onduidelijke maximale belasting bij onderstel bureau

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AR15
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Zoals velen heb ik op het moment een werkblad (Saljan, 186cm x 63.5 cm x 3.5 cm, ~30kg) en twee Alex ladekasten die aangeschaft zijn bij Ikea die als bureau dienen. Hoewel ik erg tevreden ben met de stabiliteit van deze combinatie (wat voor mij erg belangrijk is dat de bureau niet wiebelt), merk ik echter de laatste tijd op dat de lades redelijk veel ruimte in beslag nemen in de beperkte ruimte die als mijn werkplek dient.

Zodoende ben ik gaan kijken naar mogelijke alternatieven voor de Alex ladekasten. Graag zou ik het werkblad willen behouden aangezien ik hier uitermate tevreden mee ben. Ik heb gekeken naar verschillende mogelijkheden en ben op de website van Ikea een aantal onderstellen voor bureau's tegengekomen die mij erg interessant lijken.

Het eerste onderstel wat mij erg interessant lijkt is de Mittzon. De Mittzon is een nieuw product bij Ikea waarbij het lastig is om te bepalen wat de stabiliteit is van het product in combinatie met mijn werkblad. Wat me echter is opgevallen is dat er niet duidelijk wordt aangegeven wat de maximale belasting is van dit onderstel. Ik zie namelijk bij een ander product waarbij het onderstel in combinatie met een ander lichter werkblad verkocht wordt, dat er bij de productinformatie beschreven staat dat de maximale belasting 50kg is. Echter, wordt er bij de productpagina van het onderstel niets genoemd over de maximale belasting.

Zodoende heb ik meermaals contact opgenomen met de klantenservice van de Ikea maar ook hun konden mij geen duidelijk antwoord geven. Het is namelijk zo dat ik drie antwoorden gekregen heb:
  • De maximale belasting is 50kg.
  • De maximale belasting is 70kg.
  • De maximale belasting is 80kg.
Bij de laatste twee antwoorden werd tevens meegedeeld dat de productinformatie op de website niet klopt aangezien dit een nieuw product is. Ik heb op de website van Ikea gekeken naar vergelijkbare onderstellen waarbij de maximale belasting varieert van 50kg tot 100kg.

Het geval is nu dat ik mijn huidige werkblad wil gebruiken in combinatie met dit Mittzon onderstel. Het werkblad weegt rond de 30kg, waarbij ik ook graag mijn computer en monitor op het bureau wil plaatsen. Ik vermoed dat ik dan heel dichtbij de maximale belasting zit van het onderstel als ik dit zou doen.

Op het moment heb ik bij mijn huidige opstelling ook een Adils tafelpoot in het midden van mijn bureau staan, die op de website van de Ikea een maximale belasting heeft van 50kg.

Dus voor mij is het nu moeilijk om te bepalen of de maximale belasting die wordt aangegeven bij het onderstel van belang is of niet, aangezien hier geen duidelijk antwoord op te vinden is. Ik heb echter ook overwogen om het onderstel aan te schaffen waarbij alsnog de Adils tafelpoot gebruik, maar dan vraag ik me af of dit voldoende is of niet.

Ik vroeg me zodoende af of iemand hier ook ooit tegenaan gelopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05 22:53
het ikea produkt voldoet aan EN527, als je daarin kijkt zie je voor static load een waarde van 1000N (=100kg) als minimum eis. in de praktijk wordt hierbij voor de veiligheid nog een overbelastingspercentage gehanteerd.
als ik het zo inschat kan die poot wel 125kg dragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:09
Let bij dit onderstel erop dat het wat smaller is dan die kastjes, dus niet op voor/achterkant gaan staan, altijd in midden voor lamp ophangen.

Als het enkel voor pc en monitor etc is, geen zorgen, ik heb wel gekkere dingen gedaan :) . (Niet specifiek dit onderstel, maar ook bij dat onderstel staat max 100 kg, doordat hij met een schroef werkt die poot vast houdt op hoogte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AR15
peter-rm schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:13:
het ikea produkt voldoet aan EN527, als je daarin kijkt zie je voor static load een waarde van 1000N (=100kg) als minimum eis. in de praktijk wordt hierbij voor de veiligheid nog een overbelastingspercentage gehanteerd.
als ik het zo inschat kan die poot wel 125kg dragen
Ik zie inderdaad dat het product voldoet aan EN527, maar ik heb even gezocht naar deze richtlijnen en kan nergens iets vinden waarbij de maximale belasting wordt beschreven. Heb je wellicht hier een informatiebron van die je kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AR15
99ruud99 schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:22:
Let bij dit onderstel erop dat het wat smaller is dan die kastjes, dus niet op voor/achterkant gaan staan, altijd in midden voor lamp ophangen.

Als het enkel voor pc en monitor etc is, geen zorgen, ik heb wel gekkere dingen gedaan :) . (Niet specifiek dit onderstel, maar ook bij dat onderstel staat max 100 kg, doordat hij met een schroef werkt die poot vast houdt op hoogte).
Kan je wellicht delen waar je ziet dat het gaat om maximaal 100kg? Want als ik kijk op de productpagina kan ik dit nergens terugvinden:
https://www.ikea.com/nl/n...or-bureau-zwart-40527910/

Te snel gelezen. 8)7

Ik heb inderdaad ook onderstellen gezien bij Ikea die een soortgelijke constructie hebben maar wel een hogere maximale belasting hebben. Er is zelfs een elektrische zit/sta onderstel beschikbaar van hetzelfde model (Mittzon), maar deze heeft een maximale belasting van 80kg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaW2gHZokMvjo1BmdpfFu4IN4DQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SRj8ArvyApapgfA5TBcIygyl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv8qPnI5xrlgvPsIeRAaIfvCBhs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OQE9u9SiEj9sis19YdculyLZ.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 52% gewijzigd door AR15 op 14-04-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dus de vraag is hoe zwaar ga je hem belasten :)
Meer dan 2 volwassen mannen die proberen gat te boren voor lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AR15
99ruud99 schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:52:
Dus de vraag is hoe zwaar ga je hem belasten :)
Meer dan 2 volwassen mannen die proberen gat te boren voor lamp?
Mijn plan is dat ik mijn oude werkblad aan het onderstel ga vastmaken. Het werkblad weegt rond de ~30kg. Daarnaast wil ik ook mijn monitor (~5kg) en computer (~20kg?) op de bureau plaatsen met nog een aantal andere dingen die waarschijnlijk niet meer dan 10kg wegen. Dus rond de ~65kg aan belasting. Het grootste gedeelte van de belasting is dus het werkblad, wat erg verspreid is over het gehele onderstel.

[ Voor 25% gewijzigd door AR15 op 14-04-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Werkblad zorgt fijn voor stabiliteit, dus dat is al mooi meegenomen.
Ik zou me niet teveel zorgen maken over het onderstel, zelfs niet als je er uiteindelijk 70 kg op zet, als dit een stabiele 70 kg is. (En het werkblad is zwaar + stijf, dus verdeeld het mooi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
AR15 schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:00:
[...]

Mijn plan is dat ik mijn oude werkblad aan het onderstel ga vastmaken. Het werkblad weegt rond de ~30kg. Daarnaast wil ik ook mijn monitor (~5kg) en computer (~20kg?) op de bureau plaatsen met nog een aantal andere dingen die waarschijnlijk niet meer dan 10kg wegen. Dus rond de ~65kg aan belasting. Het grootste gedeelte van de belasting is dus het werkblad, wat erg verspreid is over het gehele onderstel.
Maar, is die 50kg niet gewoon belasting per poot? En je met 4 poten dus al uitkomt op 200kg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
What heb je allemaal in je pc zitten als het 20kg weegt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AR15
President schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:29:
[...]

Maar, is die 50kg niet gewoon belasting per poot? En je met 4 poten dus al uitkomt op 200kg?
Dat is ook wat ik vermoed want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de maximale belasting geldt voor de gehele onderstel, maar dit is wel de informatie waarmee ik het op dit moment mee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AR15
rhwerkman schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:37:
Misschien is 20kg overdreven. Zal wellicht rond de 13-14kg zijn? Ik heb namelijk naar de specificaties van mijn case gekeken en deze blijkt 10kg te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05 08:44
Hier denk je echt veel te lang over na. De krachten zijn recht naar beneden. Ik durf hier met gemak op te staan. Zeker met een dwarsbalk gaat hier niks gebeuren!

Gewoon lekker gaan halen bij de Ikea en monteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:59
rhwerkman schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:37:
uitvoering: Nanoxia Deep Silence 6 Rev.B Zwart

die case weegt al 20 kilo. Een 3090 weegt ook 1,5 kilo. Dan nog MoBo, processorkoeler, etc en dan kom je er wel.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:52

Santford

FP PowerMod
Toevallig heb ik vrijdag dit bureau gekocht, de niet elektrisch verstelbare versie met een blad van 120x60cm (het onderstel is daarvan is gelijk aan de bureaus met groter werkblad).

Het frame is zwaar uitgevoerd en zeer stijf, zelfs nog zonder blad. Veel stabieler dan het galant bureau wat ik ook heb staan.

Op onderstaande foto’s staat het frame, op dat moment zaten de twee verticale schoren die door de tunnel gestoken in de breedte van het blad nog niet gemonteerd. En (op de andere foto) de onderkant van de staande koker die aan de horizontale voet gemonteerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACGwRAQR34LOTaCbMM3UnhnbZHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mnBzIPwXogUefzKbIMgxZjY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXNLml3XiAU6qQaSk979d2Rh1EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXcwfJlhcGuMXS1D9GNZRGlP.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik een inschatting moet maken dan zou ik zeggen dat het onderstel de last die jij noemt moet kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AR15
Santford schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:36:
Toevallig heb ik vrijdag dit bureau gekocht, de niet elektrisch verstelbare versie met een blad van 120x60cm (het onderstel is daarvan is gelijk aan de bureaus met groter werkblad).

Het frame is zwaar uitgevoerd en zeer stijf, zelfs nog zonder blad. Veel stabieler dan het galant bureau wat ik ook heb staan.

Op onderstaande foto’s staat het frame, op dat moment zaten de twee verticale schoren die door de tunnel gestoken in de breedte van het blad nog niet gemonteerd. En (op de andere foto) de onderkant van de staande koker die aan de horizontale voet gemonteerd wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik een inschatting moet maken dan zou ik zeggen dat het onderstel de last die jij noemt moet kunnen dragen.
Goed om te horen dat het frame zwaar en stabiel is. De reden waarom ik het frame wil aanschaffen is omdat het ook mogelijk is om het in meerdere breedtes te monteren. In mijn geval zou ik het dus in de meest brede stand willen monteren, wat 160cm is. Denk je dat het effect kan hebben op de last die het onderstel aan kan als het op de meest brede stand wordt gemonteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:52

Santford

FP PowerMod
AR15 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:08:
[...]

Goed om te horen dat het frame zwaar en stabiel is. De reden waarom ik het frame wil aanschaffen is omdat het ook mogelijk is om het in meerdere breedtes te monteren. In mijn geval zou ik het dus in de meest brede stand willen monteren, wat 160cm is. Denk je dat het effect kan hebben op de last die het onderstel aan kan als het op de meest brede stand wordt gemonteerd?
De hoekverbindingen zijn stevig, het frame heeft allemaal kokervormen/hoeklijnen en het blad zit met ook nog eens met 14 schroeven aan het onderstel.
De tunnel die onder het blad loopt is variabel van lengte en bestaat uit drie delen, de delen hebben elk meer dan 10 cm overlap (ook in de meest brede stand) en elk deel zit met 4 bouten aan het volgende deel bevestigd.
Op de stevigheid zal het weinig invloed hebben. De last zal je ook niet precies in het midden van het bureau concentreren, dus ook daar verwacht ik geen probleem.
Pagina: 1