Vraag

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:55
Iemand tips voor een invulling van mijn vraagstuk voor het leggen van zonnepanelen?
Ik lees veel over Goodwe/Enphase/Solaredge..
Iemand een gedachte wat bij mij het beste zou passen qua systeem/panelen?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0DGpcvVla902BQypBXqn6JXl4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBv8WdT0Czva6LtsyETZRslE.jpg?f=fotoalbum_largeFoto's[
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXULBdB5BCuHe3kbcYf_U4iu53w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AZ48VVlaY5vPwY6fOB4wpjqd.jpg?f=user_large
Schaduw
Dakkapel/schoorsteen
Jaarverbruik
Totaal ca. 12500kwh:
4000kwh prive
4500kwh EV
500kwh koken
2500kwh l/w warmtepomp
1000kwh l/l warmtepomp
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Doel: salderen nog gebruik kunnen maken
Wie gaat het project uitvoeren
In eigen beheer door mensen met kennis.
Bijhouden van data
Staat niet op mijn lijstje als urgentie
Reeds verkregen offertes
Geen
Regio
Brabant

[ Voor 139% gewijzigd door BaBoK op 16-04-2024 22:11 ]

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BaBoK schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:25:

De woning is van buitenmuur tot buitenmuur 10,9 mtr breed en het dak heeft dan een over stuk van ca 20-30cm per zijde.
[Afbeelding]
3 fase string omvormer met 16 op oost, 16 op west. Aan de westkant nog een paar optimizers voor de panelen die een tijdje achter de dakkapel wegvallen. Plat dak op west kan je later doen met micro omvormers.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Honolulu schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:09:
[...]

Deze panelen liggen toch mooi op het zuiden :)
Dat kan, ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is maar ik heb het daar niet, pal zuid 45 graden en ligt vanaf 2012 zonder schoonmaken.
Dank voor alle input, ik ga er eens rustig over nadenken. Een borstel van een meter of 12 klinkt opzich zo gek nog niet.
Geen ramen in dat dak om vanuit daar te doen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
zouden wij wat meer informatie kunnen krijgen? Verbruik in kwh per jaar. Toekomst visie warmtepomp etc...

Voor het hellende achterdak kan in principe op een simpele string omvormer en dan vol leggen.

Met betrekking tot accus ben ik zelf van mening dat de technologie nog niet echt super loskomt. Dus rekening hiermee houden is lastig. Hybride omvormers zijn vaak duur. Zelf zou ik kijken in de toekomst (wanneer saldering afgeschaft wordt) naar een losstaand batterij systeem.

• BaBoK
Openingspost aangepast conform template:)

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Zuidoost dak helemaal vol legen even snel rekenend zullen hier tussen de 17 en 20 panelen op kunnen dat kan prima op een losse string omvormer zonder poes pas eromheen (Geen schaduw, verschillende dak vlakken etc..).

Je verbruik ga je hiermee niet redden met 20 panelen zal het iets van 8000kwh zijn. dan is de vraag wil je de noord kant ook vol leggen om aan de 12500 kwh te komen? dan moet je wel kijken naar een omvormer met 2x trackers voor de 2 kanten van het huis. SMA heeft hier mooie oplossingen voor.

P.s. zelf aansluiten van zonnepanelen is niet zonder gevaar, het voltage (Zeker serieel) van een string is zeer dodelijk. pas hier wel mee op en zorg dat je zeker weet wat je doet.

• BaBoK
Hallo @Chrisverst, dank voor de reactie, zeker aangaande de veiligheid! Met zelf bedoel ik in eigen beheer door mensen met kennis, nogmaals bedankt!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:24
Als ik je post zo lees zou ik je willen adviseren heel veel te gaan lezen in de verschillende topics over dit onderwerp.

Naar mijn mening helpt het om je eigen kennis op dit gebied te vergroten waardoor je meer gerichte vragen kan stellen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:22
Passen er op het dak zonnepanelen in portrait boven de dakkapel? (Paneel is +- 1.80)
Let op dat je moet kijken of je nog gemetseld is of niet, zoniet dan heb je maar 1 dakpan nodig vanaf dok, zowel dan 2 dakpannen.

Als het zou passen passen er 9 panelen op beide kanten, desnoods met nog 3 panelen onder deze lijn ten zuiden van dakkapel.

Tijdens salderen is je Zuidoost kant nuttiger.
Na salderen is je noordwest kant nuttiger.

Als je dat doet (2x 12 panelen) heb je ongeveer 7700kWh per jaar. https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.29&max2=0

Let op, gerekend met 45° dakhelling en een kleine 3 fase omvormer. Als je meer dan 6000W pakt top je minder af (maar enkel in beste dagen van zomer, tijdens de piek uren, dus eigenlijk mis je niets, want stroomprijs is dan laag / negatief).

Blauw is Zuidoost dak, grote opbrengst maar wel voornamelijk overdag / werktijd. Goed voor wasmachine en vaatwasser en natuurlijk salderen!

Groen piekt wanneer je thuis komt, goed voor koken en de elektrische auto. Zolang je mag salderen is deze iets minder nuttig, maar na salderen juist extra nuttig.

Ten noorden van dakkapellen zou ik niet leggen, teveel gedoe met oprimizers om terug te verdienen. (Ja, je kan er nog 3 kwijt en meter tussen dakkapel en eerste paneel houden, zodat je dan meer in evenwicht is).

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 17-04-2024 00:15 ]

Pagina: 1