2-onder-1-kapper uit '94 zoekt maatje om warm mee te blijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

Huidige situatie:

2-onder-1-kap uit '94, standaard isolatie voor het bouwjaar: vloerisolatie, spouwisolatie, dakisolatie, PV-installatie met 5600 kWh verwachtte opbrengst door dat we relatief recent deze woning gekocht hebben kunnen we niet een echt goede indicatie maken voor gasverbruik. De thermostaat staat eigenlijk altijd op 18,5°C als we thuis zijn en verwarmt met de 50°C stooktemperatuur prima door naar 19,5°C als we bezoek hebben. De CV (Remeha Calenta 28c) ik heb twee weken in februari (21feb-6mrt) op 35°C gedraaid wat goed ging, maar het vroor toen niet (ik had er niet bij stil gestaan dat ik eigenlijk had moeten stoken tot 21°C of 20,5°C i.p.v. onze gebruikelijke 18,5°C).

Relevant gasverbruik:
JaarMaandGas per m3Aanvoertemperatuur in °C
2022november13380 :+
2022december25480
2023januari23080
2023februari17180
2023maart17080
2023april9080
2023mei13
2023juni8
2023juli9
2023augustus10
2023september10
2023oktober5750 hier dacht ik, laat ik die instelling eens bekijken
2023november16550
2023december21850
2023totaal1153
2024januari26250
2024februari18750 & 35
2024maart13650

De eerste verdieping verwarmen we wel, maar niet bijzonder warm. Ik heb hier ook een werkkamer waar ik wel voluit verwarm i.v.m. thuiswerken. De bijkeuken verwarmen we ook (nu nog enkel glas) en de garage ook (ook nog enkel glas en in de winter tot 9C i.v.m. de vriezer) BK en garage hebben beiden een thermostaatknop. De woonkamer en keuken is één open ruimte en heeft twee radiatoren: bij de schuifpui bij de tuin een flinke convectorput ik verwacht dat ik hier zonder enige moeite wat fans op kan monteren. De enige andere radiator in de woonkamer/keuken is een T22 bij de voorgevel. M.u.v. het toiletraampje, de bijkeuken en garage is alles dubbelglas uit '94. De bijkeuken (incl. achterdeur) en garage zijn wij voornemens om te vervangen voor HR++ glas. Ik verwacht dat de T22 in de woonkamer een keer vervangen is voor een nieuwer type, maar de andere radiatoren zullen van '94 zijn.

Radiatoren en convector:
LocatieLengte in cmType
Garage140T11
Bijkeuken95T11
Woonkamer285T22
Convectorput WK260x20bOnbekend
Hal110T11
Toilet45T10
Werkkamer170T10
Slaapkamer_L170T10
Slaapkamer_R95T11
Badkamer80T21

Plaatsing van convectoren in woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGq8BqdXFLFADicX4ZvzJODvsDM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/oXRHYsbpPvZw7yN33pGxCn9a.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gxZuODKryvc0ONLtf1QA51Fu08=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/jkc5pPzPAZRwPaDvmpEZfXbx.png?f=fotoalbum_small

Kantnotitie is dat de radiatoren volgens mij m.u.v. één een standaardhoogte hebben (als dit erg belangrijk is, kan ik dit nog nameten) en die in de woonkamer maar een centimeter of 30 hoog is. Ook hebben we nog een conventionele CV-aangesloten vloerverwarming in de badkamer, deze is bruikbaar maar volstrekt overbodig met de T21 die er ook hangt.

Waarom?

De Remeha Calenta 28c is zo'n 14 jaar oud, we willen die vervangen én dan is dit het moment om op een WP over te gaan. Maar we willen niet ten koste van ons leefcomfort keuzes maken. Onze absolute voorkeur is hierom een hybride systeem. Dat we onze '94 woning hiermee goed warm kunnen houden met een flinke besparing in gas lijkt mij zeker mogelijk. De overgang naar full-electric lijkt mij helaas niet verstandig. We willen een goed werkend warmtesysteem wat zonder externe toevoegingen (fan boosters) het tot een aangenaam klimaat kan krijgen volgens de richtlijnen (ik dacht 21°C in de woonkamer) dit houdt de woning verkoopbaar. In de toekomst (5 à 10 jr) zullen we ook wel vloerverwarming in de BG-vloer laten frezen en dan zal een full electric wel in beeld komen. Dat we met de investering in de hybride-WP geld besparen is de hoofdreden om te investeren de stroomkosten kunnen we uit de PV-installatie opsalderen als het rendementtechnisch niet rond te krijgen is óf niet binnen een aanzienlijke periode kunnen we altijd nog de Calenta gewoon weer vervangen voor een CV-ketel (al dan niet hybride-ready).
Template
Historisch gasverbruik: 1400 m³/jaar (winter '20/21?) (ik gebruik dit een beetje qua berekeningen)
Afgiftesysteem:
- X m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open
- 10 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter ik heb dit nog niet zo precies uitgezocht
SWW:
- plek voor boiler --> ja kan op zolder
- X liter nodig --> 2 persoonshuishouden, geen bad
- DWTW aanwezig? --> nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W:
  1. zuinig
  2. stil
  3. goedkoop
  4. DIY/tweakersvriendelijk
  5. verkrijgbaarheid
  6. domotica-integratie
  7. milieuvriendelijk
  8. design
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.
Elektra doe ik zelf.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Hier twijfel ik niet aan, ruimte zat op de zolder ook wel voor een boiler, buffervat, horizontaal én verticaal, WP kan op het dak van de garage of tegen de zijgevel. Verschillende installateurs adviseren de zijgevel boven het garagedak. In de tuin wil de WAF niet, maar het is ook nog wel een flink eindje vanaf de zolder dan zit je aan een lengte van 20-25 meter.
Het is 3,5m vanaf de zijgevel tot de erfgrens de buren hebben een vrijstaande woning en hun dichtstbijzijnde muur van de woning is zo'n meter of 6 vanaf de erfgrens.

Offertes

Dit is eigenlijk een pijnlijke, normaal vergelijk ik het liefst zo veel mogelijk. Maar in mijn regio hoor ik bij de één na de andere: we nemen voor 2024 geen nieuwe installaties meer aan (en ik vroeg ze al op in januari ..) óf voor €150 komen we langs en maken we een offerte op |:( . De spoeling is hierdoor dun. Als men nog tips heeft voor installateurs in Twente sta ik hier zeker voor open. Met (toen nog) een open vizier hebben wij offertes laten maken.

V - hybride
Intergas Xtend 5kW - Split - Hybride warmtepomp
Bruto:€7553
Netto:€5153

V - full electric
Vaillant AroTherm 5.5kW - Monoblock - All-electric ready
Bruto:€9743
Netto:€6968

E - monobloc (aansluiten op huidige CV-ketel)
Daikin EDLA08E3V3 Altherma 3 M 8kW Monobloc
Bruto:€8890
Netto:€5665

S - monobloc (aansluiten op huidige CV-ketel)
Daikin EDLA08E3V3 Altherma 3 M 8kW Monobloc
Bruto:€11465
Netto:€8240

S - hybride (met nieuwe CV-ketel)
Daikin EHYHBH05AV32 (offerte: Daikin binnendeel Altherma Hybride R - 5 kW & Daikin buitendeel Intergas Hybride R 5 kW & Daikin binnendeel Intergas Hybride R hr-ketel 32 kW CW5 volgens mij is dat gewoon deze set: link)
Bruto:€8600
Netto:€6050

Rendement

Wat ik her en der kan vinden is dat op dit moment een nieuwe CV-ketel (hybride) incl. installatie zo'n €2000 moet kosten.
Omdat we de huidige CV-ketel sowieso willen vervangen houd ik twee rendementsberekeningen aan, met en zonder deze kosten.
Ik ga uit van een salderingsregeling voor onze PV-installatie. Dan kom ik uit met een gasprijs van 1,05 €/m3 en een stroomprijs van 0,30€/kWh en een investering van +/- €6000 (dus €4000) en een verlaging van 1400 m3 naar 700 m3 (dat is denk ik nog conservatief) op een TVT van 5,5 jaar. Als ik mijn huidig gas wat zonniger inschat richting 1100 m3/jr met nog steeds 700 m3 na installatie kom ik op 9,6 jaar wat ook nog wel een prima rendement is.

Dilemma's

Gaat een hybride WP in ons geval niet ontzettend pendelen en is een geoffreerde set van bijv. 'S - hybride' met een Daikin split wel geschikt? Ik vind het geen problemen om met boosters te gaan werken en wil hier zeker wel wat tijd, moeite en geld insteken om de WP mooi te laten inregelen op onze woning, maar ik wil ook zonder mijn getweak akkoord geven op een installatie die met puur inregelen (stooklijn e.d.) al rendementstechnisch goed zit. Kunnen we zelfs richting 500 m3 zitten we op 4,2 jr (bij 1400 m3 huidig) en 6,4 jr (bij 1100 m3 huidig).

Voorlopige conclusie

De offerte S - hybride lijkt geschikt, ik kan nog wachten op een nieuwe ronde van collectieve inkoop van VEH, maar de V's hierboven waren ook al niet super concurrent (ik moet immers nog een nieuwe hybride CV-ketel). Met S - hybride zitten we er warmpjes bij mits die zoals de installateur stelt een geschikte keuze zou zijn voor onze woning. En voor een TVT van 5,5 jaar teken ik.

Als het voor beter/gedegen advies noodzakelijk is om nog preciezer te kijken naar de convectoren en hun inhoud doe ik dat graag, maar mij leek dat niet heel relevant gezien ik een tweetal weken op 35°C kon stoken.

Elke input wordt gewaardeerd, sowieso bedankt voor jullie tijd :)

[ Voor 7% gewijzigd door True op 12-04-2024 22:14 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Offtopic: Ik vind je gasverbruik nog best wel hoog. Ik heb een half vrijstaande 2-onder-1 kap uit 1978, ook nageisoleerd en verwarm tot 19,5c.

Kan natuurlijk zijn dat je huis veel groter is (ik 550m3) of je verliest nog veel in bijkeuken en schuur (ik heb ook een verwamde schuur).

Januari 150m3 vs 262
Februari 65m3 vs 187
Maart 50m3 vs 136

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
even een tip, VEH heeft een nieuwe centrale inkoop waar diverse merken aan mee doen, oa ook nieuw is dat je nu voor het eerst een Quatt daar ook bij zit.
Ik geef dat aan om twee redenen: 1) ik heb zelf nu een Quatt (was een beetje een gok) waar die is dus heel goed bevallen, geen lawaai, deze is best heel stil, en een super minder verbruik aan gas (van eerst bijna 1200 m3 nu naar net 150 m3 met een vergelijkbaar stookgedrag (iets hoger) dan wat je zelf aangaf, en een beter comfort dan eerst (gelijkmatiger),
(mbt geluid, waar je echt aandacht aan moet gaan schenken, zag ik zo in jou opsomming totaal vergeten, met de vraag kun je deze wel plaatsen.
heb je daarbij hulp nodig, kan ik wel wat voor je doen, heb ik ondertussen hier voor veel tweakers al gedaan.
stuur maar een pm als je daar belangstelling hebt.

2) de prijs, nu heb ik zelf de Quatt als E.A. nog heel goedkoop kunnen kopen, ondertussen is deze wel iets duurder uit gekomen, echter het priijsverschil met je hierboven genoemde is aanzienlijk. Een Quatt kost je circa net geen 3.000 euro netto.

ik zelf zou overigens, vooral omdat je toch hybride wilt gaan, de huidige CV eerst eens laten hangen, goed merk, en in combinatie met een warmtepomp hoeft deze bijna niets meer te doen, dus de levensduur, mits deze nu nog in goede staat is, kan waarschijnlijk nog jaren mee. Vervangen van de CV kan altijd nog en daar staat een warmtepomp compleet los van.

ik zou overigens altijd voor een mono-blok gaan kiezen en nooit een combi met een CV, want als je ooit naar FE wilt gaan heb je wel een probleem cq extra kosten. De Quatt is overigen FE-ready en ze hebben ook een upgrade naar FE in hun programma, wil je dat kun je beter nu al, mits je deze kunt plaatsen voor een Quatt Duo gaan, kost nu iets meer, later echter een stuk minder. Een Quatt Duo kost circa 3.600 netto.

voor de Quatt hebben wel hier op tweaker ook een zeer actieve groep; kom maar gerust eens kijken; Ervaringen met Quatt Deel 2
Quatt is overigens een nieuw Nederlands bedrijf.
Mijn ketel heeft pas een onderhoudsbeurt gehad (na 2 jaar), en de monteur was verbaasd over de staat, hij zij deze is eigenlijk gewoon in nieuwstaat, en hij is al 8 jaar oud.

aanvulling: FE is natuurlijk ook een optie, alleen zie je dat deze optie een heel stuk duurder gaat uitvallen, dan kom je netto toch redelijk in de buurt van 10.000 euro.
ik had een vergelijkbare gasverbruik, en bij mij lag het break-even punt al tegen de 10 jaar en langer, gezien mijn eigen stelregel dat een investering binnen 35-45% van zijn levensduur een ROI zou moeten hebben is, (dan vind ik het een verantwoorde investering) voldeed deze keuze helaas niet.
tuurlijk kun je via grijze import en andere constructies daar wel goedkoper uitkomen, maar dat is gewoon niet mijn ding.
overigens mijn Quatt is volgend jaar al terugverdiend, en daarna alleen maar winst, nu nog dat ik zelf 100% kan salderen, dus mijn maandelijkse energierekening is op dit moment circa 25 euro. en 90% gas bespaard, dus ook voor het milieu een heel mooie prestatie.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 13-04-2024 14:50 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
De Remeha Calenta 28c is zo'n 14 jaar oud, we willen die vervangen én dan is dit het moment om op een WP over te gaan. Maar we willen niet ten koste van ons leefcomfort keuzes maken. Onze absolute voorkeur is hierom een hybride systeem. Dat we onze '94 woning hiermee goed warm kunnen houden met een flinke besparing in gas lijkt mij zeker mogelijk. De overgang naar full-electric lijkt mij helaas niet verstandig. We willen een goed werkend warmtesysteem wat zonder externe toevoegingen (fan boosters) het tot een aangenaam klimaat kan krijgen volgens de richtlijnen (ik dacht 21°C in de woonkamer) dit houdt de woning verkoopbaar. In de toekomst (5 à 10 jr) zullen we ook wel vloerverwarming in de BG-vloer laten frezen en dan zal een full electric wel in beeld komen. Dat we met de investering in de hybride-WP geld besparen is de hoofdreden om te investeren de stroomkosten kunnen we uit de PV-installatie opsalderen als het rendementtechnisch niet rond te krijgen is óf niet binnen een aanzienlijke periode kunnen we altijd nog de Calenta gewoon weer vervangen voor een CV-ketel (al dan niet hybride-ready).
Waarom denk je dat full electric ten koste gaat van je leefcomfort?
Waarom lijkt de overgang naar full electric je onverstandig?
Je warmtebron heeft weinig te maken met je afgiftesysteem, als dat nu goed werkt kan dat ook met een warmtepomp goed werken. Een warmtepomp kan prima 21 graden maken.
Waarom zou je woning minder goed verkoopbaar worden met een warmtepomp?
Je zegt dat je over 5 a 10 jaar vloerverwarming gaat plaatsen, verkopen is dus helemaal nog niet aan de order. Ga je dan over 5 a 10 jaar je net ingedraaide hybride systeem weer weg doen voor een warmtepomp terwijl dat systeem van 5 of 10 jaar oud nog wel een keer zo lang meekan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:36
Ik kan Quatt helemaal onderschrijven. Ik heb een 2 onder 1 kapper, heb al een L/L LG warmtepomp en ga Quatt gebruiken om bij te verwarmen in de ruimtes waar geen L/L is, en warm water ga ik met een boiler doen die Quatt ook kan leveren.

Bonus voordeel, geen vastrecht meer voor gas, wat waarschijnlijk in de toekomst alleen maar duurder wordt.

Alle onderzoeken wijzen ook uit dat je woning meer waard wordt als je full electric bent. O+

[ Voor 12% gewijzigd door Ecological op 13-04-2024 10:51 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Boeryepes schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:17:
Offtopic: Ik vind je gasverbruik nog best wel hoog. Ik heb een half vrijstaande 2-onder-1 kap uit 1978, ook nageisoleerd en verwarm tot 19,5c.

Kan natuurlijk zijn dat je huis veel groter is (ik 550m3) of je verliest nog veel in bijkeuken en schuur (ik heb ook een verwamde schuur).

Januari 150m3 vs 262
Februari 65m3 vs 187
Maart 50m3 vs 136
Ik zit qua oppervlakte (zonder de garage) op 147m2 ik weet zo niet wat de inhoud van onze woning is. Ik denk dat ik flink wat onnodig verbruik door het enkel glas in de bijkeuken en de garage.
En ik weet niet wanneer jij nageisoleerd hebt, maar ik heb de isolatie standaard uit '94. Te goed om te vervangen te slecht om te vergelijken met een enigszins recente nageïsoleerde woning.

.

MacD007 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:44:
even een tip, VEH heeft een nieuwe centrale inkoop waar diverse merken aan mee doen, oa ook nieuw is dat je nu voor het eerst een Quatt daar ook bij zit.
Ik geef dat aan om twee redenen: 1) ik heb zelf nu een Quatt (was een beetje een gok) waar die is dus heel goed bevallen, geen lawaai, deze is best heel stil, en een super minder verbruik aan gas (van eerst bijna 1200 m3 nu naar net 150 m3 met een vergelijkbaar stookgedrag (iets hoger) dan wat je zelf aangaf, en een beter comfort dan eerst (gelijkmatiger),
(mbt geluid, waar je echt aandacht aan moet gaan schenken, zag ik zo in jou opsomming totaal vergeten, met de vraag kun je deze wel plaatsen.
heb je daarbij hulp nodig, kan ik wel wat voor je doen, heb ik ondertussen hier voor veel tweakers al gedaan.
stuur maar een pm als je daar belangstelling hebt.

2) de prijs, nu heb ik zelf de Quatt als E.A. nog heel goedkoop kunnen kopen, ondertussen is deze wel iets duurder uit gekomen, echter het priijsverschil met je hierboven genoemde is aanzienlijk. Een Quatt kost je circa net geen 3.000 euro netto.

ik zelf zou overigens, vooral omdat je toch hybride wilt gaan, de huidige CV eerst eens laten hangen, goed merk, en in combinatie met een warmtepomp hoeft deze bijna niets meer te doen, dus de levensduur, mits deze nu nog in goede staat is, kan waarschijnlijk nog jaren mee. Vervangen van de CV kan altijd nog en daar staat een warmtepomp compleet los van.

ik zou overigens altijd voor een mono-blok gaan kiezen en nooit een combi met een CV, want als je ooit naar FE wilt gaan heb je wel een probleem cq extra kosten. De Quatt is overigen FE-ready en ze hebben ook een upgrade naar FE in hun programma, wil je dat kun je beter nu al, mits je deze kunt plaatsen voor een Quatt Duo gaan, kost nu iets meer, later echter een stuk minder. Een Quatt Duo kost circa 3.600 netto.

voor de Quatt hebben wel hier op tweaker ook een zeer actieve groep; kom maar gerust eens kijken; Ervaringen met Quatt Deel 2
Quatt is overigens een nieuw Nederlands bedrijf.
Mijn ketel heeft pas een onderhoudsbeurt gehad (na 2 jaar), en de monteur was verbaasd over de staat, hij zij deze is eigenlijk gewoon in nieuwstaat, en hij is al 8 jaar oud.

aanvulling: FE is natuurlijk ook een optie, alleen zie je dat deze optie een heel stuk duurder gaat uitvallen, dan kom je netto toch redelijk in de buurt van 10.000 euro.
ik had een vergelijkbare gasverbruik, en bij mij lag het break-even punt al tegen de 10 jaar en langer, gezien mijn eigen stelregel dat een investering binnen 35-45% van zijn levensduur een ROI zou moeten hebben is, (dan vind ik het een verantwoorde investering) voldeed deze keuze helaas niet.
tuurlijk kun je via grijze import en andere constructies daar wel goedkoper uitkomen, maar dat is gewoon niet mijn ding.
overigens mijn Quatt is volgend jaar al terugverdiend, en daarna alleen maar winst, nu nog dat ik zelf 100% kan salderen, dus mijn maandelijkse energierekening is op dit moment circa 25 euro. en 90% gas bespaard, dus ook voor het milieu een heel mooie prestatie.
We hebben het irrationele idee om de CV-ketel te vervangen. Inderdaad een degelijk merk en zou prima 20 jaar kunnen worden. Maar we voelen ons hier (irrationeel) niet geheel comfortabel bij. De vorige bewoner, was met dit soort dingen -van wat wij her en der door hebben- nogal bijzonder .. Vervangen lost dit op.

Quatt lijkt mij een uitstekende keuze over een jaar of vijf à tien, als het bedrijf zich over tijd heeft weten meten aan de grote jongens in goede én slechte tijden. Denk aan VanMoof, Qwic en Babboe. Ik wil hierin niet te veel OT gaan, maar ik vind het niet erg om toch 25-33% meer te betalen om een lokale installateur (die ook onderhoud kan doen) een merk te laten installeren welke een grote gevestigde partij is en ervaring heeft in de WP (of airco) branche én in de gasinstallatie branche.
Laatste noot in deze context, Quatt staat volgens reviews nu ook niet al te goed qua customer service en after sales.

.

No Hands schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:48:
[...]

Waarom denk je dat full electric ten koste gaat van je leefcomfort?
Omdat ik met full electric een goede afgifte moet hebben, dat heb ik nu naar alle waarschijnlijkheid niet voor de 21C als ik met 35C ga stoken met een WP.
Waarom lijkt de overgang naar full electric je onverstandig?
Zie bovenstaande punt, er zitten te veel haken en ogen aan voor een woning uit '94 zonder extra isolatie.
Je warmtebron heeft weinig te maken met je afgiftesysteem, als dat nu goed werkt kan dat ook met een warmtepomp goed werken. Een warmtepomp kan prima 21 graden maken.
Ik weet niet of mijn afgiftesysteem voor 21C goed genoeg werkt bij -10C buitentemperatuur. Maar ik durf er wel geld op te zetten dat dat nu niet realistisch haalbaar is zonder aanpassingen in het afgiftesysteem. (bijv VVW, grotere radiatoren, HR+++ glas en kunststofkozijnen)
Waarom zou je woning minder goed verkoopbaar worden met een warmtepomp?
Dat zeg ik niet, ik zeg dat die minder goed verkoopbaar zou zijn met een full electric warmtepomp zonder aanpassingen in het afgiftesysteem. En die permanente aanpassingen in het afgiftesysteem zijn niet zaken die wij op zeer korte termijn willen realiseren (voor het volgende stookseizoen). En ik sta niet onwelwillend tegenover het verbeteren van het afgiftesysteem met radiatorboosters met fans, maar volgens een standaard koopcontract wordt dat niet eens mee verkocht.
Je zegt dat je over 5 a 10 jaar vloerverwarming gaat plaatsen, verkopen is dus helemaal nog niet aan de order. Ga je dan over 5 a 10 jaar je net ingedraaide hybride systeem weer weg doen voor een warmtepomp terwijl dat systeem van 5 of 10 jaar oud nog wel een keer zo lang meekan?
Persoonlijk wil ik mijn woning verkoopbaar houden, dat staat los van of het ik het wil (of zelfs moet) verkopen.
Maar als dat op dat moment (dus over die 5 à 10 jr) het een goede investering is, kan dat prima. Ik heb daar geen probleem mee. Zoals ik aangaf, de TVT voor deze opzet (CV-ketel vervangen voor nieuwe i.c.m met een WP) zit ergens tussen de 3,5 en 9 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
True schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:30:
[...]
Ik zit qua oppervlakte (zonder de garage) op 147m2 ik weet zo niet wat de inhoud van onze woning is. Ik denk dat ik flink wat onnodig verbruik door het enkel glas in de bijkeuken en de garage.
En ik weet niet wanneer jij nageisoleerd hebt, maar ik heb de isolatie standaard uit '94. Te goed om te vervangen te slecht om te vergelijken met een enigszins recente nageïsoleerde woning.
151m2 en rond 2020 nageisoleerd incl HR++ glas

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Boeryepes schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:53:
[...]

151m3 en rond 2020 nageisoleerd incl HR++ glas
Bedoel je 151m² aan oppervlakte, in plaats van m3?

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als comfort belangrijk is dan zou ik toch kijken of vloerverwarming mogelijk is, vaak is dan wel een nieuwe vloer nodig.
Dan is de stap naar full electric logischer (ivm LTV).
Dan heb je een simpel en goed werkend systeem , in tegenstelling tot de combinatie van hybride warmtepomp, cv ketel en/of l/l warmtepomp of een FE warmtepomp met radiatoren en evt buffervat.
Voor de verkoopbaarheid is vloerverwarming helemaal een no-brainer (even los van de investering die je natuurlijk niet terugverdiend als je binnen 3 jaar verkoopt).

De warmtepomp kun je evt lenen met een gunstige duurzaamheidslening (warmtefonds).

Voor inspiratie: Advies: huis 1991 compleet: PV, WP, VVW, Isolatie zoals hieronder gelinkt.
Vvw + FE warmtepomp werkt echt heel fijn bij ons, hoog comfort en lage kosten (op de investering na).

My 2 cts :)

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2024 19:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
True schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:30:
[...]

.

kan nu niet direct zeggen dat je een hoog gasverbruik hebt, ik denk dat dit in ouw situatie nog best meevalt.
[...]

We hebben het irrationele idee om de CV-ketel te vervangen. Inderdaad een degelijk merk en zou prima 20 jaar kunnen worden. Maar we voelen ons hier (irrationeel) niet geheel comfortabel bij. De vorige bewoner, was met dit soort dingen -van wat wij her en der door hebben- nogal bijzonder .. Vervangen lost dit op.
tuurlijk, dat kan, bedenk echter wel dat je nu eigenlijk veel geld voor heel weinig gaat uitgeven. in feite hoeft bij ver uit de meeste warmtepompen dat ook bij een latere vervanging geen enkel probleem opleveren.
Quatt lijkt mij een uitstekende keuze over een jaar of vijf à tien, als het bedrijf zich over tijd heeft weten meten aan de grote jongens in goede én slechte tijden. Denk aan VanMoof, Qwic en Babboe. Ik wil hierin niet te veel OT gaan, maar ik vind het niet erg om toch 25-33% meer te betalen om een lokale installateur (die ook onderhoud kan doen) een merk te laten installeren welke een grote gevestigde partij is en ervaring heeft in de WP (of airco) branche én in de gasinstallatie branche.
Laatste noot in deze context, Quatt staat volgens reviews nu ook niet al te goed qua customer service en after sales.
ja, dat is een zwak punt, waar ze nog een stap in moeten maken, bedenk alleen dat elke bedrijf ooit is begonnen, als we alleen bestaande bedrijven zouden kiezen is het heel snel afgelopen. Ook is een bekende naam geen garantie meer, ook die vallen om.
VanMoof is door hun eigen drang naar international te gaan onderuit gegaan, Qwic weet ik het nog niet, en Babboe leverd gewoon heel slechte kwaliteit.
voor een Quatt betaal je over 10-15 jaar denk ik ook gewoon de normale prijs (die je bij de grote jongens ziet), het voordeel zit hem bij Quatt nu juist een zeer lage prijs voor een redelijke warmtepomp die doet wat hij moet doen. je kunt ook voor Nibe gaan, maar dan weet je wat je betaald, of je huis dan warmer voor minder geld warm wordt is echter de grote vraag.

mijn advies is kijk naar je besparingspotentiaal en kies vanuit dit punt je investering en bepaal welke ROI je wilt. Bedenk hierbij dat ongeacht het merk een warmtepomp circa 15 jaar levensduur heeft.
als je de benodigde energie ook mee gaat rekenen, saldering zal echt geen 10 jaar meer duren, je mag blij zijn dat je de 5 jaar haalt, zit je besparingspotentiaal rond €700. Dus een warmtepomp van €7.000 heeft een ROI van 10 jaar. warmtepomp van rond de 10.000 euro heeft een ROI van 15 jaar, dus gelijk aan zijn levensduur.
[b]als vergelijk zou mijn Quatt nu slechts 7 jaar werken, heb ik in die tijd 5.000 euro verdient.
[/b]

.

[...]

Omdat ik met full electric een goede afgifte moet hebben, dat heb ik nu naar alle waarschijnlijkheid niet voor de 21C als ik met 35C ga stoken met een WP.

[...]

Zie bovenstaande punt, er zitten te veel haken en ogen aan voor een woning uit '94 zonder extra isolatie.

[...]

Ik weet niet of mijn afgiftesysteem voor 21C goed genoeg werkt bij -10C buitentemperatuur. Maar ik durf er wel geld op te zetten dat dat nu niet realistisch haalbaar is zonder aanpassingen in het afgiftesysteem. (bijv VVW, grotere radiatoren, HR+++ glas en kunststofkozijnen)

[...]

Dat zeg ik niet, ik zeg dat die minder goed verkoopbaar zou zijn met een full electric warmtepomp zonder aanpassingen in het afgiftesysteem. En die permanente aanpassingen in het afgiftesysteem zijn niet zaken die wij op zeer korte termijn willen realiseren (voor het volgende stookseizoen). En ik sta niet onwelwillend tegenover het verbeteren van het afgiftesysteem met radiatorboosters met fans, maar volgens een standaard koopcontract wordt dat niet eens mee verkocht.

[...]

Persoonlijk wil ik mijn woning verkoopbaar houden, dat staat los van of het ik het wil (of zelfs moet) verkopen.
Maar als dat op dat moment (dus over die 5 à 10 jr) het een goede investering is, kan dat prima. Ik heb daar geen probleem mee. Zoals ik aangaf, de TVT voor deze opzet (CV-ketel vervangen voor nieuwe i.c.m met een WP) zit ergens tussen de 3,5 en 9 jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 13-04-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:08:
[...]

Bedoel je 151m² aan oppervlakte, in plaats van m3?
Sorry, is natuurlijk m2. Het m3 getal is 550 (zie ook eerdere post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:56
Tweaker warmtepomp: Panasonic J serie, ook voor de niet Tweaker uitgebreid en eenvoudig in te stellen; de Itho Amber is ook veel belovend; deze is erg stil.

Vloerverwarming op bgg afgelopen week nog een heel mooi voorbeeld hier op Tweakers gezien: Advies: huis 1991 compleet: PV, WP, VVW, Isolatie
Radiatoren 1e verdieping: hoeft niet persé dure lage temperatuur modellen te zijn, normale maar dan oversized kan ook... maar niet gelijk uitvoeren.. eerst maar eens een jaartje aanzien, omdat je veel meer continu gaat verwarmen wordt het op slaapkamers ook minder koud (zeker met de deuren overdag op een kier), alleen de douche moet je wel goed aanpakken, desnoods met elektrische kachel.
Hoofdleidingen cv naar 28/ 32mm brengen.
SWW vat heeft Itho ook in een liggende uitvoering.

[ Voor 9% gewijzigd door natural colour op 13-04-2024 18:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
natural colour schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:47:
Tweaker warmtepomp: Panasonic J serie, ook voor de niet Tweaker uitgebreid en eenvoudig in te stellen; de Itho Amber is ook veel belovend; deze is erg stil.
zijn daar de juiste geluidswaarden nu wel al bekend, want tot kort geleden waren deze nog niet klaar, Kiwa moest blijkbaar de tests nog afrondeen. :?
zonder de juiste gegevens kun je niet spreken van still, we weten het gewoon nog niet.
Vloerverwarming op bgg afgelopen week nog een heel mooi voorbeeld hier op Tweakers gezien: Advies: huis 1991 compleet: PV, WP, VVW, Isolatie
Radiatoren 1e verdieping: hoeft niet persé dure lage temperatuur modellen te zijn, normale maar dan oversized kan ook... maar niet gelijk uitvoeren.. eerst maar eens een jaartje aanzien, omdat je veel meer continu gaat verwarmen wordt het op slaapkamers ook minder koud (zeker met de deuren overdag op een kier), alleen de douche moet je wel goed aanpakken, desnoods met elektrische kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:56
MacD007 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:20:
[...]

zijn daar de juiste geluidswaarden nu wel al bekend, want tot kort geleden waren deze nog niet klaar, Kiwa moest blijkbaar de tests nog afrondeen. :?
zonder de juiste gegevens kun je niet spreken van still, we weten het gewoon nog niet.

[...]
Niet het geluid, maar het afgegeven vermogen wordt nog nader onderzocht, maar omdat de Itho met propaan werkt is dat bij -10° minder dan een wp met R32 gas, daar staat tegenover dat een propaan wp een hogere temperatuur kan halen.. gunstig voor SWW...(hoe vaak is het -10°?)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
natural colour schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:56:
[...]

Niet het geluid, maar het afgegeven vermogen wordt nog nader onderzocht, maar omdat de Itho met propaan werkt is dat bij -10° minder dan een wp met R32 gas, daar staat tegenover dat een propaan wp een hogere temperatuur kan halen.. gunstig voor SWW...(hoe vaak is het -10°?)
oke, even wat opgezocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w-vDpU6vaSZEYrJrIFv9hSc4gg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lqeIkCNvGsXmLasbZb3ROZ1T.png?f=user_large

Dus mooie cijfers voor Lwa en Lwa silent, echter daar is één grote maar bij deze armtepomp, deze heeft een K1=6 voor zowel dag als nacht. daar wordt je dus niet echt vrolijk van. 6dB !

Aan de andere kant wel netjes dat ze het vermelden.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 13-04-2024 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Sport_Life schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:19:
Als comfort belangrijk is dan zou ik toch kijken of vloerverwarming mogelijk is, vaak is dan wel een nieuwe vloer nodig.
Dan is de stap naar full electric logischer (ivm LTV).
Dan heb je een simpel en goed werkend systeem , in tegenstelling tot de combinatie van hybride warmtepomp, cv ketel en/of l/l warmtepomp of een FE warmtepomp met radiatoren en evt buffervat.
Voor de verkoopbaarheid is vloerverwarming helemaal een no-brainer (even los van de investering die je natuurlijk niet terugverdiend als je binnen 3 jaar verkoopt).

De warmtepomp kun je evt lenen met een gunstige duurzaamheidslening (warmtefonds).

My 2 cts :)
We willen eerst even wonen, kijken, ervaren en sparen. We overwegen ook een mogelijke uitbouw, dan is nu van alles omgooien wellicht jammer. Zeker omdat we hier (relatief) kort wonen en naar onze mening nog gevoel moeten krijgen wat we er op middellange termijn mee willen.

Onze idee nu is dat we dan ook een tegelvloer op de BG willen. Maar dan moet de keuken er ook uit omdat je hier onderdoor wilt tegelen. En gezien de keuken er net in zit, hebben we daar (nog) geen zin in.

Maar je raakt denk ik het pijnpunt het is (als je onze keuze voor het vervangen van de huidige CV-ketel even klakkeloos accepteert en los laat):
  1. CV-ketel vervangen voor een hybride ready CV-ketel en nog een paar jaar (5 à 10) door gaan;
  2. CV-ketel vervangen voor een hybride WP + hybride CV-ketel;
  3. CV-ketel vervangen voor een full electric warmtepomp, SWW-boiler (of iets vergelijkbaars), boilervat, VVW en wellicht nog meer.
A, kan eigenlijk wel - €2.000
B. TVT ergens tussen de 3,5 en 9 jaar gebaseerd op ontzettend veel verschillende factoren €6.050
C. +/- €10.000 nog zonder daadwerkelijk verbouwaanpassingen

Dan wordt het dus sowieso €2k uitgeven, of €6k waarbij ik bij die tweede de TVT uitreken met €2k minder want die kosten hebben we sowieso. Daarbij hebben we al een energiebesparingsbouwdepot (niet ruim genoeg om rondom dubbelglas te vervangen voor HR+++ & kunststofkozijnen, maar wel voldoende voor €10k als we dat willen) dit is voor ons nog bijna 9 jaar 0% rente, wat rendementstechnisch het gewoon heel interessant maakt om er in ieder geval iets mee te doen.

Dan nog de bierviltjes vergelijking tussen A&B: niets mis met A anders dan dat het pijn doet dat een nieuwe ketel incl. installatie anno 2024 zoveel moet kosten. B is erg interessant gezien de TVT (ik reken nog best conservatief) en het feit dat we nog kunnen salderen (oké terugleverboetes e.d. daar gelaten, maar die hebben we met 5600 kWh opbrengst ook zonder het te gebruiken).

Last note, helemaal eens dat VVW een no brainer is qua verkoopbaarheid, maar (ik val in herhaling) dat gaan we de komende vijf jaar gewoon echt niet doen.

.

natural colour schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:47:

Ik overweeg nog wel de T10 in de werkkamer te vervangen voor een hoger vermogen puur omdat ik veel thuiswerk. Maar VVW gaat 'm de komende tijd niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
True schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:40:
[...]

We willen eerst even wonen, kijken, ervaren en sparen. We overwegen ook een mogelijke uitbouw, dan is nu van alles omgooien wellicht jammer. Zeker omdat we hier (relatief) kort wonen en naar onze mening nog gevoel moeten krijgen wat we er op middellange termijn mee willen.

Onze idee nu is dat we dan ook een tegelvloer op de BG willen. Maar dan moet de keuken er ook uit omdat je hier onderdoor wilt tegelen. En gezien de keuken er net in zit, hebben we daar (nog) geen zin in.

Maar je raakt denk ik het pijnpunt het is (als je onze keuze voor het vervangen van de huidige CV-ketel even klakkeloos accepteert en los laat):
  1. CV-ketel vervangen voor een hybride ready CV-ketel en nog een paar jaar (5 à 10) door gaan;
  2. CV-ketel vervangen voor een hybride WP + hybride CV-ketel;
  3. CV-ketel vervangen voor een full electric warmtepomp, SWW-boiler (of iets vergelijkbaars), boilervat, VVW en wellicht nog meer.
ik heb nog een optie D.

D. Een goedkope warmtepomp hybride (bv Quatt, met de bestaande CV) en de CV pas vervangen indien deze defect is cq reparatie niet meer loont.
Kost minder dan 3.000 euro waarbij je wel circa 700 euro/jaar bespaart, dus de warmtepomp zich in 4 jaar heeft terugverdient. Zeker als je nog wilt sparen is dit eigenlijk de slimste optie.
A, kan eigenlijk wel - €2.000
B. TVT ergens tussen de 3,5 en 9 jaar gebaseerd op ontzettend veel verschillende factoren €6.050
C. +/- €10.000 nog zonder daadwerkelijk verbouwaanpassingen

Dan wordt het dus sowieso €2k uitgeven, of €6k waarbij ik bij die tweede de TVT uitreken met €2k minder want die kosten hebben we sowieso. Daarbij hebben we al een energiebesparingsbouwdepot (niet ruim genoeg om rondom dubbelglas te vervangen voor HR+++ & kunststofkozijnen, maar wel voldoende voor €10k als we dat willen) dit is voor ons nog bijna 9 jaar 0% rente, wat rendementstechnisch het gewoon heel interessant maakt om er in ieder geval iets mee te doen.

Dan nog de bierviltjes vergelijking tussen A&B: niets mis met A anders dan dat het pijn doet dat een nieuwe ketel incl. installatie anno 2024 zoveel moet kosten. B is erg interessant gezien de TVT (ik reken nog best conservatief) en het feit dat we nog kunnen salderen (oké terugleverboetes e.d. daar gelaten, maar die hebben we met 5600 kWh opbrengst ook zonder het te gebruiken).

Last note, helemaal eens dat VVW een no brainer is qua verkoopbaarheid, maar (ik val in herhaling) dat gaan we de komende vijf jaar gewoon echt niet doen.

.

[...]

Ik overweeg nog wel de T10 in de werkkamer te vervangen voor een hoger vermogen puur omdat ik veel thuiswerk. Maar VVW gaat 'm de komende tijd niet worden.
Doe daar dan een T22.

Pagina: 1