Aankoopadvies 55 inch tv in sterk verlichte woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukfw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-04 12:41
Ik zoek een?
55 inch televisie als vervanging van de huidige 50 inch Sony LCD tv (uit 2014). Sterke voorkeur om de tv niet aan de muur te bevestigen. Zal i.c.m. een soundbar worden gebruikt die ik t.z.t. nog zal aanschaffen.

Lichtinval en positionering tv:
De woonkamer heeft een raampartij gericht naar het westen waarbij de tv zich op een meubel recht tegenover deze raampartij vindt (foto 1-3). Uiteraard wisselt de inval van direct zonlicht per jaargetijde:

- Voorjaar: vanaf circa 12:00-13:00 schijnt de zon op deze raampartij maar staat deze dusdanig hoog dat er geen direct zonlicht op de huidige tv valt. Rond circa 19:00 valt er een strook direct zonlicht op de onderzijde van de huidige tv (foto 4) maar meer dan dat heb ik niet meegemaakt in deze tijd van het jaar. Overigens zal de grote eikenboom die in de straat staat straks met een volledig bladerdek ook zonlicht tegenhouden.

- Zomer: door de hoge stand van de zon zal er hoogstens op een laat tijdstip direct zonlicht op de muur komen waar de tv staat. Eerlijk gezegd heb ik er nooit op gelet hoeveel direct zonlicht er op de tv terechtkwam omdat ik niet bezig was met de aanschaf van een nieuwe tv.

- Winter: door het gebrek aan zonnige dagen in de afgelopen winters kan ik me niet goed voor de geest halen hoe snel de zon nou onder gaat en of/hoeveel direct zonlicht er op de muur valt waar de tv staat (we wonen hier nu bijna 3 jaar).

- Verduisteringsmogelijkheden: niet geheel verduisterende raambekleding en gordijnen zijn aanwezig.

Wat is je budget?
€2000 - €2500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
1. Overdag:
- Alleen in de weekenden Formule 1 kijken
- Af en toe gamen (PS5)

2. Avond:
- Films kijken via Blu-ray (PS5) en streamingdiensten
- Series kijken via streamingdiensten
- Af en toe gamen

NB: tijdens lange dagen in het voorjaar en de zomer is er bij mooi weer in de avond dus ook nog aanzienlijk verlicht.

Wat heb je zelf al gevonden?

OLED:
- LG G3: gunstig geprijsd momenteel en kan gecombineerd worden met de nieuwe voet die strikt genomen voor de G4 is bedoeld. Nadeel: gedesatureerde kleuren in game mode

- LG G4: komt vooralsnog zeer goed uit de bus in de previews waarbij dimming in game mode is verholpen. Nadeel: voet wordt in de Benelux niet meegeleverd (wel in o.a. VK en Duitsland)

- Samsung S95C: net als de LG’s in zijn algemeenheid wat betreft beeldkwaliteit uitstekende tv Idee van de One Connect Box spreekt me aan maar de vele meldingen van blackouts in game mode stemmen maken me huivering. Geen Dolby Vision een nadeel? Ik ben geen tv purist zeg maar.

- Samsung S90C: gunstiger geprijsd dan de S95C en geen One Connect Box :)

- Samsung S95D: ik ben bang dat bij de vele lichtinval er juist een uitgesmeerd effect ontstaat van het beperkt gereflecteerde licht (althans deze indruk krijg ik in de previews). Issues met blackouts in game mode (One Connect Box) nog steeds niet verholpen?

Alle tv’s zijn voorzien van een anti-reflectie coating maar ik realiseer me dat geen reflecties natuurlijk een utopie is. In de winkel leek dit bij de Samsung tv’s iets effectiever te zijn maar dat blijft lastig te beoordelen door verschillen in lichtinval (bij Hello TV kwam er in de LG sectie gewoon meer daglicht op de tv’s terecht).

Mini-LED:
- Samsung Neo QLED QN90C of QN93C: door hoge helderheid en nog betere anti-reflectie coating geschikt voor een kamer met veel lichtinval. Wel duidelijk concessies wat betreft contrast en diepe zwartwaarden t.o.v. OLED. Ook zou deze anti-reflectie coating een regenboogeffect kunnen geven.

Welke vragen heb je hier nog over?
Vragen en overwegingen:

1. Maakt de vele lichtinval OLED wat jullie betreft sowieso een no-go? Qua brightness maak ik me daar niet zo druk over, het enigszins beperken van reflecties lijkt me wel prettig.

2. OLED heeft mijn voorkeur maar ik maak nog wel zorgen over direct zonlicht dat op het scherm terechtkomt. De foto’s van de potentiële gevolgen hiervan die ik her en der op het forum voorbij heb zien komen, maken me logischerwijs wel wat huiverig. In alle eerlijkheid zie ik het ook niet direct zitten om gedurende het jaar steeds na te moeten denken over het al dan niet tijdig laten zakken van de raambekleding.

3. Toch de OLED tv hoog genoeg ophangen? ;) Ik vind het esthetisch fraai maar een kabelgootje onder mijn tv dan weer niet waar een ander zich daar totaal niet aan stoort. Bovendien moet de tv in dit geval naar mijn smaak dan te hoog worden opgehangen.

Veel dank voor het meedenken en de adviezen.

Foto's:

1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_pPiHhvj2hIuR4IGuQNEt8CA1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSvdAFr2K7SM5u4ZDc9SiY32.jpg?f=fotoalbum_large

2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YCDT9BAOI2xXcKSntMvIoENlso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AUU2gFfZEGF0YxLU0IoK8qe.jpg?f=fotoalbum_large

3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaE0nbs03xn0dnZDB7SsMYv5PMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrHkH48WU9tBWRBotrTNXFhS.jpg?f=fotoalbum_large

4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObqDfNI97_l7OXlEfRdY3R8E4EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dHk29yOUzTDN8rDneytuJ5v.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:00
1. De G3/ G4 behaalt een veel hogere helderheid in SDR dan jouw huidige Sony. Het is voor ons lastig inschatten qua reflecties, wanneer jij genoegen neemt met een toename in weerspiegeling (huidige TV is semi glossy vs G serie glossy) wanneer de TV aan en uitstaat en hiernaast ook genoegen neemt dat bepaalde donkere scenes deels kunnen wegvallen tijdens Formule 1 of gamen bij zonnige dagen dan zijn de G modellen meer dan geschikt.

2. Zoals jij het omschrijft zou directe zonlicht geen issue moeten zijn aangezien dit plaatsvindt op momenten waarop de zonkracht laag is.

3. NEE :/

De G3 klinkt als de meest logische keuze binnen het gestelde budget. Is er een specifieke reden waarom je naar een 55'' TV zoekt, wanneer het esthetisch geen belemmering vormt is een 65'' imo een logische(re) keuze gelet op de afmeting van jullie huidige TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukfw
Dank voor de input :)

65 inch lijkt mij wel wat maar mijn vrouw vindt dat echt te groot.

Het zal nu vermoedelijk een LG G3 of G4 worden waarbij ik neig naar de G4 vanwege de beschreven dimming in game mode op de G3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:08

fxs81

Julianadorp

Hier ook een hele grote raampartij, tuin op het zuiden dus heel veel licht in de woonkamer. Om die reden voor een Samsung QLED gekozen een paar jaar gelden ipv OLED wat eigenlijk mijn voorkeur had. Blij met de keuze, de buurman heeft een OLED tv en die moet altijd de gordijnen dicht doen overdag wil hij normaal kunnen kijken. Mijn vrouw vond 65" ook te groot, toch gedaan, went snel en ze is er nu erg blij mee. De volgende word 75" :*) Ik game niet op de TV dus geen idee hoe dat geregeld is op de huidige Samsungs.

[ Voor 8% gewijzigd door fxs81 op 15-04-2024 12:53 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
luukfw schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:44:

65 inch lijkt mij wel wat maar mijn vrouw vindt dat echt te groot.
Je moet ook een 85” voorstellen en dan compromis sluiten op 75”

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 15-04-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 20:28

Major_ton

Shoot!

"We doen geen 65" want de vrouw wilt dat niet..." Ik krijg daar echt zo'n jeuk van. Het fysieke verschil tussen 55" en 65" weegt niet op tegen het verschil in beleving en het went ook nog eens heel snel. Uiteraard heeft alles een grens en ergens moet ik mij er ook niet mee bemoeien, maar de ervaring leert dat het vaak meer gaat om een ongegronde 'angst' voor een grotere TV dan dat iemand het écht niet wilt*. Dit komt met name ook omdat het niet gepromoot wordt in bijvoorbeeld interieur magazines (om over zichtbare luidsprekers nog maar te zwijgen). De volgende keer als de vrouw wat wilt, ook je veto uitspreken en haar laten kiezen voor de optie die ze eigenlijk niet wilt. Uiteindelijk denk ik dat jij meer blij zal zijn met een 65" TV, dan zij er ongelukkig van zal worden, maar dat is natuurlijk niet aan mij om in te vullen.

Wij hebben thuis een 77" OLED TV en als het aan mijn vrouw zelf had gelegen, was ze waarschijnlijk ook voor 55" inch gegaan of nog kleiner. Gelukkig gunnen we elkaar wat en uiteindelijk is ze zelf ook heel blij met die 77" TV wanneer we 's avonds een film of serie zitten te kijken en ziet het er ook nog eens heel netjes uit aan de muur die we ervoor hebben gemaakt.

*Tussen 2005 en 2014 heb ik meer dan 1.000 TV's bij mensen thuis geplaatst en 7 op de 10 personen/stellen gaf naderhand aan dat ze beter voor een grotere TV hadden kunnen gaan. 2 op de 10 ruilde hun nieuwe TV binnen 2 weken in voor een groter model. Gek genoeg was het meestal de vrouw die tot dit besluit kwam _O-

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

En om nog een technisch antwoord te geven; Waar haal je vandaan dat de G3 gedesatureerde kleuren in de game mode heeft? Ik heb hier een 'antieke' G2 en de kleuren spetteren er vanaf met de PS5 en de Switch. Goed instellen is een must, maar het is echt genieten. Onze 77 G2 hangt overigens naast een raampartij van 4,5 x 2,4 meter en ook overdag gaat gamen en TV kijken prima. Wij hebben alleen géén ramen recht tegenover de TV, dus dat zou een verschil kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xIpeJrpTjKWk3mdwX16PLEAuk4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LQmGDg5wzoqsILRmlrPXR9FL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn__JIKnSUpb8ZprWVP8cQkk8fA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B78FfVsATttaSp1L2nkY2jPa.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Major_ton op 15-04-2024 21:14 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukfw
Ik waardeer je input om mij potentieel te behoeden voor de aankoop van een te kleine tv. Wellicht had ik de keuze voor dit formaat nog wat verder kunnen toelichten. Niet alleen de overwegingen van mijn vrouw spelen hierin een rol ;) Op dit moment en in dit interieur is 55 inch voor ons een goede keuze. Wellicht komt er in een volgende woning een grotere maar misschien ook niet.

Ik vind de houten wandpanelen in jouw woonkamer zeer fraai en ze accentueren de tv als een center piece. 65+ inch tv's vind ik aan de wand gemonteerd duidelijk mooier staan dan op een voet. In jouw geval vind ik het een hele mooie setup!

Dat je jeuk krijgt van de opmerking over mijn vrouw en dat hier ventileert vind ik wat flauwig. Dit had je prima achterwege kunnen laten. Ik vind de negatieve introductie van je reactie ook jammer. Je zou ook kunnen beginnen met: nette uiteenzetting van je wensen en overwegingen met goede aanvullende informatie in de vorm van foto's :)

Wat betreft de teruggeschroefde brightness in game mode op de G3 zijn aardig wat discussies te vinden op diverse fora en ook op YouTube zijn er meerdere diepgaande analyses aan gewijd. Deels is het ook wel een stukje muggenzifterij ;) Je hebt wel een punt hoor dat er met het tweaken van instellingen nog meer uit te halen valt. Sowieso zal de verbetering t.o.v. de huidige situatie immens zijn!

[ Voor 35% gewijzigd door luukfw op 15-04-2024 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

luukfw schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:10:
Ik waardeer je input om mij potentieel te behoeden voor de aankoop van een te kleine tv. Wellicht had ik de keuze voor dit formaat nog wat verder kunnen toelichten. Niet alleen de overwegingen van mijn vrouw spelen hierin een rol ;) Op dit moment en in dit interieur is 55 inch voor ons een goede keuze. Wellicht komt er in een volgende woning een grotere maar misschien ook niet.

Ik vind de houten wandpanelen in jouw woonkamer zeer fraai en ze accentueren de tv als een center piece. 65+ inch tv's vind ik aan de wand gemonteerd duidelijk mooier staan dan op een voet. In jouw geval vind ik het een hele mooie setup!

Dat je jeuk krijgt van de opmerking over mijn vrouw en dat hier ventileert vind ik wat flauwig. Dit had je prima achterwege kunnen laten. Ik vind de negatieve introductie van je reactie ook jammer. Je zou ook kunnen beginnen met: nette uiteenzetting van je wensen en overwegingen met goede aanvullende informatie in de vorm van foto's :)

Wat betreft de teruggeschroefde brightness in game mode op de G3 zijn aardig wat discussies te vinden op diverse fora en ook op YouTube zijn er meerdere diepgaande analyses aan gewijd. Deels is het ook wel een stukje muggenzifterij ;) Je hebt wel een punt hoor dat er met het tweaken van instellingen nog meer uit te halen valt. Sowieso zal de verbetering t.o.v. de huidige situatie immens zijn!
Je openingspost is zeker heel netjes, maar gezien je reactie wist je dat zelf ook al ;) Als je de nuance meteen had meegenomen of anders had gereageerd op @Freshouttheoven, had ik helemaal niet over het formaat hoeven beginnen, maar er staat letterlijk "65 inch lijkt mij wel wat maar mijn vrouw vindt dat echt te groot." Dat is voor velen ondertussen toch wel een trigger, aangezien het nog wel meer dan eens voorkomt dat de vrouw haar stempel op het interieur drukt en doodleuk tegen haar man zegt "nee, dit mag jij niet". Fijn, dat dit bij jullie niet het geval is :) Ik ken jullie allebei niet, dus ik heb ook (2 maal) in mijn post aangegeven dat het verder niet aan mij om er wat van te zeggen. Ik sprak in algemene zin. Excuses als het anders overkwam.

Anyway, met 55" blijf je ruim binnen je budget en zo houd je wat over voor een eventuele soundbar. Ik heb na de aanschaf van onze G2 wat minder gelet op alle facetten van de nieuwere modellen. Hebben de reacties over de G3 in game mode met SDR te maken? Dat geklaag was er namelijk bij de G2 ook al, maar valt echt mega mee. Ik kom van een 75" Sony FALD LCD af en die pompt er 600+ nits op 100% wit uit, maar ik kan met de G2 nou niet echt van een achteruitgang spreken met gamen in SDR mode. De manier waarop de OLED TV's hun helderheid distribueren is heel anders en het lijkt middels de testmethodes en grafiekjes een groot nadeel te zijn, maar in de praktijk valt dat dus heel erg mee. Als je de getallen volgt, schrik je wel even ja, maar in gebruik is dat heel anders. Uiteraard heeft het ook met je prioriteit van kijken te maken. Overdag is een G2 of G3 adequaat. Goed, maar niet uitmuntend en in héle lichte ruimtes soms net aan ondermaats. in 95% van de gevallen wordt dat echter méér dan goed gemaakt in de avond, om nog maar te zwijgen over de momenten dat je een keertje een Sci-Fi film/serie in het pikke donker wilt kijken }) En een G3 is alweer een stuk beter dan een G2 en een mega upgrade ten aanzien van waar je nu naar kijkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukfw
@Major_ton Dank voor je prettige terugkoppeling. Dat waardeer ik.

Wat betreft de brightness in game mode: het is denk ook wel echt nitpicking. Het klopt dat in SDR modus niet alleen de brightness minder is maar ook de kleuren minder poppen dan op een QD-OLED van Samsung. Vermoedelijk zie je dat alleen als je ze naast elkaar hebt staan.

Ik verdiep me zo goed mogelijk in de materie bij het maken van zo'n keuze. Dat heeft ook nadelen want de verschillende YouTubers (merendeel test ook technisch zeer uitgebreid) leggen ook andere accenten als het gaat om de nadelen van tv's waardoor het gaat lijken alsof elk tv wel één zeer groot minpunt heeft wat een dealbreaker vormt. Uiteraard is dat in dit segment tv's zelden het geval. Stop de FOMO, HDTVTest en Classy Tech Calibrations zijn op YouTube behoorlijk genuanceerd in tegenstelling tot bijvoorbeeld de reviews van QuantumTV.

Uiteindelijk baal ik nogal van de negatieve verhalen rondom gamen met de One Connect Box (OCB) op de S95C omdat ik na het initiële wikken en wegen die een hele goede optie vond. Alternatief zou nog de S93C (feitelijk de S90C maar met iets meer geborsteld aluminium look op de poot en schermranden) kunnen zijn die qua prestaties weinig onderdoet voor de S95C en niet over een OCB beschikt. Deze is momenteel ook zeer scherp geprijsd met een prijs van €1200,- voor een Europees model, dus geen grijze import.

De LG G3 en G4 spreken me nog steeds ontzettend aan waarbij de 5 jaar paneelgarantie (overigens niet op eventuele arbeidskosten ;)) ook wat extra zekerheid geeft voor de komende jaren. Gevoelsmatig associeer ik LG ook met meer degelijkheid maar dat is puur een onderbuikgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 07:57
@luukfw
Persoonlijk zou ik nog niet voor een QD-OLED TV gaan. Het is nog nieuwe techniek en er is nog maar 1 generatie op de markt. Daarnaast is Samsung erg van het oppompen van de kleuren omdat mensen daar erg gevoelig voor zijn.
OLED is nu een stuk volwassener en de nadelen van het verleden zijn er (bijna) niet meer. Ook is LCD een stuk verbeterd dus je ziet dat de technieken steeds meer naar elkaar kruipen.
Aangezien je huidige TV 10 jaar oud is ga je dus met elke TV een enorme stap vooruit.

Zelf heb ik een Sony Bravia XR-55A90J, hier zit uit mijn hoofd hetzelfde paneel in als in een C2 van LG. De TV is net zo fel misschien zelfs feller dan de FALD LCD tv die ik ervoor had.
Ben zelf voor een Sony TV gegaan omdat de kleuren vaak net iets natuurlijker zijn in filmmodus en omdat er android TV op draait. Kodi erop en gaan.

In jou geval zou ik voor een mooie 55" OLED van LG gaan. Het prijsverschil tussen een G3 en C3 is circa 300 euro en ik denk dat je het verschil in de praktijk niet gaat merken.

Verder zou ik eerder kijken of je geen screens voor je ramen kan installeren. TV kijken en dan lekker de screens naar beneden. Sowieso fijn met de steeds warmere zomers.
Zelf heb ik ook nog goede verduisterende gordijnen opgehangen. Vooral in de zomer erg fijn dat je om 20:00 een film kan kijken in een bijna geheel duistere woonkamer. Dan wordt je echt verliefd op je OLED TV.

PS: belangrijkste advies van een TV verkoper. Thuis heb je maar 1 TV staan dus vergelijken kan niet meer :+

[ Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 18-04-2024 10:41 ]

Pagina: 1