Windows installeren op een USB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim199023
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-07 16:56
Mijn vraag
Ik heb een laptop waarvan de SSD aansluiting kapot is. Ik heb een 400mb/s USB stick die ik wil gebruiken om windows op te installeren. Ik heb 2 sticks 1 met de iso en 1 om windows op te installeren. Echter is er een policy die dit verbied. Met ubuntu werkt het prima. Is er een manier om het installatie bestand aan te passen en deze policy te verwijderen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Rufus

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd via Rufus een versie van windows to go gemaakt maar dit werkt voor geen geen meter installeren duur bizar lang.

Beste antwoord (via tim199023 op 23-04-2024 10:49)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 20:17
Ubuntu is vanuit de basis al ontwikkeld dat deze vanaf een usb stick gestart kan worden. Dit zit ook in het boot menu als keuze.

Windows niet. Windows wil veel kleine dingen willekeurig wegschrijven naar een swap bestand, als je die uitzet en je hebt voldoende geheugen dan kan het zijn dat Windows wat sneller aanvoelt. Echter is de kans ook groter dat Windows klaagt dat het geheugen vol zit.

De snelheid van de usb stick is de maximale snelheid met grote bestanden en zegt dus niks over de snelheid van het lezen en schrijven van kleine bestanden. Dat laatste is juist wat Windows veel doet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Voor Windows is vooral een USB stick met hoge random IO benodigd. Die 400 milli?bit/s zegt dus eigenlijk niet zo veel...

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim199023
Maar wat zijn dan mijn opties. Want een ssd moet ik via USB aansluiten dan dan geldt die policy ook. Voor thunderbolt hetzelfde vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Het wordt niet vaak gebenchmarked, maar een schijf via usb kan ook snel genoeg zijn in random IO. Ik draai wat virtuele machines vanaf een externe ssd. Sata ssd in behuizing met usb aansluiting. En dat werkt eigenlijk prima.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:20
@M2M ja, ik heb bijvoorbeeld deze uitvoering: Transcend ESD310 1TB Zwart en die is goed snel.

Volgens mij heette dit vroeger Windows To Go en dat lijkt nog steeds te kunnen met Rufus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
tim199023 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:20:
Ik heb een laptop waarvan de SSD aansluiting kapot is
Om welke laptop gaat het eigenlijk en wat voor aansluitingen zijn er aanwezig?
Als er nog een DVD in zit zou je een DVD HDD caddy kunnen gebruiken natuurlijk.
tim199023 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:30:
Maar wat zijn dan mijn opties. Want een ssd moet ik via USB aansluiten dan dan geldt die policy ook.
Een compleet Windows systeem starten van een USB HDD/SSD werkt in ieder geval prima.
Je moet dus alleen even je Windows systeem erop zetten via een omweg.
Je zou een bestaande Windows kunnen clonen/imagen natuurlijk.

Of anders:
The_Doman schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
Een SSD met al geïnstalleerde Windows in de PC plaatsen, normaal werkt dat gewoon en wordt de andere hardware gedetecteerd en geïnstalleerd.
Beter nog Windows normaal installeren op een ander systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de PC plaatsen.

Of gebruik het programma WinNTSetup om Windows op een HDD/SSD te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim199023
[quote]The_Doman schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:25:
[...]

Om welke laptop gaat het eigenlijk en wat voor aansluitingen zijn er aanwezig?
Als er nog een DVD in zit zou je een DVD HDD caddy kunnen gebruiken natuurlijk.

X1 Carbon 7th gen

Een compleet Windows systeem starten van een USB HDD/SSD werkt in ieder geval prima.
Je moet dus alleen even je Windows systeem erop zetten via een omweg.
Je zou een bestaande Windows kunnen clonen/imagen natuurlijk.

Het werkt wel maar niet bepaald prima. Ik moet elke keer een nieuw wachtwoord kiezen als ik opnieuw opstart en het is niet heel stabiel terwijl Ubuntu zonder problemen daait. Nu snap ik dat Ubuntu veel minder resource gebruikt maar zelf voor basic performance vind ik het erg ondermaats. En dan bedoel ik puur surfen en office. Ik draai er geen vm's op en game er ook niet mee.

Ik heb nog wel een M2 adapter besteld in de hoop dat dat betere performance heeft dan een USB stick want het gaat om meer dan alleen de schrijfsnelheid begreep ik. Wat precies nog meer van invloed is op de performance van een USB behalve de schijfsnelheid is me echter niet duidelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 20:17
Ubuntu is vanuit de basis al ontwikkeld dat deze vanaf een usb stick gestart kan worden. Dit zit ook in het boot menu als keuze.

Windows niet. Windows wil veel kleine dingen willekeurig wegschrijven naar een swap bestand, als je die uitzet en je hebt voldoende geheugen dan kan het zijn dat Windows wat sneller aanvoelt. Echter is de kans ook groter dat Windows klaagt dat het geheugen vol zit.

De snelheid van de usb stick is de maximale snelheid met grote bestanden en zegt dus niks over de snelheid van het lezen en schrijven van kleine bestanden. Dat laatste is juist wat Windows veel doet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Heeft het ding niet toevallig twee m.2 sloten? Ik lees dat hij in een combo van een m.2 sata en een m.2 nvme/pci-e optane ssd werd verkocht. In zulke gevallen lijkt het me sterk dat elk slot waar een vaste ssd in kan stuk is. Zeker als je cobo sata/pcie m.2 sloten hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim199023
Umbrah schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 06:10:
Heeft het ding niet toevallig twee m.2 sloten? Ik lees dat hij in een combo van een m.2 sata en een m.2 nvme/pci-e optane ssd werd verkocht. In zulke gevallen lijkt het me sterk dat elk slot waar een vaste ssd in kan stuk is. Zeker als je cobo sata/pcie m.2 sloten hebt
Leek mij ook sterk maar is toch echt wel het geval.

Wat mij betreft kan het topic dicht bedankt voor alle antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-08 16:34
Als het slot echt fysiek defect is zou ik wel durven kijken naar een reparatie.
Het is niet echt een moeilijk/lastig component om te vervangen. Een nieuwe connector zal waarschijnlijk hooguit enkele euro's kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
tim199023 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 00:12:
Het werkt wel maar niet bepaald prima. Ik moet elke keer een nieuw wachtwoord kiezen als ik opnieuw opstart en het is niet heel stabiel terwijl Ubuntu zonder problemen draait.
Wel vreemd, ik heb hier gewoon een laptop SATA SSD even aan een USB-SATA adapter gehangen en daarvan laten opstarten.
Gaat gewoon prima zo te zien via USB 2/3.
Wel langzaam natuurlijk via USB2 uiteraard.

Maar ik merk geen problemen met opstarten/inloggen?

Ik heb geen Windows To Go gebruikt maar gewoon een standaard installatie Windows 10/11:
The_Doman schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
Een SSD met al geïnstalleerde Windows in de PC plaatsen, normaal werkt dat gewoon en wordt de andere hardware gedetecteerd en geïnstalleerd.
Beter nog Windows normaal installeren op een ander systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de PC plaatsen.
Pagina: 1