Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleBranch
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Hallo tweakers,

Ik heb een grote film en serie collectie op dvd en (4K) Blu-ray.

Nu las ik dat je een (Plex/Emby/Jellyfin) mediaserver kunt maken en je eigen geripte collectie kunt streamen. Zo kan ik thuis maar ook bijvoorbeeld in de trein mijn collectie streamen wat echt een uitkomst is.

Ik heb alleen zorgen over hoe legaal dit allemaal is. Ik heb al een aantal artikelen en forums gelezen en het word niet echt duidelijk voor me.

De dvds en (4K) Blu-rays zijn legaal gekocht en alleen mijn eigen huishouden zal toegang krijgen tot de mediaserver.

Ik heb geen behoefte aan problemen of gedoe, want ik heb netjes betaald voor de dvds en (4K) Blu-rays.

Hopelijk kunnen jullie mij een duidelijk antwoord hierop geven.

Alvast bedankt allemaal!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wat is hier niet duidelijk? Je mag voor jezelf een kopie maken, zonder beveiliging te omzeilen of te kraken en je mag het niet openbaar maken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 19:36
@AppleBranch
Dat mag gewoon en valt keurig binnen de regels die in NL zijn.
Het enige grijze gebied is, een film downloaden die je zelf wel op dvd hebt maar niet wil rippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:26
Hier betaal je (IANAL) inderdaad thuiskopie heffing voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

chrisborst schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:04:
Het enige grijze gebied is, een film downloaden die je zelf wel op dvd hebt maar niet wil rippen.
Dat is niet grijs, dat mag niet.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
fopjurist schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:21:
[...]

Dat is niet grijs, dat mag niet.
Maar wat als de DVD kopieerbeveiliging heeft en je daardoor niet je thuiskopie kunt maken?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:23

DarkSide

theres no place like ::1

IANAL: Maar op de site van brein staat dit

Een kopie maken of downloaden voor eigen gebruik mag (niet). De simpele
regel is dat een kopie maken of downloaden mag als het zonder
commercieel oogmerk en uitsluitend voor jezelf is. Voor interactieve
software (computerspellen) geldt: nooit een kopie maken of downloaden,
dus ook niet alleen maar voor jezelf

Dus games etc mag je niet downloaden of kopiëren.
Maar een film mag je dus wel downloaden. Zolang je dit alleen zelf bekijkt en niet verkoopt oid.

Een kopie maken van muziek of film (cd of dvd) mag als die zonder
commercieel oogmerk en uitsluitend voor jezelf bestemd is. Van een
computerspel of andere software mag je geen kopie maken, ook niet voor
eigen gebruik.

De DVD of BR kopieer beveiliging omzeilen mag weer niet.
Maar ik lees dus dat ik die film wel mag downloaden.
De persoon die die film gekraakt heeft, is illegaal bezig. Net als de persoon die de film publiek beschikbaar gesteld heeft. Maar ik als downloader daarvan niet.

Wel een vraag over regel 6
Openbaar vertonen mag niet, behalve in huiselijke kring.

Dit lijkt me dat plex thuis prima is, zolang je thuis kjkt.
En dus niet in de trein of ergens anders. Ondanks dat alleen jij toegang hebt tot je plex server.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Room42 schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:33:
[...]

Maar wat als de DVD kopieerbeveiliging heeft en je daardoor niet je thuiskopie kunt maken?
Dan heb je pech.
Maar ik lees dus dat ik die film wel mag downloaden.
De persoon die die film gekraakt heeft, is illegaal bezig. Net als de persoon die de film publiek beschikbaar gesteld heeft. Maar ik als downloader daarvan niet.
Dat dacht men vroeger, maar sinds 2014 is het duidelijk dat je geen thuiskopie uit illegale bron mag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:35
DarkSide schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:45:
Voor interactieve
software (computerspellen) geldt: nooit een kopie maken of downloaden,
dus ook niet alleen maar voor jezelf[/i]

Dus games etc mag je niet downloaden of kopiëren.
Maar een film mag je dus wel downloaden. Zolang je dit alleen zelf bekijkt en niet verkoopt oid.
Ik ben wel benieuwd welk leger aan advocaten Brein wil brengen tegen de GoG installers die ik gekocht heb op mijn NAS, die uiteraard een backup kopie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:23

DarkSide

theres no place like ::1

Lees dat de site van brein waar ik de info vandaan haalde van 2006 is. En dus beetje achterhaald idd.

@sigmundfreund maar GoG is toch van CD project red. En daar koop je, net als steam, toch games.

Je koopt ze volgens mij dus met goedkeuring van de makers. Die er voor gekozen hebben dat deze games blijven kunnen aanbieden beter is dan ze te vergeten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Room42 schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:33:
[...]

Een DVD is hier een uitzondering op voor zover ik mij kan herinneren. Doordat de encryptie al zo lang gekraakt is en de decryptiesoftware zo open gedocumenteerd, gepubliceer en geimplementeerd is, wordt de CSS encryptie van een DVD niet langer aanzien als een effectieve beveiliging.

Met Blu-Ray (en HD-DVD als je die nog hebt) is het een ander verhaal, die beveiliging wordt nogwel aanzien als effectief.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Blokker_1999 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:11:
[...]

Een DVD is hier een uitzondering op voor zover ik mij kan herinneren. Doordat de encryptie al zo lang gekraakt is en de decryptiesoftware zo open gedocumenteerd, gepubliceer en geimplementeerd is, wordt de CSS encryptie van een DVD niet langer aanzien als een effectieve beveiliging.
review: Kraken van kopieerbeveiligingen: wat zegt de wet?
De enige rechtszaak hierover was die over de DeCSS-tool van de Fin Jon Johanssen. Deze maakte het kopiëren van dvd’s mogelijk door het uitschakelen van het content scrambling system dat dit moet verhinderen. De Finse rechter bepaalde in 2007 dat CSS niet doeltreffend was, omdat DeCSS zo wijdverbreid was dat iedereen het kon vinden. Dat klinkt pragmatisch genoeg; een beveiliging is niet meer doeltreffend als de gemiddelde gebruiker deze zonder bijzondere inspanning kan opheffen. Dus zolang de rechthebbende zijn best doet cracks tegen te houden, spreken we van 'doeltreffend', maar vanaf het moment dat internet overloopt van de gemakkelijk te gebruiken tools, is de doeltreffendheid weg.

In hoger beroep werd dat teruggedraaid. Het was niet de bedoeling van de wet dat een tool als DeCSS legaal zou zijn, dus is deze dat niet. Eh, juist. Bovendien was er speciale software nodig en dat bewijst dat de beveiliging normaal juist wel doeltreffend is. Alleen dat wat een gemiddelde consument out of the box en zonder hulpmiddelen zou kunnen omzeilen, is dan niet doeltreffend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Consumenten mogen muziek en films kopiëren voor eigen gebruik.
Bron: Rijksoverheid.nl
Van de overheid mag je een kopie maken.
Illegaal films of muziek (of computerspellen) downloaden is een schending van het auteursrecht en dit wordt door het civiele recht gehandhaafd. Dat betekent dat de eigenaar van auteursrechtelijk beschermd materiaal een schadevergoeding kan eisen van degene die het product illegaal heeft gedownload. Dit gaat dus via het civiele recht en heeft niets met het strafrecht te maken.
Bron: cybercrime-advocaten.nl
En je wordt er niet strafrechtelijk voor vervolgd / is niet strafbaar.

Uiterst kan de eigenaar van het beschermde materiaal een schadevergoeding eisen, dus wat is de schade; in theorie hetzelfde bedrag als de thuiskopieheffing?
fopjurist schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:45:
[...]

review: Kraken van kopieerbeveiligingen: wat zegt de wet?

Alleen dat wat een gemiddelde consument out of the box en zonder hulpmiddelen zou kunnen omzeilen, is dan niet doeltreffend.

[...]
En je kan met een DVD-speler en HDMI-recorder 'out of the box' een film digitaliseren, mag het dan opeens wel?

Of simpelweg transcoderen binnen VLC, je speelt dan de film af naar een bestand.

[ Voor 146% gewijzigd door Accretion op 17-04-2024 16:19 ]

Pagina: 1