Eurotronic Comet wifi thermostaat vreet batterijen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-04 18:51
Probleem zoals in TT.

In december '23 ben ik begonnen met een aantal radiatoren op de slaapkamers uit te rusten met elektronische bediening van de thermostaatkranen. Via een app kun je ze op afstand bedienen en een klokprogramma instellen. Het uiteindelijke doel is uiteraard besparen op verwarming.

Ik heb gekozen voor de Eurotronic Comet wifi omdat deze qua prijs en functionaliteit gunstig leken te zijn t.o.v. andere fabrikaten.
https://www.conrad.com/en...electronical-2308537.html

Al vrij snel kwam ik er achter dat in de kamer met het zwakste wifi signaal de batterijen binnen 2 a 3 weken op waren. Ik kan me er iets bij voorstellen dat het voortdurend zoeken naar een wifi signaal zorgt voor deze batterij drain.
Ik heb in alle kamers netwerkbekabeling dus heb overal nu een accespoint hangen (TP link WR702 en WR802)
Nog steeds is het met de batterijconsumptie niet ok. Blijkbaar verliezen de comets af en toe de wifi verbinding. Met een reboot van de accespoints krijg ik de boel weer aan de praat. Bij de WR802 kun je een periodieke reboot instellen maar bij de WR702 zit dat niet in de opties.

Als laatste stap kan ik nog twee nieuwe accespoint kopen maarik begin ook wel hevig te twijfelen of ik met de comets wel de goede keus gemaakt heb.

Wie heeft ervaring met de Comet of heeft een andere tip voor mij?

NB.
- Ik gebruik geen "wild" klokprogramma met heel veel actuatorbewegingen
- Als laatste redmiddel overweeg ik voeding via een adapter en batterijdummies.
https://www.kabelshop.nl/...1-fgK3EAQYAyABEgLVn_D_BwE
https://www.aliexpress.com/item/1005005952911100.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quo_ schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:51:
Met een reboot van de accespoints krijg ik de boel weer aan de praat. Bij de WR802 kun je een periodieke reboot instellen maar bij de WR702 zit dat niet in de opties.

Als laatste stap kan ik nog twee nieuwe accespoint kopen
Als alternatief voor een ingebouwde reboot kun je ook nog een ouderwetse tijdschakelaar of slimme tussenstekker gebruiken om die WR702 opnieuw te laten starten.

Verder ken ik deze Eurotronic thermostaatknoppen niet. Zie her en der wel dat de reviews niet allemaal lovend zijn. Is er wellicht nog een optie om de firmware te updaten?

edit: als je ze bij Conrad hebt gekocht zou ik hen benaderen. Ze adverteren met deze specificatie bij het product:
Very low battery consumption (less than with radio thermostats with ZigBee, Z-Wave, DECT
Los van dat het heel knap is dat ze via wifi zuiniger zouden zijn dan via zigbee (lijkt me sterk..): dat je na 3 weken met lege batterijen zit lijkt me duidelijk geen voorbeeld van Very low battery consumption. Ter vergelijking: mijn goedkope zigbee-radiatorknoppen doen 1 jaar op een setje oplaadbare AA's. Dus het product voldoet niet. Laat ze maar met een oplossing komen.

En als ze geen oplossing bieden, dan kun je de stap zetten om de koop te ontbinden.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 15-04-2024 12:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSV
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-03 12:22

GSV

Hi Quo_
bedankt om jouw ervaring te delen ...

Ik had deze simpele slimme TRV's (smart thermostaat radiator kraan / knop / valve) ook al even in de gaten: ze overspoelen de laatste weken de tweedehandsmarkt en ook hun nieuwprijs is bijna tot in de kelder gezakt.

Er was ook op de site van de makers 'Eurotronics.de' weinig informatie; dus ben ik in kontakt getreden met hun customer service :

" Der COMET WIFI braucht eine ständige Internetverbindung, weil er sonst einen erhöhten Batterieverbrauch hat. Beim COMET WIFI dürfen Sie nur Batterien verwenden. Die Batterien halten in etwa eine Heizsaison." :|

Kann die App eine Historie (Grafik?) anzeigen und herunterladen?) der Temperatur pro Thermostat ..
Nein, diese Funktion hat die App nicht.
:(

De reviews op het web lezen zowel warm als koud .. maar het verhaal over de korte batterij is toch al veel gemeld. Uit het bovenstaande begrijp ik dat: ze zelf niet veel vertrouwen hebben in het verbruik (hoelang is hun seizoen?) maar ook dat - is het de behuizing? - dat batterijdummys gebruiken niet mogelijk is.
Ik heb wel al gelezen dat je met Home assistant (icm MQTT) de grafieken kan aanmaken.

Op basis van de data van de (slechte) reviews, denk ik dat het toch een recentere firmware update is, die het probleem veroorzaakt .. maar daar vind ik ook nergens iets van terug.
Misschien heb jij, Quo_ hier wel beter zicht op ?
Jij geeft aan dat dit al aan de gang sinds je aankoop Dec 23?

Dus ook van mijn kant, een oproep: wie heeft goede/ betere ervaringen met de een merk/model van slimme radiator knop ? Bij voorkeur een wifi model .. wifi is er overal; zigbee hubs zou ik overal moeten gaan installeren.

Alvast bedankt voor jullie reacties ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GSV schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:36:
Dus ook van mijn kant, een oproep: wie heeft goede/ betere ervaringen met de een merk/model van slimme radiator knop ? Bij voorkeur een wifi model ..
Over de Shelly TRV heb ik veel goede verhalen gehoord. Zelf geen ervaring mee.
wifi is er overal; zigbee hubs zou ik overal moeten gaan installeren.
Dat valt wel mee. Een zigbee-netwerk werkt met één hub en (vrijwel) alle apparaten op netvoeding zijn extra routers (accesspoints) om je netwerk te versterken. Dus elke zigbee-lamp, stekker etc. maakt je netwerk sterker.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
GSV schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:36:

Op basis van de data van de (slechte) reviews, denk ik dat het toch een recentere firmware update is, die het probleem veroorzaakt .. maar daar vind ik ook nergens iets van terug.
Misschien heb jij, Quo_ hier wel beter zicht op ?
Jij geeft aan dat dit al aan de gang sinds je aankoop Dec 23?
Ik heb de bonnen er nog even bijgezocht want ik heb ze in 2 keer gekocht.
De eerste twee heb ik eind november geplaatst op een slaapkamer. In ruim 4 weken heb ik geen probeleem gehad met de batterijen want ik heb er begin januari er nog twee bij gekocht.
Tussen eind januari en begin maart duikt het batterijprobleem op. Elke unit is inmiddels aan zijn 2e, 3e (of 4e ?) set batterijen bezig. Helaas geen nauwkeurige log bij gehouden, maar een "seizoen" halen ze beslist niet.

Ik heb wel het idee dat het met "eigen" accespoints op de kamers beter is geworden.
Daarnaast ga ik de batterijvervanger uitproberen. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Elke Comet zit op een redelijk onzichtbare plek met toevallig een wcd in de buurt. Ik krijg de dummy batterijen wel netjes ingebouwd als het goed blijkt te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door quo_ op 28-04-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51

Illusion

(the art of)

Kan natuurlijk ook aan de batterijen zelf liggen.
Wat voor batterijen stop je erin?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
De batterijen die ik gebruik zijn gewone AA penlites van het merk Varta die ik bij de Action heb gehaald.
Kan me niet voorstellen dat het daar aan ligt, in andere apparaten doen deze het ook prima.

Vandaag weer een automatisch gegeneerde email over een bijna lege batterij op één van de comets.

De wifi is nu overal optimaal dus daar ligt het niet meer aan. M.i.v. vandaag hou ik een logboek bij over de batterijwissels. Het stookseizoen is wel voorbij dus bediening van het ventiel is niet meer aan de orde, zou nu toch zeker maanden met zo'n batterijset moeten kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@quo_ al contact gehad met Conrad? Zij hebben je knoppen verkocht die zeer zuinig zijn en heel lang op een setje batterijen moeten werken. Dat doen ze duidelijk niet, dus laat ze maar met een oplossing komen.

De review die op de site van Conrad staat is ook niet veelbelovend:
Unreliable - drops wifi and kills batteries

This is a long term review - I bought 3 of these a few years go from Conrad, typically hard work to set up, and drops wi-fi a lot even though the wi-fi recover is in same room. Once wifi lost it consumes batteries in days. I am now looking for better version.
Volgens mij kun je zelf blijven proberen dit te fixen tot je een ons weegt. Lijkt je gewoon een product dat niet deugt. Zsm terug naar Conrad die meuk.

[ Voor 56% gewijzigd door Gizz op 13-05-2024 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quo_
Gizz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:29:
@quo_ al contact gehad met Conrad? Zij hebben je knoppen verkocht die zeer zuinig zijn en heel lang op een setje batterijen moeten werken. Dat doen ze duidelijk niet, dus laat ze maar met een oplossing komen.

De review die op de site van Conrad staat is ook niet veelbelovend:

[...]

Volgens mij kun je zelf blijven proberen dit te fixen tot je een ons weegt. Lijkt je gewoon een product dat niet deugt. Zsm terug naar Conrad die meuk.
Op mijn 1-ster review kreeg ik de reactie dat ik binnen de garantietermijn het product terug kan sturen als er een defect optreedt.
Daar heb ik dus nog even de tijd voor.
Pagina: 1