Op zoek naar connected (Zigbee) sockets/switches

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-03 02:06
Hallo iedereen,

Binnenkort verhuizen we naar ons eerste eigen woning (nieuwbouw) en als menig tech enthousiast zou ik graag zo veel mogelijk stopcontacten en schakelaars willen omvormen naar "slimme" modules. Waarmee ik dan voornamelijk tot doel heb het stroomverbruik te meten, en voor de schakelaars mijn Hue-lampen te bedienen.

Bij uitbreiding zou ik ook graag de zekeringen (schakelaars?) van de elektriciteitskast willen vervangen door slimme modules, maar ik besef dat dit wellicht niet aan te raden is mits wat kennis te hebben van elektriciteitsnetwerken (dit is toch nog iets anders dan een stopcontact of schakelaar vervangen).

Tenslotte zou ik ook nog de P1-poort willen uitlezen van mijn digitale meter (voor het totale verbruik en injectie door zonnepanelen).

Belangrijk om te weten is dat ik in België woon.

Huidige hardware
Momenteel gebruik ik de Homey Pro, maar ik heb deze nog maar een paar weken dus voorlopig blijft het nog bij experimenteren, maar ook omdat we in ons huidige huurwoning niet bijzonder veel smart devices hebben (behalve dan de vele Hue-lampen en accessoires). Voor twee schakelaars gebruik ik de Hue Wall Switch Module. Bij wijze van experiment heb ik deze week de Niko geconnecteerd schakelbaar stopcontact (170-33505) geïnstalleerd.

In onze toekomstige woning zijn ook zonnepanelen voorzien en die zijn verbonden met een Huawei SUN2000-4.6KTL-L1 omvormer. Deze heeft een Wifi-verbinding.

Wat ik reeds heb gevonden/geprobeerd
Zoals hierboven net aangegeven, heb ik het Niko stopcontact eens geïnstalleerd en deze werkt eigenlijk helemaal zoals ik het had verwacht: via Homey krijg ik haast realtime info door betreffende stroomverbruik, en kan hem uiteraard ook remote schakelen. Het grootste nadeel echter is de prijs: zo'n module kost al snel € 55 en als ik hiermee een groot deel van mijn stopcontacten wil vervangen wordt het een dure grap. Voordeel is dan wel weer dat je niet met een tussenmodule ofzo zit, het is all-in-one.

Om het toch wat aangenamer te maken voor de bankrekening, ben ik eens gaan rondzoeken op het internet, en ook hier op het forum (niet alleen de slimme sockets). Onderstaand wat ik heb gevonden, gesplitst volgens categorie:

Smart sockets:
- Aqara Switch Module T1
- Niko geconnecteerd stopcontact
- Shelly

Smart switches:
- Hue Wall Switch Module
- Aqara Smart Wall Switch H1 (vervangt wel de hele schakelaar)
- Niko

P1-poort meters:
- Plugwise Smile P1
- Tibber Pulse P1
- HomeWizard P1 Meter

Smart meter groep:
- HomeWizard (1 / 3-fase)
- Qubino
- Shelly

Vragen
Dat is een hele lijst, maar nu komt mijn vraag naar jullie toe: welke producten zouden jullie aanraden, of zijn er nog andere die aan te raden zijn?

Heeft het bijvoorbeeld ook nut om een groep te gaan uitlezen indien alle verbonden apparaten uit zo'n groep toch reeds aangesloten zijn op een slim stopcontact of meter?

Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat je die Shelly meters ook gewoon kan aansluiten op lichtpunten (wij gaan 10 inbouwspots hebben in onze woonruimte, telkens met Hue GU10)? Zodoende kan je dus ook een groot deel van de verlichting gaan meten.

Misschien zijn er zaken die ik momenteel over het hoofd heb gezien, of hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt voor de hulp, en misschien is dit topic nog handig voor andere personen in dezelfde situatie als ik.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:55
Het slim maken van stopcontacten is een dure hobby, en de informatie die je eruit haalt is erg beperkt. Ik zou het niet doen. Als je je energieverbruik wilt weten, zou ik overwegen om in de meterkast een driefasen meter te installeren die het verbruik van elke fase meet.

Het schakelen van de huw lampen kun je natuurlijk doen via bewegingsensoren, aangevuld met een fysieke schakelaar voor de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:54

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waarom zou je het verbruik van een statische verbruiker als een lamp willen weten? Dat staat al aangegeven op de verpakking. Of bedoel je dat je Shelly's met PM wilt om mee verhouding te schakelen? Wat is überhaupt je doel dat je het verbruik tot op stopcontactniveau wil weten?

Overigens kunnen niet alle "slimme modules" een automaat in de meterkast vervangen. De Shelly's bijvoorbeeld zijn schakelaars met PM, maar geen aardlekautomaat. Je plaatst ze daar dus achter, als extra.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:34

TWKterry

Master Mariner

In HomeAssistant heb je de PowerCalc intergratie die van heel veel lampen het verbruik weet en dit dan kan toevoegen zonder een plug te gebruiken. Ook kun je zelf standaard waardes opgeven voor bijvoorbeeld aan/uit/stand-by voor apparaten. Misschien is er voor Homey ook zoiets, dan neem je een paar slimme pluggen en meet een maand op een device om verbruikstanden te verkrijgen en dan zet je hem in PowerCalc.
Alleen apparaten die je echt wilt uitlezen dan van een slimme contactdoos voorzien.

Ik ga binnenkort de meter kast vervangen en denk dat ik een paar groepen voorzie van een ShellyPro omdat die ook een lan aansluiting hebben en groepsniveau wat mij betreft voldoende is met enkele slimme pluggen. Vooral de losse grootverbruikers als kookplaat, zonnepanelen, en dergelijke die al op aparte groepen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
emielbf schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:00:
Het slim maken van stopcontacten is een dure hobby, en de informatie die je eruit haalt is erg beperkt. Ik zou het niet doen. Als je je energieverbruik wilt weten, zou ik overwegen om in de meterkast een driefasen meter te installeren die het verbruik van elke fase meet.
Hmm ja, nu dat je het zegt vraag ik me inderdaad af wat ik met die gegevens ben. Leuk om te hebben zeker, maar ga ik er na een week nog naar kijken? Wellicht niet. Heb je zelf ervaring met zo’n driefase meters?
Thijsmans schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:11:
Waarom zou je het verbruik van een statische verbruiker als een lamp willen weten? Dat staat al aangegeven op de verpakking. Of bedoel je dat je Shelly's met PM wilt om mee verhouding te schakelen? Wat is überhaupt je doel dat je het verbruik tot op stopcontactniveau wil weten?

Overigens kunnen niet alle "slimme modules" een automaat in de meterkast vervangen. De Shelly's bijvoorbeeld zijn schakelaars met PM, maar geen aardlekautomaat. Je plaatst ze daar dus achter, als extra.
Dat is inderdaad een goede vraag, want wat ben je uiteindelijk met die info? Het is niet dat je ineens jouw lichten niet meer gaat gebruiken aangezien ze X W verbruiken (het zijn al LEDs). Soms heb je er geen baat bij om alles te monitoren 😅

Betreffende de meterkast, denk dat ik daar beter van wegblijf, of aan mijn elektricien vraag.

Ik denk dat ik dan misschien eerder ga kijken naar plugs zoals die van TP-Link ofzo. Die meten ook de stroom, kunnen schakelen en zijn een pak goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mja, dan zou ik de Shelly plug nemen. TP link/tapo is een whitelabel Tuya en die werken via de Chinese cloud. Heb ergens gelezen dat die niet local-only werken. Ze zijn ook niet Tasmota compatible.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
Aha, goed om te weten. Dan vraag ik me nog af of ik voor de Shelly Plus Plug S zou gaan of die dat je achter het stopcontact steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
simtom schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:30:
[...]

Hmm ja, nu dat je het zegt vraag ik me inderdaad af wat ik met die gegevens ben. Leuk om te hebben zeker, maar ga ik er na een week nog naar kijken? Wellicht niet. Heb je zelf ervaring met zo’n driefase meters?
In mijn OpenHab setup heb ik een Qubino 3fasen meter op de Warmtepomp. En met de gegevens doe ik niet zoveel, leuk voor het inzicht. Waar ik alles mee doe is de P1 meter in combinatie met de zonnepanelen. Die geeft echt inzicht in je totale verbruik en de momenten per dag, als je dan een rare piek ziet kun je altijd met een losse tussenstekken even tijdelijk een apparaat meten. Zo kom je er bv achter dat je oude koelkast veel verbruikt, en zelfs dat is meer het bewijzen van iets wat je feitelijk ook al weet. Dus ik zou zeggen P1 meter en een lossen stekker die ook energie meet voor incidenteel gebruik.
Het is wat je precies wilt weten en wat je ermee kan/gaat doen

ik zit te bedenken dat mijn eerdere tip om een 3 fasen meter in de meterkast op de groepen te zetten niks toevoegt tov de P1 meter.

[ Voor 6% gewijzigd door emielbf op 15-04-2024 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Thijsmans schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:09:
TP link/tapo is een whitelabel Tuya en die werken via de Chinese cloud. Heb ergens gelezen dat die niet local-only werken.
Voor zowel HA als Homey heb je toch software die lokaal werkt met Tuya? Zie bijvoorbeeld Tuya App voor Homey:
Lokale bediening van Tuya devices

This app connects localy with mains powered Tuya devices without making use of the Tuya cloud network and without the use of IFTT.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Gizz Met een slag om de arm omdat ik zelf geen Tapo-units heb: https://www.reddit.com/r/...ng_down_local_api_access/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Thijsmans ah dat is dan iets dat specifiek voor TP-link lijkt te gelden. Wist ik niet, heb zelf ook geen enkel Tuya-wifi device (wel veel Tuya-zigbee).

@simtom als je van plan bent om veel tussenstekkers of andere apparatuur te gaan gebruiken (of niet helemaal uit kunt sluiten dat het er veel worden op lange termijn), dan zou ik je willen aanraden om eerder naar zigbee dan wifi te kijken. Apparaten op basis van wifi belasten je 2.4 Ghz wifi-netwerk en de gemiddelde consumentenrouter heeft geen probleem met 10 tussenstekkers, maar als het tientallen tussenstekkers (en wifi-lampen, radiatorknoppen, bewegingssensoren, etc.) worden trekken ze dat vaak niet meer. Vaak is de grens 25~32 devices.

Bij zigbee heb je dat niet. Sterker nog: je zigbee-netwerk wordt alleen maar beter van meer zigbee-tussenstekkers, omdat elke stekker als een extra router in je zigbee-netwerk functioneert.

Zelf ik heb zo'n 20 smarthome devices op wifi en 83 zigbee devices. Als dat allemaal wifi zou zijn geweest, dan had mijn wifi-router al heel lang geleden 'bekijk het maar' gezegd :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aanvulling op @Gizz, Zigbee is wel top qua bereik en stabiliteit. Maar het kan niet met veel data overweg.

Dus als je veel pluggen gebruikt met metering doe je er wel goed aan het interval daarvan niet hoog te zetten. Dus eerder minuten dan seconde. Als het enige dat je wilt weten de energie is dan is het ook niet zo erg dat je dat maar 1x per 10 minuten krijgt.

Maar ben je ook geïnteresseerd in het huidige vermogen, bijvoorbeeld omdat je er op wilt handelen, dan is een hoog interval wel fijn. Dat is toch de reden dat ik voor powermetering toch de voorkeur geef aan Wifi. Maar dan is een wat beter Wifinetwerk wel een eis. Zelf daarvoor een Unifi netwerk en dat heeft geen issues met de +-30 wifi smart devices + non-smarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
emielbf schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:16:
Dus ik zou zeggen P1 meter en een lossen stekker die ook energie meet voor incidenteel gebruik.
Het is wat je precies wilt weten en wat je ermee kan/gaat doen
Dat lijkt me inderdaad ook een goede oplossing, welke P1-meter gebruik je zelf?
Gizz schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:05:
@simtom als je van plan bent om veel tussenstekkers of andere apparatuur te gaan gebruiken (of niet helemaal uit kunt sluiten dat het er veel worden op lange termijn), dan zou ik je willen aanraden om eerder naar zigbee dan wifi te kijken.
Hmm ja, zoiets had ik inderdaad ook gelezen, beter om voor Zigbee te gaan dan. Jammer genoeg vallen dan de Shelly-producten weg, al is het nu niet dat ik daar zo'n voorkeur voor had. Ik zal dan eens zoeken bij TP-Link (Tapo) of Eve. Denk dat dat één van de grootste spelers zijn die ook energy monitoring aanbieden in hun plugs?
Septillion schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:51:
Aanvulling op @Gizz, Zigbee is wel top qua bereik en stabiliteit. Maar het kan niet met veel data overweg.

Dus als je veel pluggen gebruikt met metering doe je er wel goed aan het interval daarvan niet hoog te zetten. Dus eerder minuten dan seconde. Als het enige dat je wilt weten de energie is dan is het ook niet zo erg dat je dat maar 1x per 10 minuten krijgt.

Maar ben je ook geïnteresseerd in het huidige vermogen, bijvoorbeeld omdat je er op wilt handelen, dan is een hoog interval wel fijn. Dat is toch de reden dat ik voor powermetering toch de voorkeur geef aan Wifi. Maar dan is een wat beter Wifinetwerk wel een eis. Zelf daarvoor een Unifi netwerk en dat heeft geen issues met de +-30 wifi smart devices + non-smarts.
Ok, maar dan moet die dat wel ondersteunen. Bijvoorbeeld het Niko stopcontact kan ik alvast niet configureren via Homey dat hij maar om de X aantal minuten iets moet doorsturen. Het doel is om inderdaad ooit alles te voorzien via Unifi, maar dat kost nog wel wat. Ik denk dat ik voorlopig met iets van TP-Link of Netgear zal werken (in haast alle kamers is er een ethernet-poort voorzien). Tenzij je me toch kan overtuigen met een basispakket aan toestellen van hun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Of je dit in kunt stellen voor alle stopcontacten weet ik eigenlijk niet. Weet dat het bij de Blitzwolf (Tuya) modellen kan icm Zigbee2MQTT. Via Homey zou ik al helemaal niet durven zeggen...

Ik zou niet investeren in (Wifi) apparatuur van andere merken als je eigenlijk ook Unifi zou willen. Je kan gewoon met alleen AP's beginnen en voor de rest houden wat je hebt en daar alleen de wifi van uit zetten. Als je voor U6+ gaat valt het mee. Met tweedehands AP Lite's kan het helemaal betaalbaar met als grootste "gemist" Wifi 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
Nu ja, het zou fijn zijn om Unifi te hebben, maar idealiter koop je dan ook een switch van hen aan zeker om bij de router te zetten? Zo kan je gebruik maken van PoE (en mijd je dus voedingsadapters). We gaan een 2.5 Gbps download hebben (theoretisch uiteraard). Als ik voor de U6+ zou gaan dan kan die "maar" tot 1 Gbps, al vermoed ik dat dit bij Wifi verwaarloosbaar is? De zwaarste verbruikers (pc, Xbox) zijn sowieso aangesloten via ethernet.

Ik had me alvast voorgenomen om eerst te zien hoe de meegeleverde Wifi boosters van Proximus gaan werken, misschien zijn die al voldoende. Maar misschien beter om hier later een andere topic over te maken i.p.v. verder off-topic te gaan 😅

[ Voor 24% gewijzigd door simtom op 15-04-2024 18:37 . Reden: Weglaten quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
simtom schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:41:
[...]

Dat lijkt me inderdaad ook een goede oplossing, welke P1-meter gebruik je zelf?
eeen RJ11 > USB P1 kabel die in de OpenHab server zit en door OpenHab uitgelezen wordt waarna Grafana er weer mooie grafiekjes van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Jouw topic dus jij bepaald :D

offtopic:
En tuurlijk is het mooi alles over te zetten etc. Maar met alleen Unifi AP's zal het al makkelijk meer apparaten aan kunnen. En die thoughput is leuk maar ga je in praktijk nooit halen. Waarschijnlijk dat je er wat meer uit kunt halen met een U7 Pro (Wifi 6 + 6Ghz) maar verwacht nog steeds niet dat je 2,5Gbit haalt, zelfs als je ook een apparaat hebt die het "ondersteund". Denk dat een U6+ ofzo qua snelheid zeker niet onderdoet aan dat van een ISP.

Wil dus vooral zeggen dat Unifi zich dus juist leent om stap voor stap over te gaan. Been there, doing that :+ Als je nu uit de voeten kunt met wat je hebt, prima. Maar als je aan Unifi denk zou ik dus nu niet andere dingen kopen om "de tijd tot Unifi" te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
Haha, wel in dat geval... 😁 (en al zeker als het van een moderator komt hehe).

Nee inderdaad, en zoals ik al aangaf, de zwaarste verbruikers zijn sowieso verbonden met een ethernet kabel. Ik verwacht nu niet meteen zware bestanden binnen te halen of veel te streamen via mijn iPhone, iPad of geconnecteerde oven 🤣

Dan moet ik alleen nog een switch vinden die idealiter PoE heeft (om de AP's te kunnen gebruiken met slechts één kabel) én die ook nog eens minimaal 2.5 Gbps ondersteunt. Bij Unifi kom ik dan enkel uit bij de Unifi Switch Enterprise 8 PoE, maar dat is voor mij dan toch redelijk out of budget voor een switch. Ik lees nu ook net dat we hier in België binnenkort zelf onze router kunnen plaatsen, dus dat moet ik dan misschien ook eens gaan bekijken (bij Proximus blijkbaar nu al mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mja, ik ben ook nog aan het wachten tot Unifi (maar ook Synology...) nu eens echt op de 2.5Gbit boot stappen...

Maar goed, als je nog niet aan nieuwe switches wilt kan je er ook gewoon een power injector voor plaatsen (of dat nu 1Gbit of 2.5Gbit is). Zelf ook nog niet de stap naar een PoE gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
Inderdaad, voorlopig kijk ik dan naar deze TP-Link of deze duurdere Netgear. Bieden beiden 2.5 Gbps poorten aan alsook PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:37:
Mja, ik ben ook nog aan het wachten tot Unifi (maar ook Synology...) nu eens echt op de 2.5Gbit boot stappen...
de UDM Pro SE heeft 2.5Gbps aan de WAN kant, da's een eerste stap
Pagina: 1