Welke kabel tussen huis en schuur met zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk-Herbert
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik wil een grondkabel van 40 meter lang trekken tussen mijn 3 fasen groepenkast in huis naar mijn schuur. In de schuur komt een appartement met onder meer een inductiekookplaat (2 of 3 fasen) en op de schuur komen circa 12 zonnepanelen met 2 of 3 stuks 1-fase omvormers. Daarvoor wil ik in de schuur een extra groepenkast. Aan het huis komt (vlakbij de groepenkast) te zijner tijd een laadstation voor elektrische auto's.

Voldoet hier een 4x6 grondkabel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Als je 40 meter wilt halen met een laadpaal moet/wil je wel 10mm2 gebruiken. 6 is echt het minimum.

En dan heb je ook 5x10 nodig, aarde heeft ook eigen ader nodig, die mag niet via de mantel.

[ Voor 46% gewijzigd door flippy op 15-04-2024 11:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk-Herbert
Bedankt Flippy voor je reactie. Ik was vergeten dat de kabel ook nog een eind door mijn huis moet, dus de totale lengte tussen de groepenkasten is 55 meter.

Ik zie bij de specificaties van een grondkabel dat de aarde via een (aard)litze zou moeten worden aangesloten. Deze zit tussen de mantel en de binnenkabel met de fasedraden. Dan zou 4x10 toch ook kunnen voldoen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Henk-Herbert schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:42:
Bedankt Flippy voor je reactie. Ik was vergeten dat de kabel ook nog een eind door mijn huis moet, dus de totale lengte tussen de groepenkasten is 55 meter.

Ik zie bij de specificaties van een grondkabel dat de aarde via een (aard)litze zou moeten worden aangesloten. Deze zit tussen de mantel en de binnenkabel met de fasedraden. Dan zou 4x10 toch ook kunnen voldoen?
je moet goed opletten welke kabel je koopt. de wapening is niet aarde. sommige (vooral goedkopere) hebben niet een echte "losse" gevlochten aarde draad onder de wapening lopen maar die hebben alleen de wapening.
je moet dus wel kabel hebben met een specifieke aardedraad of en losse gevlochten draad die onder de wapening zit. 1 van de 2 is goed. de wapening zelf mag je niet gebruiken als aarde maar die moet wel aangesloten worden op de aarde.

hier heb je plaatje van voorbeeld:

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-04-2024 17:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

De laadpaal komt toch vlak bij de huis groepenkast.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
flippy schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:11:
[...]

je moet goed opletten welke kabel je koopt. de wapening is niet aarde. sommige (vooral goedkopere) hebben niet een echte "losse" gevlochten aarde draad onder de wapening lopen maar die hebben alleen de wapening.
je moet dus wel kabel hebben met een specifieke aardedraad of en losse gevlochten draad die onder de wapening zit. 1 van de 2 is goed. de wapening zelf mag je niet gebruiken als aarde maar die moet wel aangesloten worden op de aarde.

hier heb je plaatje van voorbeeld:

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/
Ik heb echt nog nooit een grondkabel zonder aardlitze gezien...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandVD
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 08:29
Je moet beginnen bij hoeveel vermogen je nodig hebt, aan de hand hiervan kunnen we bepalen welke diameter kabel geschikt is.

Simpel gezegd: wat ga je allemaal aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:01
flippy schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:28:
.

En dan heb je ook 5x10 nodig, aarde heeft ook eigen ader nodig, die mag niet via de mantel.
Dit is echt onzin. De aardlitze die onder de afscherming zit kan gebruikt worden als aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38

RvV

devriesjande schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 00:25:
[...]

Dit is echt onzin. De aardlitze die onder de afscherming zit kan gebruikt worden als aarde.
Ik heb geen idee of het onzin is of niet, maar als iemand zegt dat je hem niet mag gebruiken, dan hoor ik heel graag de reden. Want ik weet ook niet anders dan dat je litze altijd moet gebruiken als aarde.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

De litze die eronder zit is de aarde ja, dat zeg ik juist specifiek. De wapening zelf mag je daar niet voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
RvV schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:28:
[...]

Ik heb geen idee of het onzin is of niet, maar als iemand zegt dat je hem niet mag gebruiken, dan hoor ik heel graag de reden. Want ik weet ook niet anders dan dat je litze altijd moet gebruiken als aarde.
Probeer maar eens een 5 aderige grondkabel met een als aarde gekleurde ader te vinden.
De 5de ader kan je gebruiken als schakeldraad. Hij is meestal zwart met witte stip gekleurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:31
Als je er echt een appartement mee gaat voeden zou ik een mantelbuis ingraven. Mocht er in de toekomst nog wat wijzigen heb je in ieder geval de kans. Dan hoef je ook geen grondkabel te gebruiken en kan je met een reguliere installatie kabel toe.

En ben je hiermee bekend: https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning

[ Voor 17% gewijzigd door olof op 16-04-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:08

BCC

Tyleen inderdaad - dat kunnen ze tegenwoordig ook trekken zonder graven šŸ‘Œ

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiĆ«le intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-05 09:28
YMVK-AS 4x10 moet je nemen wel beschermd leggen in een buis of diep genoeg >= 50cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk-Herbert
Dank u allen hartelijk voor uw adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-05 22:06
Als ik via een eenvoudige tool (Elektramat) een kabelverliesberekening maak, dan is 4x4mm2 al voldoende. Het is mij altijd onduidelijk of kortsluitstroom ook in de berekening van Elektramat wordt meegenomen. Zelf zou ik 1 maatje dikker leggen en daarmee is 4x6mm2 voldoende.

Uitgangspunten:
- 55 meter
- pv max 5000 watt verdeeld over 3 fase
- normale verbruikers uitgaande van voorzekeren met een B25 in hvk. Een C20 bijv was niet te selecteren.
- laadpaal bij de woning, niet op de onderverdeelkast in schuur.

Overig:
- Overweeg om 1x 3 fase omvormer te plaatsen ipv 2 of drie kleine 1 fase omvormers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:58
Bij een 4mm2 of 6mm2 moet je een 3 fase omvormer nemen, met een 1 fase omvormer heb je een scheve belasting en zul je kans hebben dat de nul overbelast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
De nul zal nooit zwaarder belast worden dan de maximale stroom door 1 van de fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Laatst online: 09:13

MrFish

Untitled

devriesjande schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:28:
De nul zal nooit zwaarder belast worden dan de maximale stroom door 1 van de fasen.
Zeker wel, als je op 1 fase 16 A afneemt en op 1 fase 16 A teruglevert, zal er wortel(3)*16 A = 28 A door de nul lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:08
@MrFish heh, die moest ik toch even uittekenen. Gelukkig mag je die situatie niet maken van de netcode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jeroen3 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:15:
Gelukkig mag je die situatie niet maken van de netcode.
nog niet veel PV beunen gezien neem ik aan? :X -O-

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-04-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Laatst online: 09:13

MrFish

Untitled

jeroen3 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:15:
@MrFish heh, die moest ik toch even uittekenen. Gelukkig mag je die situatie niet maken van de netcode.
En als het goed is gebruik je een 4-polige automaat die ook afschakelt bij overbelasting op de nul O-)
Pagina: 1