Windows loopt regelmatig vast, soms BSOD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:30

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Sinds een paar weken loopt mijn PC regelmatig vast. Doorgaans ben ik aan het browsen en muziek luisteren, welke dan door blijft spelen, maar plots kan ik niet meer van tabjes wisselen, geen task manager opstarten, en daarna nergens meer klikken en enkel nog de muis bewegen. Soms krijg ik een BSOD (unexpected store error), welke zogenaamd info gaat verzamelen maar dat blijft op 0% staan. Dan zet ik hem via de knop uit, en na het opstarten zijn er doorgaans twee opties:
1. Ik krijg een zwart scherm met de witte tekst "boot load error", wat effectief betekent dat ik hem nog eens via de knop uit en aan moet zetten.
2. Hij start gewoon op, en het probleem doet zich of niet meer voor, of wel.

Ik kan er nog geen logische verklaring voor vinden. Wat me opvalt is dat soms een fan een raar geluid maakt, maar niet altijd. En dat het probleem zich eigenlijk altijd binnen een kwartier voordoet.

Iemand tips? :)

Dit is mijn hardware: inventaris: My Computer

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Boot store error lijkt me dat je boot device niet meer beschikbaar is. Ik vermoed dat je windows op de ssd staat.

Heb je de laatste bios 7A37v1K (ik vermoed van wel sinds deze van 2019 is)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:52
Ik zou zelf de Health-status van de SSD eerst eens controleren. Hier zijn verscheidene tools voor, incl een tool welke standaard in Windows zit tegenwoordig (meen ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Damic schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:03:
Boot store error lijkt me dat je boot device niet meer beschikbaar is. Ik vermoed dat je windows op de ssd staat.

Heb je de laatste bios 7A37v1K (ik vermoed van wel sinds deze van 2019 is)
Ja die heb ik, versie van december 2019 staat erop.
eric.1 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:04:
Ik zou zelf de Health-status van de SSD eerst eens controleren. Hier zijn verscheidene tools voor, incl een tool welke standaard in Windows zit tegenwoordig (meen ik).
Dit heb ik een paar maand geleden nog gedaan in het SMART topic en toen leek alles in orde. Enfin, zie hier de huidige SMART:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj6JK9w9c3xQfZAVTVofMZwrzX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qestvd6HQhJ2H0LjyWMAOtAW.png?f=user_large

Ik heb daar echter geen kaas van gegeten, is hier iets te zien wat dit gedrag kan verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@LankHoar de tool van Crucial gebruiken :D ik denk dat het deze is https://www.crucial.com/support/storage-executive.

Alsook gebeuren die problemen met de sata hdd afgekoppeld ook?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Damic schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:14:
@LankHoar de tool van Crucial gebruiken :D ik denk dat het deze is https://www.crucial.com/support/storage-executive.

Alsook gebeuren die problemen met de sata hdd afgekoppeld ook?
Ik heb hier een snelle en daarna langzame test gedaan. Die zegt dat alles in orde is. Firmware ook up-to-date. Ik kan niet "Sanatize drive" doen, omdat ik Bitlocker geactiveerd heb. Weet eigenlijk ook niet echt wat die doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dan zal dat dan wel zo zijn, dat die schijf ok is. Voor momenteel weet ik niets meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Vanavond kreeg ik de melding dat Windows wat sectoren had gefixt, zomaar. En wilde herstarten. Ik was nog met iets bezig maar voor ik dat af kon maken had ik weer een BSOD :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Inmiddels loopt het de spuigaten uit. Vanavond de PC al 10x opnieuw moeten starten. De ene keer krijg ik een BSOD, een andere keer loopt alles behalve de muis vast. Maar als ik hem dan weer opstart, wil dat ook niet altijd. Bijvoorbeeld omdat ie geen boot media zegt te kunnen vinden.

Zou het een hardware issue zijn of enkel software? In dat laatste geval is Windows natuurlijk snel opnieuw geïnstalleerd. Maar gezien de BIOS soms ook niet soepel verloopt, vraag ik me af of dat het op gaat lossen.

[ Voor 19% gewijzigd door LankHoar op 30-04-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

Als het echt vaak en random is, lijkt mij het probleem te liggen tussen cpu, moederbord en ram.

Kan je eens memtest een tijdje draaien?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

LankHoar schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:06:
Inmiddels loopt het de spuigaten uit. Vanavond de PC al 10x opnieuw moeten starten. De ene keer krijg ik een BSOD, een andere keer loopt alles behalve de muis vast. Maar als ik hem dan weer opstart, wil dat ook niet altijd. Bijvoorbeeld omdat ie geen boot media zegt te kunnen vinden.

Zou het een hardware issue zijn of enkel software? In dat laatste geval is Windows natuurlijk snel opnieuw geïnstalleerd. Maar gezien de BIOS soms ook niet soepel verloopt, vraag ik me af of dat het op gaat lossen.
Zou het wellicht de controller van de SSD kunnen zijn die er de brui aan geeft? Dan is het opslaggedeelte van de SSD in orde in SMART...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hij draait al een paar uur de mem86 test. Ga zo plat dus zal morgen de resultaten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Was onverwacht langer wakker. Mem test is inmiddels klaar. Nul errors of gekkigheden. RAM lijkt het dus niet te zijn. PC is overigens niet uitgevallen tijdens de test. Dan toch een software ding? Of CPU/mobo? Hoe test ik dit verder?

[ Voor 9% gewijzigd door LankHoar op 30-04-2024 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
LankHoar schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:06:
Maar gezien de BIOS soms ook niet soepel verloopt, vraag ik me af of dat het op gaat lossen.
Kan je dit nog toelichten?

Er is altijd wel een instelling in de bios om de volledige POST te kunnen zien tijdens opstarten. Als het ergens "hangt" dan staat daar wellicht een melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:25

ResuCigam

BOFH

Ik denk dat je SSD niet helemaal goed meer is (hardwarematig) want je krijgt foutmelding dat hij niet gezien wordt bij het opstarten (no boot media) en uit je SMART data blijkt dat je een hoop uncorrectable errors hebt.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
_H_G_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:05:
[...]

Kan je dit nog toelichten?

Er is altijd wel een instelling in de bios om de volledige POST te kunnen zien tijdens opstarten. Als het ergens "hangt" dan staat daar wellicht een melding.
Meestal verloopt het spoedig, zie ik het MSI scherm kort, vul ik mijn Bitlocker wachtwoord in, zie ik het MSI scherm weer kort en start hij op. Maar soms gebeuren er deze dingen:
  • Lang laden van MSI scherm voor of na het Bitlocker scherm.
  • Het MSI scherm laad soms zo lang dat ik geen geduld/vertrouwen meer heb en de PC handmatig herstart.
  • Aangeven dat er geen bootable drive is, en ik die moet aansluiten/herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
LankHoar schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:47:
Het MSI scherm laad soms zo lang dat ik geen geduld/vertrouwen meer heb en de PC handmatig herstart.
Als je dan geen melding krijgt wordt het lastig :/

uncorrectable errors hoeft niet funest te zijn: als het getal stabiel blijft. Een SSD blijft flash geheugen met beperkte levensduur: ingebouwde controllers houden daar rekening mee. Maar als het in korte termijn stijgt dan zal de schijf inderdaad aan het overlijden zijn. Als het stabiel blijft is moederbord toch misschien overleden.

Ik weet niet wat je bedoelt met "MSI scherm", maar ik gok een plaatje? Zoals ik eerder zei: in BIOS zit een instelling om de echte POST berichten te zien: daar staat misschien wel een melding waarom het lang duurt. Zo te zien is dat bij MSI "Full Screen Logo Display" op Disabled zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:35
Al eens in je logboeken gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
passer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:56:
Dit was ook mijn eerste ingeving.
En ook kan je de minidumps eens uitlezen met Minidump Analyzer: https://learn.microsoft.c...ad-small-memory-dump-file

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
_H_G_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:29:
[...]

Als je dan geen melding krijgt wordt het lastig :/

uncorrectable errors hoeft niet funest te zijn: als het getal stabiel blijft. Een SSD blijft flash geheugen met beperkte levensduur: ingebouwde controllers houden daar rekening mee. Maar als het in korte termijn stijgt dan zal de schijf inderdaad aan het overlijden zijn. Als het stabiel blijft is moederbord toch misschien overleden.
Het is nu zo'n beetje het dubbele (2871 op 14 april vs 4792 nu). Dat lijkt me problematisch dan, of niet? Hij is ook 64 graden momenteel zie ik, en dat is rood weergegeven.
Ik weet niet wat je bedoelt met "MSI scherm", maar ik gok een plaatje? Zoals ik eerder zei: in BIOS zit een instelling om de echte POST berichten te zien: daar staat misschien wel een melding waarom het lang duurt. Zo te zien is dat bij MSI "Full Screen Logo Display" op Disabled zetten.
Ja klopt ja, ik heb die alleen nog niet aangepast (ik vergat het steeds), en het verloopt nu eigenlijk wel soepel. Hij doet er soms wat langer over dan normaal, maar zal dit in gedachten houden.
passer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:56:
Je bedoelt de event viewer? Ik weet niet zo goed waar ik daar naar moet kijken.
Wylana schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Dit was ook mijn eerste ingeving.
En ook kan je de minidumps eens uitlezen met Minidump Analyzer: https://learn.microsoft.c...ad-small-memory-dump-file
Dit stond blijkbaar al aan, maar de folder waar hij naar zou schrijven bestaat niet. Hij liep tussendoor weer vast, en nog steeds geen minidump :?

Is de conclusie nu dat mijn SSD aan het overlijden is? Een nieuwe is snel gekocht natuurlijk. Heb even gekeken en wil dan voor een 2TB versie gaan. Deze is als goed getest door T.net en prima qua prijs: uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB

Overigens zie ik dat Crucial 5 jaar carry-in garantie biedt. De SSD is 4 jaar oud. Dat zou ik ook nog kunnen proberen, maar wil eigenlijk niet lang zonder PC.

[ Voor 10% gewijzigd door LankHoar op 03-05-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Mini dump kan uitstaan.

Check of dat aan staat: https://www.stellarinfo.c...-of-death-bsod-error/amp/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Daar bedoelde ik mee dat dit wel aan staat, maar hij dus niets schrijft gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:35
LankHoar schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:35:
[...]
Je bedoelt de event viewer? Ik weet niet zo goed waar ik daar naar moet kijken.
Powershell: eventvwr.msc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zal ik een nieuwe SSD proberen? In de hoop dat dit het dan oplost?

Pagina: 1