Vorstvrije buitenkraan lekt uit draaiknop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 18:44
Wanneer ik mijn vorstvrije buitenkraan open draai, begint deze te lekken vanuit de draaiknop. Dit wordt erger op het moment dat er druk op de leiding staat (lees: er een tuinslang met sproeier op is aangesloten).

Na veel gedoe heb ik de draaiknop eraf gekregen, met de intentie om (rubbers in) het binnenwerk te vervangen. Echter, de kraan is één solide deel en het binnenwerk is één solide deel. De enige manier waarop het binnenwerk draait, is bij het open en dicht zetten van de kraan. Ik kan nergens een sleutel/baco op zetten om tegendruk te geven zodat ik ergens iets los kan draaien.

Hieronder een uitleg aan de hand van foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZqPmCi2voq31xHGabHX5sA9JHo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lCkApISa5PJUs98e2zfj2KWd.gif?f=fotoalbum_large
De situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-AJCPJkExObgdYblUYegRH8mEo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Y5cYRoMrXYfiohr8WGdzIfXD.gif?f=fotoalbum_large
Het lek komt vanuit een opening in het binnenwerk, in die opening is een veer zichtbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWJl5ZFO0urjRwXDhvv0oCNzPQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLS808zrUG4U8Jw6RWrkhyuz.jpg?f=fotoalbum_large
De blauwe pijl (het binnenwerk) is dus één vast deel en de groene pijl (de kraan zelf) is één vast deel

Binnenwerken die ik bij de bouwmarkt zie, bestaan wel uit twee losse delen. Bovenstaande foto's heb ik daar ook aan een medewerker laten zien, die had geen idee hoe dit op te lossen zonder de gehele kraan te vervangen. Echter zit de leiding zo ver ik kan zien in de muur 'ingestuct', waardoor ik dus de muur van mijn aanbouw open moet gaan kappen om de volledige kraan te vervangen. Liever niet dus ;)

Heeft iemand ervaring met dit type kraan en/of een idee hoe dit aan te pakken?

Beste antwoord (via NoticeNL op 16-04-2024 20:10)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dit is een VSH Aqua Secure. Het buitendeel klemt om een koperen buis; met een speciaal simpel maar belachelijk duur gereedschap van VSH kan je het hele buitendeel demonteren. Aan de binnenzijde van je huis hoef je niks te doen.

Gereedschap: https://www.warmteservice...IUUx8KuoluS8aArX_EALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_zoom/1_M_2ba_Vsh_68851256_png_zoom_03125d45a01c314e8ab74e5169fcca81.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MTM1NjJ8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oODgvaGRlLzkwNzI5MDQ2MzQzOTguanBnfGY4M2VjMDNiOThlNGRhMTljYjcxM2Y0NmNjM2RjNmIwYWJhNzhiYTA4OTc1N2YyZTgwZDU1MDdlMzBhZDI2NGQ

Hiermee beweeg je een kunststof ring tegen de metalen tandjes die de kopen buis vasthouden en daarmee duw je de tandjes omhoog en komt de kraan los. Heel ingenieus en dus debiel systeem.

Met een hoekijzer en een slijptol kan je dat stuk gereedschap namaken; ik heb vorige week precies hetzelfde gehad met mijn kraan. Als je in de buurt van De Meern woont mag je mijn namaak-tool wel komen halen.

Bij jou een geluk bij een ongeluk dat iemand gemeend heeft de hele muur te moeten slopen bij de installatie van de kraan, nu kan je er gemakkelijker bij aan de achterkant :P

Bij mij was het binnenwerk van het buitendeel kapot, heb uiteindelijk het hele buitendeel maar vervangen, omdat ik veel sneller een volledige nieuwe kraan kon krijgen dan alleen dat onderdeel, en het binnenwerk alleen ook al belachelijk duur is. Escaleerde dus vrij snel van ‘ik zal even een rubbertje van 20 cent moeten vervangen’ naar een hele kraan van dik 100 euro…

[ Voor 15% gewijzigd door eamelink op 14-04-2024 08:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dit is een VSH Aqua Secure. Het buitendeel klemt om een koperen buis; met een speciaal simpel maar belachelijk duur gereedschap van VSH kan je het hele buitendeel demonteren. Aan de binnenzijde van je huis hoef je niks te doen.

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_zoom/1_M_2ba_Vsh_68851256_png_zoom_03125d45a01c314e8ab74e5169fcca81.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MTM1NjJ8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oODgvaGRlLzkwNzI5MDQ2MzQzOTguanBnfGY4M2VjMDNiOThlNGRhMTljYjcxM2Y0NmNjM2RjNmIwYWJhNzhiYTA4OTc1N2YyZTgwZDU1MDdlMzBhZDI2NGQ

Hiermee beweeg je een kunststof ring tegen de metalen tandjes die de kopen buis vasthouden en daarmee duw je de tandjes omhoog en komt de kraan los. Heel ingenieus en dus debiel systeem.

Met een hoekijzer en een slijptol kan je dat stuk gereedschap namaken; ik heb vorige week precies hetzelfde gehad met mijn kraan. Als je in de buurt van De Meern woont mag je mijn namaak-tool wel komen halen.

Bij jou een geluk bij een ongeluk dat iemand gemeend heeft de hele muur te moeten slopen bij de installatie van de kraan, nu kan je er gemakkelijker bij aan de achterkant :P

Bij mij was het binnenwerk van het buitendeel kapot, heb uiteindelijk het hele buitendeel maar vervangen, omdat ik veel sneller een volledige nieuwe kraan kon krijgen dan alleen dat onderdeel, en het binnenwerk alleen ook al belachelijk duur is. Escaleerde dus vrij snel van ‘ik zal even een rubbertje van 20 cent moeten vervangen’ naar een hele kraan van dik 100 euro…

[ Voor 15% gewijzigd door eamelink op 14-04-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 18:44
eamelink schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:50:

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Super bedankt voor je reactie, daar was ik niet (snel) zelf achtergekomen denk ik haha.

Dan zou het dus uit gaan draaien op het vervangen van de gehele kraan + binnenwerk? Flink prijskaartje zeg, al helemaal met dat speciale stuk gereedschap erbij. Is het qua beweging een soort hefboom-idee waarmee je de kraan en het binnenwerk als het ware loswrikt? Vond ook een filmpje terug waarbij een kraan 90 graden gedraaid werd, maar dat leek net een ander model te zijn.

De Meern is een ruim uur rijden, dus denk niet dat het de moeite is om daarvoor op en neer te rijden, wel tof dat je het aanbiedt :) Zit eigenlijk te denken om dit eens op werkspot te knallen, kan me zomaar voorstellen dat dat voor (bijna) een zelfde prijs gaat als die van het gereedschap + een nieuwe kraan 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

NoticeNL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:16:
Is het qua beweging een soort hefboom-idee waarmee je de kraan en het binnenwerk als het ware loswrikt? Vond ook een filmpje terug waarbij een kraan 90 graden gedraaid werd, maar dat leek net een ander model te zijn.
Op dit plaatje zie je een beetje hoe het werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RH7qGUvedMzeUogZn17eZs855bU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aOGjml2gIDy4VTPjfzoYwQop.png?f=fotoalbum_large
Binnenin zie je nog net wat metalen tandjes die de koperen buis grijpen als weerhaakjes. Die houden de kraan vast op de koperen buis. Die bruine ring is wat je met de speciale tool naar binnen duwt, en die duwt de tandjes los van de koperen buis. Een zelfgemaakte tool werkt dus ook, als je die bruine ring maar naar binnen kan duwen.

De kwartslag draaien is puur om er makkelijker bij te kunnen; de nieuwste modellen hebben aan de onderkant van de kraan een inkeping waar je de speciale tool makkelijker door krijgt. Bij montage voeg je ook nog een stukje schuim toe (dat zwarte ding op de foto), die zit wel wat in de weg bij demontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom 57
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-02 14:03
Ik heb ook de zelfde lekkage. Ik lees slechte berichten over deze kraan. Weet iemand of je in de bestaande buis ook een ander merk kraan (bijvoorbeeld Bonfix) kan plaatsen?
Ik heb ook nog geen installateur kunnen vinden die iets voor mijn lekkende kraan kan betekenen. Kent iemand een installateur in de beurt van Arnhem?