Prebuild Medion met kapotte fans, wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 20:24
Hallo,

Ik twijfel of het hier hoort of in de case modding afdeling, maar hier gaat ie:

Mijn ouders hebben sinds 2019 een prebuild Medion Akoya p56005:
AMD Ryzen™ 5 2600-processor
NVIDIA® GeForce® GTX 1650
256 GB PCIe SSD en 1 TB (1000 GB) harde schijf
8 GB DDR4.

De CPU koelerfan (stock Wrath) was vanaf het begin luidruchtig, hadden mijn ouders nooit last van dus niks mee gedaan
Nu krijg ik van hun klachten dat het inmiddels teveel herrie geeft. Nader onderzoek gaf het volgende:
Cpu fan heeft speling en geluid
Gpu fan maakt ontzettende herrie
Psu fan maakt flink herrie

Nu zit ik in dubio wat te doen. Pc voldoet qua vermogen nog ruim voldoende voor hun, dus adviseren om een andere te kopen/door mij te laten bouwen is nogal wat vind ik.
Al zou het dan wel een kast met stoffilter kunnen worden. De Medion heeft geen filters, staat in een stoffig hoekje in een rokershuis dus je weet hoe de binnenkant eraan toe is.

Onderdelen in het huidige systeem vervangen brengt ook nog wel wat kosten met zich mee heb ik het idee. Omdat het een prebuild is ben ik erg beperkt qua koelers en een andere gpu.

Nu kreeg ik het idee van de goedkope beun optie. Een goedkope, goede voeding aanschaffen en die fans van de cpu koeler en gpu vervangen voor 2 standaard case fans. Gewoon met tiewraps op de plek houden en dan kijken wat de temperaturen doen. Lijkt me eigenlijk niet zo spannend.

Zien jullie nog een andere geschikte optie? En wat zouden jullie doen, optie 1 of optie Beun?

Hopelijk kan iemand mij overtuigen 8)7

Met vriendelijke groeten,
Albert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:44
Je zou gewoon passende fans kunnen moeten kunnen vinden lijkt mij als je nieuwe aanschaft. Hoef je niet moeilijk te doen met tie-wraps. Als je nog andere (niet mooi passende) fans hebt liggen kan je die idd provisorisch vastzetten. Misschien ook de koelpasta vervangen. Wat zijn de temperaturen?? Blazen de fans ook hard als de PC idle is?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Is het niet gewoon de combinatie van gebrekkige airflow in de behuizing en stof?
Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu?
Wat als je het zijpaneel van de behuizing af haalt. Daalt de temperatuur/geluid dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
Temperatuur is geen probleem, blijft allemaal onder de 60 graden. Het is een knarsend lager geluid wat uit de gpu en voeding fans komt, Cpu geeft een zoemend geluid. Heb alles al netjes schoongeblazen met een compressor maar dat veranderde niks eraan.

Voor die wraith zou ik een nieuwe wraith koeler op kunnen zoeken misschien, die goedkopie, single fan gtx1650 gaat dat niet mee lukken vermoed ik.
Dat de airflow bagger en stof zal vast niet helpen voor de levensduur van de fans, maar temperatuur is t probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Als je toch aan het beunen gaat kun je de fan van de PSU ook wel vervangen. Het systeem met 3 goedkope fans weer een paar jaar vooruit te helpen is in ieder geval kosten efficiënt.

Als je geen zin hebt om ranzige rook/stof schoon te moeten maken: koop een fanless pc, dan hoef je ook nooit meer bij die smerige zooi te zijn. Schoon/stofvrij houden kan gewoon vanaf de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
Zo'n fanless pc zou wel een prachtige optie zijn voor hun. Bij vervanging ga ik daar zeker naar kijken!
Pagina: 1