sporadisch irritant 'hiss' ('shhhhhhhhhhh) geluid uit sub

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkzor
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 00:25
Mijn vraag
Op mijn subwoofer krijg ik een 'hiss', de versterker van de sub is zonet vervangen, het betreft de STA-500D versterker uit een SVS PB-2000.
De versterker van die sub is vervangen vanwege het probleem, echter blijft het probleem aanhouden.
Wat er gebeurt:
- Als de sub net aangezet wordt is er meestal geen probleem.
- Als de sub signaal krijgt, dan kan het soms minuten, uren, dagen goed gaan, en dus films kijken/muziek luisteren, echter in het merendeel van de gevallen is het na X minuten of uren al prijs en ontstaat er een "hiss" / "SHHHHHHHHHHHH" geluid dat zich verderzet met vraag van bas of zonder enige vraag aan de subwoofer.
- Als de sub wordt uitgeschakeld voor even, dan is het meestal weg.
- Soms als de sub wordt aangezet blijft de hiss (zeker als hij niet lang genoeg is uitgezet), dit kan zijn zowel met RCA als zonder RCA verbonden (dus maw is het ook al gebeurd dat er zonder een RCA verbinding met de versterker een 'hiss' ontstaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nieuwe RCA kabels gekocht, het signaal tussen PC en versterker van de 5.1 installatie is al zowel via Optical als via HDMI aangesloten, in beide gevallen komen de problemen voor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de versterker in de subwoofer vernieuwd (nagelnieuw).
Ik heb het poentiaalvermogen van de pc verbonden met de 5.1 versterker en de 5.1 versterker verbonden met de SUB.

LOST --> Ik heb totaal geen idee hoe ik kan te weten komen waar het probleem juist zit, gezien het probleem moeilijk na te bootsen is.
Vaak start het probleem vrij snel na bas vragen, maar soms duurt het ook uren of dagen...
De leverancier van de nieuwe subwoofer versterker zegt dat het aan mijn stroomaansluitingen ligt (ground/groundloop toestanden), maar ik heb al vanalles geprobeerd en ook dat lijkt niet wegwerkbaar.
Op mijn oude sub hoorde ik ook nooit een 'hiss' of een 'shhhhhh'... Echter was dat wel een Jamo 210 ipv de veel zwaardere en luidere svs pb2000. Dus mss hoorde ik daar de 'hiss' niet op...

Alle hulp is welkom, ik ben na vele avonden zoeken, testen, mailen naar SVS/importeur, totally lost...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 00:50
Aardlus zou kunnen, wat ik van gitaristen wel eens hoor is stekker andersom in het stopcontact.

Of elders testen (ouders/vriend). Dan weet je of het een stroom / voedingprobleem is.

Wel vervelend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-05 16:44
Check even of je kinderen (als je die hebt) geen autootjes in de gaatjes hebben gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als de hiss ook ontstaat zonder RCA verbinding (dus alleen de sub op de voeding) zit het probleem sowieso ergens tussen (met inbegrip van) sub en stopcontact. Is het stopcontact waar de sub in zit geaard? Je kan ook je sub tijdelijk even op een ander stopcontact (andere groep ook) zetten, alleen voedingskabel en verder niks, kijken of het dan wegblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Google eens op "SVS hiss problem" en je vind pagina's vol op het AVS, ASR forum en Reddit, meestal zit het probleem in de versterker van de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Een aardingsprobleem / aard lus van je stroomaansluiting klinkt heel aannemelijk..

Heb je alle apparatuur op dezelfde wandcontactdoos aangesloten, geaard of niet? Probeer anders eens een andere wandcontactdoos.

Het is met ground loops altijd wat experimenteren en afhankelijk. Een netfilter zoiets als deze kan ook direct helpen.

https://www.thomann.de/nl/behringer_microhd_hd400.htm

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 16-04-2024 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
zoals @NLxAROSA ook al aangeeft: Een groundloop zonder een RCA kabel is niet mogelijk. Welke loop zou er dan bestaan?

De versterker is vervangen, maar daarmee is helaas niet uitgesloten dat het aan de versterker ligt. Wellicht is het een zwak punt van deze versterker. Ik lees dat er een DSP in de versterker zit. Is dat instelbaar en zou je dit dan kunnen resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkzor
Alvast bedankt allemaal voor de feedback.
Ground loop dacht ik ook, ik las ook potentiaalvermogen van de hardware, echter is alles nu met een koperkabel verbonden (de behuizingen).

@Bierkameel gaf aan dat het idd de versterker wellicht toch is... Ik ga binnenkort nog 2 zaken doen, ik ga de versterker in een ander huis zetten. Indien het hier ook voor komt zou ground loop mij toch verwonderen.
Als de HISS bij mijn nonkel ook blijft, dan ga ik de condensatoren proberen testen, ik weet alleen niet of ik dat echt ga kunnen of niet.

Als ik hem voor repair moet sturen, dan moet hij al naar wallonië, een 200km ver.

Niet praktisch, die winkel gaf ook aan dat de kans dat het de woofer zelf is bijna nihil is, omdat hij wel goed geluid geeft buiten het probleem van de hiss. Bassen komen fantastisch door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:38:
zoals @NLxAROSA ook al aangeeft: Een groundloop zonder een RCA kabel is niet mogelijk. Welke loop zou er dan bestaan?

De versterker is vervangen, maar daarmee is helaas niet uitgesloten dat het aan de versterker ligt. Wellicht is het een zwak punt van deze versterker. Ik lees dat er een DSP in de versterker zit. Is dat instelbaar en zou je dit dan kunnen resetten?
Volgens mij zegt ~NLxAROSA dat precies niet. Een ground loop kan veel verschillende oorzaken hebben kan al ontstaan tussen alleen de voeding van de sub en de wcd of ook dat een ander apparaat zoals een computer hier op stoort.

Kenmerk van ground loops is dat het heel situationeel is. Zo'n Behringer filter kan een heel simpele fix zijn.
Ik heb het zelf ook eens meegemaakt en na lang zoeken bleek uiteindelijk balanced kabels pas de definitieve oplossing te zijn.

Hier wat meer praktische tips.
https://support.native-in...ues-Hum-or-Buzzing-Noises

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkzor
is ground loop niet eerder 'continu'?
Op dit moment is het echt zo dat het soms minuten / uren / dagen duurt voor de hiss opduikt?

Eens hij er is stopt hij nooit meer, tot de hele boel wordt uitgezet...

Mja, dit weekend ga ik hem bij een vriend zetten om te kijken wat het ding doet.
Als het daar ook zo is, dan is mijn vermoeden toch eerder een DOA amp replacement van de sub.
Die is wel vervangen, maar voor de rest zit daar ook een cap in die defect is. Het enige wat ik raar blijf vinden, is dat in dat geval het probleem gewoon "exact hetzelfde" is gebleven...

Dus stiekem hoop ik mss toch elec issues, vraag is dan alleen nog, hoe kan ik ze oplossen, want ik heb hier al echt alles geprobeerd. Balanced kabels lijken mij vreemd, gezien zonder RCA het soms ook opduikt?
Kan een Behringer filter ook op een voedingskabel...?

alle voedingen zijn trouwens zonder aarding, maar ik vermoed dat dat standaard is, ik heb hier 2 versterkers en 2 subs, die hebben allemaal geen aarding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
CR2032 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:33:
[...]

Een ground loop kan veel verschillende oorzaken hebben kan al ontstaan tussen alleen de voeding van de sub en de wcd of ook dat een ander apparaat zoals een computer hier op stoort.
Een ground loop is altijd een storing veroorzaakt door dat er op 2 verschillende punten stroom via de aarde kan lopen. Met maar 1 aansluiting is dat dus niet mogelijk.
Er zijn meerdere storingen die tussen voeding en wcd kunnen bestaan, maar een groundloop is er niet een van. Een apparaat dat alleen aan de voeding en geen andere apparaten is aangesloten kan geen last hebben van een groundloop.
Zie ook Wikipedia: Ground loop (electricity)
A ground loop is caused by the interconnection of electrical devices that results in multiple paths to ground, thereby forming closed conductive loops through the ground connections

Sluit je op de geaarde sub een geaarde versterker aan dat kan dus een groundloop ontstaan. Maar ik begrijp van TS dat de sub niet geaard is.

Ik vrees ook voor een DOA amp.

Als het probleem ook zonder rca optreedt gaan gebalanceerde kabels het niet oplossen.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 19-04-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkzor
Merci @blissard , dat is wat ik vermoedde maar niet zeker was.
Al zeker doordat als je de kabel uit trekt, of soms zonder kabel aan zette, dat er dan toch ook een hiss/hum kan zijn.

Ik ga nog even doortesten, en als ik weet dat het de AMP is dan stuur ik hem terug...

Ik ga de sub sowieso nog even bij een vriend zetten om zeker te zijn dat het niet gewoon voedingsinterferentie is die mss vanuit het net onstaat (maar ook dat lijkt mij vreemd).

Plus het blijft vreemd dat het slechts afwisselend ontstaat, eens na 10 min, eens na enkele dagen.
Op dit eigenste moment is er een lichte hiss die aanhoudt, wel beduidend minder sterk momenteel, maar daar zal wel weer verandering in komen.

Grtz!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Even voor mijn beeld: hij stoort ook met enkel de stroomkabel aangesloten toch? Dus geen koperkabel, potentiaalvermogenverbinding (wat dat ook moge zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
CR2032 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:33:
[...]

Volgens mij zegt ~NLxAROSA dat precies niet. Een ground loop kan veel verschillende oorzaken hebben kan al ontstaan tussen alleen de voeding van de sub en de wcd of ook dat een ander apparaat zoals een computer hier op stoort.
Mijn punt was meer: het is een proces van eliminatie. Als het probleem zich voordoet zonder PC/versterker, focus dan op de overgebleven dingen, en dat zijn er niet zoveel meer. Maakt het makkelijker ipv dat je heel de tijd gaat twijfelen of in rondjes gaat. Sub of stopcontact. Verander die laatste (sowieso andere groep doen anders heb je misschien alsnog 'besmetting' van een ander apparaat) en je weet het.

De vorige bewoner van mijn huis had een zodanige puinhoop gemaakt van alle elektra, bedrading, etc. dat ik nergens meer van op kijk qua elektra en rare dingen. Te veel/te weinig voltage, verkeerde fases, stroom op aarde draden, stopcontacten in de muur verlegd met superdun goedkoop huishoud snoer (ik zou voor goede brandalarmen zorgen als je ook van plan bent grote verbruikers aan te sluiten ;)) etc. Zoals je zegt: hoeft niet per se een aardlus te zijn.

Hiss kan ook een lekkende condensator zijn oid. Of een onderdeel dat te warm wordt en dan ineens ander gedrag/weerstand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkzor
Het probleem heeft zich al voor gedaan zonder pc versterker erop verbonden, maar dat was wel niet de meerderheid.

Het enige wat ik kon elimineren dat hij (soms) tot een storing leidt is uit stand-by springen, vermogen krijgen (lichte/medium/zware) bas, en dan aanhoudend de 'hiss', tot de stroom er 'een tijdje' af gaat, of stroom + rca eraf gaat.

Mijn huis is zeker geen puinhoop, er zit 1 multistekker op mijn stekkers op de muur, en verder zitten er wel iets meer dan 8 stops op een circuit, maar op dit circuit zitten geen grote verbruikers, die sub is wellicht de grootste, daarnaast 1 pc, that's about it.
De electriciteit in de muur is volgens de norm en professioneel gelegd.

Allé bon, de enige uitsluiting voor mij nu is die sub verplaatsen van locatie, daar testen, als daar hetzelfde gedrag vertoont wordt (hij gaat naar een huis dat max 10 jaar oud is, heel kwalitatief gezet huis).
Dus als daar hetzelfde probleem zit dan denk ik toch eerder dat het de AMP moet zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Varkzor op 19-04-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkzor
blissard schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:03:
Even voor mijn beeld: hij stoort ook met enkel de stroomkabel aangesloten toch? Dus geen koperkabel, potentiaalvermogenverbinding (wat dat ook moge zijn).
Stel dat het toch ground issues zouden zijn, zouden die onmiddellijk moeten verdwijnen als de RCA ontkoppelt wordt?
Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Varkzor schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:52:
[...]

Stel dat het toch ground issues zouden zijn, zouden die onmiddellijk moeten verdwijnen als de RCA ontkoppelt wordt?
Weet iemand dat?
Ja, mits er niet nog andere kabeltjes verbonden zijn. Zoals losse aarde draden bijvoorbeeld

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 20-04-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkzor
Thanks @blissard , momenteel zijn die wel verbonden, maar ik heb die tests al X keer gedaan.
Bvb de sub uit, RCA eraf (toen nog zonder potentiaalverbinding), en de sub weer aan.

De hiss bleef toen aan. Tenzij ik de sub echt minutenlang uit zette, dan ging het weg.

Dus dat blijft richtig de amp vd sub wijzen...

Nogmaals een super dankuwel aan iedereen die hier aan mijn problemen zijn tijd verdoet.
Ik ben niet zo bekend met support topics hier, maar kan ik jullie allemaal wat 'karma' geven of enkel "duimpjes omhoog" en volstaat dat voor jullie?

Grtz
Alex
Pagina: 1