wat is nou belangrijk bij een docking station?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars.hendriks
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-06-2024
Mijn vraag is waar let je op bij het kopen van een docking station?
ik ben opzoek naar een dockingstation met minimaal 2x hdmi aansluiting en een lange kabel (1-2m) of als het mogelijk is een korte kabel met een usb extender zodat ik makkelijk kan switchen tussen mijn desktop en werklaptop.

Maar er zijn er zoveel en allemaal verschillende prijsklasses dus ik ben vooral benieuwd wat is nou belangrijk?
Of zijn er andere systemen dan een docking station waar jullie aan zouden denken?

bijvoorbeeld deze 2 als voorbeeld, wat is het verschil:

bluebuilt 9 in 1 dual hdmi docking station

Baseus USB C HUB Dual Display, 9 in 1 USB C Docking Station 2 4K HDMI

Mochten jullie een aanrader hebben voor een docking station die bij jullie in gedacht op komt zou dat ook wel gewardeerd worden.

met vriendelijke groet en alvast bedankt!,
Lars

Beste antwoord (via lars.hendriks op 14-04-2024 20:27)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gambieter schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:39:
Ik zou toch gaan kijken naar iets met een eigen powersupply en displaylink chipset als je meerdere monitors op hoge resolutie gaat hebben.
Persoonlijk zou ik DisplayLink vermijden als de pest. Het is traag, zuipt cpu gebruik als er wat op het scherm beweegt en is toch wel wat beperkt. Kijk eerder naar een DisplayPort AltMode dock, veel efficiënter.
sahinasappelsap schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:46:
Als je van plan bent 132 euro neer te tellen (of 60 voor die andere), doe het dan gelijk goed en haal er eentje van dell: https://www.bol.com/nl/nl...9s-180w/9300000024770439/
Die werken als een tiet en je haalt ook kwaliteit in huis. Ik ga binnenkort over als de disconnect problemen niet verholpen worden.
Die Dell dock is goed, gebruiken we op m'n werk ook. Echter is er 1 kanttekening: het kan 3x 1080p aan, maar 2x 4k doet 'ie niet. De specs zeggen van wel, maar ik heb het niet aan de praat gekregen. Misschien dat een ander meer succes heeft.

@lars.hendriks, wat is de reden dat je 2x HDMI moet hebben? Kan je niet een scherm met DisplayPort aansluiten? Of als je schermen geen DP hebben, met een DP<->HDMI kabel?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zeker als je meerdere externe schermen aan wilt sluiten is de ondersteunde resolutie én refresh rate belangrijk. Vaak komt die laatste niet verder dan 30Hz en dat vind ik zelf echt onwerkbaar. Mijn schermen zijn 2x 1440p@165Hz en heb nu met moeite een dock gevonden die deze schermen op 144Hz aan kan sturen. Dat was flink zoeken en testen want veel van de specificaties zijn optimistischer dan de werkelijkheid. Zeker met Amazon zou ik voorzichtig zijn (hoewel ikzelf Amazon sowieso links laat liggen vanwege de ethiek).

Verder zijn de aansluitingen en snelheid daarvan handig om in de gaten te houden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

lars.hendriks schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:02:

Mochten jullie een aanrader hebben voor een docking station die bij jullie in gedacht op komt zou dat ook wel gewardeerd worden.

Lars
Dat zijn geen echte docking stations, dat zijn veredelde USB-hubs waarbij je snel problemen krijgt met power als je veel wilt aansluiten. Leuk voor op reis maar niet voor dagelijks gebruik. Ik zou toch gaan kijken naar iets met een eigen powersupply en displaylink chipset als je meerdere monitors op hoge resolutie gaat hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door gambieter op 14-04-2024 18:39 . Reden: Displaylink, niet displayport ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars.hendriks
[...]

Dat zijn geen echte docking stations, dat zijn veredelde USB-hubs waarbij je snel problemen krijgt met power als je veel wilt aansluiten. Leuk voor op reis maar niet voor dagelijks gebruik. Ik zou toch gaan kijken naar iets met een eigen powersupply en displayport chipset als je meerdere monitors op hoge resolutie gaat hebben.
hoi bedankt voor de reactie! ik snap volgensmij wel wat je bedoeld maar ik merk al gauw dat die erg veel kosten? heb je misschien een goede suggestie ? ik denk dat bij 150-200 euro mijn max wel bereikt is, maar ik kan het ook heroverwegen.

ik vond zelf deze: https://usb-c-adapters.nl...k-en-laptop-met-2-x-hdmi/
dit leek mij een redelijke met wat ik tot nu toe weet.

[ Voor 11% gewijzigd door lars.hendriks op 14-04-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

*knip* daar ging iets fout

[ Voor 90% gewijzigd door gambieter op 14-04-2024 18:46 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek

Zat leesvoer en vergelijkingen, augustus 2023 dus recent genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:43
lars.hendriks schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:02:
Mijn vraag is waar let je op bij het kopen van een docking station?
ik ben opzoek naar een dockingstation met minimaal 2x hdmi aansluiting en een lange kabel (1-2m) of als het mogelijk is een korte kabel met een usb extender zodat ik makkelijk kan switchen tussen mijn desktop en werklaptop.

Maar er zijn er zoveel en allemaal verschillende prijsklasses dus ik ben vooral benieuwd wat is nou belangrijk?
Of zijn er andere systemen dan een docking station waar jullie aan zouden denken?

bijvoorbeeld deze 2 als voorbeeld, wat is het verschil:

Lars
toon volledige bericht
Als ik mijn centje even in de strijd mag gooien. Ik heb een kleine 1.5, 2 jaar geleden een wavlink dock gekocht, omdat ik 2 schermen wilde aansluiten, laden over dock wilde en wat usb dingetjes wilde aansluiten.
Al die plastic rommel gaat stuk op den duur. Als je van plan bent 132 euro neer te tellen (of 60 voor die andere), doe het dan gelijk goed en haal er eentje van dell: https://www.bol.com/nl/nl...9s-180w/9300000024770439/
Die werken als een tiet en je haalt ook kwaliteit in huis. Ik ga binnenkort over als de disconnect problemen niet verholpen worden.

Edit: oh en die kaartlezers gebruik je nauwelijks, ik in ieder geval niet.

[ Voor 5% gewijzigd door sahinasappelsap op 14-04-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je van plan bent 132 euro neer te tellen (of 60 voor die andere), doe het dan gelijk goed en haal er eentje van dell: https://www.bol.com/nl/nl...9s-180w/9300000024770439/
Die heb ik van mijn werk en is inderdaad gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
lars.hendriks schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:05:
[...]

hoi bedankt voor de reactie! ik snap volgensmij wel wat je bedoeld maar ik merk al gauw dat die erg veel kosten? heb je misschien een goede suggestie ? ik denk dat bij 150-200 euro mijn max wel bereikt is, maar ik kan het ook heroverwegen.

ik vond zelf deze: https://usb-c-adapters.nl...k-en-laptop-met-2-x-hdmi/
dit leek mij een redelijke met wat ik tot nu toe weet.
Is dus een wavlink, andere variant die ik heb, maar van dezelfde toko. Ik ben qua helpdesk wel zeer te spreken over ze, maar de kwaliteit van het merk is gewoon meuk. Zoals eerder gezegd, ga voor een gerenommeerd met zoals dell. Kost praktisch hetzelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalculon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-08-2024
https://www.lenovo.com/nl...on&rows=20&sort=relevance

bv:
uitvoering: Lenovo ThinkPad Universal USB-C Dock (40AY0090EU)

Of deze:
https://www.coolblue.nl/e...c-g5-docking-station.html

De door anderen genoemde Dell is ook goed:
https://www.bol.com/nl/nl...9s-180w/9300000024770439/

De andere "docks" (wavlink, bluebuilt, baseus) die hier eerder voorbij gekomen zijn, zijn troep en ga je spijt van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Ik heb spijt :-)
De BSOD's met 2 externe schermen schieten ondertussen dagelijks om de oren helaas. Dan moet ik een driver deinstalleren, rebooten en dan doet hij het weer even.

En nog een plus voor de dell. Hij laadt met 150 watt, wat een marginaal verschil is met de wavlink die in windows ook doodleuk de melding geeft dat het een slow charger is.

[ Voor 9% gewijzigd door sahinasappelsap op 14-04-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalculon
sahinasappelsap schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:53:
[...]

Ik heb spijt :-)
De BSOD's met 2 externe schermen schieten ondertussen dagelijks om de oren helaas. Dan moet ik een driver deinstalleren, rebooten en dan doet hij het weer even.
Erg jammer is dat.
Zeker omdat er niet een extreem prijsverschil in zit.

Net als bij zogeheten " wifi range extenders " komt het spijtig vaak voor dat mensen meerdere keren het verkeerde product kopen in verband met klachten, en ze alsnog duurder uit zijn plus de ergenis er bovenop.

Als een goede dock net even iets meer kost dan nu de bedoeling is, dan ben je beter af door niets te doen en 2 maand beetje bijsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars.hendriks
@Kalculon @gambieter @sahinasappelsap bedankt voor de leesvoer en voor de linkjes en ik heb ze even doorgekeken en ik merk toch wel vaak dat er altijd maar 1 hdmi op zo'n dock zit. weten jullie of dat nog een speciale reden heeft? maar ik zal eens op zoek gaan naar een dell/lenovo met 2 hdmi poorten erop.

ik heb de volgende uiteindelijk gevonden, hopelijk kan iemand mij nog even bevestingen dat het een goede keuze is: https://www.update.nl/dell-dockingstation-usb-3-0-d3100.html. Dan kan ik er vanavond goed van slapen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door lars.hendriks op 14-04-2024 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalculon
De gelinkte HPe heeft 1x HDMI en 2x Displayport
Dus 3 schermen aan te sturen

De gelinkte Lenovo heeft 1x HDMI en 2x Displayport
Dus 3x schermen aan te sturen

De gelinkte Dell heeft 1x HDMI en 2x Displayport
Dus 3 schermen aan te sturen

Ik vermoed dat de reden dat er vaak 1x HDMI op zit, is dat voor computers Displayport gangbaarder is.
HDMI is bedoeld voor televisies. Doordat de specs van HDMI eerder 'gereed' waren en VGA/DVI al erg gedateerd hebben computerbouwers in het begin meer HDMI gehanteerd, ook op computerbeeldschermen

Pas goed op dat je niet blind staart op "2x HDMI" en daardoor toch voor honky tonk meuk gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou toch gaan kijken naar iets met een eigen powersupply en displaylink chipset als je meerdere monitors op hoge resolutie gaat hebben.
Persoonlijk zou ik DisplayLink vermijden als de pest. Het is traag, zuipt cpu gebruik als er wat op het scherm beweegt en is toch wel wat beperkt. Kijk eerder naar een DisplayPort AltMode dock, veel efficiënter.
Die Dell dock is goed, gebruiken we op m'n werk ook. Echter is er 1 kanttekening: het kan 3x 1080p aan, maar 2x 4k doet 'ie niet. De specs zeggen van wel, maar ik heb het niet aan de praat gekregen. Misschien dat een ander meer succes heeft.

@lars.hendriks, wat is de reden dat je 2x HDMI moet hebben? Kan je niet een scherm met DisplayPort aansluiten? Of als je schermen geen DP hebben, met een DP<->HDMI kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalculon
Oh ja, dat is inderdaad belangrijk om te vermelden -> vermijd DisplayLink als de pest

En als je helemaal een andere richting op wil zoeken dan kan je ook uitkijken naar schermen met ingebouwde USB-C dock inclusief laden en mogelijkheid tot daisy chainen van meerdere schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars.hendriks
@Hero of Time dat heeft er eigenlijk mee te maken dat ik ook speciale werkapparatuur aan wil sluiten dat alleen HDMI ondersteunt. ik heb zojuist mijn vorige antwoord aangepast met een linkje naar een Dell D3100, hopen dat, dat een juiste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars.hendriks
Hero of Time schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:13:
[...]
Of als je schermen geen DP hebben, met een DP<->HDMI kabel?
@Hero of Time dit zou eventueel ook nog wel een oplossing kunnen zijn voor mijn HDMI vraagstuk, dat zal de zoektocht een stuk makkelijker maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalculon
lars.hendriks schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:18:
ik heb zojuist mijn vorige antwoord aangepast met een linkje naar een Dell D3100, hopen dat, dat een juiste keuze is.
- USB 3
- DisplayLink

Twee hele grote rode vlaggen
Lijkt er dan ook op dat je specifiek hebt gezocht naar "2x hdmi" en de rest daarbij vergeet

Die D3100 is super traag, doet video via CPU over USB
Een beetje 'support' in besturingssystemen anders dan Windows maar het houdt niet over

DP <> HDMI "kabel" kan overigens niet zomaar
Er zijn wel actieve adapters die het signaal kunnen omzetten.
Misschien dat HDMI ook wel over Displayport gaat bij de genoemde docks , dan kan je inderdaad wel een passieve adapter gebruiken

https://www.howtogeek.com...i-to-displayport-adapter/

[ Voor 49% gewijzigd door Kalculon op 14-04-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Hero of Time schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:13:
[...]

[...]

Ja dat zou prima moeten werken, ik heb dacht ik van hdmi naar dp een active convertor moeten kopen. Das was best prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lars.hendriks
ik denk dat er nu best wel wat bij mij bekend is over waar nu opgelet zou moeten worden. Alleen denk ik dat ik mijn situatie eerst nog maar eens goed moet bekijken en vooral een overstap naar displayPort moet overwegen. Bedankt voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

lars.hendriks schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:18:
@Hero of Time dat heeft er eigenlijk mee te maken dat ik ook speciale werkapparatuur aan wil sluiten dat alleen HDMI ondersteunt.
HDMI is voor beeld tonen. Wat voor speciale werk apparatuur is het dan dat beeld van je laptop moet tonen? Want het moet wel heel uniek en speciaal zijn om van je laptop via een dock beeld te tonen op iets waar je dat met een gewoon beeldscherm niet kan. Ik kan niks van dat soort bedenken iig. En in je TS stond dat ook niet als eis of te gebruiken hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:52
Leuk dat er totaal geen specs van het systeem bekend zijn waar de dock aangehangen moet worden, niemand er naar gevraagd heeft en er toch al tig adviezen zijn gegeven.

Dan kun je leuk het advies geven om het te regelen via USB-C Alternate Mode omdat zoveel beter zou zijn dan DisplayLink, maar je weet niet eens of dat wel kan.

Tevens moet er nog een desktop aan komen te hangen en ik neem aan dat er een laptop mee moet worden opgeladen. Maar of dat klopt weten we niet en we weten ook niet of de laptop dat überhaupt kan of dat een dock überhaupt genoeg stroom kan leveren.

Ook is niet bekend wat de resolutie en refreshrate is van de monitoren/apparaten die aan de dock gehangen moeten worden.

We weten dus meer niet dan dat we wel weten.

@lars.hendriks Kun je aangeven wat de specs zijn van de apparaten die aan de dock komen?
Pagina: 1