Garantie reparatie na verkoop woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjeesflix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-04-2024
Hallo,

Ik heb onlangs mijn woning verkocht. Tijdens de bezichtigingen was er helaas plots een lekkage op 2 punten in het dak. Ik heb met de koper afgesproken dat we dit zouden laten verhelpen. Hier is een bedrijf voor ingeschakeld die het lood zou vervangen t.p.v. de schoorstenen. Dit is niet goed gedaan waardoor de lekkage helaas niet is verholpen.

De vraag die ik heb; gaat de (10 jaar) garantie van dit bedrijf over op de koper of ben ik hier als verkoper nog aansprakelijk/verantwoordelijk voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:17
Jij bent hier als verkoper aansprakelijk voor. Je hebt het huis in bepaalde staat verkocht, waar niet aan is voldaan. De koper kan het ook zelf regelen en de kosten op jou verhalen, uiteraard in overleg.

Vervelende situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
makkelijkste is afkopen; spreek af dat jij de reparatie betaald en dat de koper het regelt.
Dan bij herhaalde lekkage / garantieafwikkelingen hoef je er niet meer tussen te zitten, en de koper is blij dat hij een niet-lekkend dak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:32
Staat er iets in de koopovereenkomst dat rechten meegekocht worden?

En wat staat er in de voorwaarden van de aannemer?

Meestal gaat de garantie mee naar de nieuwe eigenaar. Maar daarvoor moet je kijken in de voorwaarden en koopovereenkomst.

https://radar.avrotros.nl...als-vorige-eigenaar-33567

[ Voor 11% gewijzigd door corporalnl op 13-04-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
sjeesflix schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:20:
gaat de (10 jaar) garantie van dit bedrijf over op de koper of ben ik hier als verkoper nog aansprakelijk/verantwoordelijk voor?
De garantie is een kwalitatief recht en is verbonden aan de woning (art. 6:251 BW).

Als de aannemer die het lood heeft vervangen in de algemene voorwaarden heeft opgenomen dat het recht op garantie vervalt bij verkoop, dan wordt vermoed dat die voorwaarde onredelijk bezwarend is (art. 6:237 aanhef en onder h BW). Het 'gedrag' is in dit geval de verkoop van de woning.

Je kunt zo'n voorwaarde als consument vernietigen, waarna de voorwaarde met terugwerkende kracht nooit heeft bestaan. Tenzij de aannemer kan onderbouwen waarom het recht op garantie zou moeten vervallen bij verkoop. Wat de aannemer waarschijnlijk niet kan.

Zoals hierboven opgemerkt blijf je echter als verkoper nog steeds wel aan te spreken op gebreken die normaal gebruik in de weg staan. Je kunt de koper weliswaar niet dwingen om contact op te nemen met de aannemer, maar de aannemer moet het lood wel herstellen (in opdracht van de verkoper op grond van de overgedragen garantieovereenkomst). Het zou daarom onredelijk zijn dat de koper de aannemer passeert en van jou verwacht dat je een tweede overeenkomst voor aanneming van werk aangaat terwijl het lood onder de garantieovereenkomst hersteld kan worden.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

[ Voor 3% gewijzigd door Real op 13-04-2024 19:05 ]

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.