Ik krijg na install Opensuse 15.5 (Leap en ook Tumbleweed)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 18:19
Mijn vraag
Na installeren van Opensuse Leap maar ook bij Tumbleweed krijg ik na opstarten een Bash? en Grub..ipv dat hij opstart naar Opensuse. (Na install haal ik de Usb staaf eruit)

Relevante software en hardware die ik gebruik
.Minipc T8 plus. CPU Alder Lake N100 RAM 16GB Rom 512 GB . Deze Minipc gebruik ik alleen voor Linux. Met andere systemen geen problemen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Allerlei fora geraadpleegd ook bij opensuse. Maar geen oplossing gevonden. Ik weet niet wat ik achter GRUB> moet invullen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IokTNHpR8t3rb6fOpdmHChXJzM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32dH41vQYn4f3iSvyNHMZqIp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7DqfehdF9ou_wNZVhksQo9WesA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QilwoW6UxrfZyXP9VEriFO6J.jpg?f=fotoalbum_large
...

Clevonotebook, Geekom 11t Oneplus Nord2 5G

Beste antwoord (via kraonkel op 15-04-2024 14:06)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je start, zie je nog wel een menu voordat je deze Grub shell krijgt? Want het is wel belangrijk om dit te weten en wat er dan bij de boot entry staat.

Start de installatie weer op en bekijk de partities. Post dat hier ook en als je ze kan mounten, wat er in /etc/fstab zou moeten staan. Kijk ook of /boot/grub/grub.cfg bestaat en wat hier in staat.

Dit gedrag heeft namelijk een paar mogelijke oorzaken:
- Grub heeft geen modules voor het file system om de config te lezen;
- Installatie is niet volledig afgerond waardoor Grub niks heeft om te starten;
- Een obscure bug met het systeem zelf.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je start, zie je nog wel een menu voordat je deze Grub shell krijgt? Want het is wel belangrijk om dit te weten en wat er dan bij de boot entry staat.

Start de installatie weer op en bekijk de partities. Post dat hier ook en als je ze kan mounten, wat er in /etc/fstab zou moeten staan. Kijk ook of /boot/grub/grub.cfg bestaat en wat hier in staat.

Dit gedrag heeft namelijk een paar mogelijke oorzaken:
- Grub heeft geen modules voor het file system om de config te lezen;
- Installatie is niet volledig afgerond waardoor Grub niks heeft om te starten;
- Een obscure bug met het systeem zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Bedankt voor je antwoord. Nee, ik zie geen menu, zols ik al schreef Opensuse is het enige besturingssysteem op deze pc. Toen ik nog meerdere linuxsystemen erop had ook geen probleem omdat de grub kon gebruiken van Linux mint. Als ik nu tracht de Grub aan te passen : update-grub in de terminal geeft deze aan geen grub te vinden. Wel wat gevonden in https://www.linuxfoundati...n-booting-grub-2-on-linux . Daar stond ook in dat je Super GRUB2 live safedisk eens moet proberen. Ik heb dit doorgelezen en Super grub2 uitgeprobeerd. Hierin is de mogelijkheid om systemen te laten opstarten ( Ubuntu, Opensuse Zorin )Dat ging goed. Maar we gaan verder met uitproberen, totdat Opensuze zonder morren opstart.

[ Voor 21% gewijzigd door kraonkel op 15-04-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt mijn post als antwoord gemarkeerd. maar feitelijk is er nog geen oplossing want het systeem start nog steeds niet fatsoenlijk?

Kan je nog de informatie geven die ik noemde? Dus partities, aanwezigheid van grub.cfg, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-05 09:37
>>Ik heb dit doorgelezen en Super grub2 uitgeprobeerd. Hierin is de mogelijkheid om systemen te laten >>opstarten ( Ubuntu, Opensuse Zorin )Dat ging goed. Maar we gaan verder met uitproberen,
>> totdat Opensuze zonder morren opstart.

Volgens mij, wanneer je Super grub2 gebruikt om Opensuse op te starten
Kan je vervolgens met b.v Yast / zypper de grub2 packages installeren.
Misschien ontbreken deze?!
---
just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Bikkel007: Ik heb Yast gebruikt,zoals je voorstelde en tijdens opstart ook nog eens gekeken naar de bios en speciaal of secure boot misschien veranderd was, nee niet dus. Maar ik zag wel dat opensuse niet als als eerste mogelijkheid was geselecteerd. Dit veranderd. Bij opstart krijg ik nu de mogelijkheid, gegenereerd door Opensuse zelf, om op te starten met opensuse tumbleweed en wat andere opties. Eerste mogelijk, opensuse tumbleweed, erop geklikt en warempel hij start moeiteloos op. Misschien door Yast of mijn gefrutsel in de bios. Het is opgelost. En opensuse opstart menu veel duidelijker en mooier dan Grub. Vind ik dan. Bedankt voor het meedenken. En die andere opties die houden jullie nog tegoed. En anders: er kan een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het opstartmenu wat je ziet van OpenSuse is ook gewoon Grub2, alleen dan met extra config dat een afbeelding toont en wat met het lettertype doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Dan is het mooi wat Grub2 al kan doen zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TxiIGpOyyMKT34dou6est2S77I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXfcL5q1qXY8qKLBLI6sbiAv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je twijfel had, zie je onderin het gebruikelijke voor Grub, C: command line, E: edit entry. Als je een van de twee gebruikt, heb je weer wat je zo goed kent. En met C krijg je dus weer wat je eerst had als 'probleem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Dank je Hero of Time. Ik heb ook de volgende link gevonden, die geeft meer uitleg over de mogelijkheden van GRUB2.
https://doc.opensuse.org/...-reference/cha-grub2.html

[ Voor 10% gewijzigd door kraonkel op 16-04-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Alleen doet de link het niet omdat je die niet volledig hebt overgenomen. De '...' in je tekst staat ook nog letterlijk in de URL. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Hero of Time schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:11:
Alleen doet de link het niet omdat je die niet volledig hebt overgenomen. De '...' in je tekst staat ook nog letterlijk in de URL. ;)
Dankje: link opnieuw geplaatst , nou doet ie 't ( nu van de originele site)

Pagina: 1