[Excel] grafiek opmaken tussen percentages

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06-2024
Beste,

Ik ben bezig om in Excel automatisch grafieken te laten maken van percentages uit cellen.
Ik zou het mooi vinden om in de grafiek tussen bepaalde percentages een arcering aan te maken.
Nu heb ik dit handmatig gedaan door een vlak te maken en deze over de grafiek te zetten (met een doorzichtigheid van 50%). Maar kan dit ook in de opmaak van de grafiek?

Mijn idee is als volgt:
100% is groen
Tussen 99 - 75% is oranje
en alles onder 75% is rood.

Deze kleuren staan vast en worden niet bepaald door de waarden in de grafiek.

Zie voorbeeld van hoe ik dit nu handmatig heb gedaan.

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epkaBWnnwFOyY4EBBTJvhX9Wei0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L4a5tzIGn97XoIqbTYTCHNfG.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!!

Beste antwoord (via hejwazzup op 17-04-2024 16:15)

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:30
hejwazzup schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:34:
Dank voor je reactie. Als ik je goed begrijp kan het dus niet via een soort opmaak van de grafiek?
Want ik vraag me af wat me meer/minder werk kost (de manier zoals ik het gedaan heb, of jouw manier door een tweede grafiek te maken). Toch bedankt!
Zoals superduper beschrijft is het opmaak van de grafiek. Maar álle informatie in je grafiek komt uit data, dus je moet die informatie wel toevoegen.

In plaats van twee grafieken zou ik 1 combo grafiek maken.

Met deze data:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGiVPrgi6iN6ErmWjcDQcGH0Jko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TxBfOZi2x2Mt5Hds5Mma8Lbi.png?f=user_large

Krijg ik dit resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-jI0wm5dkO-Q4ryFERrI9kT-ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NdHz8PJOCjCTC53SnaBn4OkZ.png?f=fotoalbum_large

Kolom perc als lijngrafiek, de overige kolommen binnen dezelfde chart als stacked column. Gap width op de kolom op 0% ingesteld.

Twee minuten werk, en zoals g0tanks aangeeft robuuster: bij alle wijzigingen in je data blijft de grafiek kloppen. Je kan ook makkelijk je grenzen voor oranje/geel/groen aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door dixet op 14-04-2024 16:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 11:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Een tweede grafiek (stacked bars) aanmaken. Deze plotten (evt op een onzichtbare sec as) zonder tussenruimte en labels etc.

[ Voor 48% gewijzigd door superduper op 13-04-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
Dank voor je reactie. Als ik je goed begrijp kan het dus niet via een soort opmaak van de grafiek?
Want ik vraag me af wat me meer/minder werk kost (de manier zoals ik het gedaan heb, of jouw manier door een tweede grafiek te maken). Toch bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:42

g0tanks

Moderator CSA
Beide manieren zouden niet meer dan 5 miuten moeten kosten, waarbij die van @superduper robuuster is omdat het ook blijft werken als je de grafiek aanpast (bijvoorbeeld qua grootte of lengte van de assen).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:30
Zoals superduper beschrijft is het opmaak van de grafiek. Maar álle informatie in je grafiek komt uit data, dus je moet die informatie wel toevoegen.

In plaats van twee grafieken zou ik 1 combo grafiek maken.

Met deze data:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGiVPrgi6iN6ErmWjcDQcGH0Jko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TxBfOZi2x2Mt5Hds5Mma8Lbi.png?f=user_large

Krijg ik dit resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-jI0wm5dkO-Q4ryFERrI9kT-ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NdHz8PJOCjCTC53SnaBn4OkZ.png?f=fotoalbum_large

Kolom perc als lijngrafiek, de overige kolommen binnen dezelfde chart als stacked column. Gap width op de kolom op 0% ingesteld.

Twee minuten werk, en zoals g0tanks aangeeft robuuster: bij alle wijzigingen in je data blijft de grafiek kloppen. Je kan ook makkelijk je grenzen voor oranje/geel/groen aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door dixet op 14-04-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
Bedankt! Hier ben ik heel erg mee geholpen.
Pagina: 1