Test knop aardlekschakelaars werken niet.

Pagina: 1
Acties:

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:41
Ik heb, voor zover ik heb kunnen vinden, een 1-fase meterkast. Daar is in 2016 door de vorige bewoners een inductiekookplaat bijgezet. Die zit op de 2 meest rechtste groepen op de foto.

Nu valt het mij op dat van beide aardlekschakelaars die zijn gemonteerd de testknop het niet doet. De stroom slaat er niet af. Als ik de knop handmatig omzet wel.

Nu lijkt het me stug dat deze allebei defect zijn gegaan. Zou er een andere aanleiding voor kunnen zijn op basis van de indeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wd-zHNpwqaBO3tXaQxnY04Yowco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHevXFBdRAQbMYlgdPuIwJu7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VVnFKlTrRywOZ52nwl6WCQAK0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QU2XYTGob1bdME0vMpa2Ahgk.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het is een 3 fase kast, mogelijk is die 1 fase aangesloten en niet op de contacten die gebruikt worden voor de testknop zoals het schema op de aardlekschakelaars aangeeft, dan kun je drukken wat je wilt maar zal er niets gebeuren.

Kun en durf je de deksel los te maken om nog een foto te maken?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• FrankoNL
True schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:59:
Het is een 3 fase kast, mogelijk is die 1 fase aangesloten en niet op de contacten die gebruikt worden voor de testknop zoals het schema op de aardlekschakelaars aangeeft, dan kun je drukken wat je wilt maar zal er niets gebeuren.

Kun en durf je de deksel los te maken om nog een foto te maken?
Ik zal morgen even proberen de deksel eraf te halen en een foto te maken!

Wat zou eigenlijk de reden kunnen zijn voor een 3 fase kast op een 1 fase aansluiting (vanuit Stedin)? voorbereiding op de toekomst? Zoals gezegd is de keuken in 2016 op de schop gegaan en toen is o.a. overgestapt van gas op inductieplaat. Ik vermoed dus dat een en ander toen is aangepast maar zeker weten doe ik dat niet.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FrankoNL schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 00:11:
[...]

Ik zal morgen even proberen de deksel eraf te halen en een foto te maken!

Wat zou eigenlijk de reden kunnen zijn voor een 3 fase kast op een 1 fase aansluiting (vanuit Stedin)? voorbereiding op de toekomst? Zoals gezegd is de keuken in 2016 op de schop gegaan en toen is o.a. overgestapt van gas op inductieplaat. Ik vermoed dus dat een en ander toen is aangepast maar zeker weten doe ik dat niet.
Afgenomen op de groei naar potentieel 3 fasen, maar nooit dat nodig gehad en bij de netbeheerder aangevraagd is de meest waarschijnlijke optie.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• FrankoNL
True schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 00:12:
[...]

Afgenomen op de groei naar potentieel 3 fasen, maar nooit dat nodig gehad en bij de netbeheerder aangevraagd is de meest waarschijnlijke optie.
Er voor het slapen gaan nog even afgehaald, bleek vrij eenvoudig.

Hierbij de foto’s! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7opOktU5bc6j5cxGICQwnED05A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzYiyErcVboGKjIZtgfSnzDi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qp2ghTrjIR6WBJ4-HIk1H5fxhHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCkBYq5kEkuLGLUDBZWvPjr5.jpg?f=fotoalbum_large

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:14

BrZ

De testknop maakt bij deze aardlekschakelaars kortsluiting tussen de L1 en L2 fase. Jij hebt maar 1 fase die op L1/L2/L3 is aangesloten op de aardlekschakelaars, dus dan werken die testknoppen inderdaad niet.

Dit zegt verder niets over de werkelijke beveiliging die deze aardlekschakelaars zouden moeten geven.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:47
Persoonlijk vind ik dat een heel rare manier van testen van die aardlekschakelaars, maar zoals @BrZ zegt betekent dit niet dat de schakelaars niet goed werken.

Wat kun je doen om handmatig de functie van je aardlekschakelaar te testen? Dat is makkelijker dan je denkt. Die aardlekschakelaars trippen bij 0,03A. Dus je moet een aardlek veroorzaken van meer dan 0,03A. Dit komt overeen met 7 watt bij 230 volt. Dus zoek een gloeilampje van meer dan 7 watt. Draai het in een losse fitting. Sluit de fitting met een stukje draad aan op een stekker. Maar gebruik niet de beide stekkercontacten, gebruik 1 stekkercontact en de randaarde. Steek vervolgens de stekker van het lampje in een geaard stopcontact. Als de aardlek goed werkt, slaat hij er meteen uit.

Haal vervolgens wel die draad weer uit de stekker of sluit deze correct aan, want als iemand dat ding op een normale manier gebruikt op een circuit zonder aardlek, dan kan dit gevaarlijk zijn.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:49

dragonhaertt

@_'.'

Overigens is het afgeraden om 3-fase aardlek schakelaars te gebruiken voor normale groepen. (En al helemaal als je maar 1 fase hebt)

Ook heb je te weinig aardlek schakelaars voor het aantal groepen (max 4 per aardlek)

Ik zou dus de twee 3-fase aardlekschakelaars laten vervangen door drie normale aardlekschakelaars!
Dan werkt de test knop ook :9

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:23
PhilipsFan schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 05:10:
Persoonlijk vind ik dat een heel rare manier van testen van die aardlekschakelaars, maar zoals @BrZ zegt betekent dit niet dat de schakelaars niet goed werken.

Wat kun je doen om handmatig de functie van je aardlekschakelaar te testen? Dat is makkelijker dan je denkt. Die aardlekschakelaars trippen bij 0,03A. Dus je moet een aardlek veroorzaken van meer dan 0,03A. Dit komt overeen met 7 watt bij 230 volt. Dus zoek een gloeilampje van meer dan 7 watt. Draai het in een losse fitting. Sluit de fitting met een stukje draad aan op een stekker. Maar gebruik niet de beide stekkercontacten, gebruik 1 stekkercontact en de randaarde. Steek vervolgens de stekker van het lampje in een geaard stopcontact. Als de aardlek goed werkt, slaat hij er meteen uit.

Haal vervolgens wel die draad weer uit de stekker of sluit deze correct aan, want als iemand dat ding op een normale manier gebruikt op een circuit zonder aardlek, dan kan dit gevaarlijk zijn.
Jij vind de daarvoor ontworpen testknop gebruiken raar? Maar bewust kortsluiting maken met snoeren en lampjes niet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:02
Ik zou dat ook niet proberen zo. Maar de kast laten ombouwen naar 1 fase, tenzij je alsnog 3 wilt gaan gebruiken.

• FrankoNL
Dank voor alle reacties. Ik ga eens kijken of ik iemand langs zal laten komen. We hebben nu nog 1 fase maar zullen in de toekomst aan de zonnepanelen en warmtepomp “moeten”, dus in dat geval zullen we wel naar een 3 fasen gaan.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:50

DataGhost

iPL dev

No Hands schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:44:
[...]

Jij vind de daarvoor ontworpen testknop gebruiken raar? Maar bewust kortsluiting maken met snoeren en lampjes niet?
Het laten lopen van een stroom tussen twee fases vind ik persoonlijk op het eerste gezicht ook vreemder dan tussen een fase en nul/aarde, zeker dus als er een fase niet is aangesloten of uit ligt. In dat opzicht is niet het gebruiken van de testknop raar maar de implementatie ervan. Maar het zal er wel mee te maken hebben dat je minder kans hebt dat je bij een fout in het testcircuit de hoofdzekering laat klappen of wellicht 400V zet op apparaten op de andere fases als je de knop gebruikt terwijl iets niet goed werkt en dat beperk je dus hiermee. Bijeffect is dat de knop dus niet meer werkt op enkelfasige installaties en dat is jammer.

Verder is het bewust "kort"sluiting maken exact hetzelfde principe als wat de testknop doet dus in dat opzicht is dat niet heel vreemd. Door een lamp te gebruiken beperk je de hoeveelheid stroom die gaat lopen, dus het is een sluiting en geen kortsluiting. Je kan er ook een weerstandje* voor gebruiken net zoals deze schakelaar doet, maar net als dit lamp-idee is dat niet iets wat ik als DIY zou aanraden aan iemand die kennelijk het op de aardlekschakelaar getekende schema (nog) niet kan lezen. Nofi verder aan TS maar better safe than sorry.
* die fikken waarschijnlijk direct door als de aardlek niet werkt dus dat is ook niet heel handig/veilig als je het niet verwacht

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 13-04-2024 12:20 ]

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:13
DataGhost schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:19:
[...]Het laten lopen van een stroom tussen twee fases vind ik persoonlijk op het eerste gezicht ook vreemder dan tussen een fase en nul/aarde, zeker dus als er een fase niet is aangesloten of uit ligt. In dat opzicht is niet het gebruiken van de testknop raar maar de implementatie ervan.
Waarom raar? Misleid door de wat onhandige Nederlandse benaming van het toestel? Aardsluiting is immers niet het enige waar een differentiaalschakelaar tegen beschermt.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het is een lek stroom meting, dus de test knop maakt een veilige lek stroom door voor en achter de interne torus stroom te laten lopen zodoende dat die een verschil meet en de schakelaar laat schakelen. Ze hadden er ook een aarding kunnen aanhangen, maar wie zegt dan dat de aarding correct is.

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 13-04-2024 12:33 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:02

Onbekend

...

@FrankoNL
Goed dat je de aardlekschakelaars probeert te testen. Veel mensen doen dat niet of veel te weinig.

Vraag iemand met ervaring met groepenkasten om de draden op de aardlekschakelaars op een andere aansluiting te zetten zodat je de aardlekschakelaars kunt testen.

Verder kan je het gewoon laten zitten zoals het nu zit, terwijl het op dit moment niet helemaal volgens de huidige normen gemonteerd zit. Pas bij uitbreiding van het aantal groepen raad ik aan om de groepenkast helemaal aan te laten passen naar de huidige normen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:50

DataGhost

iPL dev

arievz schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:28:
[...]
Waarom raar? Misleid door de wat onhandige Nederlandse benaming van het toestel? Aardsluiting is immers niet het enige waar een differentiaalschakelaar tegen beschermt.
Daarom zeg ik "op het eerste gezicht", omdat het niet direct intuïtief is als je kijkt naar het overgrote deel van de gevallen waartegen dit beschermt, en komt er nog wat nuance achteraan waarvan je slechts een deel gequotet hebt.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:05

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze mag nog naar DEI :)

Tweakers Discord

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-11 16:18
Wanneer je de testknop van deze 3-fasen aardlekschakelaar indrukt, dan loopt er een foutstroompje tussen fase 1 en fase 2. Dat valt op te maken uit het schema wat op de aardlekschakelaar is weergegeven (rechts naast de testknop).

Omdat je een éénfase aansluiting hebt, kan er geen lekstroom lopen tussen L1 en L2 en werkt de testknop dus ook niet.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
3 stuks aardlek 1 fase laten plaatsen en de fase draden apart naar de hoofdschakelaar laten brengen.

Als er dan drie fase komt dan zitten je groepen gelijk verdeeld over de 3 fases.

Misschien ook handig als die onbeschermde kamrail word vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door IplugNplay op 13-04-2024 17:55 ]

• PhilipsFan
[...]

Ik omschreef het een beetje verkeerd. In principe is het een goede manier om te testen op een aardlek, een lekstroom tussen L1 en L2 is ook iets waarop een aardlek tript, maar dan moeten L1 en L2 wel allebei zijn aangesloten. Dat is hier bij TS niet het geval, wat leidt tot de merkwaardige situatie dat de testknop niet werkt.

Mijn oplossing is niet bewust kortsluiting maken, het is het bewust veroorzaken van een aardlek. Precies hetzelfde als de testknop zou doen als alles correct was aangesloten. En precies dezelfde situatie als wanneer een aardlek zou moeten trippen. Door het met een lampje te doen blaas je niks op. De mogelijke uitkomsten van de test zijn:
  1. Het lampje flitst even aan en de aardlek klapt eruit: dan werkt je aardlek goed
  2. Het lampje gaat normaal branden: dan werkt je aardlek niet goed
In geen van beide gevallen treedt een gevaarlijke situatie op.

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipsFan op 13-04-2024 19:54 ]

• FrankoNL
Nogmaals dank allemaal! :)

Ik ga eens kijken of ik binnenkort een electricien langs kan laten komen voor verder advies. Als ik het goed begrijp hoeft in mijn situatie het feit dat de testknop niet werkt niet direct te leiden tot een gevaarlijke situatie, omdat de schakelaar mogelijk wel werkt.

Nog een lekenvraag: ik lees dat de aardlekschakelaar o.a. kortsluiting voorkomt, althans de gevolgen daarvan. Maar voor zover ik weet klapt in die gevallen, omdat het vermogen dan te hoog wordt, ook de groepschakelaar er al uit. Is het dan niet een “dubbelop” beveiliging?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FrankoNL schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:27:

[…]

Nog een lekenvraag: ik lees dat de aardlekschakelaar o.a. kortsluiting voorkomt, althans de gevolgen daarvan.
Ik zou snel ophouden met lezen daar, want dat is onzin. De automaat beveiligd bij kortsluiting en overbelasting, de aardlekschakelaar enkel voor aardlekken. Bij een combi van die twee, de aardlekautomaat zit alles in een.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Dit is geen kortsluiting maar juist een hele kleine stroom die gaat lopen. Bij een kortsluiting loopt er in principe een oneindige stroom, bij deze test naar 30mA, dat krijg je het snoer niet warm van.

• PhilipsFan
FrankoNL schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:27:

Ik ga eens kijken of ik binnenkort een electricien langs kan laten komen voor verder advies. Als ik het goed begrijp hoeft in mijn situatie het feit dat de testknop niet werkt niet direct te leiden tot een gevaarlijke situatie, omdat de schakelaar mogelijk wel werkt.

Nog een lekenvraag: ik lees dat de aardlekschakelaar o.a. kortsluiting voorkomt, althans de gevolgen daarvan. Maar voor zover ik weet klapt in die gevallen, omdat het vermogen dan te hoog wordt, ook de groepschakelaar er al uit. Is het dan niet een “dubbelop” beveiliging?
Een aardlekschakelaar beschermt niet tegen kortsluiting. Hij beschermt tegen een aardlek. Hij vergelijkt als het ware de stroom die je huis in gaat met de stroom die er weer uit komt. Als die gelijk zijn aan elkaar, dan is het goed. Als er meer stroom je huis in gaat dan eruit komt, dan is er iets mis. Er lekt dan stroom via een andere weg naar de aarde, bijvoorbeeld via jou als je een defect apparaat aanraakt.

De beveiliging tegen kortsluiting gebeurt door je groepsautomaat. Die beveiligt zowel tegen kortsluiting als overbelasting.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:31
Deze aardlekschakelaars zijn niet conform de instructies van de fabrikant gemonteerd en moeten worden vervangen.

https://assets.hager.com/...ng.all/ID1_ID_6C5102D.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9hcbMc0uRC82o3ni4HvaaNnVuI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VafdoekHseSTTUDUXVCPRuBk.png?f=user_large
Pagina: 1