Volledige renovatie jaren ‘30 hoekwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro0bje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-12-2024
Beste allemaal,

Wij hebben een jaren ‘30 hoekwoning gekocht waar de tijd heeft stil gestaan (totaal 136m2). De indeling van het huis is goed, dus er hoeft geen aanbouw/opbouw/dakkapel geplaatst te worden. Verder moet wel alles gedaan worden (van leidingwerk tot aan isolatie en nieuwe elektra).

Wij hebben al enige ervaring met verbouwen van ons huidige huis, dus we weten dat we niet alles in 1 x kunnen doen en daar hebben we vrede mee. We hebben ervoor gekozen om ons te focussen op de begane grond en eerste verdieping. De zolder doen we later. Wij hebben een budget van ongeveer 150.000-175000 euro. Over 2 weken ontvangen we de offertes van 3 aannemers, maar we zijn benieuwd naar wat we voor dit geld mogen verwachten. Voor ons is de basis het belangrijkste en we hoeven geen hele luxe afwerking en dure keuken en badkamer. Zie onderstaand heel globaal onze wensen (waarvan we weten dat het waarschijnlijk niet allemaal binnen budget is). Sloopwerk en schilderwerk binnen doen we zelf.

Begane grond:
- nieuw leidingwerk
- nieuw elektra + meter kast + voorbereiding fase 3 stroom
- vloer isolatie en vloerverwarming
- renovatie rookkanaal (voor hout kachel die er later eventueel komt)
- renovatie toilet
- nieuwe keuken
- nieuwe CV ketel
- isolatie plafond
- voorzet wanden aan 1 zijde (Ivm hoekhuis)
- PVC vloer
- stucen

Eerste verdieping:
- isolatie wanden en plafond
- voorzet wand aan 1 zijde (Ivm hoekhuis)
- nieuw leidingwerk
- nieuw elektra
- badkamer vergroten (muur doorbreken, is geen draag muur).
- plaatsen nieuwe badkamer (6m2)

Daarnaast hebben we uiteindelijk nog veel meer wensen voor de lange termijn zoals dakisolatie, nieuwe kozijnen en glas, zonnepanelen, hybride warmtepomp etc. Maar we weten dat dit niet binnen budget is.

Wat denken jullie dat wij voor ons budget en wensen mogen verwachten? Hoe ver zullen we komen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:14

pietje63

RTFM

Ik zou niet besparen op de dakisolatie. Hoeft niet heel veel te kosten (zeker als je het zelf doet) en scheelt erg veel. Waarom wil je plafond isoleren? Wij verwarmen (vrijwel) alleen bg. Dat er wat warmte naar de 1e gaat is prima (hoeven daar niet te verwarmen)

Ik denk - zeker als je smaak niet al te luxe is- je best ver moet kunnen komen voor het budget.

Verder zou ik goed glas en kozijnen laten beoordelen. Is veel geld, maar vervelend als je het niet veel later alsnog wenst

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro0bje
Dankjewel voor je reactie!

We twijfelen om het dak nu te isoleren, omdat het eigenlijk vervangen moet worden (of gerenoveerd). We moeten er nog iemand naar laten kijken. Ik weet niet of het dan zin heeft om het nu wel al te isoleren?

En goed punt wat betreft het glas en de kozijnen. We weten van een aantal kozijnen dat die vervangen moeten worden. We twijfelen of het handig is om dat nu te doen en dan ergens anders op te besparen of om het volgend jaar te doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Wanneer wil je het laten vervangen / renoveren.
Isoleren van dak is een makkelijke stap, maar als je het sowieso gaat vervangen zou ik dit tegelijk doen.

Dakisolatie verdient zich van alle isolerende stappen als een van snelste terug (natuurlijk, alles is relatief, beter overal beetje isolatie dan enkel dak 1 meter dikke isolatie en dan enkel glas en enkelsteens buitenmuren:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro0bje
Als er budget ‘over’ is, dan staat renovatie van het dak als eerste op ons lijstje. Maar we denken niet dat we nu het geld ervoor hebben, maar we hebben ook nog geen idee van de kosten. Ik verwacht zo’n 25000 euro? Als het niet nu lukt, dan willen we het volgend jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Wat voor dak, hoeveel m2, hoe hoog, welke hoek.
Is onderdak nog in goede staat?

gezien huis 136, reken ik op huis van 6x10 (rekent makkelijk).
Afhankelijk van hoek is dak dan 70-120m2. Rekenen even met 100m2 (rekent makkelijk)

https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/kosten-onderhoud
Dakpannen: 100*70
Nokvorst: 6*92
Dakisolatie: 100*60
Dakgoot: 2*6*90
Isolatie: 100*75

Daar komt dan enkel nog dampopen folie bij voor onder de dakpannen (kost ongeveer 4 euro per m2 -> 400 euro).

- dit zijn de prijzen voor het laten doen.

Maakt in totaal ongeveer 11k. maar dan reken ik dat alles eraf moet en opnieuw opgebouwd wordt - dat is moeilijk te voorspellen in jouw geval.

-LET OP, dit is een inschatting op bierviltje - geen offerte. Als je exacte prijs wilt vraag offerte aan!
Dit zijn prijzen van losse projecten, vaak als je combineert wordt het goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je vergeet vloerverwarming in je lijstje. M.i. een must, zeker als je toch voor pvc gaat ( zou persoonlijk ook keramisch parket even overwegen, mooier , praktischer en iets efficiënter dan pvc).

Niet goed gelezen, goed bezig. Aanvullend: goede leidingen van CV ruimte naar vvw verdeler(s) (meerlagenbuis 28/32mm). Je aannemer zal daar niet aan denken en je (toekomstige) warmtepomp gaat het wel fijn vinden want die kan alles makkelijker doorpompen.

Rookkanaal zou ik eruit slopen indien mogelijk, hoewel hiervoor zelf 2x een haard gehad vind ik het persoonlijk niet meer van deze tijd.. En met haard + warmtepomp + goede isolatie krijg je ook nooit een lekker huis , want de haard verstoord alles. (Wp draait het beste 24/7).

[ Voor 90% gewijzigd door Sport_Life op 14-04-2024 22:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-05 18:39
Sport_Life schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:47:
[s]
Rookkanaal zou ik eruit slopen indien mogelijk, hoewel hiervoor zelf 2x een haard gehad vind ik het persoonlijk niet meer van deze tijd.. En met haard + warmtepomp + goede isolatie krijg je ook nooit een lekker huis , want de haard verstoord alles.
Dat niet iedereen warm loopt voor een houtkachel in zn interieur snap ik, en ik heb weliswaar (nog) geen warmtepomp, maar wel 24/7 vloerverwarming en vind de houtkachel erbij juist top. De afgelopen winter/eindeloze herfst met zn wind en regen en dan vrij/za/zo de houtkachel in de namiddag aan om het leed te verzachten (al dan niet icm bier)... ik zou dat wel missen.

Ik heb ivm het "verstorende effect" intertijd een thermostaatkastje gekocht met houtkachelfunctie (cv blijft pruttelen) en heb dat 0 keer gebruikt omdat het in de praktijk ook prima is zonder, juist omdat mn huis redelijk geisoleerd is en de warmte vanzelf naar boven trekt.

En nu ze waarschuwen voor stroomuitval in de toekomst of je warmtepomp trekt het niet bij -5 dan is het ook nog eens een emergency backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:43
Hey Brobber,

Leuk project, heb ik een aantal jaren geleden ook gedaan, huis was iets kleiner maar hetzelfde idee.

Als je kosten wilt drukken kan ik nog wel wat winkels/websites opnoemen voor je.

Voor keukens, kijk eens op 'showroomkeukens.nl', geen levertijd (staat er al), en je kan wat onderhandelen over het een en ander, die keuken moet namelijk weg, voor de nieuwe collectie! Ik heb dit al een aantal malen gedaan, bevalt prima, scheelt een hoop geld.

Persoonlijk zou ik kleine klussen zelf gaan doen ipv door je aannemer (schilderen etc..) Maar dat moet je zelf natuurlijk weten ;)

Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-05 18:39
R0D1NZ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:16:
Hey Brobber,

Leuk project, heb ik een aantal jaren geleden ook gedaan, huis was iets kleiner maar hetzelfde idee.

Als je kosten wilt drukken kan ik nog wel wat winkels/websites opnoemen voor je.

Voor keukens, kijk eens op 'showroomkeukens.nl', geen levertijd (staat er al), en je kan wat onderhandelen over het een en ander, die keuken moet namelijk weg, voor de nieuwe collectie! Ik heb dit al een aantal malen gedaan, bevalt prima, scheelt een hoop geld.

Persoonlijk zou ik kleine klussen zelf gaan doen ipv door je aannemer (schilderen etc..) Maar dat moet je zelf natuurlijk weten ;)

Succes ermee!
Ik ben niet OP hoor ;) , maar ben het met je eens, een leuk project en dergelijke woningen lenen zich goed voor een toekomstbestendig huis, al dan niet zelf klussend.

En ik zou persoonlijk, aanhakend op de eerdere commentaren, ook wachten met het dak als de financiëen momenteel een belemmering zijn, dan kan je het over 5/10 jaar in eén keer goed doen van binnen en buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 14:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Het lijkt erop dat je alles (of grotendeels) uitbesteed. Ik weet niet of je zelf nog dingen wilt doen maar voorzetwanden, isoleren, elektra leidingen enz. zijn niet echt dingen waar je zelf een behoorlijke studie voor moet doen.

Niet wetende of jij en je partner eventueel bestand zijn tegen een langere bouwperiode omdat je dit zelf wilt doen is het natuurlijk een optie om constructief door een aannemer te laten doen en alle overige dingen in verschillende fases. Dus eerst woonkamer/keuken/badkamer en één slaapkamer af en dan door met de rest. Maar misschien heb je wel een heel druk schema/gezin waarbij dit niet mogelijk is.

Punten ter aanvulling die je kunt meenemen omdat het later veel te kostbaar is (ook makkelijk vanwege vloer en wandactiviteiten):
- netwerkpunten in de ruimten
- domotica punten in de ruimte (beweging, luchtkwaliteit, temperatuur)
- buizen systeem voor het wegwerken van luidspreker kabel in vloeren en wanden

Badkamer
- douche WTW
- vloerverwarming op CV

Woning
- plafond isolatie begane grond, bij een jaren 30 woning dan denk ik aan houten vloer en dit is makkelijk (zelf) te isoleren
- veel loze leidingen nu kan het nog! Wil je mogelijk ooit screen aan de buitenkant?

Persoonlijk zou ik kozijnen/ramen/deuren/dak gelijk meenemen, is een bak met geld maar echt wel de moeite waard om het comfort in de woning te verhogen. En later niet weer in de verbouwingspuin te moeten zitten, maar als je er (samen) tegen kunt prima.

Ter inspiratie

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro0bje
ollie1965 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:24:
Het lijkt erop dat je alles (of grotendeels) uitbesteed. Ik weet niet of je zelf nog dingen wilt doen maar voorzetwanden, isoleren, elektra leidingen enz. zijn niet echt dingen waar je zelf een behoorlijke studie voor moet doen.

Niet wetende of jij en je partner eventueel bestand zijn tegen een langere bouwperiode omdat je dit zelf wilt doen is het natuurlijk een optie om constructief door een aannemer te laten doen en alle overige dingen in verschillende fases. Dus eerst woonkamer/keuken/badkamer en één slaapkamer af en dan door met de rest. Maar misschien heb je wel een heel druk schema/gezin waarbij dit niet mogelijk is.

Punten ter aanvulling die je kunt meenemen omdat het later veel te kostbaar is (ook makkelijk vanwege vloer en wandactiviteiten):
- netwerkpunten in de ruimten
- domotica punten in de ruimte (beweging, luchtkwaliteit, temperatuur)
- buizen systeem voor het wegwerken van luidspreker kabel in vloeren en wanden

Badkamer
- douche WTW
- vloerverwarming op CV

Woning
- plafond isolatie begane grond, bij een jaren 30 woning dan denk ik aan houten vloer en dit is makkelijk (zelf) te isoleren
- veel loze leidingen nu kan het nog! Wil je mogelijk ooit screen aan de buitenkant?

Persoonlijk zou ik kozijnen/ramen/deuren/dak gelijk meenemen, is een bak met geld maar echt wel de moeite waard om het comfort in de woning te verhogen. En later niet weer in de verbouwingspuin te moeten zitten, maar als je er (samen) tegen kunt prima.

Ter inspiratie
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie! De reden dat wij het meeste willen uitbesteden is omdat wij 2 kleine kindjes hebben (2 en 10 maanden) en allebei een full time baan. Ik zou wel meer zelf willen doen, zoals isoleren, maar we hebben het gezinsleven en onze banen ook draaiende te houden.

En ik ben het eens over dak/glazen/kozijnen. Wat mij betreft hoort dat bij de basis en die willen we op orde hebben. Ik ben alleen bang dat dat niet binnen budget is. Mocht er wel ruimte zijn dan gaan we dat sowieso besteden aan dergelijke zaken. Hierna is ons geld toch echt wel even op namelijk ;).

Bedankt voor je input mbt zaken om nu al rekening mee te houden, ik had nog niet aan alles gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro0bje
R0D1NZ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:16:
Hey Brobber,

Succes ermee!
Leuk! Heb je verder nog tips vanuit eigen ervaring? Misschien mbt volgorde van aanpakken van bepaalde zaken? Hoe kwam jij uiteindelijk uit met het budget en zijn er zaken die je achteraf anders had gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:43
Hey Ro0bje,

Wat je kan doen is eerst goed kijken naar de levertijden van spullen, daar een planning op maken.

Maar dat doet je aannemer al (als het goed is). Wat je wel kan doen is als er dingen vervangen dienen te worden, zelf ook parallel kijken naar andere/goedkopere opties. Ik weet alleen niet of je aannemer daar blij van wordt, als het goed is heb je de klus uitbesteedt aan hem (met vertrouwen) en de deal is al gesloten.

Ik sluit mij wel aan bij wat ollie zegt, je schil opknappen is wel de eerste stap (dak, kozijnen, voegen etc.). Anders heb je straks een lekkend dak, met je nieuwe vloer en geschilderde muren, dat wil je niet.

Laat je oude badkamer nog even zitten (als deze oke is) en regel je dak eerst (zou ik in ieder geval doen).

Daarna ga je afwerken. Als je namelijk later een kozijn (moet laten) plaatsen, kost je dat veel meer werk, (muur weer rechttrekken/stuucen/schuren, schilderen, aftimmeren etc..). Plus je vloer kan beschadigd raken. Dit kost je veeel meer geld/tijd/werk.

Persoonlijk zou ik proberen te besparen op de zaken die je in eigen hand hebt;

Keuze vloer - kijk naar grote restpartijen oid en houd wat over voor beschadigingen later. onderhandel ook gewoon met dit soort winkels over de deal.
Keuze keuken - showroomkeukens
Keuze badkamer - hornbach/showroomdeals oid.
Verf/verfspullen - action voor spullen, en verf, kijk bij de Bouwmaat.

Kijk anders ook erg goed naar de (gratis) leningen van je gemeente bij isoleren.

mvg,

Vincent
Pagina: 1