Afschermen Main router van cascaded router maar wel internet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 22:41
Beste forumgenoten,

Ik heb een FritzBox 6660 als main-router aan internet met daarop de laptops, TVs etc.
Voor alle IoT/domotica apparaten heb ik een extra FritzBox 4040 die als een cascaded router is ingesteld.

Vanaf de main-router (FritzBox 6660) kan ik niet de devices achter de FritzBox 4040 maar andersom wel.
Met VPN op mijn Raspberry Pi kan ik de devices bereiken die achter de FritzBox 4040 zitten.

Maar eigenlijk wil ik dat vanaf de FritzBox 4040 de devices aan de main-router (FritzBox 6660) niet te zien zijn maar dat ze (via een tunnel oid) wel contact kunnen maken met het internet voor eventuele cloud services.

Hoe kan ik dit instellen?
Alvast hartelijk dank.
/Kees

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:52
Dubbel NAT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Omdraaien of die 2e fritzbox in gastenlan stoppen vam de 1e

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:12
Kun je niet poort 4 van je hoofdrouter als gastnetwerk instellen? Ik vond deze instructies, wel voor een ander model, maar mogelijk werkt het ook voor de 6660.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Wat bedoel je eigenlijk met "cascade router".
Dat is geen echte netwerkterm, dus welke van de twee onderstaande opties bedoel je daar mee?
  1. Wan 6660 - Lan 6660 --> Wan 4040 - Lan 4040 --> iot devices
  2. Wan 6660 - Lan 6660 --> Lan 4040 - Wan 4040 --> iot devices
Bij Optie 1 kun je vanaf de 6660 niet bij je iot devices, maar kunnen je iot devices wel bij de 6660 en het internet
Bij Optie 2 kun je vanaf de 6660 wel bij je iot devices, maar kunnen je iot devcies niet bij de 6660 en het internet.

Volgens mij is het grootste security risico het feit dat iot devices het internet op willen en zo een potentieel hole punchen in je netwerk beveiliging, dus optie 2 is enigszins zinvol, optie 1 nauwelijks.

Persoonlijk denk ik dat een router hier niet de beste mogelijkheden bied een firewall zou veel beter passen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Als de FRITZ!Box VLAN ondersteunt op de LAN kant, dan is het vrij eenvoudig in te stellen. Precies ook wat @Ben(V) zegt, je wil dit op firewall niveau instellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Vlan's zijn in tegenstelling wat iedereen denkt geen security maar een functionele scheiding.
Vlan hopping is niet heel erg moeilijk voor een hacker.

Echte security bouw je met een firewall die daar voor gemaakt is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
Och heden, denk ik soms iets te snappen ..... not. Dank zover voor de moeite om te reageren.

Mijn wens is de volgende setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91lZHZg79PYMKpKKJyuLL4XYB8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJGSMXZs0SmqlzGrZZIElkeU.jpg?f=fotoalbum_large

zo kunnen sommige IoT devices die van de cloud afhankelijk zijn wel contact maken met externe servers maar niet binnen het huisnetwerk kijken. De RaspberryPi zou dan via een VPN wel dat netwerk in kunnen.
Zou dat op deze manier mogelijk zijn of moet je dan toch een andere opzet kiezen?

Ik heb nu als test de 'IoT-router' op de gasten-lan-poort geplaatst van de 6660-router maar dan lijkt ook de VPN en portforwarding opties niet meer te werken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Poort 4 gastennetwerk gebruiken en daar je tweede router met IoT aan hangen. Maar je snapt toch wel dat het allemaal wat overdreven is voor een thuisnetwerk. Maar als jij het leukt vindt vooral doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen iot devices gebruiken die een cloud verbinding nodig hebben is mijn beste advies.
Die dingen zijn erg onveilig en als iemand je iot hackt hebt je misschien nog wel meer problemen als wanneer je "gewone" devices gehacht worden.
Wat denk je dat er gebeurd als iemand voor de lol je cv op 40 graden zet tijdens je vankantie?

Als je dat doet dan kun je die 4040 gewoon weg laten want die doet wat beveiliging betreft toch niets.

Wil je toch wat, vervang die 4040 dan door een firewall met de juiste rules.

Tweede advies is geen iot over wifi te gebruiken, neem gewoon zigbee die is daar voor ontworpen en is behoorlijk hackproof en overbelast je wifi datanetwerk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
Dank voor de tips tot zo ver. Ik gebruik voornamelijk Zigbee maar heb een paar devices die WiFi (paar switches, camera's, speaker etc) gebruiken.
Los van de firewall heeft het ook mijn voorkeur om de wifi zaken te scheiden om conflicten te voorkomen.

Ik heb, zoals Frogmen beschreef, de "guest-port" gebruikt maar kan nu zelfs geen verbinding maken met VPN. Moet ik dan nog een ip4-route aanmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Waarom niet dr pi in je “hoofdnetwerk” zetten?
Of nog makkelijker vpn van je fritzbox gebruiken?

Iot binnen lan isoleren maar internet aan laten is een populaire actie en zie je vaker. Security technisch is het alleen vrij nutteloos en operationeel lastig.

Maar als je t leuk vind gewoon doen. Een port mapping naar device in je guest netwerk gaat denk ik niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25

FreakNL

Well do ya punk?

Het is wel een erg ingewikkelde setup voor thuis.

Wat ik doe;

Ik heb 1 wifi vlan (vlan B ). Die is al afgescheiden van het productienetwerk (vlan A). Op vlan B zit mijn IOT maar ook gewoon mijn iPads, iPhones, laptops etc…

Ik vond een apart iot netwerk wat overdreven dus ik heb de rest er ook gewoon bij gepleurd.

Van vlan A naar B is vrij toegang, van vlan B naar A staan een paar poorten open. En de laptops hebben een DHCP RES en die IPs mogen specific naar vlan A.

Ik vond/vind dit veilig genoeg.

Het kan nog veel veiliger maar dit is voor mij prima.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 14-04-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
laurens0619 schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:15:
Waarom niet dr pi in je “hoofdnetwerk” zetten?
Of nog makkelijker vpn van je fritzbox gebruiken?

Iot binnen lan isoleren maar internet aan laten is een populaire actie en zie je vaker. Security technisch is het alleen vrij nutteloos en operationeel lastig.

Maar als je t leuk vind gewoon doen. Een port mapping naar device in je guest netwerk gaat denk ik niet lukken
Beste Laurens, kan je me uitleggen waarom dit security-technisch weinig te bieden heeft?

Ik heb trouwens een VPN verbinding ingesteld die normaal wel werkt maar niet meer als de router als "gast-netwerk" is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Kees de kapper schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:01:
[...]

Beste Laurens, kan je me uitleggen waarom dit security-technisch weinig te bieden heeft?

Ik heb trouwens een VPN verbinding ingesteld die normaal wel werkt maar niet meer als de router als "gast-netwerk" is ingesteld.
Iot apparaten zijn vaak in het nieuws geweest dat ze gehackt kunnen worden. Echter als ze gehackt zijn dan worden deze bijna altijd ingezet om onderdeel te worden van een botnet en commandos richting het internet uit te voeren maar laten ze lokaal het netwerk met rust.
Waarom? Nou een lokaal netwerk van een thuisgebruiker boeit ze niet zoveel maar dat ze voor aanvallen op bv bedrijven de beschikking hebben over heel veel internet adressen om verkeer vanuit te sturen is waardevol voor ze.

Gebruiken ze puur je internet, dan is de kans op detectie laag. Zouden ze je apparaten in je lan aanvallen, dan is de kans op detectie groter met het risico dat de infectie verwijder wordt.

Daarnaast js hacken vanaf een lan niet meer zo eenvoudig als 10 jaar geleden. Jij bent welkom op mijn lan, ik heb geen devices met pending patches, of open admin share, of open nas share etc. Teveel werk voot een oppurtinistische hacker. Een internet ip is veel waardevoller voor ze.

Dus tldr: de internet verbinding filteren van iot devices is veel waardevoller. Liefst tot en met de cloud verbinding maar anders alles wat other is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Daarbij zijn de IoT devices zelf ook veel verder ontwikkelt waardoor deze hacken ook weer complexer is geworden. Daarnaast ben ik het met Laurens0619 eens dat als je verder alles van goed wachtwoorden etc hebt voorzien het risico ook niet zo groot is.
Ik draai al heel wat jaren verschillen webservers thuis en nog nooit problemen ondervonden. Ja er wordt vreselijk veel op de deur geklopt, maar dat is kennelijk normaal. Al zou daar best eens iets aan gedaan mogen worden maar ja keerzijde van een vrij internet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
Dank allen voor de uitgebreide respons!
Hoewel niet geheel digitaal onbekwaam ervaar ik een groeiende afstand in netwerkbeheer.... Ik word te weinig werkgerelateerd geexposed aan dit soort dingen om het op eigen kracht te kunnen.

Liever houd ik verschillende dingen in het netwerk gescheiden maar ik zal mijn firewall voornamelijk het werk laten doen. Heb ook wat Chineese-meuk om mee te spelen en te experimenteren en wil dat niet gelijk de deur uit doen. En sommige IoT devices kan je niet bereiken zonder cloud-verbinding (zoals bij de wasmachine). Software en firmware van computers en routers zijn in principe up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kees de kapper schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:44:
Dank allen voor de uitgebreide respons!
Hoewel niet geheel digitaal onbekwaam ervaar ik een groeiende afstand in netwerkbeheer.... Ik word te weinig werkgerelateerd geexposed aan dit soort dingen om het op eigen kracht te kunnen.

Liever houd ik verschillende dingen in het netwerk gescheiden maar ik zal mijn firewall voornamelijk het werk laten doen. Heb ook wat Chineese-meuk om mee te spelen en te experimenteren en wil dat niet gelijk de deur uit doen. En sommige IoT devices kan je niet bereiken zonder cloud-verbinding (zoals bij de wasmachine). Software en firmware van computers en routers zijn in principe up-to-date.
Als je het gescheiden wilt houden en het simpel wilt doen is de beste suggestie al gegeven: draai het om, zet alles wat je 'veilig' wil hebben achter de tweede router (.4.x subnet in je plaatje) en de zaken die je niet geheel vertrouwt direct achter eerste router (.10.x subnet in je plaatje). Stel dat er iets op de IoT meuk gecompromitteerd word (reeele kans) en op de LAN gaat kloten (onwaarschijnlijk), dan kan het niet bij je apparatuur achter tweede router (zolang je uPnP uit hebt staan en geen port forwards ingesteld hebt).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1