Stopcontact twee kanten wand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-06 11:55
Ik heb een lijmblokken scheidingswand van 7cm dik tussen twee kamers. In een kamer zit een dubbel inbouw stopcontact. Ik wil in de andere kamer ook een stopcontact op deze wand.

Makkelijkste oplossing: achterzijde doos doorboren en opbouwdoos plaatsen.

Maar niet de mooiste oplossing..

Schuin doorboren en inbouw er "naast" aan de andere kant is een moeilijkere oplossing.

Iemand de gouden tip om dit netjes en veilig te doen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon zoals het hoort?

Nieuwe inbouwdozen inboren en netjes stukje buis maken tussen de inbouwdozen. Buis sluit je aan op een invoerstuk. Doorboren van inbouwdozen is sowieso niet toegestaan.

Muur herstel je met roodband en daarna likje verf erover.

[ Voor 35% gewijzigd door Sethro op 13-04-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:30
Hier ook een soortgelijke situatie recent opgelost. Vanuit de bestaande inbouwdoos een gat geboord door het hart van de doos. Vervolgens aan de andere kant voorzichtig met een dozenboor (met het gat als middelpunt) geboord tot dat ik tegen de andere doos aan zat. Aan de nieuwe kant een ondiepe of normale inbouwdoos inkorten (achterkant er af) plaatsen. Het doorgeboorde gat kun je vervolgens gebruiken om de draden door heen te trekken.

Let wel op dat als er aan de nieuwe kant ook schakelmateriaal in de buurt zit dat de hoogte gelijk blijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
Sethro schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:20:
Gewoon zoals het hoort?

Nieuwe inbouwdozen inboren en netjes stukje buis maken tussen de inbouwdozen. Buis sluit je aan op een invoerstuk. Doorboren van inbouwdozen is sowieso niet toegestaan.

Bij voorkeur voorkom ik het stukje roodband en schilderen. Kost weer een hoop tijd.

Op grond waarvan is doorboren niet toegestaan? Is dit expliciet verboden in de norm? Onveilig lijkt het mij niet mits netjes uitgevoerd.

De oplossing van @Wizxt is wat ik voor ogen had. Uitlijnen is dan wel een ding dus "net er naast" klinkt makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:24
Inbouwdozen zijn 40-50 mm diep. Als je ze gaat verzagen om het passend te krijgen, worden ze instabiel (en daarmee de bevestiging voor de wcd's).
Ik zou dus verspringen met de dozen en de nieuwe direct naast de bestaande plaatsen. Als je op de juiste plek boort, hoef je ook niets te pleisteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou aan de andere kant van de muur op ~10cm afstand van de andere doos een doos boren, en vervolgens met een stukje (flex)buis de twee dozen met elkaar verbinden. Werken met 'halve' dozen of de achterkant eruit halen is prutswerk.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
arievz schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:50:
Inbouwdozen zijn 40-50 mm diep. Als je ze gaat verzagen om het passend te krijgen, worden ze instabiel (en daarmee de bevestiging voor de wcd's).
Ik zou dus verspringen met de dozen en de nieuwe direct naast de bestaande plaatsen. Als je op de juiste plek boort, hoef je ook niets te pleisteren.
spone schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:50:
Ik zou aan de andere kant van de muur op ~10cm afstand van de andere doos een doos boren, en vervolgens met een stukje (flex)buis de twee dozen met elkaar verbinden. Werken met 'halve' dozen of de achterkant eruit halen is prutswerk.
Dan gaat dit hem worden. Ik boor eerst met een lang klein boortje schuin naar achter zodat ik precies weet waar ik moet zijn. Vervolgens plaats ik "versprongen" achter de bestaande doos een nieuwe doos aan de andere kant van de muur.

De achterkanten van de dozen raken elkaar dan niet. De zijkanten als het goed is net niet.

Flexbuis heb ik een hekel aan dus dat wordt gewoon een normaal stukje :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kameelstok schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:04:
[...]

[...]

Dan gaat dit hem worden. Ik boor eerst met een lang klein boortje schuin naar achter zodat ik precies weet waar ik moet zijn. Vervolgens plaats ik "versprongen" achter de bestaande doos een nieuwe doos aan de andere kant van de muur.

De achterkanten van de dozen raken elkaar dan niet. De zijkanten als het goed is net niet.

Picobello BV is weer aan het werk.

Wel een gat in de inbouwdoos boren maar dan voor 10cm geen flex willen gebruiken |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 13-04-2024 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:57
Als je ze nou zijdelings strak tegen elkaar aan zet.
Kun je dan niet de draden door de uitsparing trekken aan de zijkanten zonder stukje buis?
Even goed meten waar de doos zit en er vlak naast boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jans0090
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05 19:09
Gebruik flexbuis, dat is op zo'n korte afstand al lastig genoeg. Paar keer voorzichtig verwarmd met een aansteker en toen lukte het mij (heb ook aan weerszijden van een muur stopcontacten gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-06 19:32
[...]

[...]

Of je laat ze iets meer verspringen zodat je de spruiten op de zijkant kan gebuiken.. schuin doorboren, stuk flexibel erin en klaar.

Dozen kort op elkaar aan weerskanten van een wand is misschien ook niet ideaal ivm geluid.. zelf laat ik ze meestel een cm of 20 verspringen van elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:40
Sethro schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:20:
Gewoon zoals het hoort?

Een heel topic vol met gebagger, gepruts en ronduit "Pfusch".
Gewoon aan de andere kant van de muur een gat boren, zelfde hoogte, 10cm verschoven. Vanuit dat gat de andere doos aanprikken met stukje flex buis. Dat laatste is wel even wat geknoei met steenboortje in boormachine, paar gaatjes boven, de rest van het gips/steen voorzichtig weg tikken. Even kwartiertje voorzichtig werken en dan zit het er tenminste fatsoenlijk in. Prutswerk kan iedereen.
Pagina: 1