Volgorde klussen in nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-11-2024
In Q4 2025 of Q1 2026 krijg ik mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik wil de muren laten stucen, tegels leggen op de vloer en de keuken plaatsen. Wat is de juiste volgorde, rekening houdend dat elke verdieping vloerverwarming heeft.

Tevens wil ik naar de eerste verdieping en zolder loze leidingen laten doortrekken om een goede internet verbinding te hebben, heb namelijk een aparte werkkamer op zolder. Wat is het beste methode voor een goede en stabiele netwerksterkte te kunne verkrijgen? We hebben glasvezel en KPN zal onze internet en tv provider zijn.

Ipv een aanbouw van de woonkamer nemen we een serre. We nemen tegels van 60 x 120 cm voor de woonkamer. Het mooiste zou zijn als we dit doortrekken in de serre. Hoe krijgen de we grond eraan om deze tegels ook buiten te plaatsen?

Het zijn veel vragen en het duurt even voordat de woning wordt opgeleverd, maar wil alles hebben uitgezocht en offertes hebben opgevraagd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:50
Vraag 1:
Kan je nog dingen veranderen aan loze leidingen?

Zou je bijvoorbeeld nog kunnen kiezen om naar elke kamer een netwerk kabel te trekken.
Indien mogelijk, nu nog regelen.

Daarnaast goed over nadenken of je wel of niet wil stuccen.
Je huis werkt nog en kan je stucwerk doen laten schuren.

In volgorde:
Eerst de keuken en daarna de tegels.

Zorg ervoor dat het opstart protocol vloer verwarming al gedraaid heeft of anders draai het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39
Kun je niet beter nog even wachten met offertes opvragen? Of ga je 2 jaar van te voren tegels uitzoeken?

M.i.: stuccen, vloer, keuken.
Sausen evt voor of na de vloer. De stukadoor zal zeggen voor de tegels stuccen. De vloerenlegger zal zeggen voor het stuccen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
joke_name schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:27:
Vraag 1:
Kan je nog dingen veranderen aan loze leidingen?

Zou je bijvoorbeeld nog kunnen kiezen om naar elke kamer een netwerk kabel te trekken.
Indien mogelijk, nu nog regelen.

Daarnaast goed over nadenken of je wel of niet wil stuccen.
Je huis werkt nog en kan je stucwerk doen laten schuren.

In volgorde:
Eerst de keuken en daarna de tegels.

Zorg ervoor dat het opstart protocol vloer verwarming al gedraaid heeft of anders draai het zelf.
Opstookprotocol? Anno 2024 met LTV? Niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:35
PraveenB schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:21:
Tevens wil ik naar de eerste verdieping en zolder loze leidingen laten doortrekken om een goede internet verbinding te hebben, heb namelijk een aparte werkkamer op zolder. Wat is het beste methode voor een goede en stabiele netwerksterkte te kunne verkrijgen? We hebben glasvezel en KPN zal onze internet en tv provider zijn.
Ik heb zelf op iedere verdieping een access point voor goede wifi. Betonnen vloeren houden veel signaal tegen, vandaar. Daarvoor bij voorkeur op iedere verdieping een loze leiding voor een netwerkkabel om het access point bedraad aan te sluiten. Als je het access point op wilt hangen aan het plafond dan op een centrale plaats op iedere verdieping laten uitkomen. Een extra loze leiding voor bedraad internet op iedere verdieping is ook nooit weg. In heb zo’n leiding in de muur laten uitkomen die de scheidingsmuur van twee kamers is. Kan ik met één leiding twee kanten/kamers op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08
Draakje5 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:36:
Kun je niet beter nog even wachten met offertes opvragen? Of ga je 2 jaar van te voren tegels uitzoeken?

Sausen evt voor of na de vloer. De stukadoor zal zeggen voor de tegels stuccen. De vloerenlegger zal zeggen voor het stuccen leggen.
Eens met deze volgorde. Ik zou muren pas verven na het leggen van de vloer, evt kleine beschadigingen aan de muur die nu eenmaal kunnen ontstaan bij het tegelen kunnen dan eerst eenvoudig bijgewerkt worden voor de muur afgewerkt wordt.

Ik laat zelf de tegels altijd doorleggen onder de keuken en zorg dat er daar ook geen leidingen uit de vloer komen, maar zoveel mogelijk uit de muur. Het is een kleine moeite en geeft maximale vrijheid om later evt de opstelling te wijzigen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
Miersel schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:59:
[...]

Ik heb zelf op iedere verdieping een access point voor goede wifi. Betonnen vloeren houden veel signaal tegen, vandaar. Daarvoor bij voorkeur op iedere verdieping een loze leiding voor een netwerkkabel om het access point bedraad aan te sluiten. Als je het access point op wilt hangen aan het plafond dan op een centrale plaats op iedere verdieping laten uitkomen. Een extra loze leiding voor bedraad internet op iedere verdieping is ook nooit weg. In heb zo’n leiding in de muur laten uitkomen die de scheidingsmuur van twee kamers is. Kan ik met één leiding twee kanten/kamers op.
Dank je wel voor de tip. Ik wil inderdaad op elke verdieping een access point hebben, het liefst in de overloop. Zorgt deze oplossing voor een stabiele netwerk? Of toch naar elke kamer een een bedraad internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
PraveenB schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:52:
[...]Dank je wel voor de tip. Ik wil inderdaad op elke verdieping een access point hebben, het liefst in de overloop. Zorgt deze oplossing voor een stabiele netwerk? Of toch naar elke kamer een een bedraad internet?
Zoals anderen al gezegd hebben: Zorg voor bedrading (of in ieder geval loze buizen) in elke kamer. Dan kun je alle kanten nog op. Of je overal met WiFi een stabiel netwerk gaat krijgen is nu (de woning staat er nog niet eens) heel lastig aan te geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-10 15:30
Je kunt je hele huis vol access points hangen. Waarom niet twee per kamer?
Punt is natuurlijk dat het allemaal belachelijk veel geld kost.
Wij hebben gekozen voor 1 access point per verdieping en dat werkt prima.
Sterker nog, we hebben er op dit moment maar 2 hangen: begane grond en zolder. De eerste verdieping wordt echt prima bediend door die op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
BertVK schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:26:
Je kunt je hele huis vol access points hangen. Waarom niet twee per kamer?
Punt is natuurlijk dat het allemaal belachelijk veel geld kost.
Wij hebben gekozen voor 1 access point per verdieping en dat werkt prima.
Sterker nog, we hebben er op dit moment maar 2 hangen: begane grond en zolder. De eerste verdieping wordt echt prima bediend door die op zolder.
Ik zou voor 1 per verdieping gaan, afhankelijk van hoe groot het huis ook is natuurlijk. 1 op zolder en 1 op de woonkamer dan heb je wellicht risico dat je mobiel op de 1e verdieping (vaak) gaat switchen tussen die op zolder of in de woonkamer en de verbinding net wat minder stabiel kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-10 15:30
Draakje5 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:29:
[...]

Ik zou voor 1 per verdieping gaan, afhankelijk van hoe groot het huis ook is natuurlijk. 1 op zolder en 1 op de woonkamer dan heb je wellicht risico dat je mobiel op de 1e verdieping (vaak) gaat switchen tussen die op zolder of in de woonkamer en de verbinding net wat minder stabiel kan zijn.
Als je voor een mesh netwerk gaat, heb je het probleem van 'switchen' niet. Wij merkten dat met een draadloze AP vlak bij de trap naar boven de wifi op de eerste verdieping niet sterk genoeg was. Op zolder hebben we een bedrade AP gehangen omdat dat ook de thuiswerkplek is. Daarmee hebben we ook op de eerste verdieping prima wifi.
De optie van een 3e AP op de overloop hebben we nog mochten we willen, maar is dus niet nodig, laat staan bedraad internet op elke kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 17:18
Eerst de vloer en door leggen onder de keuken.
Veel succes met aanvragen offertes voor 2026.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

D.deJong schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:42:
Is het zo erg ?
Ik dacht dat de bouw en alles wat ermee te maken heeft op z'n gat ligt ?

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 14-04-2024 10:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
Sport_Life schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:48:
[...]

Is het zo erg ?
Het is pas 2024, wie gaat er nou een prijs maken voor over bijna 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

D.deJong schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:50:
[...]

Het is pas 2024, wie gaat er nou een prijs maken voor over bijna 2 jaar.
Ach zo , niet zo lang geleden was dat redelijk normaal ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Sport_Life schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:04:
[...]

Ach zo , niet zo lang geleden was dat redelijk normaal ;)
Een keuken en badkamer bij de projectleverancier maar daar wordt je sowieso genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-10 09:04
Sport_Life schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:48:
[...]

Is het zo erg ?
Alles is relatief, misschien minder werk dan 3 jaar geleden, maar ze zitten echt geen duimpjes te draaien. Denk vooral dat niet terug te krijgen in offertes, tov de vorige crisis (waar veel mensen het vak verlaten hebben) is er echt geen overschot aan werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:35
PraveenB schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:52:
[...]
Dank je wel voor de tip. Ik wil inderdaad op elke verdieping een access point hebben, het liefst in de overloop. Zorgt deze oplossing voor een stabiele netwerk? Of toch naar elke kamer een een bedraad internet?
‘Netwerk’ is wat algemeen. Ik huldig het principe ‘bedraad is altijd beter/stabieler’ dus waar dat mogelijk is heeft dat mijn voorkeur. Draadloos werkt bovenstaande bij mij als een zonnetje, maar dus wel met elke access point bedraad aangesloten. Bedraad netwerk is slechts een kwestie van voldoende (loze) leidingen en de mogelijkheden om van die leidingen naar de plek te komen waar je het nodig hebt. Als het voor jou rust geeft kun je naar elke kamer een loze leiding laten leggen. Dat is meestal wel kostbaar, vandaar mijn suggestie om die waar mogelijk in een wand tussen twee kamers te leggen. Of, als je zoals ik verlaagde plafonds op zolder hebt, een kabel of loze leiding boven dat plafond laten uitkomen. Je kunt altijd met een switch de kabel delen als dat nodig is (je hebt dan wel stroom in de buurt nodig).
Nog een ander aandachtspunt: zorg voor goede kabel en juiste afmontage. Daarover is op dit forum genoeg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Eerst extra kabels en/of loze leidingen.
Denk ook goed na over de eventuele plaatsing van lichten (en/of extra stopcontacten)

Dan stucen

Daarna vloeren

Daarna pas de keuken.

Voor de serre ik zou daar toch durven overwegen om een fundering/vloerplaat te steken die je ook voor een aanbouw zou steken.
Het houdt je opties open voor later.
En het lijkt me dan ook makkelijker om een gelijke hoogte aan te houden.

Je zult wel met een overgang zitten, gezien je gaat van het goed-geïsoleerde huis met vloerverarming naar de serre.
Dus ofwel een bredere uitzetvoeg - of iets anders.

En mocht je tijd hebben en alles goed droog genoeg zijn, wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren, dan kan je zelfs al schilderen voor de keuken geplaatst wordt.
Denk wel eerder dat dat iets is voor zelfbouwprojecten waardoor je wat meer droogtijd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
D.deJong schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:42:
Wij dachten ook dat we pas in 2025 zouden beginnen met kijken naar keukens en badkamers. Maar de projectontwikkelaar wilt over 2 maanden al de punten voor de keuken weten. In de app staat elke keer een datum en voor die datum moeten we weer iets hebben doorgegeven.

Wat betreft de keuken nu al samenstellen, als de apparatuur niet meer beschikbaar is op het moment van opleveren dan wordt het vervangen voor het nieuwere model zonder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
chime schreef op maandag 15 april 2024 @ 00:01:
Eerst extra kabels en/of loze leidingen.
Denk ook goed na over de eventuele plaatsing van lichten (en/of extra stopcontacten)

Dan stucen

Daarna vloeren

Daarna pas de keuken.

Voor de serre ik zou daar toch durven overwegen om een fundering/vloerplaat te steken die je ook voor een aanbouw zou steken.
Het houdt je opties open voor later.
En het lijkt me dan ook makkelijker om een gelijke hoogte aan te houden.

Je zult wel met een overgang zitten, gezien je gaat van het goed-geïsoleerde huis met vloerverarming naar de serre.
Dus ofwel een bredere uitzetvoeg - of iets anders.

En mocht je tijd hebben en alles goed droog genoeg zijn, wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren, dan kan je zelfs al schilderen voor de keuken geplaatst wordt.
Denk wel eerder dat dat iets is voor zelfbouwprojecten waardoor je wat meer droogtijd krijgt.
Ik wil dat bij het stucen meteen een kleurtje wordt meegenomen voor de muren en 1 muur die net iets donderder is dan alle andere muren.

Ik zal eens informeren of de buren van mij een uitbouw hebben genomen. Als ze beide een uitbouw hebben genomen dan is de breedte van mijn woning minder bij de uitbouwgedeelte. Ik zal ook kijken naar de fundering/vloerplaat.

Dank je wel voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je kan natuurlijk een ontwerp van de keuken laten maken zodat je de opstelling al weet, zonder daadwerkelijk te bestellen, en het belangrijkste waar de aansluitingen komen. E.a. is achteraf ook nog aan te passen en dan kost het wat geld.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Draakje5 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:36:

In deze geeft ik de stucadoor gelijk tenzij je de tegelplinten vlak ingestukt wil hebben.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Qua AP, op de overloop van iedere verdieping is genoeg voor de telefoon etc. Lekker via PoE vanuit de meterkast bedienen.
En dan in iedere kamer een vaste netwerkaansluiting voor een desktop/dock/TV. Je weet maar nooit of je na twee jaar toch het kantoor en een slaapkamer wilt verwisselen oid. Desnoods werk je een paar loze leidingen weg onder de stuclaag, dan zijn ze onzichtbaar tot je ze echt nodig hebt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1