Afvoer maakt geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:44
Ik heb een probleem waar ik zelf niet helemaal uitkom.

Wij hebben op onze zolder zowel de ketel als de wasmachine/droger staan en deze zijn beide uiteraard op een afvoer aangesloten. De wasmachine staat aan de ene kant van de ruimte en de ketel hangt aan de andere kant. Als de wasmachine aan het afpompen is dan hoor je een "glouglou" geluid uit de afvoer bij de ketel komen.

Heeft iemand enig idee hoe we dit op kunnen lossen?

Geluid afvoer:
https://drive.google.com/...QTKb-Egw/view?usp=sharing

Plattegrond: Hier kun je zien wat ongeveer de afstand is van ketel tot standpijp / afvoer wasmachine, die zit namelijk bij het wasmachine tekentje).
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NyGGHZ4/image.png

Afvoer ketel:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mDdWv8k/image.png
Afvoer / standpijp:
Hier zie je rechts uit dat muurtje de afvoer van de ketel komen. en vanuit boven de afvoer van de wasmachine, uiteindelijk komen deze dus op dezelfde sifon terecht
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/y0bgVK0/image.png

[ Voor 14% gewijzigd door Rik. op 15-04-2024 12:54 . Reden: Audio opname toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:31
je wasmachine spoelt veel water weg.
Daardoor trek je valse lucht door de syfon van je cv ketel.
Je kan vlak voor de afvoer van de wasmachine een buis naar boven maken voor extra ontluchting door het dak voeren of binnen houden en er een actieve kool ontluchter op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Hoe lang is je afvoer van je wasmachine? en welke diameter heeft deze?
Is dit het enige sifon? of heeft je wasmachine er nog 1?

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 09:40
Zorg dat je nooit twee sifonnen achter elkaar hebt. En bovenaan de standleiding zou een ontluchter moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
3dmazter schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:26:
je wasmachine spoelt veel water weg.
Daardoor trek je valse lucht door de syfon van je cv ketel.
Je kan vlak voor de afvoer van de wasmachine een buis naar boven maken voor extra ontluchting door het dak voeren of binnen houden en er een actieve kool ontluchter op zetten.
Bij de CV ketel hangt geen aparte sifon, ze zitten beide dus op dezelfde aangesloten (zover ik het zie in ieder geval).

Er is een beluchter, die blijft wel binnen maar zit er dus wel, zie onderstaande foto. Let niet op de sifon / afvoer van het fonteintje, dit zit even snel zo aangesloten maar moet nog netter afgewerkt worden, de buis is nu net iets te lang.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x2DrRN7/image.png
Consigliere schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:44:
Hoe lang is je afvoer van je wasmachine? en welke diameter heeft deze?
Is dit het enige sifon? of heeft je wasmachine er nog 1?
De diameter van de buizen is 40mm, dit is op de gehele zolder zo.
Dit is op zolder wel de enige sifon, waarbij de afvoer van de ketel en van de wasmachine (en droger) via een Y stuk op de sifon aangesloten zijn.

Hoe lang deze precies is heb ik nog niet gemeten, maar zie onderstaande foto voor een indicatie van hoe lang het is. Deze afvoer (de buis onder de waterleiding) loopt door tot net iets achter de droger, daar zit een Y stuk waar de afvoerslang van de wasmachine in zit en het slangetje voor de droger.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JkN6gHv/image.png
Rieverst schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:48:
Zorg dat je nooit twee sifonnen achter elkaar hebt. En bovenaan de standleiding zou een ontluchter moeten zitten.
Er zitten gelukkig ook niet 2 sifonnen achter elkaar en de beluchter / ontluchter zit er ook, ik weet alleen niet of deze hoog genoeg zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Rik. op 15-04-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:57
Een 45 graden T-stuk hoort niet op een standpijp, maar alleen in horizontale afvoerleidingen. In verticale leidingen gebruik je een 90 (of 87-88) graden T-stuk. Daarmee zou ik beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Pejdref schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:34:
Een 45 graden T-stuk hoort niet op een standpijp, maar alleen in horizontale afvoerleidingen. In verticale leidingen gebruik je een 90 (of 87-88) graden T-stuk. Daarmee zou ik beginnen.
Oke dit hoort niet, maar zorgt het voor problemen? En zo ja, voor wat voor problemen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Het kan glouglou geluid veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Pejdref schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:47:
Het kan glouglou geluid veroorzaken.
Dat doet het in dit geval niet.
We hebben dit Y-stuk pas gemonteerd nadat het glouglou geluid er al was, dus dat staat los van dit probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door Rik. op 15-04-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Ik zie zo snel 3 horizontaal gemonteerde 45 graden T-stukken, op de bovenste na zou ik ze beide kunnen verdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Pejdref schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:16:
Ik zie zo snel 3 horizontaal gemonteerde 45 graden T-stukken, op de bovenste na zou ik ze beide kunnen verdenken.
Hmm ja dat zou wel eens kunnen inderdaad.
Is dat probleem te verhelpen zonder al die Y stukken los te halen? Wellicht iets bij de ketel?

Het laatste Y stuk wat je ziet loopt daar een koof in, er is dus erg weinig ruimte om daar nog iets aan te veranderen, we kunnen niet in die koof komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rik. op 15-04-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Hoe zit je wasmachine op de afvoer aangesloten, kan daar lucht bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Pejdref schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:33:
Hoe zit je wasmachine op de afvoer aangesloten, kan daar lucht bij?
Daar kan een klein beetje lucht bij, maar niet veel. Wel is dat zo aangesloten:
Horizontale buis, daarop een bocht van 90 graden omhoog, met klein stukje pijp, op die pijp zit een Y stuk waarbij in het 45 graden stuk het slangetje van de droger zit, en in het rechte stuk zit de slang van de wasmachine.
Er kan dus wel lucht gezogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Wasmachine zou officeel gezien op een ø63 moeten na een x afstand.
De verjongende maat die gebruikt dient te worden in het eerste stuk is ø50
Past het dan wel door een ø40 .. tuurlijk. je ziet het .. het werkt. Geen probleem.
echter doordat inderdaad de aansluiting wordt gedaan op de standleiding. Ook nog eens ø40 lijkt.
Zal het water enige vorm van lucht doen afsluiten waardoor je het geborrel krijgt.
oplosbaar? zeker!

Wat ik zie is je komt schuin uit de muur met een ø40 daarna omhoog langs de wand en deze takt af 45gr.
Dan een syfon en dan weer een 45 graden t-stuk en daarna richting de droger en wasmachine.
De standleiding gaat verder omhoog en takt weer 45 af naar fonteintje en naar een beluchter.

Ideale oplossing zou zijn:

ø50 langs de wand omhoog. dan een recht t-stuk voor de ketel en de wasmachine. ø50
Dan jou sifon ( al is 2 losse wellicht slimmer dan 1 maar dat even terzijde gelaten)
Dus Sifon van ø50 en daarna liggend aftakken zodat je rond 40 ( liefst 50 naar wasmachine kan) en ø40 naar ketel.

ø50 verder omhoog langs de muur. met weer een recht t-stuk. om hier je fontein op aan te sluiten en vervolgens de beluchter.

Tip: Vallend water mag met een 90gr bocht aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Consigliere schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:30:
Wasmachine zou officeel gezien op een ø63 moeten na een x afstand.
De verjongende maat die gebruikt dient te worden in het eerste stuk is ø50
Past het dan wel door een ø40 .. tuurlijk. je ziet het .. het werkt. Geen probleem.
echter doordat inderdaad de aansluiting wordt gedaan op de standleiding. Ook nog eens ø40 lijkt.
Zal het water enige vorm van lucht doen afsluiten waardoor je het geborrel krijgt.
oplosbaar? zeker!

Wat ik zie is je komt schuin uit de muur met een ø40 daarna omhoog langs de wand en deze takt af 45gr.
Dan een syfon en dan weer een 45 graden t-stuk en daarna richting de droger en wasmachine.
De standleiding gaat verder omhoog en takt weer 45 af naar fonteintje en naar een beluchter.

Ideale oplossing zou zijn:

ø50 langs de wand omhoog. dan een recht t-stuk voor de ketel en de wasmachine. ø50
Dan jou sifon ( al is 2 losse wellicht slimmer dan 1 maar dat even terzijde gelaten)
Dus Sifon van ø50 en daarna liggend aftakken zodat je rond 40 ( liefst 50 naar wasmachine kan) en ø40 naar ketel.

ø50 verder omhoog langs de muur. met weer een recht t-stuk. om hier je fontein op aan te sluiten en vervolgens de beluchter.

Tip: Vallend water mag met een 90gr bocht aangesloten worden.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!
Ik lees echter overal dat afvoer voor wasmachine 40mm moet zijn, dus niet perse die 63mm. Wat is er dan juist?
Maar de pijp die uit de vloer komt is 40mm (zover ik kan zien in ieder geval), dan ga je dus vanaf daar naar 50mm?

En stel dat het niet mogelijk is om het aan te passen naar 50mm, kunnen we dit dan op 40mm houden en op een of andere manier toch het geluid verhelpen?

[ Voor 7% gewijzigd door Rik. op 16-04-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Als je er het fijne/alles van wil weten is de Dyka bijbel goed leesvoer. Hier staan ook richtlijnen voor de diameters in. https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Nu is het niet realistisch om alles zo aan te passen dat je aan de richtlijnen voldoet. Maar als je dit in de huidige situatie wil oplossen zal het een beetje trial and error worden. Stroomafwaarts vernauwen gaat meer problemen geven dan een te kleine diameter.

Je zou de beluchter er eens af kunnen halen om te testen of het een ontluchtingsprobleem is (een standpijp moet eigenlijk ook lunnen ontluchten, niet enkel beluchten) dit gaat wel stinken dus is puur als test bedoeld. Ontluchten doe je normaal op het dak zodat je geen stankoverlast hebt.

Omdat ketel en wasmachine op dezelfde sifon zitten vraag ik me ook af of je het volledig weg kunt krijgen. Al het water/borrelgeluid draagt door de open buis naar je ketel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Rik. schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:42:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide reactie!
Ik lees echter overal dat afvoer voor wasmachine 40mm moet zijn, dus niet perse die 63mm. Wat is er dan juist?
Maar de pijp die uit de vloer komt is 40mm (zover ik kan zien in ieder geval), dan ga je dus vanaf daar naar 50mm?

En stel dat het niet mogelijk is om het aan te passen naar 50mm, kunnen we dit dan op 40mm houden en op een of andere manier toch het geluid verhelpen?
Dan alles aanhouden op 40
en in de NTR3216 staat aangegeven dat:
het eerste valstuk kleiner mag zijn. Daarna moet het groter helemaal naar 3 meter (totale lengte)
Want de wasmachine heeft een afvoer van 0,75l/s waardoor je uitkomt op de ø63 middenlijn dus eigenlijk zelfs ø75

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is bij ons ook, ik neem aan dat het lucht is in de leidingen die niet weg kan. Zat al in het huis toen we het kochten, ik en mijn vrouw maken zelf ook altijd maar het geluid als we die afvoer gebruiken om er nog een soort grapje van te maken. Dus dat kun je ook altijd nog doen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 16-04-2024 11:39 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Pejdref schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:29:
Als je er het fijne/alles van wil weten is de Dyka bijbel goed leesvoer. Hier staan ook richtlijnen voor de diameters in. https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Nu is het niet realistisch om alles zo aan te passen dat je aan de richtlijnen voldoet. Maar als je dit in de huidige situatie wil oplossen zal het een beetje trial and error worden. Stroomafwaarts vernauwen gaat meer problemen geven dan een te kleine diameter.

Je zou de beluchter er eens af kunnen halen om te testen of het een ontluchtingsprobleem is (een standpijp moet eigenlijk ook lunnen ontluchten, niet enkel beluchten) dit gaat wel stinken dus is puur als test bedoeld. Ontluchten doe je normaal op het dak zodat je geen stankoverlast hebt.

Omdat ketel en wasmachine op dezelfde sifon zitten vraag ik me ook af of je het volledig weg kunt krijgen. Al het water/borrelgeluid draagt door de open buis naar je ketel toe.
Was toevallig net een wasje aan het draaien dus kon het meteen proberen. Heb de beluchter van de pijp gehaald en dit lost het niet op.

Ik denk dat we het een beetje moeten accepteren, lijkt alsof het bijna niet op te lossen is in de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Onze wasmachine & droger staan op zolder in een aparte ruimte. In deze ruimte komt ook de afvoer van de CV ketel uit.

Ik merk dat er af en toe een rioollucht door het wasbakje komt waardoor het erop lijkt dat de sifon leeggetrokken wordt op het moment dat de wasmachine aan het afpompen is.

Hebben jullie enig idee hoe we dit (gemakkelijk) op kunnen lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzoyIFKV6vgkKdcWt7tejDpgxtA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQU1qTJxXuS4qTjFXggUCQna.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbhwsX53r0oYZfn0ZN1FY1xWa3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOLb2G5f6WN7DeXyrsX92MQl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1BXXmjzrosTAeNs-OSsVfHiE8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7vMwdPdsl76nuWwIDPuqjJQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Vanuit links komt de afvoer van de wasmachine (en droger). Op de middelste foto zie je een Y stuk, dit Y stuk takt af naar de afvoerleiding van de CV ketel (staat zo’n 3 meter verderop, afvoer loopt door een koof heen). Bij dat Y stuk ga je links iets omhoog, dat is dus de afvoer van de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:48

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Voor dit soort situaties heb je een rioolontluchter nodig. Die is in de meeste huizen wel voorzien, dus die zul je hoogstwaarschijnlijk zelf ook al wel hebben. Mogelijk is deze verstopt, waardoor deze niet goed genoeg meer werkt. Mocht je dit echter niet hebben, dan kun je er een (laten) aanleggen door het dak heen.

In de huidige situatie (omdat er onvoldoende ontlucht wordt) trekt het riool een vacuum bij het wegspoelen van afvalwater waardoor de sifon leeg getrokken kan worden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:45
Er lijkt rechts een beluchter te zitten. Werkt deze nog?

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 13-09-2024 13:25 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:44

BCC

En hoe zit het rechts met al die afvoeren? Want er lijkt wel een sifon achter een sifon te zitten?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
LED-Maniak schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:24:
Er lijkt rechts een beluchter te zitten. Werkt deze nog?
Die werkt sowieso nog idd, deze is nog niet zo oud.
BCC schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:29:
En hoe zit het rechts met al die afvoeren? Want er lijkt wel een sifon achter een sifon te zitten?
Er zit maar 1 sifon, de rest zijn Y stukken of bochten maar geen sifon verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:23

SambalBij

We're all MAD here

Rik. schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:32:
[...]

Die werkt sowieso nog idd, deze is nog niet zo oud.
Maar dan zou je dit probleem niet hebben? Die beluchter heeft als het goed is een klep met een (lichte) veer die opengezogen wordt bij onderdruk in je afvoer.
Wanneer bij afpompen van de wasmachine het sifon van die wasbak wordt leeggetrokken, dan is of die beluchter stuk, of misschien is de veer te zwaar?
(Dat de veerdruk op die klep zwaarder is dan de massa van het water in de sifon als je begrijpt wat ik bedoel)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
SambalBij schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:34:
[...]

Maar dan zou je dit probleem niet hebben? Die beluchter heeft als het goed is een klep met een (lichte) veer die opengezogen wordt bij onderdruk in je afvoer.
Wanneer bij afpompen van de wasmachine het sifon van die wasbak wordt leeggetrokken, dan is of die beluchter stuk, of misschien is de veer te zwaar?
(Dat de veerdruk op die klep zwaarder is dan de massa van het water in de sifon als je begrijpt wat ik bedoel)
Ik begrijp wat je zegt idd, maar hoe kan ik dit controleren? Die veer werkt sowieso nog, dat weten we 100% zeker maar wellicht dat ie idd te zwaar is, maar dacht dat er geen verschillende soorten in bestond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Nevermind

[ Voor 92% gewijzigd door Spiral op 13-09-2024 13:44 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:37
Staat er nog wel water in het sifon van de wasbak?

[ Voor 151% gewijzigd door Destralak op 13-09-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Hoe vaak wordt dat wasbakje gebruikt? Als dat een warme ruimte is, dan is het water in de sifon na een aantal maanden wel verdampt en heb je een open verbinding naar het riool.

Als de 'overlap' tussen de binnenste en buitenste buis van de sifon niet zo groot is, dan kan dit fenomeen ook nog eerder optreden.

En als laatste de vraag of de ontluchtklep snel genoeg reageert. Mocht dat niet zo zijn, dan is het zeer waarschijnlijk dat er water uit de sifon getrokken wordt aangezien ze op dezelfde buis zitten.

Ontluchter een eigen buis geven kan nog een optie zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Skynett op 13-09-2024 13:52 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Skynett schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:49:
Hoe vaak wordt dat wasbakje gebruikt? Als dat een warme ruimte is, dan is het water in de sifon na een aantal maanden wel verdampt en heb je een open verbinding naar het riool.

Als de 'overlap' tussen de binnenste en buitenste buis niet zo groot is, dan kan dit fenomeen ook nog eerder optreden.
Dit zou natuurlijk nog kunnen idd. Het wasbakje wordt niet super vaak gebruikt, soms een paar keer per week en soms een paar weken niet.

Kan me idd voorstellen dat het verdampt is, zeker als de droger aangestaan heeft, het is namelijk nogal een kleine ruimte waar het echt heel warm kan worden.

Wat bedoel je met overlap tussen binnenste en buitenste buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:44

BCC

De beluchter zit nu TUSSEN twee sifons, dat gaat zowieso niet werken, want dan zuigt de wasmachine het sipfon mogelijk leeg - Een ontluchter moet in de standleiding VOOR een sifon, of de standleiding naar het dak brengen inderdaad.

De foto is te onduidelijk - kun je misschien een tekening maken van hoe de buizen nu lopen?

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 13-09-2024 13:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
Lijkt me dat de luchtpijp op de allerlaatste plek in de keten moet zitten, zodat deze alle vorige aansluitingen van extra lucht kan voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

Een fatsoenlijk werkende ontluchting is het beste, maar een dopje in de wasbak doet ook wonderen :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
M2M schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:00:
Een fatsoenlijk werkende ontluchting is het beste, maar een dopje in de wasbak doet ook wonderen :)
Een wasbak heeft toch een overloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Skynett schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:15:
[...]

Een wasbak heeft toch een overloop?
zon klein fonteintje als op de foto niet.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Die sifon voor de wasmachine zou ik verplaatsen tot bij de wasmachine en daar een extra beluchter plaatsen.
En rioleringen die van horizontaal naar verticaal gaan haaks aansluiten en niet met 45 graden bochten of y-stukken.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:49
edsandje schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:59:
Die sifon voor de wasmachine zou ik verplaatsen tot bij de wasmachine en daar een extra beluchter plaatsen.
En rioleringen die van horizontaal naar verticaal gaan haaks aansluiten en niet met 45 graden bochten of y-stukken.
Eens, de beluchter die er nu zit heeft geen nut voor de wasmachine afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:00

rdejongjr

Gnome

Sifon van de wasbak zit veel te laag, pijpje zal nog geen 5mm in het water staan.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 11:55

Dido

heforshe

rdejongjr schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:51:
Sifon van de wasbak zit veel te laag, pijpje zal nog geen 5mm in het water staan.
Goed gespot. Als de verticale (zwarte) pijp niet diep genoeg de sifon in gaat, dan is er helemaal geen sprake van een sifon, maar alleen een ingewikkelde versie van een kniebocht. Dan hoeft er ook niks leeggetrokken te worden :+

Wat betekent mijn avatar?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb het topic wat je al had samengevoegd met de recente. Zo houden we alle voorgestelde oplossingen centraal.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Eivogel1985 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:04:
[...]

Eens, de beluchter die er nu zit heeft geen nut voor de wasmachine afvoer.
Beetje late reactie vanuit mij, maar zou het zin hebben om hier een beluchter te plaatsen? Sifon verplaatsen is eigenlijk geen optie. Dus dan is het eigenlijk dit:
Afvoer wasmachine gaat klein stukje verticaal (achter wasmachine) en gaat dan horizontaal richting sifon. In het horizontale gedeelte zou ik dan dus een beluchter plaatsen

Moet even kijken in hoeverre dat past met die waterleiding, maar dat is een zorg voor later

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjxWWrjxwbq4wPL36fmTxb3ej1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pE9UF8KlYZZ0BcaFmpaFmW0R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:28
Rik. schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:49:
[...]

Sifon verplaatsen is eigenlijk geen optie. Dus dan is het eigenlijk dit:
Afvoer wasmachine gaat klein stukje verticaal (achter wasmachine) en gaat dan horizontaal richting sifon. In het horizontale gedeelte zou ik dan dus een beluchter plaatsen
Waarom is dat geen optie? Grijze pijpje doorzagen, reparatiemof erop, stukje grijze verticale buis verlengen en bochtje erop lijmen. Ben je in een uurtje klaar voor twee tientjes.

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 24-11-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
FitTiv schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:17:
[...]

Waarom is dat geen optie? Grijze pijpje doorzagen, reparatiemof erop, stukje grijze verticale buis verlengen en bochtje erop lijmen. Ben je in een uurtje klaar voor twee tientjes.
Omdat de sifon daar nu echt wel vast zit en ik die zelf niet verplaatst krijg. Ik zou een extra sifon kunnen plaatsen, kan dat dan op de plek die ik ingekleurd heb? Dan heb je alleen sifon achter sifon en dat lijkt mij ook niet ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:28
Nee dubbele sifon niet doen. Ik begrijp niet waarom het niet kan, want het is de oplossing met vermoedelijk het minste gedoe. Sifon niet verplaatsen maar grijs verticaalpijp afzagen en omhoog schuiven. Misschien ben je er zelfs al met een overschuifmof met rubber, dan zaag je verticaalpijp door, het hele zooitje iets omhoog en plaats je de mof ertussen. Das 5min werk

https://www.hornbach.nl/p...chet-pvc-o-40-mm/4199184/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF8OmHJ3_ZCU03GoWBUGXQ7-QWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvKvAHSZpEDSmblsha2YLD8v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door FitTiv op 24-11-2024 17:01 ]

Pagina: 1