Zand uit grind verwijderen... hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-08 16:08
Onze oprit voor het huis bestaat voor het grootste gedeelte uit grindmatten met kasteelgrind (5-8mm). Nu hebben onze buren voor hun oprit zand gestort en dit heeft een tijdje zo geleden. Helaas was het speelzand wat als het droog is bijzonder fijn is en makkelijk wegwaait. Na een tijdje hadden we kleine zandduinen in onze tuin. Inmiddels hebben ze hun oprit bestraat maar nu moet het zand nog worden opgeruimd.

Hoe krijg je enigszins makkelijk het zand uit het grind? De totale oppervlakte is iets van 65m2.

Met water spoelen werkt niet want het zand blijft in de matten met worteldoek zitten. Met een bladblazer werkt niet want dan blaas je ook het grind weg. Uitscheppen en zeven kan maar dan moet al het grind uitgeschept worden.

Is het wellicht mogelijk om het met een industriële stofzuiger weg te zuigen? Zou zo'n apparaat sterk genoeg zijn om het fijne zand weg te zuigen maar dat het grind blijft liggen? Of zuig je dan alles op? Je kunt dan wellicht iets van een filter aan de voorkant doen maar dat blokkeert dan misschien snel.

Heeft iemand een briljant idee?

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt het proberen, gewoon wat gaas voor de mond van een hele zware bouwzuiger bevestigen waar het grind niet doorheen past. Dan heb je eigenlijk gewoon een "omgekeerde zeef".

Maar.... waarschijnlijk komt het ook wel weer goed als je een tijdje niets doet. Dat zand verwaait wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:06
Je kunt ook kijken naar een trommelzeef die zand uit grind en puin kan filteren. Op diverse locaties in NL te huren.

https://gromaxverhuur.nl/...0m-uur/?toon-prijzen=incl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Er moet een afstand zijn met de bladblazer dat je wel zand maar geen grind wegblaast, zou ik denken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
Jeroen-Buren schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:58:
Met een bladblazer werkt niet want dan blaas je ook het grind weg.

Heeft iemand een briljant idee?
De bladblazer iets hoger houden?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
Mr. Blonde schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:10:
Je kunt ook kijken naar een trommelzeef die zand uit grind en puin kan filteren. Op diverse locaties in NL te huren.

https://gromaxverhuur.nl/...0m-uur/?toon-prijzen=incl
Daar had ik zelf ook naar gekeken maar dat leek me net een beetje teveel van het goed. Maar wellicht toch iets verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
Verwijderd schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:07:
Je kunt het proberen, gewoon wat gaas voor de mond van een hele zware bouwzuiger bevestigen waar het grind niet doorheen past. Dan heb je eigenlijk gewoon een "omgekeerde zeef".

Maar.... waarschijnlijk komt het ook wel weer goed als je een tijdje niets doet. Dat zand verwaait wel weer.
Oh het zand verwaait inderdaad... Nog verder onze tuin in, hahaha. Maar het is echt veeeel zand... Ik ga eens kijken of ik iets kan "fabrieken"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Jeroen-Buren schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:27:
[...]

Oh het zand verwaait inderdaad... Nog verder onze tuin in, hahaha. Maar het is echt veeeel zand... Ik ga eens kijken of ik iets kan "fabrieken"...
Verdergaand op het zuigen-met-filter idee: Je zou een bouwstofzuiger kunnen gebruiken, zonder zak erin. Dan kun je af en toe gewoon de bak legen, je hoeft t zand niet te tillen (itt bij de bladzuiger) en met een smalle slang kom je er misschien beter bij. Wordt wel een langzaam klusje, maar je kunt natuurlijk kijken of je meerdere stofzuigers kunt scoren en met wat vrienden zuigen.

Complimentje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40
bregweb schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:15:
[...]

De bladblazer iets hoger houden?
(Kippen)gaas in een houten kader timmeren. Neerleggen, op de randen gaan staan. Bladblazer erop.
kasteelgrind is wel wat fijner, misschien dan ook wat fijner gaas zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 15-04-2024 09:28 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

Andere denkrichting, ik weet niet hoe goed je relatie met je buren is, maar het lijkt me niet heel vergezocht om richting de buren iets op te merken als "Jullie oprit is mooi geworden, hoor! Ik neem aan dat jullie het overgewaaide zand binnenkort ook even uit mijn voortuin halen?"

Ik bedoel, het is hartstikke leuk dat zij hun oprit willen bestraten, maar het is toch niet vanzelfsprekend dat jij hun troep op moet ruimen? Als je dat zand gewoon laat afleveren in big bags die je met wat zeil en een paar tegels afdekt hoeft dat zand nergens heen te waaien.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
Dido schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:38:
Andere denkrichting, ik weet niet hoe goed je relatie met je buren is, maar het lijkt me niet heel vergezocht om richting de buren iets op te merken als "Jullie oprit is mooi geworden, hoor! Ik neem aan dat jullie het overgewaaide zand binnenkort ook even uit mijn voortuin halen?"

Ik bedoel, het is hartstikke leuk dat zij hun oprit willen bestraten, maar het is toch niet vanzelfsprekend dat jij hun troep op moet ruimen? Als je dat zand gewoon laat afleveren in big bags die je met wat zeil en een paar tegels afdekt hoeft dat zand nergens heen te waaien.
Oh, ze vonden het heel vervelend en hebben wel aangegeven te willen helpen maar daar bleef het bij. En ik wil de prille relatie niet direct op scherp zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je wat oppervlakte moet doen, dan kom je meestal niet meer weg met een paar bigbags. Dan wordt het gewoon een "dump" uit een kiepwagen.

Waarom ze voor speelzand gekozen hebben, dat snap ik dan weer niet. Dat is inderdaad veel fijner (te fijn als basis voor je bestrating eigenlijk) en nog eens duurder ook. Maar met ophoogzand had je waarschijnlijk een vergelijkbaar effect gehad hoor. Bergen droog zand gecombineerd met wind = verstuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met meer grind heb je dit probleem ook niet ik heb 10cm liggen en zand zit er wel in maar dat ligt nu 10cm diep op het worteldoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024

Big bags zijn leuk voor een paar kuub, als jij serieus iets gaat doen met zand laat je dat per vrachtwagen komen en dat is gewoon gestort..

Maar hoe veel zand ligt er tussen het grind, als jij een redelijke laag grind hebt dan moet daar ook serieus zand liggen om het te laten opvallen. En dan kan je het ook gemakkelijk met een grote schep opscheppen. Je hoeft niet elke korrel zand te hebben als jij 5cm grind zonder zand hebt zie je de rest al niet meer.

Water is misschien de beste optie, dat neemt het zand sneller mee dan het grind maar het kost je wel een berg water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:33
Mijn blad-blaas/zuiger zuigt netjes het vijverpomp zand op en de kiezeltjes vallen terug op de grond. Met blazen idem. Even met de instelling spelen. Zou met blaxen wel de auto wegzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door n8tur3 op 15-04-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
Verwijderd schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:08:
Met meer grind heb je dit probleem ook niet ik heb 10cm liggen en zand zit er wel in maar dat ligt nu 10cm diep op het worteldoek.
Klopt maar meer grind is niet prettig als je er bv met een fiets overheen loopt. Diepe sleuven...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:03

Hoewel ik het met je eens ben dat de buren hierbij moeten helpen vind ik de manier van communiceren die je als voorbeeld geeft persoonlijk tenenkrommend. Je kunt ook gewoon aangeven dat er zand je tuin in is gewaaid en of je dat gezamenlijk kunt oplossen. Gewoon duidelijk in plaats van "hints" geven of belerende toon aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:00
met een beetje geluk stormt het vanmiddag weg, opgelost.

Al dat saharazand van de vorige 2 weken is inmiddels ook al weer verdwenen.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 22:20
Lekker laten liggen, zie het als anti-onkruid zand aangezien dat niet lekker groeit in speelzand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroen-Buren schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:25:
[...]

Klopt maar meer grind is niet prettig als je er bv met een fiets overheen loopt. Diepe sleuven...
Misschien ligt dat aan het type grind ik heb daar weinig last van, wel maakt de auto kuilen en heuvels dus af en toe moet ik alles weer een beetje glad harken, ik denk dat een bladblazer het proberen waard is als oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Die kippengaas (vierkante rasters) had ik ook al in elkaar geflanst. Twee over elkaar heen, per schep of kruiwagen er overheen gooien, bladblazer over het restant (blad eruit) en is weer ongeveer prima. Beetje zand en overig vuil komt er toch zo weer in met een regenbui.

Maar goed we zitten hier op Tweakers, dus misschien is hier een genie die iets electronisch in elkaar kan tweaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Afdekken met gaas en dan keihard blazen. Op een dag doen dat het hard waait.
Of lekker laten liggen want kwaad kan het niet. Eerder onkruid remmend.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 13:46
Ik zit hier ook met zulk probleem: er is langzaamaan grond over de betonboorden gekomen en dat ligt nu op het grind. Ik hark het (flink) op en laat het dan even liggen zodat het droogt. Daarna met de bladblazer er zachtjes over om het bovenliggende grond/zand weg te blazen, en dan een nieuwe cyclus opstarten van harken, drogen, blazen,.... En dat herhalen tot het ok is. Ik geef toe, er gaan wel wat dagen overheen, maar het is telkens maar een half uurtje 'heropstarten'.

[ Voor 15% gewijzigd door ronny59 op 22-07-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Eerst afdekken met gaas! Dat is een top idee. ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emot
  • Laatst online: 11:01
geekeep schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:46:
Lekker laten liggen, zie het als anti-onkruid zand aangezien dat niet lekker groeit in speelzand.
Anti onkruid zand? Waar haal je dat vandaan?
Onkruid in grind waait er altijd van bovenaf in en zand, welke dan ook, helpt alleen maar bij de groei daar van.

Verder denk ik dat je met een bladzuiger/blazer misschien in de bovenste laag wel wat verwijderd krijgt, maar het meeste zit er nu toch al tussen in. Als je het er echt uit wil hebben ben ik bang dat zeven de enige optie is.
Pagina: 1