Advies verbeteren back-upstrategie voor 20TB aan media

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:25
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar advies om mijn huidige back-upstrategie te verbeteren en zou graag jullie inzichten willen over de beste aanpak gezien mijn situatie. Hieronder een overzicht van mijn gegevens en huidige methode:

Gegevens:
  • Gangbare documenten en bestanden.
  • Fotografiebestanden: voornamelijk RAW, TIFF en JPG.
  • Videobestanden: RAW en MP4.
Totale datavolume: circa 20 TB, met een langzame maar gestage groei.

Huidige back-upstrategie:

Werkstation (PC)
  • Bevat 2 SSD's van 4TB elk.
  • Gebruikt voor de actieve/recente werkbestanden.
  • Ongeveer 80% van de data is niet echt actief, maar nog steeds aanwezig.
Eerste back-uplaag
  • LaCie d2 Professional 18 TB externe harde schijf.
  • Dient als eerste back-up van de bestanden op de PC + archief data.
  • Schijf is encrypted in het geval ze gestolen worden
Tweede back-uplaag
  • Tweede LaCie d2 Professional 18 TB externe harde schijf.
  • Kopie van de eerste back-up voor extra veiligheid tegen dataverlies.
  • Schijf is encrypted in het geval ze gestolen worden
Problemen:
  • Onopgemerkte bitrot in bestanden die naar de back-upschijven zijn gekopieerd.
  • Het vergelijken van gekopieerde bestanden (via hash-waarden) is extreem traag.
  • Potentiële foutgevoeligheid in het huidige proces.
Gebruikte software: SyncBackPro

Vragen:
  • Zijn er efficiëntere en betrouwbaardere methoden om mijn data te back-uppen die ook betaalbaar blijven voor een hobbyist? Een budget tot 1000 euro voor verbeteringen is acceptabel.
  • Zou overstappen naar online opslag een betere optie kunnen zijn, ondanks de hoge kosten die gepaard gaan met het online opslaan van meer dan 20TB?
  • Moet ik iets doen met PAR bestanden? Ik weet niet wat het is, maar werd gesuggereed.
Ik waardeer alle suggesties of aanbevelingen die jullie kunnen delen. Bedankt voor jullie hulp!

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:44

SpamLame

niks

Par ken ik uit usenet wereld, waar grotere bestanden in kleinere bestanden meestal rar, wordt opgeknipt en par bestanden worden gecreëerd voor als er rar bestanden incompleet zijn of ontbreken. De par bestanden zijn zeg maar de parity.

Kan het helpen, misschien, zou ik het zo doen nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
honey schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:34:
Eerste back-uplaag
Tweede back-uplaag
Staan die naast/bij elkaar? Als je huis in rook op gaat heb je dan nog ergens een exemplaar? Als er ingebroken wordt en beide schijven worden meegenomen heb je dan nog een exemplaar?

Ik ben zelf niet zo bezig met mijn back-upstrategie, die van mij is ook niet in orde... Ik heb wel eens gehoord en gelezen van/over de 3-2-1 back-upstrategie, dat schijnt wel een prima methode te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
Online is ook handig omdat het meteen off-site is. Voor dit soort volumes zou ik wellicht gaan kijken naar Amazon Glacier. Dan moet je je wel goed verdiepen in alle kosten e.d., en wat het kost als je de backup een keer nodig hebt (hopelijk nooit of zelden), maar de opslag kan dan echt heel goedkoop zijn - voor de opslag waarbij het tot 12 uur mag kosten om bij de data te kunnen, 10 ct/TB/mnd (maar let wel, downloaden kost dan geld).

Zelf vind ik Backblaze B2 erg fijn werken, maar dat gaat met deze data volumes wel heel erg prijzig worden ($6/TB/maand).

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 14-04-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 17:49

DarkSide

theres no place like ::1

de 3-2-1 methode is een goede idd.

Zorg dat je 3 versies hebt.
Op 2 verschillende systemen
en ook 1 off site bewaren.

Verder gebruik je nu 1:1 kopies met Syncbackpro?
Of gebruik je ook versioning. Dat laatste is aan te raden. Als er namelijk iets mis is met een origineel wil je die fout niet mee kopiëren naar je backup.

Heb je kennissen/vrienden met dezelfde uitdaging?
Want mogelijk kun je dan denken aan een NAS en zo offsite back-ups maken naar elkaars NAS.

Synology ondersteund ook versioning.
HDD's zijn niet al te duur. Maar je moet wel even investeren in een goede NAS met genoeg ruimte om te groeien.

Zelf heb ik de foto's,data, documenten wat verspreid over verschillende zaken.
Op de hoofd pc staan de foto's die ik maak met de DSLR (RAW_en JPG) en ook belangrijke documenten die ik niet kwijt wil. Die is voorzien van SSD's voor snelle bewerking etc.
Deze worden naar de Synologie gebackupped. Gewoon HDD's want dit hoeft niet snelle storage te zijn.
En de Synology doet het weer naar een S3 backup account met versioning.

Minder spannende documenten heb ik gewoon in Onedrive Daar zit ook soort van versie beheer op. En omdat ik daar een family abbo heb, heb ik aan 1tb genoeg voor dat soort zaken.

Foto's van te telefoon gebruik ik primair Google Photos en heb daar een abbo op voor 200gb.
Vind photo's een fijne app om snel foto;s te zoeken en te bekijken. (maar dit kan ook naar synology als je wilt)
De belangrijke foto's die ik echt wil bewaren. Die download ik weer naar de PC en komen daar in het backup regime terecht.

Had vroeger ook veel MP3's en MKV's. Daar deed ik geen backup van. Te veel data en niet nodig.
Download ze wel weer een keer. Maar nu gebruik daar spotify en NF en Disney (en soms wat andere) Streamng diensten voor.

Voor mij is het primair werken op de PC.
Mocht een hdd stuk gaan. Dan kan ik de data van de NAS afhalen.
Mocht er een fout zijn ingeslopen. Dan kan ik via versie beheer terug in de tijd in de S3 bucket.

S3 storage is niet duur. Het je gaat meer betalen als je moet recoveren.
Maar vind iets offsites hebben dus wel fijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
Wellicht backblaze is iets voor je? Zowel offsite en onbeperkt data per device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalculon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-08-2024
powerboat schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:42:
Wellicht backblaze is iets voor je? Zowel offsite en onbeperkt data per device.
Die kunnen "onbeperkt" aanbieden doordat ze walgelijk traag zijn.
Grote kans dat 20TB syncen een jaar gaat duren. Totaal niet geschikt voor backups.

ZFS of BTRFS bestandssysteem met zfs/btrfs send gebruiken.
COW bestandssystemen, snapshots nemen bijna geen ruimte in beslag;
Alleen de verschillende hoeven overgestuurd te worden.

Data op meerdere schijven, ZFS is daar goed in , BTRFS kan met mdraid
NAS lokaal met meerdere schijven waar je data opstaat; regelmatig (RO) snapshots maken
Snapshots via zfs/btrfs send naar andere off-site NAS sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Bedankt voor jullie inbreng. Ik kom termen tegen die nieuw voor mij zijn.

Over versioning: ik gebruik dit momenteel niet. Ik maak simpelweg een kopie waarbij alles identiek blijft. Hoewel versioning voordelen zou kunnen bieden, lijkt het mij dat je al snel 60TB aan data nodig hebt om drie versies te bewaren, klopt dat? Het bijhouden welke versie van een bestand het meest recent is, vind ik nu al een uitdaging. Soms keer ik terug naar een oudere versie van een afbeelding of video om deze opnieuw te bewerken.

Wat betreft NAS, dat wordt vaak aanbevolen voor back-ups. Ik ben nog niet helemaal zeker wat het inhoudt, maar het lijkt te gaan om een set harde schijven die in een RAID-configuratie draaien. De DS423+ lijkt een populaire keuze. Met vier schijven zou ik ongeveer 40TB aan data in RAID 6 kunnen hebben (4 x 20TB).

Online back-ups zal ik verder moeten onderzoeken.

Specs van pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:31
Met jouw type data gebruik is een NAS eigenlijk een must. Met een btfrs indeling voor de schijven. Backup op enkele externe hdd's en een deel kritische data naar de cloud. Eenmaal geconfigureerd heb je 3-2-1 en geen omkijken meer naar, behalve af een toe een externe hdd wisselen aan de NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 17:49

DarkSide

theres no place like ::1

let op dat RAID geen backup is.

Raid zorgt er voor dat de data beschikbaar blijft als er een HDD stuk gaat.
Je kunt dan (rustig) de disk vervangen en dan kun je weer een HDD verliezen

Maar delete je per ongeluk een folder. Dan kun je die niet restoren.

Verder heb je voor 3 versies geen 60TB data nodig.
backup programma's maken gebruik van alleen de verschillen. en snaphots.
Het kost je wel meer ruimte maar niet 1:1

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Denk dat de antwoorden al via meerdere replies afzonderlijk gegeven zijn. Ik zou het volgende adviseren:

PC (actieve werkbestanden) --> NAS (inactieve werkbestanden) --> Cloud opslag (archief)

Via een Synology NAS kan je je data de cloud in gooien. Bijv. via Synology C2, of Amazon Glacier. Glacier is goedkoper, met name als je weinig zal restoren. Die afweging moet je dus zelf maken. Voordeel van deze backup is dat het "configure and forget is". 1x configureren in je Syno en hij maakt elke nacht een backup naar de cloud. Easy.
Enne, een NAS is geen backup...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Dank! Ik denk dat ik goede aanknopingspunten heb. Ik realiseer dat mijn huidige methode erg kwetsbaar is.

Ik zal kijken welke NAS geschikt is en dan toch maar overstappen. Eerst maar ook kijken welke type NAS is dan moet hebben. Er zijn tientallen soorten lijkt het.

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
Kalculon schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:51:
Grote kans dat 20TB syncen een jaar gaat duren. Totaal niet geschikt voor backups.
Ik heb geen idee waar je je op baseert, maar wellicht goed te weten dat Backblaze een datacentrum in Amsterdam heeft, en ik vrijwel zeker weet dat de enige limiet waar je met B2 tegenaan gaat lopen als je die lokatie kiest die van je eigen internetverbinding gaat zijn, zeker als die niet boven de Gbit gaat. Dan haal je dus ca. 3 TB/uur.

Maar goed, de prijsstelling maakt dit voor particulier gebruik met zulke data volumes niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:05
Ik zou hier eens naar kijken: https://www.snapraid.it/ .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Een alternatief voor Backblaze en Amazon S3 Glacier zou kunnen zijn Idrive e2, deze heeft een 20 TB pakket voor eerste jaar 300 Dollar, daarna 600 Dollar per jaar. Backblaze B2 zit je eerste jaar al op 1440 Dollar, Amazon S3 Glacier Deep Archive kan het goedkoopste zijn (240 Dollar per jaar, Ierland?) maar dan moet je ook niet veel willen restoren, eigenlijk nooit, dus dan moet je alsnog lokaal backups hebben zoals een NAS. En als dan iets gebeurt dat lokaal alle data verdwijnt heb je nog de online backup. Ik zou ook kijken naar compressie en deduplicatie, daar zou je nog wat ruimte mee kunnen winnen, maar ik weet niet of dat backup programma dat ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:35
Kalculon schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:51:
[...]
Grote kans dat 20TB syncen een jaar gaat duren. Totaal niet geschikt voor backun.
Wat een onzin. Backblaze heeft de 1e keer wat tijd nodig, maar met wat aangepaste instellingen loopt het best goed. Ik heb er momenteel 29TB opgeslagen. Ook terug halen van bijvoorbeeld paar honderd GB is geen enkel probleem. Wel opletten: standaard wordt niet alles gebackupd. Aanbevolen.

@honey Mijn strategie:
1. Backblaze sync. Binnen een uurtje na wijzigen van een bestand is het van Backblaze terug te halen, versies van het afgelopen jaar worden bewaard.
2. Dagelijkse back-up van systeem SSD en belangrijkste data van dataschijven met behulp van Acronis Backup. Acronis backups bevatten de bestanden die Backblaze niet standaard meeneemt en gaan ook naar Backblaze.
3. Dagelijkse sync van niet Raid-1 uitgevoerde schijven naar extra schijf mbv Syncovery.
Tot hier alles binnen de machine, Backblaze is off site uiteraard.
4. Maandelijkse kopie naar externe harde schijven die in een kluis worden bewaard mbv Syncovery.

Ja, ik ben een thuisgebruiker maar alles behalve de maandelijkse kopieslag gaat automatisch. Afkloppen, maar sinds mijn Apple jaren zo rond 1980 nog nooit belangrijke dingen kwijt geraakt behalve een paar keer werk/wijzigingen van de voorbije 24 uur en met Backblaze zelfs dat niet meer. Als ik risicovol aan m'n schijven/os rommel even een extra Acronis run dan is recovery ook zo gedaan. NB: zowel de back-up als de recovery procedures regelmatig tegen t licht houden en testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Wilke schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:39:
[...]

Ik heb geen idee waar je je op baseert, maar wellicht goed te weten dat Backblaze een datacentrum in Amsterdam heeft, en ik vrijwel zeker weet dat de enige limiet waar je met B2 tegenaan gaat lopen als je die lokatie kiest die van je eigen internetverbinding gaat zijn, zeker als die niet boven de Gbit gaat. Dan haal je dus ca. 3 TB/uur.

Maar goed, de prijsstelling maakt dit voor particulier gebruik met zulke data volumes niet interessant.
Je moet onderscheid maken tussen B2 en personal. Ik gebruik personal voor mijn PC waar bruto 44TB inzit. Vaste prijs, werkt prima. https://www.backblaze.com/cloud-backup/personal wel bij registreren Region EU kiezen voor datacenter Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
honey schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:27:
Ik zal kijken welke NAS geschikt is en dan toch maar overstappen. Eerst maar ook kijken welke type NAS is dan moet hebben. Er zijn tientallen soorten lijkt het.
Belangrijk is om voor een merk te kiezen met goede ondersteuning qua software. Gezien de hoeveelheid data is een 4 (of meer) slot NAS wel fijn. Afhankelijk van de gekozen raid variant zou je kunnen starten met bijv. 3x 18TB voor 32TB. Je kan nog je Lacie(s) aan de NAS hangen voor backup.

Een NAS kan ook veel taken geautomatiseerd voor je uitvoeren, zoals backuppen naar een cloud oplossing zoals Backblaze of naar een externe hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
DjoeC schreef op maandag 15 april 2024 @ 00:50:
[...]

Je moet onderscheid maken tussen B2 en personal. Ik gebruik personal voor mijn PC waar bruto 44TB inzit. Vaste prijs, werkt prima. https://www.backblaze.com/cloud-backup/personal wel bij registreren Region EU kiezen voor datacenter Amsterdam.
Onbeperkte opslag voor 99 euro per jaar klinkt wel als een prima prijs. Ik zal me daar eens in verdiepen.
heiyu schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:15:
[...]

Belangrijk is om voor een merk te kiezen met goede ondersteuning qua software. Gezien de hoeveelheid data is een 4 (of meer) slot NAS wel fijn. Afhankelijk van de gekozen raid variant zou je kunnen starten met bijv. 3x 18TB voor 32TB. Je kan nog je Lacie(s) aan de NAS hangen voor backup.

Een NAS kan ook veel taken geautomatiseerd voor je uitvoeren, zoals backuppen naar een cloud oplossing zoals Backblaze of naar een externe hdd.
Ik ben aan het kijken bij de Synology DS1621+ waar ik dan Seagate Ironwolf Pro 18TB in kan zetten. De DS423+ heeft 4 bays en is misschien ook al voldoende, maar kan (natuurlijk) minder groeien.

Wel erg duur om alles in één keer te kopen. Maar, misschien beginnen met RAID 5 en later naar RAID 6, als je later nog kunt veranderen.

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:53
honey schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:46:
[...]

Ik ben aan het kijken bij de Synology DS1621+ waar ik dan Seagate Ironwolf Pro 18TB in kan zetten. De DS423+ heeft 4 bays en is misschien ook al voldoende, maar kan (natuurlijk) minder groeien.

Wel erg duur om alles in één keer te kopen. Maar, misschien beginnen met RAID 5 en later naar RAID 6, als je later nog kunt veranderen.
Een NAS is eigenlijk wel waar je aan moet denken. Raid5 of 6 zou ik niet doen, bij Synology gewoon SHR (of SHR2) inzetten. Als je denkt aan 1000 euro, dat is alleen de 1621 al.
Die Pro disken zijn ook 300 per stuk, en je hebt er minimaal 3 nodig. Je gaat al rap naar de 2000 euro toe.
Je kan ook een jong gebruikte NAS komen, aanbod genoeg.

Ik kan niet zien wat er in je oude sok zit, maar ik reken wel dat een NAS ca 10 jaar meegaat, dus dat is de afschrijving die ik bereken. Dat zou dan 200 euro per jaar zijn, afgerond 2 tientjes per maand. Dat valt mee denk ik dan. De NAS verkoop je weer, want Syno's gaan veel langer mee dan 10 jaar.

Qua backup: ik heb de synology Backup for Business. Maakt elke 2 dagen een full backup van al mijn systemen (al staat daar geen 20TB op :*) ). Je kan er veel op instellen, bekijk het maar eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Met Synology kan je voor SHR kiezen en theoretisch beginnen vanaf 1 schijf. Je kan dan steeds uitbreiden met meerdere schijven en ook is het iets minder kieskeurig met schijven van verschillende groottes. Ook kan je later naar SHR2 (met 2 schijven redundancy kiezen) zonder alles opnieuw op te zetten.

Je zou ook kunnen kijken naar recertified enterprise schijven, dat zijn ongebruikte / nauwelijks gebruikte schijven die opnieuw door de fabrikant zijn getest. (Als je hier goed bij voelt).

Puur backup / gegevens opslag is niet heel intensief voor de NAS; je zou ook kunnen kijken naar een uitvoering: Synology DiskStation DS1522+ Die je later nog kunt uitbreiden tot 9 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
heiyu schreef op maandag 15 april 2024 @ 23:36:
[...]

Puur backup / gegevens opslag is niet heel intensief voor de NAS; je zou ook kunnen kijken naar een uitvoering: Synology DiskStation DS1522+ Die je later nog kunt uitbreiden tot 9 schijven.
De DS1522+ is inderdaad een betere keuze. Een nieuw model en inderdaad ook uitbreidbaar. Het enige waar ik de NAS voor ga gebruiken is 1 x per dag een backup maken. Voor de rest zal het uitstaan.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
[...]
Onbeperkte opslag voor 99 euro per jaar klinkt wel als een prima prijs. Ik zal me daar eens in verdiepen.
[...]
Het is ook bijna "real-time" opslag. Terughalen kan dmv zip files via online interface. of bij zeer grote hoeveelheden via HDD die ze opsturen. Voor mij is het vooral als "meteen offsite" ipv elders een server neerzetten of dagelijks met disks gaan slepen. Sommige data is "onvervangbaar", ook na 1 dag al.

Ik had de Blackfriday aanbieding van $228,- voor 2 jaar, daar kom je nu voor 2 jaar ook op (189+21%)= 228*(USD->EUR)1.05 = €240 voor 2 jaar. Kost minder dan een 18-20TB schijf EN ze bewaren versies gedurende een jaar ofwel: "gratis backup" voor een jaar van de backups die ikzelf weggooi omdat ik er de ruimte niet voor heb. Altijd handig - ik blijf er voorlopig zitten. Voor de toekomst moet ik nog een scriptje maken om alle belangrijke niet-windows bestanden ook over te halen naar de PC om ook die te backuppen. Maar da's een WIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
DjoeC schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:35:
[...]

Het is ook bijna "real-time" opslag. Terughalen kan dmv zip files via online interface. of bij zeer grote hoeveelheden via HDD die ze opsturen. Voor mij is het vooral als "meteen offsite" ipv elders een server neerzetten of dagelijks met disks gaan slepen. Sommige data is "onvervangbaar", ook na 1 dag al.

Ik had de Blackfriday aanbieding van $228,- voor 2 jaar, daar kom je nu voor 2 jaar ook op (189+21%)= 228*(USD->EUR)1.05 = €240 voor 2 jaar. Kost minder dan een 18-20TB schijf EN ze bewaren versies gedurende een jaar ofwel: "gratis backup" voor een jaar van de backups die ikzelf weggooi omdat ik er de ruimte niet voor heb. Altijd handig - ik blijf er voorlopig zitten. Voor de toekomst moet ik nog een scriptje maken om alle belangrijke niet-windows bestanden ook over te halen naar de PC om ook die te backuppen. Maar da's een WIP.
Ik heb gezien dat je niet gemakkelijk kunt kiezen welke bestanden je wel en niet wilt opslaan. Ook externe drives worden niet gezien. Ik neig nu eerder naar Mega, ook gezien de privacy, maar dan helaas zal ik dan niet alles kunnen opslaan gezien de prijs.

Misschien eerst een NAS als eerste stap. Later een cloudopslag.

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
honey schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:08:
[...]

Ik heb gezien dat je niet gemakkelijk kunt kiezen welke bestanden je wel en niet wilt opslaan. Ook externe drives worden niet gezien. Ik neig nu eerder naar Mega, ook gezien de privacy, maar dan helaas zal ik dan niet alles kunnen opslaan gezien de prijs.

Misschien eerst een NAS als eerste stap. Later een cloudopslag.
Externe drives worden gezien MAAR je moet ze de eerste keer even aanvinken in het settings scherm. Ook helpt het (...) als elke externe drive bij aansluiten een "eigen" drive-letter krijgt (via properties in te stellen). Ik heb er 3 die allemaal netjes naar BB gebackupt zijn.
Pagina: 1