Videokaart valt random uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Hoi allen
Sinds enkele weken valt mijn videokaart random uit met name tijdens het draaien van een game. Nu is mijn pc niet 1 van de nieuwste meer maar hij volstaat voor wat ik er mee wil en kan doen.
Toen het enkele weken begon had ik de gedachte dat het ouderdomsverschijnselen zouden zijn van mijn computer. De fans maakten best wat geluid als het warmer werd op mijn werkkamer en in sommige gevallen merk ik dat de graphics wat achterblijven in kwaliteit.
Gisteren heb ik mijn computer eens opengeschroeft en voor bijna 8 jaar stof uit mijn computer en fans verwijderd.
Nadien was mijn computer weer lekker rustig en heb ik met HWinfo64 de waarden van de temperaturen bekeken. Deze waren allemaal stabiel en weinig wisselingen in de voltages.
Heb een uur lang een online stresstest uitgevoerd en wanneer de GPU op de thermische limiet kwam sprong de ventilator van de videokaart aan en alles werd weer keurig op temperatuur gebracht.
Een uur lang geen problemen gehad en alles draaide prima.
Maar wanneer ik een willekeurige game opstart na verloop van tijd springt mijn beeldscherm uit in de standby modus voor enkele seconden en vervolgens springt hij weer aan en heeft de game gewoon doorgelopen en is er niets gecrashed.
Gezien de problemen verwacht ik dat het videokaart gerelateerd is. Alleen vraag ik me dus af moet ik het zoeken in de hardware of juist in de drivers?
Moederbord MSI MS-7982
Intel I-7-6700
MSI GTX 970 Gaming (MS-V316)
Geheugen Kingston LKHX2133C14/8G
Philips PHLC247 monitor
Windows 11 Home Versie 23H2 Build 22631.3447
GeForce driver Versie 552.12 (Laatste versie)

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-08 15:38
lijkt me eerder je driver die geherinitialiseerd wordt.
Moest het aan je hardware liggen zou het spel wel crashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-08 19:36
De fans maakten best wat geluid als het warmer werd op mijn werkkamer en in sommige gevallen merk ik dat de graphics wat achterblijven in kwaliteit.
Wat bedoelde je hiermee? Textures die niet inladen ofzo? Graphics worden niet ineens slechter omdat je GPU warm wordt. Hij doet het, of hij doet het niet. Maar als je geheugen fouten maakt kun je wel corrupte textures krijgen of dat ze misschien niet fatsoenlijk inladen.

Zou eens een test draaien door in afterburner je core en geheugen beetje te underclocken. Na 8 jaar kan er wellicht wat degradatie plaatsgevonden hebben, zeker als je het 8 jaar lang niet uitgestoft hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Majestici schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:04:
[...]

Wat bedoelde je hiermee? Textures die niet inladen ofzo? Graphics worden niet ineens slechter omdat je GPU warm wordt. Hij doet het, of hij doet het niet. Maar als je geheugen fouten maakt kun je wel corrupte textures krijgen of dat ze misschien niet fatsoenlijk inladen.

Zou eens een test draaien door in afterburner je core en geheugen beetje te underclocken. Na 8 jaar kan er wellicht wat degradatie plaatsgevonden hebben, zeker als je het 8 jaar lang niet uitgestoft hebt...
textures worden in sommige gevallen blokkerig weergeven en de opbouw van het scherm is ook niet altijd van de juiste kwaliteit. Ik heb het hele binnenwerk weer schoongemaakt zoals koelblok en fan van cpu, Idem van de videokaart, alle intake en outtake fans en natuurlijk de kast zelf.
Afterburner kende ik nog niet dus ga ik die eens proberen alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-08 19:36
Edwin van Cleef schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:01:
[...]

textures worden in sommige gevallen blokkerig weergeven en de opbouw van het scherm is ook niet altijd van de juiste kwaliteit. Ik heb het hele binnenwerk weer schoongemaakt zoals koelblok en fan van cpu, Idem van de videokaart, alle intake en outtake fans en natuurlijk de kast zelf.
Afterburner kende ik nog niet dus ga ik die eens proberen alvast bedankt.
Van game die dat normaal wel goed deden, of nieuwe games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:21
Waarom draai je W11 op een platform dat officieel niet wordt ondersteunt?

Getest met een andere videokabel?

Welk merk en type voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:48
Edwin van Cleef schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:14:
Maar wanneer ik een willekeurige game opstart na verloop van tijd springt mijn beeldscherm uit in de standby modus voor enkele seconden en vervolgens springt hij weer aan en heeft de game gewoon doorgelopen en is er niets gecrashed.
Kan ook aan de kabel liggen. De (windows) logs gaan je vertellen wat er op dat moment gebeurd. Of het een driver crash is (lijkt me niet want dan krijg je AFAIK een melding zodra hij het weer doet) of dat er iets verbinding verliest.

Je geluid loopt wel door?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Ik denk dat mijn videokaart de handdoek in de ring aan het gooien is. De laatste tijd ook veel beelden die niet goed gerenderd worden en blokkerig op het scherm weergeven worden.
De windowslogs laten wel wat fouten zien maar niet videokaart gerelateerd en als ik het systeem gebruik voor wat office toepassingen heb ik nergens last van.
Het wordt tijd voor een nieuw systeem dus komende tijd eens verdiepen in wat mogelijk is en hopelijk houd hij het uit tot dit najaar als de Nivdia 50 serie uitkomt wat toch wel op mijn verlanglijstje staat.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Pagina: 1