Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 20:38
Ik heb op dit moment een desktop draaiende met de volgende specs:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed
1MoederbordenASUS PRIME Z690-P WIFI D4
1ControllersASUS ThunderboltEX 4
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK4/128
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum

Tevens 3 m2ssd's

1x 980 1tb m2 van Samsung
2x 990 2tbm2 van Samsung

Mijn monitor is een Dell UP3214Q, welke eigenlijk vrij groot is voor wat ik nu doe. Hij wordt ook vrij warm aan de bovenkant, dus ik vermoed dat deze veel stroom verbruikt.

Ik wilde de Dell eigenlijk dan alleen gaan gebruiken voor taken waarbij is specifiek groter beeldscherm bij nodig ben. Dus voor de hoofdtaken op de desktop een zuiniger bijv 26inch WQHD scherm ernaast.

Ik wilde tevens al langere tijd een laptop aanschaffen. Zou een laptop voor alledaagse taken een energiebesparing opleveren tov de desktop die ik nu gebruik? Over het algemeen genomen.

Mijn PS4pro heeft momenteel nog een originele 1TB HD, daar heb ik net een 490GB SSD voor gekocht die ik nog moet inbouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door saken op 13-04-2024 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13
Een laptop zal zeker (veel) zuiniger zijn dan je computer.

Maar als je vele honderden euro's uit gaat geven om tientallen euro's per jaar goedkoper uit te zijn qua energie, dan duurt het wel een flinke tijd voordat je daar daadwerkelijk geld mee bespaart.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hahn schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:56:
Een laptop zal zeker (veel) zuiniger zijn dan je computer.

Maar als je vele honderden euro's uit gaat geven om tientallen euro's per jaar goedkoper uit te zijn qua energie, dan duurt het wel een flinke tijd voordat je daar daadwerkelijk geld mee bespaart.
I know. Alleen een SSD bijvoorbeeld is ook veel fijner dan een HD in de PS4. En de Desktop die ik nu voor alledaagse dingen gebruik had ik eigenlijk bedoeld voor andere specifiekere taken. Eigenlijk zonde dat die 24/7 aan staat, lijkt me dat dat veel meer stroom kost dan een laptop. En een laptop is ook handiger om te verplaatsen. Heb nog wel een oude XPS15 die ik helemaal heb geupgrade (2011 model) maar als je de 12th gen i7 gewend bent dan is dat wel ff weer veel trager. Tijd voor een nieuwe laptop lijkt me, na 13 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:26
heb je een stroommeter ? dan kan je kijken hoeveel je pc nu werkelijk verbruikt.
En controleer meteen dat scherm :)

waarom staat je pc 24/7 aan? dat is nooit een goed idee.

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 13-04-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Waarom staat je desktop 24/7 aan? Iets meer informatie lijkt me wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
saken schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:58:
[...]

I know. Alleen een SSD bijvoorbeeld is ook veel fijner dan een HD in de PS4. En de Desktop die ik nu voor alledaagse dingen gebruik had ik eigenlijk bedoeld voor andere specifiekere taken. Eigenlijk zonde dat die 24/7 aan staat, lijkt me dat dat veel meer stroom kost dan een laptop. En een laptop is ook handiger om te verplaatsen. Heb nog wel een oude XPS15 die ik helemaal heb geupgrade (2011 model) maar als je de 12th gen i7 gewend bent dan is dat wel ff weer veel trager. Tijd voor een nieuwe laptop lijkt me, na 13 jaar.
Waarom staat je computer 24/7 aan? Als dat geen reden heeft, en het dus voor niks 24/7 aan staat, dan is dat natuurlijk sowieso geld weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
99ruud99 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:59:
heb je een stroommeter ? dan kan je kijken hoeveel je pc nu werkelijk verbruikt.
En controleer meteen dat scherm :)

waarom staat je pc 24/7 aan? dat is nooit een goed idee.
Nee, maar ik zal eens kijken of ik er een kan vinden. Zit er veel verschil in die dingen of gewoon goedkoopste meter nemen?

M'n pc staat 24/7 aan omdat ik op de achtergrond nog wat lichte taken heb lopen. Maarja dat zou ook prima op een laptop kunnen.

Dat scherm is idd vlgns mij niet de zuinigste, ik lees op internet dat hij wel om en nabij de 100watt verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
saken schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:01:
[...]

Nee, maar ik zal eens kijken of ik er een kan vinden. Zit er veel verschil in die dingen of gewoon goedkoopste meter nemen?
Het gaat erom dat je een idee kan krijgen, lijkt me niet dat het heel erg is als dat niet tot op een Watt of 2 nauwkeurig is. Dus ik zou gewoon voor een goedkope meter gaan met goede reviews.
M'n pc staat 24/7 aan omdat ik op de achtergrond nog wat lichte taken heb lopen. Maarja dat zou ook prima op een laptop kunnen.
Wat voor taken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
waar woon je ergens, mag je mijne wel lenen :)

wat bedoel je met achtergrond taken?
want een laptop gaat dat niet leuk vinden - of je moet batterij eruit halen als je hem aan stroom hangt.

is een server dan niet beter, die verbruikt NOG een stuk minder (5 a 6 watt, dus dan heb je maar 0.1 kWh/dag -> ongeveer 2 ct per dag -> ongeveer 7 euro per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Volgens mij ontbreekt er nog steeds veel informatie, je blijft heel erg vaag. Maar taken die 24/7 draaien kan je beter op een zuinige mini PC doen die maar een paar watt verbruikt.

Je desktop is niet echt zuinig. Zwaar overbemeten voeding voor je systeem. Die is niet super efficiënt als er bijv. maar 50w load is.

Om je energiekosten te reduceren zal je alles in huis moeten meten en de grootste boosdoeners aanpakken. Hoeveel kWh verbruik per jaar heb je?

[ Voor 18% gewijzigd door stin00 op 14-04-2024 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
99ruud99 schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:02:
waar woon je ergens, mag je mijne wel lenen :)

wat bedoel je met achtergrond taken?
want een laptop gaat dat niet leuk vinden - of je moet batterij eruit halen als je hem aan stroom hangt.

is een server dan niet beter, die verbruikt NOG een stuk minder (5 a 6 watt, dus dan heb je maar 0.1 kWh/dag -> ongeveer 2 ct per dag -> ongeveer 7 euro per jaar).
Server heb ik al. Dat is vnl. voor Plex en audiobooks. De audiobooks stream ik regelmatig en dan slaat de externe HD aan, dus die audiobooks zet ik dan denk ik op de interne SSD. Plex video kijken op tv doe ik misschien 1x per maand. Maar de server staat vnl aan voor Audiobooks.

Is een Lenovo ThinkCentre M720q die ik via teamviewer aanstuur (Windows 11)

Processor: Intel Core i5-9500T
Geheugen: 32GB DDR4
HDD / SSD: 256GB SSD
VGA: Intel UHD Graphics 610
Geluid: Realtek Audio
Ethernet (LAN): Intel Ethernet Connection Gigabit
Aansluitingen achter: 4 x USB-3 / VGA / Display Port / HDMI / RJ45
Aansluitingen voor: 1 x USB-3 / 1 x USB-C / Audio
Behuizing: Tiny

Zat ook al te denken aan een Power over ethernet iets oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik snap het nog niet - deze taken kunnen PERFECT op de server, waarom zou je dan je pc 24/7 aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
saken schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:06:
[...]

Zat ook al te denken aan een Power over ethernet iets oid.
Een PoE 'iets'? Je bent nu maar gewoon wat termen aan het roepen? :P

Leg nou eens heel je situatie uit. Wat voor servers, pc's, computers, whatever heb je. Wat doe je allemaal op welke systemen? Etc.
99ruud99 schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:07:
Ik snap het nog niet - deze taken kunnen PERFECT op de server, waarom zou je dan je pc 24/7 aanhouden?
Als ik het goed lees gaat z'n laatste post over een server en niet over z'n PC die 24/7 aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
99ruud99 schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:07:
Die taken zal ik op termijn sws daarnaartoe verplaatsen. Maar de Desktop was eigenlijk bedoeld voor specifieke applicaties. Maar de meeste van de tijd zit ik een vnl te browsen (staat hiervoor wel de hele dag aan). Stel dat ik een iets nieuwere laptop zou kopen dan denk ik dat ik dat ook prima op een laptop zou kunnen doen? Die XPS zou me nu teveel frustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hahn schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:09:
[...]

Een PoE 'iets'? Je bent nu maar gewoon wat termen aan het roepen? :P

Leg nou eens heel je situatie uit. Wat voor servers, pc's, computers, whatever heb je. Wat doe je allemaal op welke systemen? Etc.
[...]

Als ik het goed lees gaat z'n laatste post over een server en niet over z'n PC die 24/7 aanstaat.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik die server dus op afstand uit kan schakelen als ik verwacht hem een paar dagen niet te gebruiken maar niet thuis ben maar wel de mogelijk heb om hem weer aan te zetten. Of is die besparing verwaarloosbaar gezien het weinige stroomverbruik van de server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja, als je achter je pc zit is het prima, maar zodra je wegloopt zet je hem toch uit?
Een pc met SSD is in 2 seconde opgestart, dus ik snap niet wat er 24/7 aan is...

server uitschakelen zal max 10 ct per dag schelen.

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 14-04-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
saken schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:10:
[...]

Die taken zal ik op termijn sws daarnaartoe verplaatsen. Maar de Desktop was eigenlijk bedoeld voor specifieke applicaties.
Je maakt er wel een sport van om maar niet te benoemen wáárom je 24/7 je desktop aan hebt staan, hè? Welke apps / achtergrondtaken?
Maar de meeste van de tijd zit ik een beetje te browsen (staat hiervoor wel de hele dag aan). Stel dat ik een iets nieuwere laptop zou kopen dan denk ik dat ik dat ook prima op een laptop zou kunnen doen? Die XPS zou me nu teveel frustreren.
Voor een beetje browsen is vrijwel elke laptop van €500+ van de laatste 5 jaar meer dan genoeg.
saken schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:12:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat ik die server dus op afstand uit kan schakelen als ik verwacht hem een paar dagen niet te gebruiken maar niet thuis ben maar wel de mogelijk heb om hem weer aan te zetten. Of is die besparing verwaarloosbaar gezien het weinige stroomverbruik van de server?
Ligt eraan hoeveel je server verbruikt.
99ruud99 schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:12:

server uitschakelen zal max 10 ct per dag schelen.
Dat laat je klinken alsof het niks is, maar dat is €36,50 per jaar. Stel dat je je server 's nachts nooit nodig hebt, dus dat 'ie dan 8 uur uit kan staan, bespaar je jezelf toch weer €12 per jaar, en je merkt er niks van *D

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 14-04-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hahn schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:13:
[...]

Je maakt er wel een sport van om maar niet te benoemen wáárom je 24/7 je desktop aan hebt staan, hè? Welke apps / achtergrondtaken?

[...]

Voor een beetje browsen is vrijwel elke laptop van €500+ van de laatste 5 jaar meer dan genoeg.

[...]

Ligt eraan hoeveel je server verbruikt.
Bestanden die ik daarna op de Plex server zet. Repair and extract vraagt af en toe wel wat resources dus ik weet niet of die server dat leuk vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Het is meer dat ik die server momenteel vooral, alleen aanpreek voor de audiobooks. Maar het zou fijn zijn als ik dan bijv op afstand de server ook weer aan zou kunnen zetten als ik hem via teamviewer uit zou zetten bij lange tijd niet gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:36
Hahn schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:13:
[...]

@saken Ik gebruik mijn laptop voor vanalles en nog wat. Maar die gaat ook veel uit.
Als ik dan even snel iets op wil zoeken, pak ik de mobiel en 'browse' daarop.
Lijkt me de zuinigste oplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een Macbook air M1 is zuinig en heeft een fatsoenlijke slaapstand, deksel open en actief. Deksel dicht en slaapt blijft ook langere tijd zonder netvoeding beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:24
saken schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:10:
[...]

Die taken zal ik op termijn sws daarnaartoe verplaatsen. Maar de Desktop was eigenlijk bedoeld voor specifieke applicaties. Maar de meeste van de tijd zit ik een vnl te browsen (staat hiervoor wel de hele dag aan). Stel dat ik een iets nieuwere laptop zou kopen dan denk ik dat ik dat ook prima op een laptop zou kunnen doen? Die XPS zou me nu teveel frustreren.
Pak een tablet...
En als je dan meer resources nodig hebt, zet je die PC even aan.
Klaar ==> PC uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Rensjuh op 14-04-2024 10:19 ]

PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:36
Doe de was op een lagere temperatuur, dan bespaar je gemiddeld 33 kWh per jaar
Was alleen met een volle trommel, dan bespaar je gemiddeld 33 kWh per jaar
Laat je was aan de lijn drogen, dan bespaar je gemiddeld 190kWh per jaar
Oude koelkast ?, vervang deze door een energiezuinige, besparing kan oplopen tot 170kWh per jaar
Vervang oude verlichting door LED-verlichting, besparing kan oplopen tot 140kWh per jaar
Zet alle apparaten achter schakelbare stekkerblokken en schakel ze uit wanneer je niet thuis bent en wanneer je gaat slapen, besparing kan oplopen tot 80kWh per jaar.
Dicht spleten en kieren in je huis, ga volop isoleren, hang een programmeerbare thermostaat op, trek een of twee truien aan wanneer het wat kouder in huis wordt.
Douche nog maar 5 minuten en maar 2 keer per week (uiteraard met een waterbesparende douchkop).
Buiten de niet gespecificeerde items kun je dus al zo'n 600kWh per jaar besparen.
Daar helpt de aanschaf van een nieuwe laptop dus maar heeel weinig aan mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Yaksa schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:56:
Doe de was op een lagere temperatuur, dan bespaar je gemiddeld 33 kWh per jaar
Was alleen met een volle trommel, dan bespaar je gemiddeld 33 kWh per jaar
Laat je was aan de lijn drogen, dan bespaar je gemiddeld 190kWh per jaar
Oude koelkast ?, vervang deze door een energiezuinige, besparing kan oplopen tot 170kWh per jaar
Vervang oude verlichting door LED-verlichting, besparing kan oplopen tot 140kWh per jaar
Zet alle apparaten achter schakelbare stekkerblokken en schakel ze uit wanneer je niet thuis bent en wanneer je gaat slapen, besparing kan oplopen tot 80kWh per jaar.
Dicht spleten en kieren in je huis, ga volop isoleren, hang een programmeerbare thermostaat op, trek een of twee truien aan wanneer het wat kouder in huis wordt.
Douche nog maar 5 minuten en maar 2 keer per week (uiteraard met een waterbesparende douchkop).
Buiten de niet gespecificeerde items kun je dus al zo'n 600kWh per jaar besparen.
Daar helpt de aanschaf van een nieuwe laptop dus maar heeel weinig aan mee.
Na alles doorgelezen te hebben is denk ik de eerste stap dat ik maar eens een kwh meter aan mijn apparaten hang.

Bij bol zie ik deze voor 14 euro
https://www.bol.com/nl/nl...RLNA_0_17.30.ProductTitle

Maar bij ali 10 euro inc verzenden
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Tevens deze voor 6,79 inc verzending boven 10 euro.

Zou die van 6,79 van ali OK werken of is die niet accuraat? Als die wel goed zou werken zou ik wellicht 2 of 3 kopen.

Deze gast gebruikt hem ook YouTube: How Much Power Does Your Gaming PC Use? STOP WASTING MONEY!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 23:33
saken schreef op maandag 15 april 2024 @ 01:08:
[...]

Na alles doorgelezen te hebben is denk ik de eerste stap dat ik maar eens een kwh meter aan mijn apparaten hang.

Bij bol zie ik deze voor 14 euro
https://www.bol.com/nl/nl...RLNA_0_17.30.ProductTitle

Maar bij ali 10 euro inc verzenden

Tevens deze voor 6,79 inc verzending boven 10 euro.

Zou die van 6,79 van ali OK werken of is die niet accuraat? Als die wel goed zou werken zou ik wellicht 2 of 3 kopen.

Deze gast gebruikt hem ook YouTube: How Much Power Does Your Gaming PC Use? STOP WASTING MONEY!
Je kunt beter naar functionaliteit kijken ipv proberen de allergoedkoopste te vinden.
Kijk eens naar de spullen van homewizard. P1-meter met een paar meetsockets bijv. Die sockets kunnen meten en schakelen…zo kun je thuis op zoek naar energieverspillers.
Dan meet je een tijdje een apparaat en bepaal dan of dat ok voor je is. Zo ben ik ook ooit begonnen en ontdekte toen dat mijn oude koelvriescombi en koelkastjes wel heel prik verbruikten. Of een desktop veel verbruikt hangt ook af hoeveel je hem nodig hebt.

Verder zijn de energiekosten zelf ook afhankelijk van het type contract welke je hebt. Er zijn hier op tweakers legio topics die gaan over contracttypes, zonnepanelen, thuisbatterijen etc. Op energiekosten helemaal weg te poetsen danwel ermee te verdienen. Daar staat soms uiteraard wel flinke investeringen en andere randvoorwaarden tegenover maar goed. Je zou even af moeten bakenen wat je doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
WillemP22 schreef op maandag 15 april 2024 @ 03:26:
[...]

Je kunt beter naar functionaliteit kijken ipv proberen de allergoedkoopste te vinden.
Kijk eens naar de spullen van homewizard. P1-meter met een paar meetsockets bijv. Die sockets kunnen meten en schakelen…zo kun je thuis op zoek naar energieverspillers.
Dan meet je een tijdje een apparaat en bepaal dan of dat ok voor je is. Zo ben ik ook ooit begonnen en ontdekte toen dat mijn oude koelvriescombi en koelkastjes wel heel prik verbruikten. Of een desktop veel verbruikt hangt ook af hoeveel je hem nodig hebt.

Verder zijn de energiekosten zelf ook afhankelijk van het type contract welke je hebt. Er zijn hier op tweakers legio topics die gaan over contracttypes, zonnepanelen, thuisbatterijen etc. Op energiekosten helemaal weg te poetsen danwel ermee te verdienen. Daar staat soms uiteraard wel flinke investeringen en andere randvoorwaarden tegenover maar goed. Je zou even af moeten bakenen wat je doel is.
Thanks voor de info. Ik zal dat overwegen in de toekomst. Alleen weet ik nog niet of de plek waar ik naartoe ga verhuizen een slimme meter heeft.

https://lygte-info.dk/rev...0meter%20TS-836%20UK.html Opzich oke review.
Ik denk dat ik sws eerst die Ali meter eens ga proberen. Daarna met de smart meters als ik weet of dat gaat werken met nwe meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
[...]

Uiteindelijk wil ik wel zo'n systeem gaan gebruiken. Maar het punt is dat ik nog niet weet waar ik naartoe ga en of dit compatible is met de meter die in die woning zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:42
Je kunt ook met het laaghangende fruit beginnen, scherm uit na een paar minuten, processor op energiebespaarstand ipv dikste OC stand, zorgen dat het ding in slaapstand gaat zodra er niets meer gebeurt etc. Dat levert je denk ik meer op dan honderden euro’s kapot klappen op hardware wat alsnog stroom verbruikt. Als ie vaak ongebruikt aan staat, wil je je idle verbruik zover mogelijk terugdringen, daar zit dan de grootste winst.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
[...]

Die Homewizard spullen zijn wel interessant.
YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met EnergySaver

Alleen jammer dat er een abbo voor afgesloten moet worden. 1 euro per maand is niet veel, maar ik vraag me af of er ook iets is wat die functies heeft en wat lokaal geregeld kan worden via een eigen server bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
NoepZor schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:47:
Je kunt ook met het laaghangende fruit beginnen, scherm uit na een paar minuten, processor op energiebespaarstand ipv dikste OC stand, zorgen dat het ding in slaapstand gaat zodra er niets meer gebeurt etc. Dat levert je denk ik meer op dan honderden euro’s kapot klappen op hardware wat alsnog stroom verbruikt. Als ie vaak ongebruikt aan staat, wil je je idle verbruik zover mogelijk terugdringen, daar zit dan de grootste winst.
Ja , idd. Ik doe hem nu ook altijd uit savonds en het scherm doe ik uit als ik weg loop.
Maar een laptop moest er sowieso al komen dus ik denk dat ik voor alledaags gebruik een laptop neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
saken schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:32:
[...]

Die Homewizard spullen zijn wel interessant.
YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met EnergySaver

Alleen jammer dat er een abbo voor afgesloten moet worden. 1 euro per maand is niet veel, maar ik vraag me af of er ook iets is wat die functies heeft en wat lokaal geregeld kan worden via een eigen server bijvoorbeeld.
Ja, wellicht home assistent, of soortgelijk. Maar dat kost tijd…daarom heeft dat abbonement van home wizard een terugverdientijd van 6 minuten voor mij. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
WillemP22 schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:07:
[...]

Ja, wellicht home assistent, of soortgelijk. Maar dat kost tijd…daarom heeft dat abbonement van home wizard een terugverdientijd van 6 minuten voor mij. 😂
Is homeassistant veel ingewikkelder?

https://demo.home-assistant.io/#/lovelace/home

Vind het er vrij overzichtelijk uitzien zo op het eerste gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:03
Ik heb ook mijn PC de halve dag aan staan en ik gebruik maar de helft van een gemiddeld een persoons huishouden.

Weet je wat energie kost? Gezelligheid. Overal lampen tot aan de tuinkabouter aan toe. Ik haat gezelligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
saken schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:52:
[...]

Is homeassistant veel ingewikkelder?

https://demo.home-assistant.io/#/lovelace/home

Vind het er vrij overzichtelijk uitzien zo op het eerste gezicht.
Sommigen gaan er helemaal los op. Ik heb het geduld er niet voor. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
emeralda schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:08:

Weet je wat energie kost? Gezelligheid. Overal lampen tot aan de tuinkabouter aan toe. Ik haat gezelligheid.
Ik haat smurfen.

Maar lampen kosten juist tegenwoordig bijna geen stroom meer, paar watt per lampje. Ook in het totaal tikt het echt niet aan, zeker omdat lampen niet de hele dag aanstaan.

Mijn top 3: vaatwasser, wasdroger, PoE switches voor internet, wifi, PoE cameras etc. Puur omdat het 24/7/365 aanstaat.
game PC opstelling doet makkelijk 300Watt, maar dat is maar een paar uur per week, dus dat tikt helemaal niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Het beeldscherm lijkt me niet echt zuinig.
Meter hangt er nu ongeveer 3 uur aan het beeldscherm staat aan.

Prijs heb ik 0,26ct per kwh ingevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/74fe5e03e5a17fb71092ce24c9f6b791.jpg

Nu voor 3 uur al 7 cent verbruikt.

trekt zo gemiddeld 87 watt. Ik hou het scherm wel voor specifieke taken waarbij ik zo'n groot kleurechtscherm nodig heb. Maar voor normaal gebruik lijkt me een zuinig kleiner scherm beter.

Ik denk een 27inch monitor voor naast de 4k. En dan een zuinigere.

Bijv. nec multisync ea271f verbruikt maar 20watt zie ik.

uitvoering: NEC MultiSync EA271F Zwart

Wat nu m'n plan is:

De server (Lenovo ThinkCentre M720q tiny win11) enkel gebruiken voor Plex wanneer ik TV kijk en file storage. Voor de rest laat ik die dan uit.

M'n raspberri p3b+ gebruiken voor het downloaden 24/7 aan staan ----> vervolgens wanneer ik Plex wil streamen de files van de Raspberri naar de Thinkcentre verplaatsen.
En voor het energieverbruik meten zou ik dan graag HomeAssistant gebruiken en die ook op die Pi of eventueel een 2e laten draaien. Ik las dat 1pi op max load max 5watt verbruikt.
Mijn audiobooks stream ik nu nog via Plex naar mijn mobiel, maar dat zou eventueel ook op een Pi kunnen toch?
Mijn kennis van Linux is echter wel beperkt.

Dat een kleiner scherm naast dat 4K schem bij de desktop.

Een zuinige laptop aanschaffen (ik doe gemiddeld 10 jaar met een laptop, stond al een tijdje in de planning om te vervangen...de XPS15 wordt toch wel wat traag nu). Die ik alleen thuis gebruik.

Ik vond die functionaliteiten van HomeWizard wel erg handig. Hoop dat Homeassistant dat ook heeft, zal ik me nog in moeten verdiepen. Maar wil graag alles in eigen beheer en later ook uitbreiden met andere functionaliteiten en handigheden, zoals automatisch lichten uit enz.

Of Plex voor mn audiobooks via een intel computestick uit 2015 die ik nog heb liggen... gebruik max 10watt.

[ Voor 95% gewijzigd door saken op 24-04-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
AI zegt dit:

1. **Raspberry Pi 3B+**:
- 2,5 watt = 0,0025 kW
- 0,0025 kW x 24 uur = 0,06 kWh per dag
- 0,06 kWh x 30 dagen = 1,8 kWh per maand
- Stroomkosten per maand = 1,8 kWh x €0,27 = €0,486

2. **Intel Compute Stick 2015**:
- Gemiddeld 6 watt = 0,006 kW
- 0,006 kW x 24 uur = 0,144 kWh per dag
- 0,144 kWh x 30 dagen = 4,32 kWh per maand
- Stroomkosten per maand = 4,32 kWh x €0,27 = €1,1664

3. **Lenovo ThinkCentre M720q Tiny**:
- Gemiddeld 20 watt = 0,02 kW
- 0,02 kW x 24 uur = 0,48 kWh per dag
- 0,48 kWh x 30 dagen = 14,4 kWh per maand
- Stroomkosten per maand = 14,4 kWh x €0,27 = €3,888

Op basis van deze herberekende cijfers zou de Raspberry Pi 3B+ nog steeds het goedkoopst zijn om 24/7 aan te hebben staan in termen van stroomkosten. De Intel Compute Stick 2015 zou iets duurder zijn en de Lenovo ThinkCentre M720q Tiny zou het duurst zijn in termen van stroomverbruik. Het is belangrijk om te onthouden dat deze berekeningen gebaseerd zijn op gemiddelde energieverbruikscijfers en dat de werkelijke kosten kunnen variëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:00

Barrycade

Through the...

Vraag eens aan AI of het wel weet wat je nu precies wil weten of bereiken.

Je bent all over the place en voor mij in ieder geval niet te volgen. Lijkt of je dit topic als een Notepad ofzo gebruikt.
Pagina: 1