Ik snap dat dat niet compleet is wat je bedoelt en zaken zoals de grafiek met Range-vs-Rate-resultaten dan ontbreekt.. Aan de andere kant is er een maximum aan het aantal producten dat je in de grafieken kwijt kunt, laat staan dat je dan nog routers onderling kunt onderscheiden in de brei van lijntjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
@SiErRa nog bedankt voor het meedenken! Ik heb zojuist deze combi besteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro€ 182,38€ 182,38
1Modems en routersUbiquiti UniFi Gateway Max€ 257,13€ 257,13
Totaal€ 439,51

En daarnaast nog een goedkope 8 poorts 2.5Gb/s switch van Zyxel voor €122. Een mooie bijpassende Unifi Switch Enterprise 8 PoE voor bijna €500 werd me iets te gortig en dat ding trekt idle 20W tegenover 4W voor de Zyxel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Gizz schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:52:
Ik zoek een?
Niet lelijke wifi 6E/7-router met stabiele (open?) firmware ;)
Wellicht niet wat je zoekt, maar lelijk is het zeer zeker niet... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwJvl-Nmhou4_SveA5xrFB3oaGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/itATLhp0otPQJbH0uKjtzdK6.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB6R_PoMtybMPyO1PCp8MCXJwA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5p8tjyDclMUNKa9SiFFCbNbw.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3CPWvVBwCZMqsVAPOwyAg_lYUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zpNHpbsSsue70u4Od0kyJwCD.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVVTlvnQeoRl4G0n1UisF4Wi3Y4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jro8gFE59Bda8wLurzRwuc7g.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhjRgCs7j86XqxN4j-1fLziesU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HgKgkKpCAsylYpZ3XztKphbJ.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Gizz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:53:
@SiErRa nog bedankt voor het meedenken! Ik heb zojuist deze combi besteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro€ 182,38€ 182,38
1Modems en routersUbiquiti UniFi Gateway Max€ 257,13€ 257,13
Totaal€ 439,51

En daarnaast nog een goedkope 8 poorts 2.5Gb/s switch van Zyxel voor €122. Een mooie bijpassende Unifi Switch Enterprise 8 PoE voor bijna €500 werd me iets te gortig en dat ding trekt idle 20W tegenover 4W voor de Zyxel.
Er is helaas nog geen "lite" 2.5GBit/s switch van Unifi, zal mij niet verbazen als dat toch snel gaat komen.

[ Voor 7% gewijzigd door SiErRa op 18-04-2024 12:50 ]

Pagina: 1