Unifi in Docker op Synology NAS - adoptie issue

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 15:42
Graag jullie advies / oplossing, voor het draaien van Unifi in Docker op Synology DSM.

Ik heb kunnen installeren en werkend gekregen, via deze tutorial.

Volgens instructies poorten 10001, 3478, 8080, 8443, 8843 en 8880 gebruikt.
Poort 6789 kon ik niet instellen, kreeg melding van DSM dat deze in gebruik is, al zou ik niet weten waarvoor, maar functie van deze poort lijkt me niet essentieel (mobiele doorvoer test)

De NAS heeft een fixed IP en in Unifi is dit IP-nummer is ingevuld bij Inform Host Override.

Voorgaande leidt tot werkende installatie, welke de op het netwerk aangesloten access points kan vinden. Echter adoptie lukt niet en geeft Adoption Failed aan, na enkele pogingen. Alle firmware van de AP's is eerder geupdate via SSH.

Uiteindelijk de adoptie kunnen laten slagen door via SSH in de AP's in te loggen en dit commando uit te voeren: set-inform http://ip-of-host:8080/inform (uiteraard met IP-nummer van de NAS)

Wie kan me uitleggen waarom adpotie via de normale weg niet slaagt, of wat ik gemist heb in de setup?

Ik zou dit graag willen weten voor toekomstige uitbreidingen, ook naar andere Unifi apparaten. Geen idee of mijn gevonden oplossing ook hiervoor werkt, namelijk.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 22:21
Wat zou bij jou de nomale weg zijn?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gronaldo
Normale weg lijkt me zonder de noodzaak via SSH je Unifi host op te moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:36
Is de hostname unifi te resolven dmv DNS op je interne netwerk. Een nieuwe/clean AP gebruikt deze hostname om te zoeken naar een beschikbare controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:32
dit is gewoon normaal gedrag inderdaad als er geen interne dns unifi is.
Voor mijn klanten heb ik een hosted omgeving en daar maken we gewoon een dns entry aan met unifi in de lokale dns en dan meld hij zich keurig aan.
kan dit niet dan zul je idd via ssh een set-inform moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gronaldo
@babbelbox en @Dromer dank voor jullie reacties.

Ik zou dit dus in mijn router (Mikrotik) moeten doen? Even zoeken hierna, maar gaat vast lukken.

Wat moet ik exact toevoegen voor entry (naam/record)? Voorbeeld misschien?

En dus verwijzend naar IP-adres van mijn NAS, zoals ik dus ook heb gedaan met set-inform, neem ik aan?

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Gronaldo op 15-04-2024 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:32
alleen unifi is genoeg en idd verwijzen naar het ip van je nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gronaldo
Dank jullie, zal dit proberen binnenkort

Grtx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:36
In je MikroTik onder IP/ DNS / Static toevoegen inderdaad.
Name & address invullen en klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 16:48

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

check even deze uitleg. misschien heb je wat stappen gemist nog. met name het uitleg als de adoptie faalt.

https://mariushosting.com...r-7-on-your-synology-nas/

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gronaldo
@babbelbox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqITVpAVafSEV9ZjDaP9oT1HDRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPEGSPOb55LdlL59HcNiA7nZ.jpg?f=fotoalbum_large

@Hubert Interessant, andere werkwijze, enkele andere details. Zie niet direct gemiste zaken poorten etc., anders dan PUID en PGID, maar weet zo niet of dit essentieel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 16:48

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Gronaldo schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:56:
@babbelbox
[Afbeelding]

@Hubert Interessant, andere werkwijze, enkele andere details. Zie niet direct gemiste zaken poorten etc., anders dan PUID en PGID, maar weet zo niet of dit essentieel is.
hoe heb je het netwerk van je docker image opgezet. draait de controller op een eigen ip of deelt hij die door middel van nat op je synology?

edit: wat gebeurt er als de je overide inform url optie uit zet? zolang je je unifi installatie hebt ingericht het juiste ip zou deze optie niet nodig moeten zijn. mogelijk dat dit je installatie in de war schopt.. ik heb dit zelf ook getracht te doen maar uiteindelijk ook niet gelukt om op te zetten.. inmiddels aan de cloud key ultra :)

[ Voor 20% gewijzigd door Hubert op 15-04-2024 14:32 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gronaldo
Hubert schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:15:
[...]

hoe heb je het netwerk van je docker image opgezet. draait de controller op een eigen ip of deelt hij die door middel van nat op je synology?
Zoals in tutorial in openingspost. Controller deelt IP van NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-05 21:32
Gronaldo schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:36:
Graag jullie advies / oplossing, voor het draaien van Unifi in Docker op Synology DSM.

Ik heb kunnen installeren en werkend gekregen, via deze tutorial.

Volgens instructies poorten 10001, 3478, 8080, 8443, 8843 en 8880 gebruikt.
Poort 6789 kon ik niet instellen, kreeg melding van DSM dat deze in gebruik is, al zou ik niet weten waarvoor, maar functie van deze poort lijkt me niet essentieel (mobiele doorvoer test)

De NAS heeft een fixed IP en in Unifi is dit IP-nummer is ingevuld bij Inform Host Override.

Voorgaande leidt tot werkende installatie, welke de op het netwerk aangesloten access points kan vinden. Echter adoptie lukt niet en geeft Adoption Failed aan, na enkele pogingen. Alle firmware van de AP's is eerder geupdate via SSH.

Uiteindelijk de adoptie kunnen laten slagen door via SSH in de AP's in te loggen en dit commando uit te voeren: set-inform http://ip-of-host:8080/inform (uiteraard met IP-nummer van de NAS)

Wie kan me uitleggen waarom adpotie via de normale weg niet slaagt, of wat ik gemist heb in de setup?

Ik zou dit graag willen weten voor toekomstige uitbreidingen, ook naar andere Unifi apparaten. Geen idee of mijn gevonden oplossing ook hiervoor werkt, namelijk.

Alvast bedankt!
Dit is omdat je Docker containers via een eigen netwerk-bridge in Docker zijn aangesloten en de docker container daardoor niet het IP deelt van de host maar een eigen IP heeft. En dat komt weer omdat de nieuwe variant van dit docker image een apart database image nodig heeft om mee te communiceren. Dat is 1 van de redenen dat ik zelf over gegaan ben naar deze Unify Controller Reborn.

Dit leidt er toe dat tijdens de eerste discovery het AP zich aan zal melden bij de controller en van de controller zijn interne IP adres meekrijgt waardoor deze zich probeert direct aan te melden op IP adres dat niet in jouw netwerk zit. Daardoor moet je op het AP dit adres weer goed zetten zodat deze het externe adres van de host pakt en niet het interne adres van de container. Docker regelt wel de NAT translatie waardoor dat daarna goed gaat.

Je kunt dit permanent maken door voor de toekomst in je controller dit alvast in te stellen. Dan hoef je dit dus voor toekomstige AP's of andere devices niet meer op het device zelf te doen. Dit doe je door op je controller dit in te stellen:
  • Settings > System > Advanced
  • Zoek "Inform Host" op
  • Zet het vinkje bij "Override"
  • Vul in het veld "Hostname or IP Address" het IP adres van je NAS in
  • Klik op de blauwe knop "Apply Changes"
Bij nieuwe apparaten zal het in de toekomst goed gaan omdat deze setting nu door de controller bij het adoption process (na discovery) zal worden meegegeven en de controller dus direct ook weer terug gevonden wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Clueless op 21-04-2024 20:34 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gronaldo
@Clueless De instellingen die je aangeeft, zijn al gedaan, conform tutorial.
Dit blijkt niet afdoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
@Gronaldo Kun je aangeven wat je precies draait en hoe?

Het image uit de tutorial is namelijk een oud image dat niet meer ondersteund wordt.

Dit image https://docs.linuxserver..../docker-unifi-controller/
is vervangen door: https://github.com/linuxs...unifi-network-application

Welke draai je precies en hoe is die geconfigureerd (dus je docker parameters)?

Ik draai zelf die eerder genoemde Reborn variant met die instellingen als een docker container op een machine met Unraid en draai daar 8.1.113 als een zonnetje met twee U6+jes en een U7-Pro. Die komen na een factory reset en een re-adoption perfect terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gronaldo
@Clueless Ik kom hierop terug. Bedankt voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gronaldo
@Clueless Ik ben nagenoeg een noob op docker, dus enkele vragen:
Kan ik de huidige (dus verouderde) container stoppen en de nieuwe opzetten, of moet ik de oude verwijderen?
Dit ivm gebruik van dezelfde poorten.

In DSM kom ik deze registry tegen: linuxserver/unifi-network-application met een link naar https://registry.hub.dock...nifi-network-application/ is dit degene die jij voorstelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
@Gronaldo Ik ben zelf ook zeker geen expert op het gebied van Docker hoor :) Ik geef alleen mee waar ik zelf tegen aan gelopen ben met deze oplossing. Ik had namelijk ook de oude draaien en die is per 1 januari van dit jaar End of Support en wordt niet meer bijgewerkt.

De nieuwe link die je aanhaalt is inderdaad de nieuwe/opvolger en die oplossing bestaat uit 2 containers; de Unifi Network Application + de supporting MongoDB container. Je kunt een config export maken van de oude (Settings > System > Backup) en dan de oude even uitzetten om dan de nieuwe er naast te kunnen zetten en dan de backup weer inladen.

Het is dus even goed opletten dat je de containers van MongoDB en de Unifi op dezelfde network-bridge plaatst. De documentatie van de container zou je al een heel eind op weg moeten helpen. Wat ik alleen zelf even niet weet if of DSM bijv. beschikt over docker-compose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gronaldo
@Clueless @babbelbox @Dromer @Hubert
Vandaag getracht linuxserver/unifi-network-application icm mongo database op te zetten, maar dit lukt niet.
Mongo database krijg ik niet goed opgezet en/of Unifi kan hem niet vinden.
Met Synology Container MAnager kan ik (denk ik) ook niet de scripts draaien, zoals in Portainer - waar de meeste voorbeelden op gebaseerd zijn. Wachten tot ik een volledige tutorial kan vinden op mijn platform.

Goede nieuws is wel, dat in na DNS aanpassing in mijn router, de oudere versie weer heb geïnstalleerd en de adoptie gewoon goed loopt (na fabriek-reset AP's). Dit zelfs zonder Inform Host Override.

Dank voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gronaldo
@Hubert @Clueless @babbelbox @Dromer
Uiteindelijk (aanhouder wint) gelukt, via https://mariushosting.com...ler-on-your-synology-nas/ en aanvullende info verzameld over werking Container Manager.

Goed weekend alvast allemaal!
Pagina: 1