Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 20:21

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een combinatie die bijna niet te vinden lijkt. Eisen:
  • Niet Chinees
  • Android
  • Geschikt om te ontgooglen met een rom
  • Camera's minimaal kwaliteit van S20 maar liever nog een upgrade. Door tijdgebrek heb ik de fotografiehobby vaarwel gezegd maar juist daarom hecht ik extra waarde aan de camera's op mijn telefoon.
  • Breedhoek en tele (dus 3 camera's/lenzen)
  • 128gb + SD-kaart of 256gb+
  • <600 euro (eventueel op te rekken naar 700). Mag best zijn dat ik op een aanbieding moet wachten ofzo.
Belangrijke wanna have: meer dan matige accuduur. Maar bij het gebrek aan opties wil ik hier eventueel een concessie doen.

Uiteraard heb ik zelf onderzoek gedaan. Waarom een aantal opties afvallen:
  • Fairphone 5: spreekt mij enorm aan vanwege het makkelijk te repareren en op duurzaamheid gerichte concept. Maar de camera's zijn matig en tele mist.
  • Galaxy S-serie: met nieuwere versie van de OneUI skin en Android werkt de telecamera niet.
  • Google Pixel 7/8 Pro (GrapheneOS of CalyxOS): 256gb variant ver buiten budget
  • HTC U23 Pro: bootloader niet te unlocken
  • Asus: hetzelfde, ondanks belofte
Stiekem toch een paar Chinezen bekeken van wat bekendere merken:
  • Nothing Phone 2: geen telecamera en nachtstand tegenvallend
  • Oppo: alleen coloros als alternatieve rom mogelijk
  • OnePlus 12R: geen alternatieve Google-loze roms
  • Xiaomi: uberhaupt beperkte beschikbaarheid alternatieve roms
Ik begin een beetje bang te worden dat ik niet weg ga komen voor minder dan 900 euro :/ Iemand nog een idee?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:29
Sony kun je nog bekijken. Eventueel een ouder model aangezien je toch custom rom gaat.

Eventueel kun je zelf met GSI (generic system image) aan de slag voor een kale AOSP ervaring als er geen goede custom roms zijn voor bijvoorbeeld de Xiaomi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
swhnld schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:50:
Sony kun je nog bekijken. Eventueel een ouder model aangezien je toch custom rom gaat.
De 10 is eerder een achteruitgang ten opzichte van mijn huidige toestel. De 5 en 1 zijn beide zelfs in de vorige generatie nog ruim buiten budget. Had er al naar gekeken want de toestellen spreken mij aan maar ze zijn veel te duur.
Eventueel kun je zelf met GSI (generic system image) aan de slag voor een kale AOSP ervaring als er geen goede custom roms zijn voor bijvoorbeeld de Xiaomi.
Ik zal me daar eens in verdiepen. Hopelijk is er iets voor een niet-Chinese telefoon.\

Edit: de Chinese telefoons bekeken die voldoen aan mijn eisen, maar is allemaal Mediatek shizzle. Bootloader wel te unlocken maar geen twrp ofzo om te rooten of wat dan ook, laat staan dat iemand een GSI draait. Wel nog de Motorola Edge 30 Ultra tegengekomen, waarvoor een community based LineageOS20 beschikbaar is met hier en daar wat bugs, een kleine community ervoor en een enkele developer die eraan werkt...voelt niet helemaal als een stabiele toekomst. Maar goed, het kan een optie zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door JT op 14-04-2024 11:24 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
JT schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:00:
[...]

De 10 is eerder een achteruitgang ten opzichte van mijn huidige toestel. De 5 en 1 zijn beide zelfs in de vorige generatie nog ruim buiten budget. Had er al naar gekeken want de toestellen spreken mij aan maar ze zijn veel te duur.

[...]

Ik zal me daar eens in verdiepen. Hopelijk is er iets voor een niet-Chinese telefoon.\

Edit: de Chinese telefoons bekeken die voldoen aan mijn eisen, maar is allemaal Mediatek shizzle. Bootloader wel te unlocken maar geen twrp ofzo om te rooten of wat dan ook, laat staan dat iemand een GSI draait. Wel nog de Motorola Edge 30 Ultra tegengekomen, waarvoor een community based LineageOS20 beschikbaar is met hier en daar wat bugs, een kleine community ervoor en een enkele developer die eraan werkt...voelt niet helemaal als een stabiele toekomst. Maar goed, het kan een optie zijn.
De vorige Xperia IV generatie heeft ook hitte problemen waardoor de camera app soms afsluit. Dus ook binnen budget zouden ze niet de ideal optie zijn.

GSI ROMs zijn trouwens ook niet altijd betrouwbaar. Op sommige toestellen werken ze niet volledig of met behoorlijke beperkingen.

De Xiaomi 13 (Snapdragon 8 Gen 2, 256GB opslag, inclusief 3.x optische zoom en breedhoek) is rond je budget en heeft verschillende custom ROMs beschikbaar: https://xdaforums.com/f/xiaomi-13.12681/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
RepareerDroid schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:18:
[...]

De vorige Xperia IV generatie heeft ook hitte problemen waardoor de camera app soms afsluit. Dus ook binnen budget zouden ze niet de ideal optie zijn.

GSI ROMs zijn trouwens ook niet altijd betrouwbaar. Op sommige toestellen werken ze niet volledig of met behoorlijke beperkingen.

De Xiaomi 13 (Snapdragon 8 Gen 2, 256GB opslag, inclusief 3.x optische zoom en breedhoek) is rond je budget en heeft verschillende custom ROMs beschikbaar: https://xdaforums.com/f/xiaomi-13.12681/
Ah, de 13 heb ik over het hoofd gezien, wel naar de 13T gekeken 8)7 Handige naamgeving. Zal er eens in duiken, bij gebrek aan niet-Chinese opties toch maar eens overwegen...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:30
[quote]JT schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:44:
  • Niet Chinees
  • Android
  • Camera's minimaal kwaliteit van S20 maar liever nog een upgrade. Door tijdgebrek heb ik de fotografiehobby vaarwel gezegd maar juist daarom hecht ik extra waarde aan de camera's op mijn telefoon.
  • <600 euro (eventueel op te rekken naar 700). Mag best zijn dat ik op een aanbieding moet wachten ofzo.
Is het relocken van jouw bootloader ook geen eis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-10 17:37
Moet het nieuw zijn? Ik zou lekker een tweedehands P7P halen, dan weet je dat de ontwikkelaars van de custom roms er al even mee bezig zijn en er wat meer stabiliteit is; en je bespaart jezelf nog wat centjes ook :) Staat een mooie 256GB voor 400 euro op nu.

product: Google Pixel 7 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
JT schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:44:
Stiekem toch een paar Chinezen bekeken van wat bekendere merken:
  • Nothing Phone 2: geen telecamera en nachtstand tegenvallend
Nothing chinees? Nothing heeft zijn HQ in Verenigd Koninkrijk voor zover ik weet.

Ik heb een Nothing Phone (1) en kan je het merk alleen maar aanraden. Neemt niet weg dat die telefoons voor je afvallen zijn vanwege de camera's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Templar schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:01:
[quote]JT schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:44:
  • Niet Chinees
  • Android
Is het relocken van jouw bootloader ook geen eis?
Het is wel een pré in termen van beveiliging.
eBait schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:03:
Moet het nieuw zijn? Ik zou lekker een tweedehands P7P halen, dan weet je dat de ontwikkelaars van de custom roms er al even mee bezig zijn en er wat meer stabiliteit is; en je bespaart jezelf nog wat centjes ook :) Staat een mooie 256GB voor 400 euro op nu.

product: Google Pixel 7 Pro
Het hoeft niet persé nieuw te zijn - heel jong tweedehands is ook prima. Maar een telefoon die al bekend staat om matige accuduur en niet meer jong tweedehands is vind ik niet een heel aanlokkelijk perspectief als de accu niet makkelijk te vervangen is a la de Fairphone 5 :)
rens-br schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:47:
[...]

Nothing chinees? Nothing heeft zijn HQ in Verenigd Koninkrijk voor zover ik weet.

Ik heb een Nothing Phone (1) en kan je het merk alleen maar aanraden. Neemt niet weg dat die telefoons voor je afvallen zijn vanwege de camera's
Daar ben ik dan iets tekort door de bocht gegaan, mogelijk door een gebrek aan kennis. AFAIK is OnePlus Chinees en de oprichter van Nothing is een van de oprichters van OnePlus dus ik nam aan dat het een Chinees bedrijf is. Verkeerd gedacht kennelijk ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Hmmm, de Xperia 1 VI komt eraan, wellicht dat ik even aankijk wat dat met de prijs van de 1 V doet en die dan kies :) De features spreken mij enorm aan.

nieuws: Sony kondigt evenement aan voor mogelijke Xperia 1 VI

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 19-04-2024 13:18 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:09:
Hmmm, de Xperia 1 VI komt eraan, wellicht dat ik even aankijk wat dat met de prijs van de 1 V doet en die dan kies :) De features spreken mij enorm aan.

nieuws: Sony kondigt evenement aan voor mogelijke Xperia 1 VI
Op basis van de voorgangers zal de prijs misschien kortstondig onder de 1000 euro zakken maar ver onder de 900 euro is onwaarschijnlijk. Of je moet hopen op een tweedehands exemplaar als er mensen overstappen van de 1 V naar 1 VI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
RepareerDroid schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:25:
[...]
Op basis van de voorgangers zal de prijs misschien kortstondig onder de 1000 euro zakken maar ver onder de 900 euro is onwaarschijnlijk. Of je moet hopen op een tweedehands exemplaar als er mensen overstappen van de 1 V naar 1 VI.
Ja, ik vergeet iets erbij te zetten. Tweedehands zeer jonge Xperia 1V's staan te koop voor pak hem beet 850 euro. Als de nieuwprijs met 200 euro zakt dan mag je verwachten dat de tweedehandsprijs ook wel aardig omlaag gaat ;) Stel dat die naar 700 gaat dan zou ik daar blij mee zijn.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1