Webshop weigert herstel 14" MacBook Pro 25 dagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-10 23:44
In maart 2022 heb ik bij een webshop
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
een Macbook Pro 14" aangeschaft. Nu blijkt afgelopen week dat het scherm defect is. Macbook is normaal gebruikt, heeft geen gebruikerssporen. Apple doet controle en constateert dat het scherm defect is. Webshop
Members only:
neemt Macbook fysiek in, stuurt deze in voor controle.

Webshop komt vervolgens met verhaal dat deze buiten de garantie is (25 kalenderdagen) en dat herstel voor rekening klant is. Na bezwaar en beroep op Consuwijzer komen ze met de Uneto-NVI lijst en 70% van de kosten zou voor rekening klant zijn.

Terwijl ik mij er op beroep dat herstel principieel gratis zou moeten zijn, en zelfs al zou Uneto-VNI gelden dat er al een uitspraak ligt dat afschrijvingstermijn van een Macbook minimaal 5-7 jaar is. Zie https://www.degeschillenc...rijft-door-aanschafprijs/.

Ik heb al een klacht ingediend bij Thuiswinkel.org, en de escalatie ingezet via de email bij directie van de webshop. Dat geef ik sowieso nog een kans deze week.

Vragen:
1. In mijn beleving moet herstel gratis, zeker 25 dagen na afloop fabrieksgarantie. Mee eens?
2. Ik ga in een cirkeltje rond met de helpdesk van webshop
Members only:
. Ze willen 'm niet doorsturen als ik niet op voorhand akkoord geef voor mogelijk reparatiekosten. Advies/suggesties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De termijn voor fabrieksgarantie is niet relevant, je hebt een overeenkomst met de webwinkel en niet met de fabrikant. De winkel doet je natuurlijk graag geloven van wel omdat zij voor de kosten opdraaien als de fabrieksgarantie verstreken is.

De termijn voor conformiteit ligt in Nederland niet wettelijk vast maar het lijkt me vanzelfsprekend dat een Macbook Pro meer dan 2 jaar mee moet gaan, en dat heeft de webwinkel, met de verwijzing naar de Uneti-VNI-lijst, ook zelf onderschreven. Die zegt namelijk 3 jaar (wat voor zo'n laptop alsnog niet redelijk is, maar voor deze discussie prima). Dus je product is non-conform de verwachtingen die je mocht hebben.

Artikel 21 Burgerlijk Wetboek Boek 7 stelt dat ze je Macbook dus moeten repareren, en "de kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht".

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 14-04-2024 15:28 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:10
Die UNETO-VNI lijst is een wassen neus. Dat weten ze zelf ook, maar veel mensen zijn dan te overtuigen.
De lijst heeft niets te maken met de termijn die je mag verwachten dat het toestel zou moeten werken.

In plaats daarvan geeft het alleen weer hoe snel mensen hun artikel vervangen. Wat het beste werkt bij deze leverancier is openlijk klagen. Het imago is namelijk belangrijk. Ik weet ook dat Fopjurist een aantal artikelen op zijn website heeft staan die je kunt proberen. Ze zijn altijd goed onderbouwt, de meeste mensen van een klantenservice hebben te weinig kennis van de wet. Ze volgen alleen het protocol wat is opgesteld.
Bij deze leverancier is dat verwijzen naar de VNI-lijst.

De geschillencommissie houdt deze lijst wel aan, wat ik onterecht vind, dus als je procederen zou ik dat via de kantonrechter doen en niet via de geschillencommissie.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Diazepam
Nou, eind goed - al goed. Via de directie van de webshop is ingezien dat kosteloos herstel toch wel nodig is. Inmiddels een formele bevestiging per e-mail dat ze dit gaan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

Diazepam schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:28:
Nou, eind goed - al goed. Via de directie van de webshop is ingezien dat kosteloos herstel toch wel nodig is. Inmiddels een formele bevestiging per e-mail dat ze dit gaan uitvoeren.
via de directie?
die houden zich bezig met gavalltjes garantie bij klanten? realy?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diazepam
Jep. Uiteindelijk rechtstreeks gemaild
Members only:
en daarna werd er wel doorgepakt. Resulteerde in een telefoontje. Daar werd toegezegd tot herstel en een evaluatie van het proces. Ik bleef zelf in een cirkeltje gaan met de eerste lijns Klantenservice. Ga de mails hier niet kopiëren maar die waren echt van het niveau ‘welles-nietes’. De persoon die belde vond ook dat er te laat was doorgeschakeld naar de tweede lijn en ze gingen het proces evalueren.

Vervolgens kwam er alsnog een offerte tot herstel. Na reactie daarop kwam ook per mail de toezegging op kostenloos herstel.

Vond en vind dat ik dus wel heel veel moeite moest doen gegeven de leeftijd van de laptop. Maar goed uiteinde dus wel gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
De personen die je hebt gemaild behoren niet tot de directie, maar hoe dan ook, fijn dat het toch geregeld is :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
*knip* "ik ook"-reacties voegen niets toe in een probleemtopic.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 20-04-2024 21:01 ]

Pagina: 1