Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03
Eerst even een stukje achtergrond. Afgelopen vrijdag viel het mij opeens op dat de ESP die ik aan de P1 poort van mijn slimme meter van Enexis heb hangen geen teken van legen meer gaf, sinds iets na middernacht. Later heb ik deze weer herstart en lijkt deze zijn programmering deels(?) kwijt te zijn. Hij is wel zichtbaar in de router, maar onder een andere naam. Ik heb hem eruit getrokken om er later naar te kijken. Enfin, daar ging het eigenlijk niet om.

Zaterdag kreeg ik een melding uit de Engie app dat mijn data over vrijdag bekend was. Nu was het (hier) vrijdag vergelijkbaar weer met zaterdag. De PV heeft volgens de eigen logger 28,6 kWh opgewekt. Op vergelijkbare dagen verbruik ik (bruto, in de avond/nacht en bij pieken) 5-6 kWh uit het net. Netto zal ik 13-14 kWh hebben gebruikt, ik verwacht ca. 20 kWh injectie richting het net te hebben gedaan.

Mijn Engie app (en ook de meter zelf, referentie: laatste uitlezing van de meterstand door P1 meter in HomeAssistant) geven een flinke stijging van het verbruik aan op vrijdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmtW73DmZkScRugMBgtQHkMfY6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xdZpFlhRRFdwWHOg6v0G8wUo.png?f=fotoalbum_large
Overzicht afgelopen week. Referentie: Zaterdag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mns7cgay042rn5NI-eVs835a57k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1VJgWHcvbwX7sP030ae6D5Wc.png?f=fotoalbum_large
Weergegeven verbruik afgelopen vrijdag. Kleine teruglevering om middernacht, continue door de dag heen.

Het (netto) verbruik van afgelopen vrijdag is 37,59 kWh. De weergave geeft dit nu geheel verdeeld over de dag aan, ik neem even aan dat dit komt doordat de metingen niet goed zijn doorgekomen en de daginfo is verdeeld over de dag. Het is echter allemaal afname terwijl ik er zeker van ben dat dit niet juist kan zijn. Het lijkt alsof de opwek + afname over de afname teller is gelopen. Voor nu betekent dat ca €25 euro aan 'teveel betaalde energie', maar mijn vertrouwen in de meter is ook geminimaliseerd. Over zaterdag lijkt het overigens wel weer goed te gaan en ik heb het niet eerder gezien.

Ik zie op de websites van Engie en Enexis dat ze enigszins naar elkaar lopen te wijzen met wie je contact op moet nemen. Heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt en wat zou de beste manier van actie zijn?

Andere vraag: Is iemand bekend met of een (wellicht defecte) meter in de P1 poort de data van de meter kan beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:13

Aardedraadje

Met kabelschoen

jappas schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:35:
Ik zie op de websites van Engie en Enexis dat ze enigszins naar elkaar lopen te wijzen met wie je contact op moet nemen. Heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt en wat zou de beste manier van actie zijn?

Andere vraag: Is iemand bekend met of een (wellicht defecte) meter in de P1 poort de data van de meter kan beïnvloeden?
Merkwaardig gedrag ja. Ik heb er verder geen oplossing voor. De meter is in ieder geval van de beheerder dus je moet bij Enexis zijn. Engie krijgt de meterstanden door via Enexis.

De P1-poort is trouwens read-only. Er zit alleen een pin op waar data uit komt. Als het goed is, is deze ook galvanisch gescheiden dmv optocouplers. Je kunt er niet naar schrijven en het gedrag dus ook niet beïnvloeden. Ik denk dus dat het probleem met je ESP een gevolg is, geen oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappas
Dat is ook mijn vermoeden. Kastje-muur is inmiddels begonnen aan de telefoon, ik had net zo goed tegen een chatbot kunnen praten..

Enexis stuurt me naar Engie om mijn verbruik te bespreken en geeft aan daarna een meterijking te kunnen doen. Ik verwacht niet dat daar veel uit gaat komen (behalve kosten voor mij), het ding doet het nu weer gewoon.

Engie zet me na een medewerker gesproken te hebben die de data niet kan laden in de wacht, paar tellen later is de verbinding verbroken.

Ik heb in ieder geval maar een nieuwe P1 meter besteld, van Homewizard ditmaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jappas
Korte, afsluitende, update: Op dit incident na geen afwijkingen meer kunnen ontdekken.

Vorig week hing Enexis aan de telefoon en brief. Ze konden mijn meter niet meer uitlezen en hij moet worden vervangen. Kreeg nog wel dagelijks de standen vis Engie door, dus hun verhaal kan niet helemaal kloppen volgens mij. Maar er hangt nu een nieuwe meter. Begreep van de monteur dat hij deze meters relatief vaak ter vervanging had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:17
Ik heb een vergelijkbare situatie maar iets erger.
Ondanks oud topic kwam ik hier terecht.
Mijn probleem ook Engie en Enexis i.c.m. ZIV meter. (Oude slimme meter pas vervangen door de ZIV meter)
Electra wordt netjes door gegeven gas niet.
Ik heb het idee dat de slimme meter niet lekker is.
Overspanning probleem.
Ik dacht eerst aan een update maar komt haast dagelijks voor.
Toen denken dat het aan de HomeWizard p1 dongel zal liggen maar toch niet dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qz2LZT2StapoVixQ_lhRzkTzD18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sye8qsUBzf2egKQlHLZgFREI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCJREzFyAJn-DSxhmyxuWBdM_Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDcthaVVPFwby6n6ImDdmb4X.jpg?f=fotoalbum_large