Tweedehands PCs voor veel te veel geld

Pagina: 1
Acties:
  • 3.145 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 22:00
De afgelopen twee weken ben ik aan het jagen geweest naar een mooie tweedehands game pc. Uiteindelijk een mooie aanbieding gevonden van een PC met i5 12500f, RTX 3060 Ti, 16GB ram en een 1TB ssd voor 600 euro, en met nog ruim 1,5 jaar garantie. Dat is waarvoor ik tweedehands zoek; een koopje tov nieuwbouw. Echter, wat ik zie op marktplaats is vrij lachwekkend.

Ik ben nieuwsgierig naar de beweegredenen van mensen om tweedehands (game) PCs aan te bieden voor prijzen die niet overeen komen met de kwaliteit of leeftijd van hun systeem. Vaak zie je vraagprijzen die hoger zijn dan de nieuwwaarde van een vergelijkbaar systeem. Daarnaaast komen er elke dag honderden systemen op marktplaats bij. Het aanbod is dus mogelijk groter dan de vraag. Theoretisch zou dat de prijs moeten drukken.

Bv een pc met i7 6700K en een RX 580 en een 500 GB ssd voor 490 euro. Mijn waardeschatting zou rond de 250 euro liggen en dan ben ik denk ik vrijgevig.

Of een pc met 5600x en RTX 3070 , 32 GB ram en 1TB ssd + 1TB HDD voor 1100 euro. Ik zou daar misschien max 800 euro voor neertellen.

Laatste voorbeeld: pc met
CPu: Ryzen 7 7800X3D
RAM: Lexar DDR5 Ares RGB 2x16GB 6000MHz
GPu: Gigabyte RX 6900 XT Gaming OC
B550 mobo, 1TB SSD, Montech kast, AIO, Corsair bronze 850W voeding
Vraagprijs 2000 euro, is IMO max 1600 euro waard, al zou ik dat zelf er niet voor over hebben.

Hopen zij op een slecht geïnformeerde gamer die dat koopt, en willen zij hun systeem eigenlijk niet kwijt? Kopen mensen dit? Is dit puur survivarship bias? Gebeurt dit in andere categoriën op marktplaats?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Geen idee hoor, maar heb je voorbeelden van 'te hoog' geprijsde advertenties en 'normaal' geprijsde advertenties? Of is het meer een gevoel wat je er zelf bij hebt

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 15:43
Dekar schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:32:
Of een pc met 5600x en RTX 3070 , 32 GB ram en 1TB ssd + 1TB HDD voor 1100 euro. Ik zou daar misschien max 800 euro voor neertellen.
vergelijk die eens met deze: ALTERNATE Thunderstorm Starter R5 - RTX 4060 Ti iCue Edition gaming pc

Die kost 1549,- . Dan is een tweedehands met vergelijkbare gaming performance voor 1100 niet heel vreemd. Ik zou ook geen 1100 euro uitgeven aan een 2e hands systeem maar ik zie wel waar het bedrag vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:09
Daarnaaast komen er elke dag honderden systemen op marktplaats bij. Het aanbod is dus mogelijk groter dan de vraag. Theoretisch zou dat de prijs moeten drukken.
Marktplaats is een bekende plek dat iedereen lager bied, dus als je bijvoorbeeld voor iets 400 euro wil hebben, dan is de vraagprijs 500/600 euro.
Bv een pc met i7 6700K en een RX 580 en een 500 GB ssd voor 490 euro. Mijn waardeschatting zou rond de 250 euro liggen en dan ben ik denk ik vrijgevig.
Een RX580 is ongeveer 90/100€ tweedehands
i7 6700K is ongeveer 80€
500GB SSD is +/- 50€ ( ligt aan type merk etc )
Geheugen voeding kast etc. Laten we dat rond de 100€ zetten zonder extra info.

Kom je rond de 300 uit. Dus 490 is wat hoog, maar met marktplaats gedachte klopt het wel.
Zelfde verhaal, marktplaats vraagprijs niet heel vreemd.
Laatste voorbeeld: pc met
CPu: Ryzen 7 7800X3D
RAM: Lexar DDR5 Ares RGB 2x16GB 6000MHz
GPu: Gigabyte RX 6900 XT Gaming OC
B550 mobo, 1TB SSD, Montech kast, AIO, Corsair bronze 850W voeding
Vraagprijs 2000 euro, is IMO max 1600 euro waard, al zou ik dat zelf er niet voor over hebben..
Ook zelfde verhaal. Geen gekke marktplaats vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:52
Je houdt geen rekening met het ontbreken van kennis bij mensen. Een automonteur kan (of kon) ook heel goedkoop auto's op de kop tikken. Wat (relatief) kleine aanpassingen maken of onderdelen vervangen en er weer jaren plezier van hebben.

Als je zelf een pc moet bouwen moet je ten eerste de juiste onderdelen bij elkaar vinden. Zelfs voor mij als ervaren IT'er gaat daar enorm veel tijd in zitten. De technologie update constant. Vervolgens moet je het ook nog bouwen. Dat moet je maar kunnen en/of willen leren. Ik denk dat niemand (van de niet IT'ers) in mijn omgeving dat zelf zou doen. Al is het maar omdat ze angstig zijn dat ze het verkeerd aansluiten en iets slopen.

Daarnaast vergeet je ook het esthetische. Veel 'gamers' zoeken toch vooral RGB en (waarschijnlijk) een AIO. Ook al heeft het 0,0 meerwaarde. Maar dat vinden ze er cool uitzien. Ieder z'n ding natuurlijk. Maar bijna iedereen is verbaasd als ik mijn game pc (of eigenlijk workstation) in mijn Streacom DA2 Zilver laat zien. Daar vroeg laatst zelfs iemand: "Maar waar is de verlichting? Want dat zie ik altijd bij game-pc's.". En vooral kinderen gaan daar enorm goed op.

Het is dus ook niet voor niets dat er nog steeds een grote markt is van OEM spelers zoals de gesuggereerde Alternate of grotere partijen zoals HP (Omen), Dell, Lenovo of MSI.

Als laatste moet je niet vergeten dat mensen een bepaald bedrag overhebben om een (of een aantal) spel te spelen. Als dus PC X van bedrag Y voldoet voor spel Z vonden ze het allang goed. Uiteraard mits dat bedrag Y in hun budget past. Dat jij dit dan overpriced vind, mag jij vinden. En dat snap ik prima. Maar jij hebt blijkbaar wel de kennis (opgebouwd) om die afweging te maken. De tijd die je daarin hebt gestoken bespaard je dus weer in de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Vaak zie je vraagprijzen die hoger zijn dan de nieuwwaarde van een vergelijkbaar systeem.
Vaak kijken ze naar de nieuw/aanschafwaarde en niet naar de dagwaarde bij het plaatsen van een advertentie.
Hetzelfde als bij auto's :)

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Gekkenhuis schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:04:
[...]

Vaak kijken ze naar de nieuw/aanschafwaarde en niet naar de dagwaarde bij het plaatsen van een advertentie.
Hetzelfde als bij auto's :)
"ik heb er (destijd) xxx voor betaald"
sja... het is niet heel relevant, maar daar komen wel soms vraagprijzen vandaan die soms wel aan de dan geldende nieuwprijs liggen. Verkopers schrijven voor zichzelf 15-20% af, en dat moet het dan maar opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 15-04-2024 11:18 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:21
De afgelopen twee weken ben ik aan het jagen geweest naar een mooie tweedehands game pc. Uiteindelijk een mooie aanbieding gevonden van een PC met i5 12500f, RTX 3060 Ti, 16GB ram en een 1TB ssd voor 600 euro, en met nog ruim 1,5 jaar garantie. Dat is waarvoor ik tweedehands zoek; een koopje tov nieuwbouw. Echter, wat ik zie op marktplaats is vrij lachwekkend.

Ik ben nieuwsgierig naar de beweegredenen van mensen om tweedehands (game) PCs aan te bieden voor prijzen die niet overeen komen met de kwaliteit of leeftijd van hun systeem. Vaak zie je vraagprijzen die hoger zijn dan de nieuwwaarde van een vergelijkbaar systeem. Daarnaaast komen er elke dag honderden systemen op marktplaats bij. Het aanbod is dus mogelijk groter dan de vraag. Theoretisch zou dat de prijs moeten drukken.

Hopen zij op een slecht geïnformeerde gamer die dat koopt, en willen zij hun systeem eigenlijk niet kwijt? Kopen mensen dit? Is dit puur survivarship bias? Gebeurt dit in andere categoriën op marktplaats?
Ik heb geen idee. Ik zie tweedehands prijzen van systemen of componenten die echt om te gieren zijn. :+
Gelijk onderhandelen als de advertentie online komt heeft niet eens zin. De mensen die de hoofdprijs vragen zijn zo overtuigd dat hun tweedehands spullen dat waard zijn... Daar gaat geen euro vanaf. Nee, die moeten eerst lang te koop staan voordat ze realiseren dat de vraagprijs te hoog is. Ik zie het niet alleen op MP hoor, maar ook op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:23
Als je iets gaat verkopen wil je er vaak nog te veel geld voor terugkrijgen. Merk ik overal om mij heen.
Maar wat redelijk veel gebeurd is dat die specifieke gevallen veel te lang op marktplaats/facebook/va-tweakers/ etc blijven staan. Mensen die op marktplaats spullen verkopen zijn vaak mensen die of snel geld nodig hebben, van hun spullen af willen, gaan verhuizen en noem maar op.
Maar iemand die zijn spullen voor 800 te koop heb staan, kan je redelijk vaak biedingen doen van 400-500-600 euro om zomaar binnen 10-15 minuten met 2-3 berichtjes er toch een paar honderd euro vanaf weet te halen.
Onbenul van mensen, geen realiteit meer van huidige waarde of een te hoog emotionele waarde ( dan moet je spullen gewoon niet weg doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:13
Daarentegen kun je stellen dat je vraagprijs te goedkoop was als je het binnen een dag hebt verkocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Deze PC voor 700

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 123,99€ 123,99
1MoederbordenASRock B550M-HDV€ 70,11€ 70,11
1VideokaartenASUS Radeon RX 6600 DUAL V2€ 209,90€ 209,90
1BehuizingenMontech X3 Mesh Wit€ 53,90€ 53,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 39,89€ 39,89
1Voedingenbe quiet! System Power 10 550W€ 55,87€ 55,87
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 62,90€ 62,90
Totaal€ 616,56

Op álle fronten véél sneller en beter, voor minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
euchromatic schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:44:
[...]

vergelijk die eens met deze: ALTERNATE Thunderstorm Starter R5 - RTX 4060 Ti iCue Edition gaming pc

Die kost 1549,- . Dan is een tweedehands met vergelijkbare gaming performance voor 1100 niet heel vreemd. Ik zou ook geen 1100 euro uitgeven aan een 2e hands systeem maar ik zie wel waar het bedrag vandaan komt.
Voor dat geld bouw je een PC met een RTX 4070 Super en Ryzen 7 7800X3D. Dus zo'n pre-built vind ik ook belachelijk duur.
OOk die 1100 euro kan je nieuw iets beters krijgen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 141,99€ 141,99
1MoederbordenASRock B550M-HDV€ 70,11€ 70,11
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 619,-€ 619,-
1BehuizingenMontech X3 Mesh Wit€ 53,90€ 53,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 39,89€ 39,89
1Voedingenbe quiet! System Power 10 550W€ 55,87€ 55,87
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 62,90€ 62,90
Totaal€ 1.043,66

[ Voor 59% gewijzigd door Dekar op 15-04-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ten eerste blijft het maar een vraagprijs en mensen bouwen graag wat marge in om zo nog wat te kunnen zakken. De koper heeft het idee dat hij een goede prijs heeft gekregen en de verkoper is blij dat hij wat hoog had ingezet.

Ten tweede neem ik aan dat dit soort zaken ook gebeurt op gebieden waar ik zelf te weinig kennis van heb en waar de markt weinig transparant is of te complex is. Ik heb bijvoorbeeld twee linkerhanden en ken niets van klussen of bouwen. Een handige harry kan misschien iets voor een paar tientjes in elkaar knutselen waar ik een klusjesman honderden (te veel?) voor betaal wegens gebrek aan kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:26

St@m

@ Your Service

Het antwoord is toch heel simpel? Mensen willen geld verdienen met hun verkoop. En ja, dit zie je ook in andere categorieën.

En ik koop soms ook wel eens iets voor meer dan het eigenlijk waard is. Als ik iets echt nodig heb en ik kan het direct ophalen bijvoorbeeld.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Het is zo al jaren en niet alleen met hardware. Ik heb het idee dat de meeste verkopers er inderdaad tegenwoordig al standaard rekening mee houden dat er afgeboden zal worden op de prijs. Maar ik denk dat het vaak gewoon onkunde is van de verkoper. Want meer potentiële kopers ga je zeker niet aantrekken door de prijs onrealistisch hoog te zetten en je hebt er enkel jezelf mee.

Onlangs keek ik voor een videokaart voor een kennis hier op tweakers. Heeft niet erg veel nodig en dan zag ik personen die tot wel 130 euro vragen voor een RX580. Wat je daarmee wil bereiken weet ik niet... Zoekertjes staan dan vaak ook weken online.

Onlangs verkocht ik wat babyspul (tentje). Aangekocht in 2020 voor 69,99 euro, amper gebruikt door Corona en verkocht voor vraagprijs van 30 euro. Toen ik het zoekertje afsloot zag ik vergelijkbare zoekertjes, en dan zag ik dezelfde tentjes als die van ons maar dan zwaar gebruikt... vraagprijzen van 50-60 euro.... Werkelijk geen idee waarom iemand dat er echt voor zou betalen.

Recent: v&a aangeboden: XFX Speedster SWFT 210 Radeon RX 6600

Leeftijd ?
Garantie = Nee
Voor 200 euro een nieuwe vergelijkbare en dan 180 euro vragen 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Galactic op 16-04-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 08:34
Even inhaken op deze discussie, het is best relevant wat mensen er een paar jaar eerder voor betaald hebben, neem bijvoorbeeld de 3070 en 3060 videokaarten die in 2020-2021 aangeschaft zijn. Daar zat een dikke premium op, ik heb toen 2e hands een 3070 overgenomen voor 950 euro van een mede-tweaker. Inmiddels in een simpel 5600x systeem verkocht voor totaal 700 euro. Maar bij veel systemen zie ik de betaalde premium van toen nog gewoon terug bij veel advertenties.

Nu heb ik nog een game-pc/werkstation pc over, een i9-11900k met asus maximus viii moederbord, supersnel 16gb 4400/4600mhz geheugen en amd 6800xt videokaart, 1tb ssd en 1000watt cooler master voeding in een mooie (nieuwe) antec rgb kast. Nu denk ik eraan om deze te koop te zetten voor tussen de 1100-1300 euro. Maar op marktplaats krijg je dan mensen die 300-400 euro gaan lopen bieden. De prijzen zijn gewoon gestegen, ook voor 2e hands hardware. Zolang er mensen zijn die het ervoor overhebben zal de markt zo blijven. Wel houdt het me een beetje tegen om hardware te verkopen juist door al die mensen die gaan lowballen en zeuren. Als je het er niet voor overhebt wacht tot een betere advertentie denk ik dan altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Ik heb ooit mijn hele collectie van PS4 spellen voor 200 euro verkocht omdat ik het een fijn idee vindt dat iemand er nog plezier van zou hebben. Leek me leuker dan de milieustraat. Maar goed ik ben niet echt een geldwolf.

• samschellekens
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 14:06
het Grappige is als je soort gelijke builds maakt maar dan nieuw en je komt dan net 100 euro boven de nieuw prijs dan blokkeren ze je of zeggen ze dan koop je het toch nieuw, mensen zitten nog in het tijd perk dat videokaarten schaars waren.

Maar je kan nu al een rx 6800 b550 high end mobo met 5800x 2tb ssd waterkoeling 1000watt psu en een leuke case met 32gb ram voor een kleine 1200 bouwen die je zeker jaren mee gaat en dan komen mensen met een 4060 5600x 16gb ram 1tb ssd minimum voeding zoals 550 watt een instap moederbord en een triest koel systeem of zelfs stock met een basic case en daar vragen ze dan 800 euro voor

ben zelf ook op zoek op moment naar een game pc en wetende dat nieuwe gen uit komt vind ik 600 euro bijv voor een 3060ti met een 5800x vrij goed maar mensen willen er blijkbaar niet van af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:04
Je hoeft het niet te kopen hè dus waar maak je je druk om. Als je het goedkoper zelf elders kan regelen dan doe je dat toch?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samschellekens
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 14:06
en voor 600 euro bouw je een amd pc met een 6600 die op niveau zit van een 3060 https://www.megekko.nl/wl/GXBJT792 dus mensen zijn finaal kluts kwijt qua prijzen

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Supply and demand. De CPUs gingen 4x over de kop een paar jaar terug, geheugen ging over de kop vanwege teveel vraag en te weinig aanbod.

Dat gebeurde op Marktplaats en ook op Tweakers. Al met al is iets iets waard wanneer iemand de prijs ervoor wil betalen, dan is er nog de factor tijd; hoe snel wil de verkoper van de spullen af en waarom: heeft diegene snel geld nodig? Ligt het in de weg? Of wordt het nog gebruikt en is er geen haast.

Dat is vrije marktwerking.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

De discussie in april was al niet bijster interessant en nu begint het meer een ranttopic te worden dan dat de discussie op een goede manier verder gaat.

Ik doe om deze reden het topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.