[Win11] Systeembackup teruggezet - fout Wordperfect blijft?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:38
Dit kan niet - en toch...

Ik vorm geregeld (Wordperfect 8 ) teksten om naar pdf(a)'s.

tot gisteren geen probleem maar vanmorgen blijft hij gewoon hangen.

DISM en sannow gedaan - geen verbetering
WPX8 laten herstellen - geen verbetering (x-je bij de versie bij gezet)

Geen probleem eigenlijk want ik heb een systeembackup van veertien dagen geleden (dus
dertien dagen vooraleer hij 'het kreeg')

Ik zet die systeembackup terug en... hij blijft nog hangen... ? ?

Dit kan toch niet ? ? ?

Zijn er dingen waar ik niet aan denk?

[ Voor 3% gewijzigd door passer op 15-04-2024 14:34 ]

Beste antwoord (via F_J_K op 16-04-2024 11:08)

• passer
OPGELOST ? ?

Daarnet, nadat mijn PC vannacht volledig uitgezet was:

Opgestart en
1. Wp opgestart, enkele letters getypt, dat doc laten opslaan als pdf-a maar ‘open pdf after saving’ àfgevinkt en... het lukte gewoon!: het
voortgangsvenster verscheen en verdween zoals 'normaal'en de pdf stond mooi in mijn verkenner en was te openen met
Acrobat - test gelukt dus!
2. Dezelfde test gedaan maar nu met ‘open pdf after saving’ ààngevinkt - en weer lukte het prima.
3. Het bestand van gisteren (waar het onheil mee begon) uit de prullenbak gehaald en het daarmee geprobeerd: verdorie!! dit mislukte, :-(
het voortgansbalkje bevroor weer, geen pdf aangemaakt ...
4. 3 opnieuw gedaan en dan maar met ‘open...’ àfgevinkt: weer geen succes... grrr
5. 1 opnieuw geprobeerd en ... ook mislukt !

6. Warme reboot - WP opgestart - stap 1 en 2 herhaald - en alles lukte ! - en toen begon mij eurootje stilaan te vallen:
7. Ik maakte een nieuwe (grotere) tekst aan - een met een boel tekst plus enkele plaatjes: ook dit lukte prima
8. DUS VERMOED IK dat er in dat bestand (zie 3) een fout gezeten heeft die heel de zaak deed vastlopen en zou dus ook
verklaren waarom het terugzetten van een systeembackup geen soelaas bracht omdat ik het ook dan als allereerste met dàt
(brakke) bestand probeerde en zo ‘de zaak om zeep hielp’

Of heeft iemand mogelijk een andere verklaring?
(en verdere ondervinding gaat laten blijken of ik te vroeg gejuicht heb of niet... )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:02

Kheos

FP ProMod
passer schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:28:
Dit kan niet - en toch...

Ik vorm geregeld (Wordperfect 8 ) teksten om naar pdf(a)'s.

tot gisteren geen probleem maar vanmorgen blijft hij gewoon hangen.

DISM en sannow gedaan - geen verbetering
WP8 laten herstellen - geen verbetering

Geen probleem eigenlijk want ik heb een systeembackup van veertien dagen geleden (dus
dertien dagen vooraleer hij 'het kreeg')

Ik zet die systeembackup terug en... hij blijft nog hangen... ? ?

Dit kan toch niet ? ? ?

Zijn er dingen waar ik niet aan denk?
dat het probleem in je hardware zit bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 22:02

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wat geeft de eventviewer aan rond het tijdstip van het blijven hangen?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
Kheos schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:36:
[...]

dat het probleem in je hardware zit bijvoorbeeld
mmm... hardwarefout die telkens op dezelfde plaats in software een fout veroorzaakt ?

('k had ook al gedacht aan een brakke plaats op mijn SSD maar 1. die is nog maar een jaar oud (al kàn het natuurlijk) en 2. nà het terugzetten van een systeembackup zouden dan de bestanden die dààr stonden precies op diè plaats teruggezet zijn - lijkt me ook onwaarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
Coach4All schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:39:
Wat geeft de eventviewer aan rond het tijdstip van het blijven hangen?
noch Toepassing noch Systeem geeft een rood kruisje of uitroepteken

(maar de hamvraag blijft wel: hoe kan een teruggezette (goed werkende) systeembackup toch niet goed werken na het terugzetten??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Bedoel je Corel WordPerfect 8, uit 1997?
Wat voor hardware heb je draaien?
En welke Windows versie staat daarop?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

passer schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:45:
[...]
(maar de hamvraag blijft wel: hoe kan een teruggezette (goed werkende) systeembackup toch niet goed werken na het terugzetten??)
In principe niet, mits het probleem in de software zit. Echter zijn er dusdanig veel verschillende factoren dat het zomaar kan zijn dat het onderliggende probleem er al voor de systeembackup aanwezig was, maar zich nu pas openbaart.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Welke WordPerfect versie heb je exact?
Als ik op Wordperfect.com kijk is de huidige versie 2021 en de vorige X7 (17)...
Dan lijkt mij versie 8 rete onstabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Coach4All schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:50:
Welke WordPerfect versie heb je exact?
Als ik op Wordperfec.com kijk is de huidige versie 2021 en de vorige X7 (17)...
Dan lijkt mij versie 8 rete onstabiel.
Het kan natuurlijk om legacy documenten gaan die niet compatibel zijn met de nieuwe versie ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
GarBaGe schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:49:
Bedoel je Corel WordPerfect 8, uit 1997?
Wat voor hardware heb je draaien?
En welke Windows versie staat daarop?
zal wel de 18 zijn (Wordperfect x8)

Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
nelizmastr schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:50:
[...]

Het kan natuurlijk om legacy documenten gaan die niet compatibel zijn met de nieuwe versie ;)
Alleen werkte het omzetten gisteren nog wel gewoon goed dus daaraan zou het ook niet
kunnen liggen meen ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Je hebt het over omzetten naar PDF, heb je een pdf pakket op de pc die zeer recent een update heeft gehad? (Adobe acrobat/nitropdf/etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
Ik heb de (oude) versie Acrobat Reader - maar kan het dààraan liggen, zonder ingreep van bv een windowsupdte ?
(de laatste update van Windows heb ik van vorige dinsdag - en tot vandaag werkte die nog zoals het hoort)

Wat me wel opvalt is dat de 'gemaakte' pdf wèl soms (soms) in verkenner komt te staan vooraleer het venster 'publishing to pdf' verdwijnt - enfin, eigenlijk verdwijnt het niet:
als ik een document laat omzetten naar pdf, krijg ik (normaal) kort dit venster te zien, dan verdwijnt het en wordt de gemaakte pdf automatisch in acrobat geopend.
Nu blijft het venster gewoon open staan - soms krijg ik een verloopbalk die doorloopt tot (zeg maar) 90% - maar dan stopt het.
'k Kan alleen maar op het kruisje klikken.
(en ' k probeerde het al met verschillende documenten omdat mogelijk in één document een fout zou zitten - maar dat leverde ook niets op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 24-05 09:44
Probeer je datum eens terug te zetten. Wie weet is het dan wel een tijdgerelateerde bug. Dit is in ieder geval heel snel en makkelijk te testen.

Werkt wel een hoop ander spul niet meer, dus waarschijnlijk wil je het snel weer terugzetten, maar het geeft je wel inzicht of het daar iets mee te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
xFeverr schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:52:
Probeer je datum eens terug te zetten....
windowsdatum - biosdatum ?

O ja: net WP niet hersteld (zoals daarstraks) maar uninstalled en terug installed (wel met behoud van eigen instellingen) en ook dit levert niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 24-05 09:44
passer schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:04:
[...]

windowsdatum - biosdatum ?
uiteraard je Windows datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

passer schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:47:
Ik heb de (oude) versie Acrobat Reader - maar kan het dààraan liggen, zonder ingreep van bv een windowsupdte ?
Je kunt met procmon zien wat een programma doet. Misschien zoekt hij naar Acrobat in een verkeerde map of legt hij verbinding met een licentieserver die onbereikbaar is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wees even zeker welke versie van de software je precies hebt.

Wordperfect x8 is van 2016 en ik lijk te zien dat er nul updates voor beschikbaar zijn? Dan kan ik me heel goed voorstellen dat het op een gegeven moment niet (meer) compatible is met Windows 11.

Misschien ook los van Windowsupdate-momenten, de ingebakken virusscanner krijgt vaker updates.

offtopic:
Topictitel wat aangepast. 1 vraagteken is zat, in ruil heb ik er wat meer context bij gezet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
F_J_K schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:00:
Dan kan ik me heel goed voorstellen dat het op een gegeven moment niet (meer) compatible is met Windows 11.

Misschien ook los van Windowsupdate-momenten, de ingebakken virusscanner krijgt vaker updates.

offtopic:
Topictitel wat aangepast. 1 vraagteken is zat, in ruil heb ik er wat meer context bij gezet.
ok, snap ik ook - alleen zette ik vanmorgen dus die systeembackup terug en testte als eerste -vooraleer updates binnen te halen, dus direct na opstart - of het terug werkte. (indien ja kon ik in stappen gaan kijken waar het fout zou gaan)
maar dus ook - vooraleer enige update binnen te halen - dan werkte het weer niet.
Dus zou je zeggen dat het toch niet aan die windows(security)updates ligt?

goeie ruil :)

en ja: de x8 is een oudje - maar stel dat ik betaal voor een upgrade (moet het eerst aan de firma vragen): ben ik dan zeker dat het wèl gaat werken - anders is het weggegooid geld... ? ?

@fopjurist : dit moet ik op mijn gemakje gaan bekijken want ik ken het progje niet
Ik vrees dat het mij allemaal niet veel gaat zeggen: " It is recommended you consult with your qualified IT professional when running and reviewing a ProcMon log"

[ Voor 10% gewijzigd door passer op 15-04-2024 15:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• passer
OPGELOST ? ?

Daarnet, nadat mijn PC vannacht volledig uitgezet was:

Opgestart en
1. Wp opgestart, enkele letters getypt, dat doc laten opslaan als pdf-a maar ‘open pdf after saving’ àfgevinkt en... het lukte gewoon!: het
voortgangsvenster verscheen en verdween zoals 'normaal'en de pdf stond mooi in mijn verkenner en was te openen met
Acrobat - test gelukt dus!
2. Dezelfde test gedaan maar nu met ‘open pdf after saving’ ààngevinkt - en weer lukte het prima.
3. Het bestand van gisteren (waar het onheil mee begon) uit de prullenbak gehaald en het daarmee geprobeerd: verdorie!! dit mislukte, :-(
het voortgansbalkje bevroor weer, geen pdf aangemaakt ...
4. 3 opnieuw gedaan en dan maar met ‘open...’ àfgevinkt: weer geen succes... grrr
5. 1 opnieuw geprobeerd en ... ook mislukt !

6. Warme reboot - WP opgestart - stap 1 en 2 herhaald - en alles lukte ! - en toen begon mij eurootje stilaan te vallen:
7. Ik maakte een nieuwe (grotere) tekst aan - een met een boel tekst plus enkele plaatjes: ook dit lukte prima
8. DUS VERMOED IK dat er in dat bestand (zie 3) een fout gezeten heeft die heel de zaak deed vastlopen en zou dus ook
verklaren waarom het terugzetten van een systeembackup geen soelaas bracht omdat ik het ook dan als allereerste met dàt
(brakke) bestand probeerde en zo ‘de zaak om zeep hielp’

Of heeft iemand mogelijk een andere verklaring?
(en verdere ondervinding gaat laten blijken of ik te vroeg gejuicht heb of niet... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah, 1 bestand. Klinkt plausibel. Even in de gaten houden.

Zou niet mogen gebeuren dat het de boel laat bevriezen, maar ja: zonder updates geen bug fixes.

offtopic:
Ik zou nog steeds wel nerveus worden van oude software die niet wordt geupdatet. Zeker als het juist bedoeld is om bestanden te openen. Enige positieve is dat het marktaandeel nihil is zodat de kans op malware niet groot is. Maar je zou toch kunnen overwegen naar wat nieuwers te kijken. Kan afhankelijk van de wensen ook gratis, met LibreOffice. Of zonder installatie met een cloud based versie.

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 16-04-2024 10:00 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
@F_K_J : heb je natuurlijk gelijk mee, alleen ben ik al een hele tijd op pensioen èn heb ik een massa wpd-bestanden (àl mijn tekstbestanden trouwens)
en laat het omzetten ervan nu niet altijd 'vlekkeloos' zijn, zeker als er een boel plaatjes in de tekstdocumenten zitten (wat bij mij nogal wel eens het geval is)

euh.. moet ik mijn eigen antwoord nu als 'beste antwoord' gaan aangeven? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door passer op 16-04-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

passer schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:52:
@F_K_J : heb je natuurlijk gelijk mee, alleen ben ik al een hele tijd op pensioen èn heb ik een massa wpd-bestanden (àl mijn tekstbestanden trouwens)
en laat het omzetten ervan nu niet altijd 'vlekkeloos' zijn, zeker als er een boel plaatjes in de tekstdocumenten zitten (wat bij mij nogal wel eens het geval is)
Ah eigen oude docs, dan is daar ook geen serieus risico nee. Ik dacht te lezen dat het bedrijfsmatig was.
euh.. moet ik mijn eigen antwoord nu als 'beste antwoord' gaan aangeven? ;)
;)

Ik haal het topic voor de vindbaarheid nog even over van Windows clients naar de software-buren nu duidelijk is dat het een WP-issue was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
Ik werk als vrijwilliger (thuis) voor het archief van een organisatie (en maakte al ettelijke duizenden pdf-a's ervoor) maar mijn eigen pc staan natuurlijk ook mijn eigen tekstbestanden..
En net probeerde ik nog eens 'gewoon' een pdfa te maken en alles lukte zoals het hoort :)

(en 'k merkte het 'beste antwoord' - kon ik zelf niet met mijn eigen post doen natuurlijk) :+
(nog:'en': en 'k vond net mijn post natuurlijk niet meer - 'k open altijd in Windows Clients - mja: gisteren wist ik ook niet of het aan Windows, backup terugzetten of software ging - dus koos ik maar Windows...)

O ja: dank aan allen hierboven die meegedacht hebben !

[ Voor 4% gewijzigd door passer op 16-04-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

passer schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:31:
Ik werk als vrijwilliger (thuis) voor het archief van een organisatie (en maakte al ettelijke duizenden pdf-a's ervoor) maar mijn eigen pc staan natuurlijk ook mijn eigen tekstbestanden..
En net probeerde ik nog eens 'gewoon' een pdfa te maken en alles lukte zoals het hoort :)
Het handmatig omzetten van duizenden documenten klinkt als zonde van je tijd. Dat valt goed te automatiseren. Dan zet je je computer aan het werk en is het een paar uur later klaar.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
fopjurist schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:52:
[...]

Het handmatig omzetten van duizenden documenten klinkt als zonde van je tijd. Dat valt goed te automatiseren. Dan zet je je computer aan het werk en is het een paar uur later klaar.
'k zal het even verduidelijken: 'k moet dus voor het archief documenten àànmaken (gegevens zoeken, goeie layout aanbrengen,... en als dat gedaan is is het gewoon knopje duwen en 'k heb de pdf.
Het aanmaken is echter niet te automatiseren...
Pagina: 1