Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:08
Hallo allemaal,

Ik heb me hier nooit echt voorgesteld, maar inmiddels ben ik 2 jaar aan het werk en heb voor mijn leeftijd een mooi salaris en een mooie baan. In mijn vrije tijd ben ik ook nog bezig met wat passief inkomen, etc. Maar ik wil met name jullie mening horen over mijn baan. Nu is het zo dat ik redelijk weinig energie heb de laatste tijd en twijfel ik of dit niet met name bore out gerelateerde klachten zijn.
Over het algemeen heb ik altijd mijn baan op de eerste plaats willen zetten, maar het motiveert me eigenlijk niet meer. We zitten in een aardige complexe omgeving en aardig wat van mijn collega's zijn door de afgelopen jaren heen vertrokken in mijn functie.
Nu is het zo dat ik het gevoel heb dat ik goed overzicht heb over onze functionaliteit en zit ik tussen business en onze devs in.
Echter zijn we recent end to end gaan werken en is het niet meer zo dat ik 'eigenaar' ben van een stukje kennis binnen onze applicatie. Een van mijn collega's in het andere team die er net zolang zit als ik met net zoveel ervaring in jaren is echter gigantisch enthousiast. Waar ik als begin 20 het gevoel heb dat ik moeite heb om voldoende energie bij elkaar te rapen en ik 40 uur per week meer dan voldoende vind, werkt hij gemakkelijk van 7 uur sochtends tot 7 uur savonds op kantoor en ook regelmatig nog wat extra in het weekend.
Gezien hij zich ook heel proactief opstelt en dan maar het roer in handen neemt ook over projecten en onderwerpen waar wij in ons "eigen team" mee bezig zijn waar hij niet inzit, heb ik het gevoel dat ik eigenlijk niks meer toe kan voegen.
Ook zit ik ermee dat ik voor mijn gevoel regelmatig weinig energie heb en ik kan niet echt vinden waar dat vandaan komt, maar ik vraag me ook af of ik in de werk mentaliteit en uren van mijn collega mee zou moeten willen.
Het is fijn als iemand je helpt als je hulp vraagt en nodig hebt, maar ik bemerk bij mijzelf dat ik er geen voldoening meer uithaal dat er zelfs in het weekend extra meetings en mails worden klaargezet voor de aankomende week en dat mijn collega gewoon 24/7 door lijkt te werken. Ik heb het gevoel dat het mij ongelukkig maakt om geen echte bijdrage meer te leveren en enkel nog 'kruimels' op te pakken waar niemand tijd voor heeft of waar niemand zin in heeft.
Nu heb ik ook het gevoel dat niemand echt in de gaten heeft dat ik mij zo voel en ik denk erover om met mijn manager het gesprek aan te gaan om te kijken of er wellicht een plek is in een team buiten waar ik nu zit of misschien helemaal op zoek te gaan naar een andere baan.
Ik weet ook niet of mijn gebrek aan energie 'tussen mijn oren zit', het gevolg is van te veel willen doen naast mijn werk etc, of dat het ook voortkomt uit een gevoel van nutteloosheid in mijn huidige functie. Ik heb ook het gevoel ondanks dat mijn stakeholders tevreden zijn, dat ik een beetje in een hoekje gedrukt wordt waarin ik wel hier en daar nodig ben maar ik eigenlijk mezelf niet significant noodzakelijk voel.
Ik heb het gevoel dat dit mij ook ongelukkig maakt en dat ik voor mijn persoonlijke ontwikkeling meer geluisterd heb naar mijn manager dan naar mijzelf wat mij ook een stukje baangeluk heeft gekost denk ik.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie en heeft er iemand toevallig tips? Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en dat ik mijn verhaal kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMiggel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 10:44
Wat is gebrek aan energie in deze? Een bore-out is een groot woord? Zolang je op 3 van de 4 dagen gewoon naar werk gaat is de situatie nog niet zo erg.

Je hebt een mooie job en een wens voor een gezonde werk/privé balans. Ik zou dit vooral dan ook niet vergeten en jezelf de ruimte gunnen om je motivatie terug te vinden.

- Wat vond je altijd mooi om te doen?
- Waar liggen je passies?

En als laatste; dat je collega zich zo profileert is een keuze. Net als jouw keuze je een gezonde balans wil hebben, en daar is echt niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
TheMiggel schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:34:
Wat is gebrek aan energie in deze? Een bore-out is een groot woord? Zolang je op 3 van de 4 dagen gewoon naar werk gaat is de situatie nog niet zo erg.

Je hebt een mooie job en een wens voor een gezonde werk/privé balans. Ik zou dit vooral dan ook niet vergeten en jezelf de ruimte gunnen om je motivatie terug te vinden.

- Wat vond je altijd mooi om te doen?
- Waar liggen je passies?

En als laatste; dat je collega zich zo profileert is een keuze. Net als jouw keuze je een gezonde balans wil hebben, en daar is echt niets mis mee.
Ik merk bij mezelf op dat ik heel weinig energie over heb na werktijd, eigenlijk heb ik in de avond geen puf meer om te gaan sporten of nog iets af te spreken. Vanwege nog wat zaken die langs mijn werk lopen op zaterdagen meestal aan het klussen, maar eigenlijk meer 'projecten' dan ik zo 1,2,3 af kan ronden en ondanks dat het veel geld bespaart kost het natuurlijk wel energie en ben je 6 dagen in de week bezig. Wellicht ook tijd voor een vakantie oid

Edit: over de andere 2 vragen ga ik eventjes een nachtje slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:30
Ik denk dat er wat zaken door elkaar lopen, die allemaal wel een negatieven impact op je hebben:

Een groot deel van de collega's waar je mee begonnen bent is vertrokken, dat geeft een andere dynamiek.
De werkwijze is flink overhoop gegooid (wat houdt bij jou eigenlijk end to end in?), waar je niet per se achter staat.
Je hebt een collega die continu aan het werk lijkt te zijn, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en in de weekenden, en pakt ook nog eens werk van jouw team op.

Vooral dat laatste punt van die collega lijkt jouw zwaar te vallen, denk ik dat je wel even met je manager en de betreffende collega afspraken moet maken, om hem wat meer uit jouw vaarwater te halen. Dat is misschien een tijdelijke oplossing, ik denk namelijk dat die collega zich er niets van aan zal trekken, klinkt als een type dat wil laten zien hoe goed hij wel niet bezig is en hoe gemotiveerd hij is voor de zaak.

In combinatie met de andere punten die je noemt, kan het misschien een goed moment zijn om langzaamaan eens verder te kijken, want zo klinkt het alsof jij en je baan eigenlijk uit elkaar gegroeid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Qwerty-273

Meukposter

Transportman schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:47:
Vooral dat laatste punt van die collega lijkt jouw zwaar te vallen, denk ik dat je wel even met je manager en de betreffende collega afspraken moet maken, om hem wat meer uit jouw vaarwater te halen. Dat is misschien een tijdelijke oplossing, ik denk namelijk dat die collega zich er niets van aan zal trekken, klinkt als een type dat wil laten zien hoe goed hij wel niet bezig is en hoe gemotiveerd hij is voor de zaak.
Het is wellicht ook een tijdelijke vorm van activiteit van die collega. Je kan dat echt niet op de langere termijn volhouden om zo veel tijd (als werknemer) te spenderen aan dingen van de zaak. Wellicht ziet die persoon dit moment als het moment om te shinen om een hogere positie te bemachtigen. Of gooit deze zich volledig op het werk om zo veel mogelijk de thuissituatie te negeren. Of staat er een interne afspraak dat dit allemaal telt als overuren en die ook worden uitbetaald.

Ik kan mij de frustratie over de collega goed voorstellen. Zeker als je gewend bent dat je voorheen door verschillende mensen als expert op een bepaald gebied werd gezien, terwijl meer en meer mensen automatisch kijken naar de collega. Dat kan toch onbewust een motivatie reden zijn die minder wordt. Vooral omdat het voelt dat de aandacht weggekaapt wordt, ook al zijn de stakeholders nog steeds tevreden over jouw functioneren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winiustyco
Qwerty-273 schreef op maandag 15 april 2024 @ 01:16:
[...]

Het is wellicht ook een tijdelijke vorm van activiteit van die collega. Je kan dat echt niet op de langere termijn volhouden om zo veel tijd (als werknemer) te spenderen aan dingen van de zaak. Wellicht ziet die persoon dit moment als het moment om te shinen om een hogere positie te bemachtigen. Of gooit deze zich volledig op het werk om zo veel mogelijk de thuissituatie te negeren. Of staat er een interne afspraak dat dit allemaal telt als overuren en die ook worden uitbetaald.

Ik kan mij de frustratie over de collega goed voorstellen. Zeker als je gewend bent dat je voorheen door verschillende mensen als expert op een bepaald gebied werd gezien, terwijl meer en meer mensen automatisch kijken naar de collega. Dat kan toch onbewust een motivatie reden zijn die minder wordt. Vooral omdat het voelt dat de aandacht weggekaapt wordt, ook al zijn de stakeholders nog steeds tevreden over jouw functioneren.
Wellicht ten overvloede, maar ik schreef dat mijn collega net zoveel jaren ervaring had, daarmee bedoel ik in deze functie. Hij is wel pak hem beet 35 jaar ouder en ik vermoed dat werken voor deze collega naast een wandeltochtje en een bezoek aan de kinderen zijn grote roeping is, als ik heel reëel kijk en mede gelet op de andere levensfase denk ik dat dit niet gaat veranderen. Maar met name dat er doorgewerkt en gedacht wordt aan projecten vanaf onze kant, terwijl het weekend is frustreert mij.
Het zal met de beste bedoelingen zijn, maar als 1 persoon alles naar zich toe wil trekken wat van enigszins belang is, wat voor waarde kan je daar dan nog aan toevoegen. Ik denk dat ik wellicht maar eens verder ga kijken voor mijzelf. Dankjewel voor jullie input alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of hij wil opvallen en promotie maken, ik heb ook zo'n collega gehad. Na de promotie liep hij de kantjes er af.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sommige mensen zijn gewoon echte workaholics. Die vinden wat ze doen gewoon heel leuk en "hebben er verder niet zoveel bij". Bij mijn vorige werkgever had ik ook zo'n collega. Als die niet aan het werk was, dan was hij thuis met z'n vak bezig.

Heel aardige kerel verder, maar toen zijn (verplicht) pensioen eraan kwam moest hij in therapie. De gedachte straks geen werk meer te hebben benauwde hem heel erg en hij heeft toen van werkgever een soort van cursusje "wat te doen met mijn tijd" gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:45
Vergeet niet dat voor heel veel mensen na maximaal 2 jaar het 'nieuwe' van de baan er af is, zeker als er ondertussen dingen veranderen in het team of werkwijze. Je kan dan blijven plakken, of op zoek gaan naar iets nieuws of wachten op betere tijden. Bij ons zijn er in korte tijd ook redelijk wat collega's vertrokken (in allerlei functies) maar daarna zie je de dynamiek inderdaad veranderen en vertrekken er mogelijk meer collega's die niet meer happy in het werk of team zijn.

Zelf begon ik ook altijd met volle energie maar de laatste tijd, ook omdat ik de werkdruk ken, doe ik gewoon wat mogelijk is en niet meer dan dat. Dat voelt inderdaad ook als ik het met minder energie doe, maar ik doe gewoon mijn werk.

Ik heb bijvoorbeeld ook een collega die er al zijn hele leven werkt en daar zie je elk jaar meer en meer dat die de kantjes er af loopt, wat niet ondenkbaar is om zolang je energie op te brengen, maar vertrekken ho maar. Zeker als er nieuwe collega's starten wordt het verschil steeds groter. Maar ja, een vertrek is bijna niet te doen qua kosten als bedrijf zonder goede reden dus dan zitten we de tijd maar uit.

Ik zeg: kijk eens rond en solliciteer eventueel ergens anders, je hoeft niks te tekenen maar kan wel zien of je je energie misschien terugkrijgt van dat of je eigen werk(plek).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:24
winiustyco schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:21:
Hallo allemaal,

Ik heb me hier nooit echt voorgesteld, maar inmiddels ben ik 2 jaar aan het werk en heb voor mijn leeftijd een mooi salaris en een mooie baan. In mijn vrije tijd ben ik ook nog bezig met wat passief inkomen, etc. Maar ik wil met name jullie mening horen over mijn baan. Nu is het zo dat ik redelijk weinig energie heb de laatste tijd en twijfel ik of dit niet met name bore out gerelateerde klachten zijn.
Over het algemeen heb ik altijd mijn baan op de eerste plaats willen zetten, maar het motiveert me eigenlijk niet meer. We zitten in een aardige complexe omgeving en aardig wat van mijn collega's zijn door de afgelopen jaren heen vertrokken in mijn functie.
Nu is het zo dat ik het gevoel heb dat ik goed overzicht heb over onze functionaliteit en zit ik tussen business en onze devs in.
Echter zijn we recent end to end gaan werken en is het niet meer zo dat ik 'eigenaar' ben van een stukje kennis binnen onze applicatie. Een van mijn collega's in het andere team die er net zolang zit als ik met net zoveel ervaring in jaren is echter gigantisch enthousiast. Waar ik als begin 20 het gevoel heb dat ik moeite heb om voldoende energie bij elkaar te rapen en ik 40 uur per week meer dan voldoende vind, werkt hij gemakkelijk van 7 uur sochtends tot 7 uur savonds op kantoor en ook regelmatig nog wat extra in het weekend.
Gezien hij zich ook heel proactief opstelt en dan maar het roer in handen neemt ook over projecten en onderwerpen waar wij in ons "eigen team" mee bezig zijn waar hij niet inzit, heb ik het gevoel dat ik eigenlijk niks meer toe kan voegen.
Ook zit ik ermee dat ik voor mijn gevoel regelmatig weinig energie heb en ik kan niet echt vinden waar dat vandaan komt, maar ik vraag me ook af of ik in de werk mentaliteit en uren van mijn collega mee zou moeten willen.
Het is fijn als iemand je helpt als je hulp vraagt en nodig hebt, maar ik bemerk bij mijzelf dat ik er geen voldoening meer uithaal dat er zelfs in het weekend extra meetings en mails worden klaargezet voor de aankomende week en dat mijn collega gewoon 24/7 door lijkt te werken. Ik heb het gevoel dat het mij ongelukkig maakt om geen echte bijdrage meer te leveren en enkel nog 'kruimels' op te pakken waar niemand tijd voor heeft of waar niemand zin in heeft.
Nu heb ik ook het gevoel dat niemand echt in de gaten heeft dat ik mij zo voel en ik denk erover om met mijn manager het gesprek aan te gaan om te kijken of er wellicht een plek is in een team buiten waar ik nu zit of misschien helemaal op zoek te gaan naar een andere baan.
Ik weet ook niet of mijn gebrek aan energie 'tussen mijn oren zit', het gevolg is van te veel willen doen naast mijn werk etc, of dat het ook voortkomt uit een gevoel van nutteloosheid in mijn huidige functie. Ik heb ook het gevoel ondanks dat mijn stakeholders tevreden zijn, dat ik een beetje in een hoekje gedrukt wordt waarin ik wel hier en daar nodig ben maar ik eigenlijk mezelf niet significant noodzakelijk voel.
Ik heb het gevoel dat dit mij ook ongelukkig maakt en dat ik voor mijn persoonlijke ontwikkeling meer geluisterd heb naar mijn manager dan naar mijzelf wat mij ook een stukje baangeluk heeft gekost denk ik.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie en heeft er iemand toevallig tips? Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en dat ik mijn verhaal kon doen.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:04
TS je schrijft veel maar zegt weinig althans het enige wat ik eruit haal is dat je je onzeker voelt worden door je collega en het als slachtoffer aan het ondergaan bent. Daarnaast een zelfopgelegde druk ervaart.

Software teams en afdelingen zijn dynamisch en je eilandje bewaken helpt niet, je moet communiceren en samenwerken met je collega's en vanzelf vind je weer je rol. Praat met die ene collega en werk aan de skills die je denkt te moeten verbeteren. Competenties geeft controle en controle maakt je zekerder.

Daarnaast moet je niet alles tegelijk willen. Je hebt nog geen carrière, maar bent al bezig met passive income ernaast? Je hebt een klushuis maar wilt daarnaast ook nog veel sporten? Kan mij voorstellen dat je daarnaast ook nog 2 uur op je telefoon zit en veel afspreekt met vrienden. Er zit misschien gewoon teveel in dat koppie en je propt er misschien ook constant nog dingen bij met alles wat je op het internet vindt. (aanname bij mensen die in de 2e zin beginnen over passief inkomen :D )

Je collega komt overigens over als een zeer inefficiënt persoon dat hij zoveel tijd nodig heeft om een goede medewerker te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-05 19:28
Wat zouden jullie doen in mijn situatie en heeft er iemand toevallig tips?
Wat ik zou doen is actie ondernemen en niet teveel in je hoofd blijven hangen want dat 'verlamt'.

Persoonlijk zou ik zowel het gesprek intern aangaan met je manager en extern kijken (zoals Deezers eerder al aanhaalde) naar andere functies buiten het bedrijf. Solliciteren kan ook helpen om een betere keuze te maken en ook te kijken naar wat je in je huidige baan wel aantrekkelijk vind. Het helpt je te reflecteren en 'dwingt' je soms om een keuze te maken als bv een ander bedrijf je graag wil hebben nav gesprekken. Dit is althans mijn ervaring. Het 'door laten etteren' van de situatie kost alleen maar meer energie.

Ook zou ik via de huisarts laten nagaan of vermoeidheidsklachten kunnen zijn ontstaan door lichamelijke oorzaken. Een simpele bloedtest kan al indicatief zijn en evt voor de hand liggende zaken uitsluiten. De huisarts zal ook wel doorvragen naar je klachten en evt andere vormen van hulp kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
Furion2000 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:44:
TS je schrijft veel maar zegt weinig althans het enige wat ik eruit haal is dat je je onzeker voelt worden door je collega en het als slachtoffer aan het ondergaan bent. Daarnaast een zelfopgelegde druk ervaart.

Software teams en afdelingen zijn dynamisch en je eilandje bewaken helpt niet, je moet communiceren en samenwerken met je collega's en vanzelf vind je weer je rol. Praat met die ene collega en werk aan de skills die je denkt te moeten verbeteren. Competenties geeft controle en controle maakt je zekerder.

Daarnaast moet je niet alles tegelijk willen. Je hebt nog geen carrière, maar bent al bezig met passive income ernaast? Je hebt een klushuis maar wilt daarnaast ook nog veel sporten? Kan mij voorstellen dat je daarnaast ook nog 2 uur op je telefoon zit en veel afspreekt met vrienden. Er zit misschien gewoon teveel in dat koppie en je propt er misschien ook constant nog dingen bij met alles wat je op het internet vindt. (aanname bij mensen die in de 2e zin beginnen over passief inkomen :D )

Je collega komt overigens over als een zeer inefficiënt persoon dat hij zoveel tijd nodig heeft om een goede medewerker te zijn ;)
Hier zit natuurlijk wel iets in, maar als je een project toegewezen krijgt als project eigenaar aan ons team en vervolgens wordt dat toch verder uitgewerkt door een collega die in het weekend/avond nog wat tijd over heeft dan heb ik het gevoel dat ik gewoon nog relatief weinig waarde toevoeg omdat ik niet de intentie heb om 70 uur per week met mijn werk bezig te zijn. Dat is misschien ook persoonlijk, het is lekker rustig qua werkdruk zo maar ik haal er ook geen voldoening of tevredenheid uit.

Nja, we hebben al passief inkomen, maar ik denk dat het weinig zin heeft om daar al te ver over uit te wijden. Dat je aan het begin van je carrière staat wil niet zeggen dat je niet ook rendement kan halen naast je baan. Al kan ik kijkend naar wat er op alle offertes staat ook proberen er een maand verlof voor uit te trekken om wat meer rust in te bouwen, after all is inkomen toch ook 50% belast.

Over het algemeen spreek ik relatief weinig af met vrienden, hooguit eens in de week tot 2 weken als het uitkomt. Ik zit wel wat op mijn telefoon, maar hoeveel dat precies is zou je moeten checken qua tijd. Verder heb ik gebruik van sociale media en games op mijn mobiel eigenlijk dichtgedraaid en fb/snap/insta/tiktok gebruik ik eigenlijk toch al nooit, ik gebruik enkel whapp of kijk een serie onderweg naar mijn werk oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Waar ben je precies bang voor dat hij eerder promotie maakt of dat ze denken dat jij niet goed presteert of overbodig bent? Er zijn gewoon workaholic mensen en persoonlijk vind ik dat altijd wel prima, ik probeer echt mijn KPI's zo efficiënt mogelijk te halen in zo min mogelijk werkuren, zodoende kan ik lekker sporten relaxen en op Tweakers hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
Anoniem: 361276 schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:26:
Waar ben je precies bang voor dat hij eerder promotie maakt of dat ze denken dat jij niet goed presteert of overbodig bent? Er zijn gewoon workaholic mensen en persoonlijk vind ik dat altijd wel prima, ik probeer echt mijn KPI's zo efficiënt mogelijk te halen in zo min mogelijk werkuren, zodoende kan ik lekker sporten relaxen en op Tweakers hangen.
Het stukje promotie maakt mij eigenlijk niet zo goed uit, het gaat mij meer om het interne gevoel dat ik iets toevoeg en een bijdrage lever aan, ik denk dat ik het gevoel heb dat ik relatief weinig bijdraagt ten opzichte van mijn collega in dezelfde functie en het gevoel van niet bijdragen maakt mij een stukje ongelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:59
winiustyco schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:29:
[...]

Het stukje promotie maakt mij eigenlijk niet zo goed uit, het gaat mij meer om het interne gevoel dat ik iets toevoeg en een bijdrage lever aan, ik denk dat ik het gevoel heb dat ik relatief weinig bijdraagt ten opzichte van mijn collega in dezelfde functie en het gevoel van niet bijdragen maakt mij een stukje ongelukkig
Hmm, volgens mij begint dat dan bij het maken van afspraken met die collega. Prima dat hij meer werkt of zaken oppakt, maar het zou fijn zijn als jij er dan niet alleen voor de kruimels bent.

Ben zelf ook niet vies van meer werken. Ik vind het gewoon heel leuk, maar probeer ook wel de ruimte aan anderen te geven om ook iets te doen wat zij leuk vinden. Wat ik wil zeggen: misschien is jouw collega zich hier niet van bewust. Wellicht dat je hem daar dus bewust van moet maken, gewoon als collega's onder elkaar. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die "harde werkers" zijn burn-outs waiting to happen, óf ze zijn goed in het doen-alsof. Meestal dat laatste: niemand kan gezond blijven én 12 uur per dag (en nog meer in het weekend) productief zijn.

Dus ik zou me niet zoveel aantrekken van die try-hard.

Jouw gebrek aan motivatie lijkt ook te komen door een soort "niet goed genoeg voelen" gevoel wat die andere collega lijkt te veroorzaken. Jij kan je werk waarschijnlijk ook 100% goed gedaan krijgen als je maar 4 uurtjes per dag werkt, vermoed ik zo, dus wat doet die andere persoon dan?

Ik zou vooral duidelijke grenzen stellen: hij blijft in zijn eigen straatje, en stapt niet in die van jou. Maak dat duidelijk en herhaal het waar nodig, escaleer wanneer dat niet werkt, en breng het zodanig positief dat ze hem wegpromoten naar een rol waar hij jouw baas kan zijn en jij weer lekker je eigen werk kan doen.

De reactie van die persoon zal ook voorspelbaar zijn: de vermoorde onschuld spelen; hij gaat doen alsof hij het niet doorheeft (heeft ie wel) en het probleem niet inziet (ziet ie wel) en niet snapt waarom jij dat vervelend vindt (snapt hij prima) en de schuld bij jou neerlegt (is niet jouw schuld.)

Niet op ingaan, gewoon blijven herhalen dat hij zich bemoeit met zijn eigen taken en niet met die van jou.

Als het een groter bedrijf is: neem contact op met HR en bespreek dit. Die kunnen de-escaleren en mogelijk zelfs die try-hard forceren wat rustiger aan te doen; zij zitten niet te wachten op een burn-out later dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ja dit soort types bestaan echt. vraag die kerel eens waar hij z'n energie vandaan haalt, en vraag hem daarna ook eens of hij kan helpen met wat klusjes bij jou thuis. met een beetje mazzel zijn die dan ook zo klaar. win-win zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik heb ook het gevoel ondanks dat mijn stakeholders tevreden zijn, dat ik een beetje in een hoekje gedrukt wordt waarin ik wel hier en daar nodig ben maar ik eigenlijk mezelf niet significant noodzakelijk voel.
bold is imho het enige dat belangrijk voor jou is ...
ipv dat jezelf de hele tijd te spiegelen aan die ene collega die veel meer doet, moet je je vooral op jezelf concentreren en niet zoveel naar andere en niet relevante zaken kijken of vergelijken.

Het is verder irrelevant of die andere collega wel de hele tijd in het weekend blijft overwerken of werkdagen van 12 uur maakt ...
Uiteindelijk telt enkel of de stakeholders tevreden zijn en als jou dat lukt gewoon met een 9-to-5 instelling en geen enkel overwerk denk ikzelf dat je misschien zelfs wat beter bent dan die collega die dat wel nodig heeft...
Ik zou de kans niet wegvlakken dat het best kan zijn dat die colega op een gegeven moment dieper kan vallen, of ijn werkhouding helemal niet zo efficient is op de lange termijn

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
Bedankt voor alle feedback, ik ga eens eventjes kijken wat handig is om hiermee te doen. Wellicht kan ik eerst ook nog een maand(of 2) onbetaald verlof oid inplannen dat ik nog wat van mijn eigen klussen gedaan kan krijgen. Dan kijk ik daarna wel een keer met frisse energie wat ik precies wil gaan doen. Denk dat dat ook eigenlijk ook geen probleem zou moeten zijn gezien ik het gevoel heb dat er (mede met overwerk van een andere collega) momenteel voldoende capaciteit lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

winiustyco schreef op maandag 15 april 2024 @ 03:54:
Het zal met de beste bedoelingen zijn, maar als 1 persoon alles naar zich toe wil trekken wat van enigszins belang is, wat voor waarde kan je daar dan nog aan toevoegen. Ik denk dat ik wellicht maar eens verder ga kijken voor mijzelf. Dankjewel voor jullie input alvast
Je duikt wel echt enorm in de slachtofferhoek voor mijn gevoel. Een collega die extra tijd inzet omdat hij z'n werk leuk vind is zo'n enorme bedreiging voor je dat je opeens niks meer kan toevoegen? Ik denk persoonlijk dat dit meer over jouw houding en kwaliteiten zegt dan over die collega.
En dan kan je verder kijken maar je gaat vaker collega's tegen komen die harder werken of beter zijn, ga je dan elke keer weer zoeken naar ander werk?

Ik denk dat je goed moet kijken naar waarom jij jezelf zo makkelijk buitenspel laat zetten. Waarom raakt dit jou zo sterk dat je direct opgeeft?
Nu heb ik ook het gevoel dat niemand echt in de gaten heeft dat ik mij zo voel
Vergeet niet dat je op je werk bent, niet op de kinderopvang. Het is niet de taak van anderen om jouw gevoel in de gaten te houden, het is jouw taak om je uit te spreken als je vind dat het niet goed gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 15-04-2024 15:01 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
Tsurany schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:58:
[...]

Je duikt wel echt enorm in de slachtofferhoek voor mijn gevoel. Een collega die extra tijd inzet omdat hij z'n werk leuk vind is zo'n enorme bedreiging voor je dat je opeens niks meer kan toevoegen? Ik denk persoonlijk dat dit meer over jouw houding en kwaliteiten zegt dan over die collega.
En dan kan je verder kijken maar je gaat vaker collega's tegen komen die harder werken of beter zijn, ga je dan elke keer weer zoeken naar ander werk?

Ik denk dat je goed moet kijken naar waarom jij jezelf zo makkelijk buitenspel laat zetten. Waarom raakt dit jou zo sterk dat je direct opgeeft?
Nja, over direct opgeven kan je wat nuance aanbrengen. Het is een transitie die al een aardige tijd speelt(15 maanden circa) in fases. Ik vind verder grenzen aangeven ook wel een tikkeltje lastig en in vergaderingen komt het er in de praktijk op neer dat je dan continue 7 dagen per week een battle aan het voeren bent over wie aan het woord is en wie de meeste kennis meebrengt. Daar heb ik persoonlijk geen behoefte aan en ook een 70 urige werkweek wil ik niet op de lange termijn ambiëren. Misschien is het ook wel iets waar ik mij deels bij heb neergelegd. Vandaar dat ik het gevoel heb dat ik vanuit dat perspectief beter verder kan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Ik sta er heel simpel in: een contract voor X uur betekent dat het werk normaliter ook binnen X uur gedaan kan worden. Incidenteel een keer een paar uur erbij om iets vlot te trekken of iets dergelijks, maar als je structureel meer uren moet maken dan dat je betaald krijgt betekent eigenlijk dat de werkgever een werknemer uitspaart en de werknemer zichzelf van zijn of haar vrije tijd berooft.

Jouw probleem lijkt vooral dat de collega zoveel werkt en jijzelf daardoor 'schril' afsteekt. Immers: waarom kan hij zoveel en jij in verhouding minder? Jullie zijn allebei 1 FTE.
Als hij echt in jouw vaarwater zit kun je dat bij hem ter sprake brengen of eventueel bij jouw/jullie manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-05 13:10

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Ik kan mezelf zien in uw situatie en wat je schrijft.
Ondanks dat ik niet weg ben uit de situatie heeft het mij wel geholpen om tijdens de rustige momenten op het werk te focussen op extra opleiding. Zo leg je de focus bij jezelf en wat goed is voor jou en fixeer je minder op wat de mensen naast jou doen.
Je kan niet beslissen hoe anderen hun leven moeten leiden maar je kan wel voor jezelf keuzes maken.
Extra opleiding tijdens rustige momenten is een goede investering.

learning every day.

Pagina: 1