Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Begin vorig jaar heb ik mijn HBO BIM papiertje behaald en was ik blijven plakken bij mijn afstudeerbedrijf nadat ik heb rondgekeken en meerdere aanbiedingen had gekregen. Uiteindelijk iets korter dan een jaar (9 maanden) daar hebben gezeten kwamen we tot een gezamenlijke conclusie dat het toch een mismatch was en zijn we uit elkaar gegaan.

Nu heb ik op vele vacatures gereageerd (lees stuk of 20) en ben ik ook op meerdere gesprekken geweest, 9/10 kreeg ik x te horen dat ze iemand hebben aangenomen met meer ervaring (dit krijg ik te horen als ik vraag om feedback en ze aangeven dat het gesprek juist goed ging). Ik begrijp dat ik afgewezen ben voor jr. scrum master / po functie (wel psm1 en pspo1 certificaat behaald) vanwege mijn ervaring. Maar bij "normale" junior functies het lijkt toch allemaal veel stroever te gaan dan vorig jaar en ben nogal het hoop aan t verliezen. Ik solliciteer voornamelijk ICT analist / business analist / consultancy rollen dat aansluit op mijn studie.

Lijkt t gewoon dat veel bedrijven momenteel niet op junioren zitten te wachten of heb ik een ontwikkeling in de arbeidsmarkt gemist?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 12:43

Croga

The Unreasonable Man

De rollen die je benoemt zijn veelal rollen die überhaupt niet als junior uit te voeren zijn. Voor een rol als Scrum Master, Product Owner of Analist zul je toch echt al ervaring op gedaan moeten hebben in andere ICT rollen. Heb je dat niet dan sta je al met 2-0 achter.

Wellicht is het slim eens te kijken naar uitvoerende rollen voordat je naar coördinerende rollen gaat soliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Croga schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:57:
De rollen die je benoemt zijn veelal rollen die überhaupt niet als junior uit te voeren zijn. Voor een rol als Scrum Master, Product Owner of Analist zul je toch echt al ervaring op gedaan moeten hebben in andere ICT rollen. Heb je dat niet dan sta je al met 2-0 achter.

Wellicht is het slim eens te kijken naar uitvoerende rollen voordat je naar coördinerende rollen gaat soliciteren.
Dat klopt dat geef ik ook aan. Maar bijv een analist rol is best een uitvoerende functie? Bijv huidig proces in kaart brengen, requirements analyse, user stories uitwerken etc zijn vaak werkzaamheden van een junior functie. Daarnaast solliciteer ik ook alleen maar op junior posities en bel ik vaak eerst even of het nut heeft om te solliciteren met mijn huidige ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:49
Helaas is de markt het afgelopen jaar (en op zich nog wel) erg slecht geweest op IT gebied (misschien niet voor elke rol, maar zeker wel voor data-rollen en software engineers). Zelfs als senior met 14 jaar ervaring had ik daar last van. Gewoon door blijven zetten, moeite steken in een goede motivatiebrief, je CV toespitsen op de functie waar je op solliciteert (ook al betekent dit dat je 10 varianten op je CV moet maken) en kijken wat je on-the-side kunt doen om meer ervaring op te doen. Hobbyprojecten en cursussen willen nog weleens het verschil maken. Zorg ervoor dat bedrijven een reden krijgen om voor jou te kiezen, en niet voor de ander :) Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
Ik vind het wel bijzonder dat je na een gesprek hoort dat het gebrek aan ervaring de doorslaggevende factor was. Dat hadden ze ook al uit je cv kunnen halen.

Al is mijn ervaring (alleen meer vanuit de consultancy/detachering) dat ik afwijzingen krijg zoals met de reden dat ik geen ervaring heb in schakelen met de business. Terwijl ik functioneel beheerder, projectleider en implementatie management rollen heb gedaan. Inclusief het geven van trainingen e.d.
Af en toe pakken ze in mijn ogen gewoon een reden uit de kast die nietszeggend is.

Enige dat je kunt doen is bij rollen die bij je passen een goede motivatie en cv schrijven zoals @Avalaxy ook aangeeft. En dan op gesprek je sterkte kanten en wat je al hebt gedaan goed toelichten. En toon interesse in het bedrijf, de cultuur (vind HR leuk) etc. En ga indien mogelijk een beetje in op de uitdagingen van het team en hoe jij hiermee om zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:49
jongetje schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:50:
En toon interesse in het bedrijf
Als je op gesprek bent, en weinig ervaring hebt waar je over kunt vertellen, dan is enthousiasme/leergierigheid tonen denk ik inderdaad je #1 sterkste troef. Ik heb vaak aan de andere kant van de tafel gezeten, en als we een junior zouden zoeken zou ik in alle gevallen gaan voor degene die oprechte interesse toont in ons project/bedrijf, en voor 'de jonge hond' die graag zijn/haar/hun tanden bijt in nieuwe dingen om ze snel eigen te maken.

Als je dat enthousiasme niet hebt... dan heb je een ander probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidi Heijtec
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-08-2024
Modbreak:Dit is de 4e post waarin je hetzelfde bedrijf meldt, stop daarmee

[ Voor 81% gewijzigd door Outerspace op 13-08-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:30
BlokjeMetPap schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:13:
[...]

Dat klopt dat geef ik ook aan. Maar bijv een analist rol is best een uitvoerende functie? Bijv huidig proces in kaart brengen, requirements analyse, user stories uitwerken etc zijn vaak werkzaamheden van een junior functie. Daarnaast solliciteer ik ook alleen maar op junior posities en bel ik vaak eerst even of het nut heeft om te solliciteren met mijn huidige ervaring.
Ook een analist rol lijkt mij lastig als startersfunctie. Vooral als je zelfstandig aan de slag moet en niet met iemand mee kan lopen. Eerlijk zou ik zelf ook eerder iemand zoeken met al enige ervaring zodat die persoon context heeft bij wat die analyseert en op basis van ervaring risico's etc kan inschatten.

[ Voor 3% gewijzigd door evmmb op 13-08-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 20:35
Er zijn voldoende mogelijkheden, wellicht moet je wat breder kijken. Vrijwel overal waar iets moet worden gemaakt, ontwikkeld, gebouwd of geïmplementeerd heb je een (business) analist, projectmanager, producteigenaar of dat soort functionarissen nodig. Als je dat ergens in-house wilt doen wil je kunnen meelopen / meekijken, denk dan aan Business Process Manager achtige afdelingen. In consultancy geef ik je veel meer kans bij kleine, minder opvallende organisaties die mooie producten implementeren. Je kunt daar dan leren, groeien en vooral fouten maken waar je nog meer van leert.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opvallend, ik dacht dat er een te kort aan IT-personeel was. En dat men stond te springen voor ITers met HBO op zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:34
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:43:
Opvallend, ik dacht dat er een te kort aan IT-personeel was. En dat men stond te springen voor ITers met HBO op zak.
Volgens mij is de arbeidsmarkt weer een beetje aan het normaliseren. En bedrijven die klagen over het gebrek aan ITers zijn een beetje als boeren die klagen over het weer. Zolang ik werk roepen ze al dat het aanbod nooit opgeleid genoeg, ervaren genoeg, of goedkoop genoeg voor ze is. Ook al nemen ze op het moment niemand aan.

@BlokjeMetPap elke afwijzing is natuurlijk ontmoedigend, en mijn respect dat je de moed erin houdt. Tegelijkertijd is 20 vacatures een heel normale score in een lauwwarme banenmarkt.

Je kunt even bij jezelf nagaan of je meer affiniteit hebt voor de business-kant, of voor de technische kant van het vak. Startersfuncties in een sales- of technische functie zijn makkelijker gevonden, en als je die kunt vinden bij een bedrijf met groeimogelijkheden is dat vaak een mooie opstapfunctie naar de rol die je eigenlijk wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BlokjeMetPap schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:52:
Lijkt t gewoon dat veel bedrijven momenteel niet op junioren zitten te wachten of heb ik een ontwikkeling in de arbeidsmarkt gemist?
Ik vermoed dat je niet de juiste antwoorden geeft op vragen die ze stellen.
Welke vragen worden je gesteld en wat zijn daar je antwoorden op? Ik denk dat daar ergens het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Ivm kick gaat dit topic op slot. TS kan het topic op verzoek laten heropenen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.