LG tv toestel werkt niet meer (paar dagen na verhuis)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-05 12:44
Wij zijn net een week geleden verhuisd, en hebben sinds 3 dagen pas internet.
Aangezien er een ander tv toestel komt in de woonkamer (en deze naar de slaapkamer ging verhuizen), en ik nog niet weet waar alle aansluitingen voor het nieuwe toestel moeten komen, heb ik de oude aangesloten en via een HDMI verbonden met de pc en hebben we de voorbije dagen zo wat tv zitten kijken (Telenet / België)
Gisteren de hele dag bezig geweest met een vinyl vloer aan het leggen en 's avonds toen we uit eten gingen kreeg ik daar van de dochters en vrouw te horen, dat ze niet meer op de wifi geraakten in de loop van de avond. Ik kom thuis, en merk inderdaad dat de modem niet meer werkt, en zie dat de zekering gesprongen is van de stopcontacten waar zowel modem als tv zijn op aangesloten. Ik zet deze terug aan, modem start terug op, en alles lijkt OK. Wanneer ik dan even later televisie wil aanzetten, merk ik dat het stand-by lampje niet meer brand, en krijg ik inderdaad de televisie niet meer aan.. Andere toestellen op hetzelfde stopcontact werken wel, dus ik vrees dat mijn toestel de geest heeft gegeven.

Nu is de vraag, aangezien het toestel een C7 stroomkabel heeft (8-vorm), kan deze dan toch te zekeringen laten springen? Ik ken immers niets van elektriciteit, echter is het wel het enige toestel dat de voorbije dagen op de stopcontacten is toegevoegd. Ik werk hier al een 10-tal dagen in het huis, en op dezelfde kring staat bijvoorbeeld een senseo koffiemachine, en deze heeft steeds gewerkt, dus zijn de zekeringen tot gisterenavond/namiddag nog nooit gesprongen, anders had ik het wel gemerkt aangezien ik wat koffieversaalfd ben ;)

Het plan was om een LG OLED evo G3 77" aan te schaffen voor de woonkamer, echter wil ik het niet riskeren deze al aan te kopen, aan te sluiten en het toestel onmiddellijk stuk laten gaan mocht er een probleem zijn met de stroom...
Heb hier ergens wel een multimeter liggen, maar totaal geen idee hoe het werkt. Ben wel wat handig, maar elektriciteit is echt mijn ding niet, al heb ik deze ooit eens gekocht met de bedoeling er "iets" van te kennen, om simpele zaken te meten, etc. echter is het er nog nooit van gekomen...
Ik heb het ooit eens voorgehad dat een tv-toestel niet meer werkte na een verhuis, maar toen heeft de tv neergelegen, deze heeft steeds rechtop gestaan, en en heeft hier nog een paar dagen gewoon gestaan alvorens hem in de stekker te pluggen, en het vreemde is dus dat hij nog een 2-tal avonden heeft gespeeld...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:49
Elk apparaat gaat ooit stuk, ermee schudden / tillen verhoogt kans dat hij dan stuk gaat.
Hoe oud was je apparaat?
Heb je andere gevoelige apparatuur? Heeft die rare bijwerkingen?

Heb je een module die je netspanning / stroomverbruik meet en logt, soms zie je daar iets op terug.

Voor rest, als stopcontact gewoon normale waardes geeft zou ik me niet teveel zorgen maken.

Wacht even paar avonden tot je klaar bent .er de ruimte (schilderen, vloer, ontluchten, etc etc), dan loop je geen kans de tv te beschadigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
TV hoeft niet stuk te zijn natuurlijk (aangezien het modem nog wel werkt).
Het zou kunnen dat ie gewoon geen spanning krijgt. Andere C7 kabel al geprobeerd? Of de TV op een andere wandcontactdoos? Zitten er nog verlengsnoeren tussen TV en wandcontactdoos?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Toestel is van 2019, dus nog vrij jong.Heb ook reeds andere kabel geprobeerd, want dacht dat het daar aan lag. Het hele huis is net geschilderd, vloer is gelegd, moet nu gewoon alles nog gaan afwerken (kantjes) en plinten plaatsen. Heb hier geen module neen die deze zaken meet of logt, is een "oudere" elektriciteitsinstallatie van 1990. Zoals gezegd, zelf ken ik er niets van, maar de schoonvader die er wel wat van kent had hier bij de aankoop wel gezegd dat we een "ideale" installatie hadden voor toekomstige zonnepanelen, warmtepompen (3 x 400V ?), alleen moeten we wel oppassen met nulgeleider ofzo, want deze kan toestellen stuk laten gaan mocht er kortsluiting zijn indien ik het mij nog goed herinner... Klopt dit, en kan een tv toestel met zo'n stekker kortsluiting veroorzaken? Dat heeft niets met de aarding dan te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Desperation op 14-04-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Je bedoelt 3 fase, 400V.
En ja, dat houdt in dat er hogere spanning op komt ALS er kortsluiting is tussen de fases. En nee, dat kan niet door je tv kabel.

Alles achter 1 zekering zit op 1 fase, dus gewoon 230.
Als er kortsluiting tussen fases is, dan staat er 400V en slaat zekering door. Als dat niet gebeurd zal de zekering van je apparatuur doorslaan. Apparatuur die dat niet heeft zal kapot gaan.

Even ervan uitgaande dat je gewoon 230V hebt (hij slaat niet opnieuw af, en je apparaten werken gewoon), zou ik me daar niet teveel zorgen om maken.

Tv van 2019 is te nieuw om al spontaan kapot te gaan (ja, is kansverdeling, dus kan altijd).

Ik zou eens kijken of tv het helemaal niet meer doet (ander stopcontact pakken), mogelijk nog repareerbaar?

Woon je toevallig in Limburg? Dan mag je van mij mijn apparaat wel maandje lenen als je wilt :),.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
zeer vreemde wending, ik heb een ander stopcontact gebruikt, en tv blijkt plots wel weer te werken, echter zijn er een aantal stopcontacten in huis (2 in de keuken, 2 in de woonkamer) die wel niet meer werken, maar waar ik gisteren tijdens de werken stofzuiger heb op aangesloten, in de keuken heeft de vrouw gisterenavond nog een gril op aangesloten, en in de loop van de dag hebben zowel gsm laders als laders voor schroefmachine er nog op aangesloten geweest...
Denk dat ik straks de zekeringskast eens ga moeten open vijzen, want alle zekeringen staan nog aan, echter was er gisteren 1 uitgesprongen (met de melding stopcontacten living), dewelke ik opnieuw heb aangezet nadat ik ontdekt had dat de modem uitstond. Wel vreemd is: 1 van de stopcontacten waar ik gisteren de tv had aangesloten werkte de tv niet. Ik stak er een stekkerdoos met schakelaar en verklikkerlampje op aan, en het lampje brandde, bij het aansluiten van de tv brandde het niet meer, vandaar dat ik ook onmiddellijk aan de tv dacht. Nu, heb ik op hetzelfde stopcontact gewoon een ventilator op aangesloten, maar geen reactie dus, terwijl alle zekeringen wel aanstaan. Ik schakel er weer de stekkerdoos op aan met schakelaar, en het lichtje van die schakelaar brand zeer lichtjes, maar werkt dus niet meer wanneer ik de ventilator op die stekkerdoos aansluit...

[ Voor 7% gewijzigd door Desperation op 14-04-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zou toch eens een elektricien bellen.
Is dit een koophuis of huurhuis
in NL of in BE?

want dit is niet normaal.
Pagina: 1