Hallo iedereen,
Binnenkort verhuizen we naar ons eerste eigen woning (nieuwbouw) en als menig tech enthousiast zou ik graag zo veel mogelijk stopcontacten en schakelaars willen omvormen naar "slimme" modules. Waarmee ik dan voornamelijk tot doel heb het stroomverbruik te meten, en voor de schakelaars mijn Hue-lampen te bedienen.
Bij uitbreiding zou ik ook graag de zekeringen (schakelaars?) van de elektriciteitskast willen vervangen door slimme modules, maar ik besef dat dit wellicht niet aan te raden is mits wat kennis te hebben van elektriciteitsnetwerken (dit is toch nog iets anders dan een stopcontact of schakelaar vervangen).
Tenslotte zou ik ook nog de P1-poort willen uitlezen van mijn digitale meter (voor het totale verbruik en injectie door zonnepanelen).
Belangrijk om te weten is dat ik in België woon.
In onze toekomstige woning zijn ook zonnepanelen voorzien en die zijn verbonden met een Huawei SUN2000-4.6KTL-L1 omvormer. Deze heeft een Wifi-verbinding.
Om het toch wat aangenamer te maken voor de bankrekening, ben ik eens gaan rondzoeken op het internet, en ook hier op het forum (niet alleen de slimme sockets). Onderstaand wat ik heb gevonden, gesplitst volgens categorie:
Smart sockets:
- Aqara Switch Module T1
- Niko geconnecteerd stopcontact
- Shelly
Smart switches:
- Hue Wall Switch Module
- Aqara Smart Wall Switch H1 (vervangt wel de hele schakelaar)
- Niko
P1-poort meters:
- Plugwise Smile P1
- Tibber Pulse P1
- HomeWizard P1 Meter
Smart meter groep:
- HomeWizard (1 / 3-fase)
- Qubino
- Shelly
Heeft het bijvoorbeeld ook nut om een groep te gaan uitlezen indien alle verbonden apparaten uit zo'n groep toch reeds aangesloten zijn op een slim stopcontact of meter?
Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat je die Shelly meters ook gewoon kan aansluiten op lichtpunten (wij gaan 10 inbouwspots hebben in onze woonruimte, telkens met Hue GU10)? Zodoende kan je dus ook een groot deel van de verlichting gaan meten.
Misschien zijn er zaken die ik momenteel over het hoofd heb gezien, of hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt voor de hulp, en misschien is dit topic nog handig voor andere personen in dezelfde situatie als ik.
Binnenkort verhuizen we naar ons eerste eigen woning (nieuwbouw) en als menig tech enthousiast zou ik graag zo veel mogelijk stopcontacten en schakelaars willen omvormen naar "slimme" modules. Waarmee ik dan voornamelijk tot doel heb het stroomverbruik te meten, en voor de schakelaars mijn Hue-lampen te bedienen.
Bij uitbreiding zou ik ook graag de zekeringen (schakelaars?) van de elektriciteitskast willen vervangen door slimme modules, maar ik besef dat dit wellicht niet aan te raden is mits wat kennis te hebben van elektriciteitsnetwerken (dit is toch nog iets anders dan een stopcontact of schakelaar vervangen).
Tenslotte zou ik ook nog de P1-poort willen uitlezen van mijn digitale meter (voor het totale verbruik en injectie door zonnepanelen).
Belangrijk om te weten is dat ik in België woon.
Huidige hardware
Momenteel gebruik ik de Homey Pro, maar ik heb deze nog maar een paar weken dus voorlopig blijft het nog bij experimenteren, maar ook omdat we in ons huidige huurwoning niet bijzonder veel smart devices hebben (behalve dan de vele Hue-lampen en accessoires). Voor twee schakelaars gebruik ik de Hue Wall Switch Module. Bij wijze van experiment heb ik deze week de Niko geconnecteerd schakelbaar stopcontact (170-33505) geïnstalleerd.In onze toekomstige woning zijn ook zonnepanelen voorzien en die zijn verbonden met een Huawei SUN2000-4.6KTL-L1 omvormer. Deze heeft een Wifi-verbinding.
Wat ik reeds heb gevonden/geprobeerd
Zoals hierboven net aangegeven, heb ik het Niko stopcontact eens geïnstalleerd en deze werkt eigenlijk helemaal zoals ik het had verwacht: via Homey krijg ik haast realtime info door betreffende stroomverbruik, en kan hem uiteraard ook remote schakelen. Het grootste nadeel echter is de prijs: zo'n module kost al snel € 55 en als ik hiermee een groot deel van mijn stopcontacten wil vervangen wordt het een dure grap. Voordeel is dan wel weer dat je niet met een tussenmodule ofzo zit, het is all-in-one.Om het toch wat aangenamer te maken voor de bankrekening, ben ik eens gaan rondzoeken op het internet, en ook hier op het forum (niet alleen de slimme sockets). Onderstaand wat ik heb gevonden, gesplitst volgens categorie:
Smart sockets:
- Aqara Switch Module T1
- Niko geconnecteerd stopcontact
- Shelly
Smart switches:
- Hue Wall Switch Module
- Aqara Smart Wall Switch H1 (vervangt wel de hele schakelaar)
- Niko
P1-poort meters:
- Plugwise Smile P1
- Tibber Pulse P1
- HomeWizard P1 Meter
Smart meter groep:
- HomeWizard (1 / 3-fase)
- Qubino
- Shelly
Vragen
Dat is een hele lijst, maar nu komt mijn vraag naar jullie toe: welke producten zouden jullie aanraden, of zijn er nog andere die aan te raden zijn?Heeft het bijvoorbeeld ook nut om een groep te gaan uitlezen indien alle verbonden apparaten uit zo'n groep toch reeds aangesloten zijn op een slim stopcontact of meter?
Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat je die Shelly meters ook gewoon kan aansluiten op lichtpunten (wij gaan 10 inbouwspots hebben in onze woonruimte, telkens met Hue GU10)? Zodoende kan je dus ook een groot deel van de verlichting gaan meten.
Misschien zijn er zaken die ik momenteel over het hoofd heb gezien, of hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt voor de hulp, en misschien is dit topic nog handig voor andere personen in dezelfde situatie als ik.