Home Assistant - terug naar vorige staat

Pagina: 1
Acties:

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:59
Hey allen,

Ik ben op zoek naar een manier hoe ik in een yaml automation een apparaat terug kan laten gaan naar zijn " vorige staat"

Voorbeeld van wat ik wil bouwen: Ik heb Shelly RGB peertjes in mijn woonkamer. Als de wasmachine of droger klaar is, wil ik er eentje groen laten knipperen. Dit lukt in principe makkelijk, maar ik wil dat hij daarna terug gaat naar zijn " vorige staat". Dus als hij uit stond, terug naar uit en als hij aan stond, terug naar de manier waarop hij al aan stond.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Alvast bedankt :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Hier heb je een vergelijkbaar topic van iemand met ongeveer dezelfde vraag: https://community.home-as...te-color-power-etc/403309
Lukt het daarmee? :)

Saved by the buoyancy of citrus

• gwabber
Dank voor je snelle reactie! :)

Ik ga kijken!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:55
Je kunt, voordat je de lamp laat knipperen, de huidige staat van de lamp opslaan in een scene en na het laten knipperen de scene weer herstellen.

Zie hieronder hoe ik het heb gedaan met het knipperen van een lamp als de wasmachine klaar is :)

Scene van de staat voordat deze gaat knipperen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dCZmPEauuVViJUGdBSvCk81F4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EQZN2abdNPizUPrfPWTN0a0i.png?f=fotoalbum_large

Daarna de scene aanroepen om die staat te herstellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8b8pYbLq5K9eaf5Ybxsqr6PWNE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/meKg1BSGQ4kfqVKqTASCqmgA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Flappie op 13-04-2024 21:30 ]

• gwabber
@Flappie dat is exact samengevat wat ik zoek! Dus die ga ik even kopiëren :p Dan ga ik de handleiding van @Cyphax lezen voor meer diepgang!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:55
Ik heb wel een vertraging van een aantal seconden ingebouwd na het knipperen van de lamp. Als je het knipperen en het aanroepen van de scene direct achter elkaar uitvoert werkt het niet.

Dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX2Cl2AWdve5NY0evia7-VG6-fQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AHL1GVe4y3rIxNuHWyFroOzy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Flappie op 14-04-2024 10:48 ]

• gwabber
Ik loop een beetje te klooien. Ik loop vast op dit punt: YouTube: Scenes on Steroids in Home Assistant - How To - Tutorial

In de video lukt het hem om het ID van de scene bij entiteit in te voeren, ook al wordt hij op dat moment niet herkend. Hij kan hem gewoon toevoegen door op enter de drukken. Als ik op enter druk, gebeurd er niks en wordt hij ook niet toegevoegd. Zie ik iets over het hoofd?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sinds dat alle acties in een nieuw menu zitten is de scene.turn_on (Scene Activate) schijnbaar wat anders geworden (en schijnbaar de transition optie verloren...). Maar je kan nog steeds gewoon het entity id van je scene typen (bijvoorbeeld 'scene.before'). Deze zal alleen gewoon zo blijven staan als tekst maar zal prima werken.

Enige wat scene aanmaken, kleur knipperen, scene terugzetten nog "mis" gaat is als de lamp uit staat. Nu zal de lamp netjes terug uit gaan als de scene terug gezet word. Maar als je dan de volgende keer de lamp aan zet (zonder een kleur of effect te kiezen) zal deze weer in kleur aan gaan en op dezelfde brightness als voor je effect. Dit komt omdat van een lamp die uit staat alleen de state opgeslagen wordt in een scene en niet de attributen.

Wat daarvoro vaak gedaan wordt is:
- Maak scene A aan (de 'state scene')
- Zet lamp aan (zonder kleur of effect, gewoon light.turn_on)
- Maak scene B aan (de 'attribute scene')
- Voer je tijdelijke effecten uit
- Activeer scene B
- Activeer scene A

Op deze manier zal ook de attributen opgeslagen worden. Was de lamp vooraf gewoon aan dan zijn scene A en B gelijk. Was de lamp uit zal scene A dat bevatten en scene B de attributen. Doordat je eerst snel de attributen terug zet (maar dan is de lamp aan) en dan gelijk de state met scene B heb je altijd zowel de state als de attributen hersteld.

• gwabber
@Septillion helaas blijft ie als tekst niet staan. Er verschijn eigenlijk gewoon niets... Deze zou ik moeten gebruiken toch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTM-8F43Lsvn-Lz-8OLucYc5biY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9rScRYWrDAapeUp5dAsmDCEr.png?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Ah, dat is toch hetzelfde als in het filmpje? Daar "Entiteit kiezen" selecteren en dan kan je een scene entity id opgeven.

Maar dat is dus volgens mij wel met een oudere versie van HA en niet 2024.4.x?

• gwabber
Klopt! Alleen in het filmpje komt het entity ID er in tekst bij te staan, ook al wordt hij niet herkend.

Dit screenshot nam ik nadat ik entity ID had ingevoerd en op enter gedrukt had. Hij komt er niet bij te staan en gaat dus ook niet mee in de automatisering...

• Septillion

Septillion

@gwabber Probeer je soms alleen de naam ipv scene.naam?

En misschien een HA update? :D

• gwabber
Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:56:
@gwabber Probeer je soms alleen de naam ipv scene.naam?

En misschien een HA update? :D
Beiden geprobeerd... en ik gebruik de nieuwste versie van HA :D

ik krijg deze foutmelding als ik hem handmatig aanpas in de yaml: not a valid value for dictionary value @ data['action'][2]['target']['entity_id']

• Septillion

Septillion

Mm, bijzonder, wat ziet er bij mij na recente update dus anders uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYjG_mUicbWoA7fUAO3bqR2L5XY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Me410d19hq6sc6BkCEqGQ1MC.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien een keer HA pagina herladen en eventueel browser cache legen?

In yaml zou de hele active eruit moeten zien als:
YAML:
1
2
3
4
  - service: scene.turn_on
    metadata: {}
    target:
      entity_id: scene.foo_bar

En er zitten dus ook geen spaties in een eventuele naam entity id.

• gwabber
@Septillion dank voor je hulp! het lijkt nu te werken met een lege cache...

Ik ben niet thuis, dus ik kan het ook niet in werking zien, maar ik krijg iig geen foutmelding bij het opslaan :) Vanavond even checken of het werkt!

• gwabber
woehoe het werkt! dank jullie :D
Pagina: 1