Pc start naar bios; moet tab of f12 drukken om door te gaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennyvlug1963
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-08-2024
Mijn vraag
beste mensen. Gister heb ik een moederbord van marktplaats binnen gekregen en in mijn desktop gezet. Het past maar net....
Bij het opstarten gaat hij naar het gigabyte bios scherm en loopt niet vanzelf door. Ik moet dan Tab of F12 indrukken dan gaat hij door.

Wat moet ik doen zodat dat stopt? De batterij is al los geweest en de pinnen zijn shorted.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Batterij los en na 1 minuut weer teruggeplaatst. Pinnen shorted

Alvast bedankt
Henny Vlug

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En wat is de melding dat je F12 moet drukken? ;)
En welke pinnen heb je 'shorted'? Ik neem maar even aan dat dat de CMOS reset pinnen zijn. Heb je ze dan wel weer 'unshorted'. ;)
Is de batterij niet gewoon leeg? ;)

offtopic:
En... waarom zet je je naam Ên leeftijd op internet? :o

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennyvlug1963
Er is geen melding an sich....alleen onderaan heb je dan een regel met knoppen die je kan indrukken.
Ja de reset pinnen. Hoe "unshort" je die? Ik weet dit niet, pc is van mn vriend en die had dit gezien op youtube....
De batterij is niet alleen eruit gehaald maar vervangen.
Het probleem doet zich ook voor als je binnen Windows restart doet....
Ik vind het irritant, gewoon omdat het niet hoort. Het heeft verder geen consequenties want hij start na F12 gedrukt te hebben gewoon door naar Windows.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyNick
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:55
Haal alle aansluitingen van het moederbord eens los, en sluit deze weer eens goed aan?
Mogelijk dat er ergens een kabel niet lekker aangesloten is?😉

Wel bijzonder dat je geen error melding oid krijgt, zou je dan wel enigzins verwachten 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hennyvlug1963 schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:02:
Er is geen melding an sich....alleen onderaan heb je dan een regel met knoppen die je kan indrukken.
Dan vraag ik het anders: Wat is de tekst bij die F12-toets. Maak anders even een foto van het scherm en plak die hier.
Ja de reset pinnen. Hoe "unshort" je die? Ik weet dit niet, pc is van mn vriend en die had dit gezien op youtube....
Shorten is Engels voor kortsluiten. Dat doe je vaak met een jumper. Unshorten doe je dus door de jumper weg te halen. Zie daarvoor de handleiding van het moederbord.

Zoek ook even het exacte type moederbord op, dat helpt je ook met zoeken naar de handleiding.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 14-04-2024 15:08 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennyvlug1963
Room42 schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:08:
[...]

Dan vraag ik het anders: Wat is de tekst bij die F12-toets. Maak anders even een foto van het scherm en plak die hier.

[...]dank je. Als hij weer gaat opstarten doe ik dat. Het lijkt standaard bios scherm...

Shorten is Engels voor kortsluiten. Dat doe je vaak met een jumper. Unshorten doe je dus door de jumper weg te halen. Zie daarvoor de handleiding van het moederbord.

...hij geeft aan dit met een schroevedraaier gedaan te hebben en dat is ook wat dat filmpje op youtube zei. Ik heb dit nog nooit gezien....

Zoek ook even het exacte type moederbord op, dat helpt je ook met zoeken naar de handleiding.

Doen we. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennyvlug1963
SpeedyNick schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:07:
Haal alle aansluitingen van het moederbord eens los, en sluit deze weer eens goed aan?
Mogelijk dat er ergens een kabel niet lekker aangesloten is?😉

Wel bijzonder dat je geen error melding oid krijgt, zou je dan wel enigzins verwachten 🤔
Het is al los geweest en weer vast, het heeft wel een enorme koeling die maar net in de kast past....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennyvlug1963
Room42 schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:08:
[...]

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M15cylqCXpTA2MsrwEVESMRKvRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNwNVMNq5rMYkhYJGdca55us.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ohhh, zeg dat dan :P Waarschijnlijk mag je gewoon in de BIOS even de bootvolgorde aanpassen zodat deze van de juiste disk boot.

Anders helpt het wellicht om "Quick boot" uit te schakelen (even door de menu's zoeken naar iets wat daar op lijkt), dat kan misschien meer informatie geven.
Druk anders op TAB om de meldingen te zien (POST screen). Plaats daarvan gerust een foto.

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 14-04-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennyvlug1963
We hebben gekeken, de juiste disk staat geselecteerd, en blijkt dat hij met eender welke toets gewoon opstart, bijvoorbeeld spatiebalk zorgt daar ook voor.
Quickboot vonden we zo snel niet. Zou het mogelijk zijn dat er een opstartregel in dos staat, vraagt hij. Of dat flashen van de bios een optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennyvlug1963
Ik drukte op TAB, dan ging het scherm een paar sec op zwart en dan meldt Windows zich....geen postmeldingen te zien, vreemd genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hennyvlug1963 schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:29:
We hebben gekeken, de juiste disk staat geselecteerd, en blijkt dat hij met eender welke toets gewoon opstart, bijvoorbeeld spatiebalk zorgt daar ook voor.
Quickboot vonden we zo snel niet. Zou het mogelijk zijn dat er een opstartregel in dos staat, vraagt hij.
DOS gebruik je met Windows al generaties niet meer, aangenomen dat je geen Windows 98 gebruikt.

In de bios settings zal ergens een optie staan die het mogelijk maakt om uitgebreide boot-teksten te tonen, soms ook wel verwoord als 'Show boot logo' of zo.
Of dat flashen van de bios een optie is?
Je kunt inderdaad controleren of er een update is. Sowieso, dat 'modded BIOS inside'; betekent dat dat er een custom firmware draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennyvlug1963
Room42 schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:37:
[...]

DOS gebruik je met Windows al generaties niet meer, aangenomen dat je geen Windows 98 gebruikt.

In de bios settings zal ergens een optie staan die het mogelijk maakt om uitgebreide boot-teksten te tonen, soms ook wel verwoord als 'Show boot logo' of zo.

......dat zag ik dan weer wel.......dat Show Boot Logo

[...]

Je kunt inderdaad controleren of er een update is. Sowieso, dat 'modded BIOS inside'; betekent dat dat er een custom firmware draait?
Geen idee. Zou je wel denken.... Het is een tweedehands moederbord van Marktplaats.... En ik was er niet bij toen hij met de verkoper in gesprek was....
We gaan flashen, hij staat daarvoor open....

Dankje voor het meedenken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyNick
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:55
Volgende optie was idd de boot order, maar die tip heb je al gekregen zie ik 👍

Anders idd eerst BIOS of UEFI flashen naar laatste firmware zou ik voorstellen om die uit te sluiten.

Controleer anders in BIOS nog even of er iets van logs beschikbaar zijn, en of de AHCI config correct staat? (Vermoed van wel, anders zou de PC geheel niet booten denk ik 😷)

Als laatste optie een reset naar factory settings in de BIOS uitvoeren indien dit beschikbaar is, maar zou wel eerst alle bestaande settings dan even foto van nemen of opschrijven 😉

Wat ik nog mis (of overheen heb gelezen), welk MoBo heb je gekocht?🤔

[ Voor 6% gewijzigd door SpeedyNick op 14-04-2024 16:08 . Reden: Extra vraag mbt MoBo ]

Pagina: 1