Huidige situatie:
2-onder-1-kap uit '94, standaard isolatie voor het bouwjaar: vloerisolatie, spouwisolatie, dakisolatie, PV-installatie met 5600 kWh verwachtte opbrengst door dat we relatief recent deze woning gekocht hebben kunnen we niet een echt goede indicatie maken voor gasverbruik. De thermostaat staat eigenlijk altijd op 18,5°C als we thuis zijn en verwarmt met de 50°C stooktemperatuur prima door naar 19,5°C als we bezoek hebben. De CV (Remeha Calenta 28c) ik heb twee weken in februari (21feb-6mrt) op 35°C gedraaid wat goed ging, maar het vroor toen niet (ik had er niet bij stil gestaan dat ik eigenlijk had moeten stoken tot 21°C of 20,5°C i.p.v. onze gebruikelijke 18,5°C).Relevant gasverbruik:
Jaar | Maand | Gas per m3 | Aanvoertemperatuur in °C |
---|---|---|---|
2022 | november | 133 | 80 |
2022 | december | 254 | 80 |
2023 | januari | 230 | 80 |
2023 | februari | 171 | 80 |
2023 | maart | 170 | 80 |
2023 | april | 90 | 80 |
2023 | mei | 13 | |
2023 | juni | 8 | |
2023 | juli | 9 | |
2023 | augustus | 10 | |
2023 | september | 10 | |
2023 | oktober | 57 | 50 hier dacht ik, laat ik die instelling eens bekijken |
2023 | november | 165 | 50 |
2023 | december | 218 | 50 |
2023 | totaal | 1153 | |
2024 | januari | 262 | 50 |
2024 | februari | 187 | 50 & 35 |
2024 | maart | 136 | 50 |
De eerste verdieping verwarmen we wel, maar niet bijzonder warm. Ik heb hier ook een werkkamer waar ik wel voluit verwarm i.v.m. thuiswerken. De bijkeuken verwarmen we ook (nu nog enkel glas) en de garage ook (ook nog enkel glas en in de winter tot 9C i.v.m. de vriezer) BK en garage hebben beiden een thermostaatknop. De woonkamer en keuken is één open ruimte en heeft twee radiatoren: bij de schuifpui bij de tuin een flinke convectorput ik verwacht dat ik hier zonder enige moeite wat fans op kan monteren. De enige andere radiator in de woonkamer/keuken is een T22 bij de voorgevel. M.u.v. het toiletraampje, de bijkeuken en garage is alles dubbelglas uit '94. De bijkeuken (incl. achterdeur) en garage zijn wij voornemens om te vervangen voor HR++ glas. Ik verwacht dat de T22 in de woonkamer een keer vervangen is voor een nieuwer type, maar de andere radiatoren zullen van '94 zijn.
Radiatoren en convector:
Locatie | Lengte in cm | Type |
---|---|---|
Garage | 140 | T11 |
Bijkeuken | 95 | T11 |
Woonkamer | 285 | T22 |
Convectorput WK | 260x20b | Onbekend |
Hal | 110 | T11 |
Toilet | 45 | T10 |
Werkkamer | 170 | T10 |
Slaapkamer_L | 170 | T10 |
Slaapkamer_R | 95 | T11 |
Badkamer | 80 | T21 |
Plaatsing van convectoren in woning: | ||
![]() | ![]() |
Kantnotitie is dat de radiatoren volgens mij m.u.v. één een standaardhoogte hebben (als dit erg belangrijk is, kan ik dit nog nameten) en die in de woonkamer maar een centimeter of 30 hoog is. Ook hebben we nog een conventionele CV-aangesloten vloerverwarming in de badkamer, deze is bruikbaar maar volstrekt overbodig met de T21 die er ook hangt.
Waarom?
De Remeha Calenta 28c is zo'n 14 jaar oud, we willen die vervangen én dan is dit het moment om op een WP over te gaan. Maar we willen niet ten koste van ons leefcomfort keuzes maken. Onze absolute voorkeur is hierom een hybride systeem. Dat we onze '94 woning hiermee goed warm kunnen houden met een flinke besparing in gas lijkt mij zeker mogelijk. De overgang naar full-electric lijkt mij helaas niet verstandig. We willen een goed werkend warmtesysteem wat zonder externe toevoegingen (fan boosters) het tot een aangenaam klimaat kan krijgen volgens de richtlijnen (ik dacht 21°C in de woonkamer) dit houdt de woning verkoopbaar. In de toekomst (5 à 10 jr) zullen we ook wel vloerverwarming in de BG-vloer laten frezen en dan zal een full electric wel in beeld komen. Dat we met de investering in de hybride-WP geld besparen is de hoofdreden om te investeren de stroomkosten kunnen we uit de PV-installatie opsalderen als het rendementtechnisch niet rond te krijgen is óf niet binnen een aanzienlijke periode kunnen we altijd nog de Calenta gewoon weer vervangen voor een CV-ketel (al dan niet hybride-ready).Template
Historisch gasverbruik: 1400 m³/jaar (winter '20/21?) (ik gebruik dit een beetje qua berekeningen)Afgiftesysteem:
- X m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open- 10 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter ik heb dit nog niet zo precies uitgezocht
SWW:
- plek voor boiler --> ja kan op zolder- X liter nodig --> 2 persoonshuishouden, geen bad
- DWTW aanwezig? --> nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W:- zuinig
- stil
- goedkoop
- DIY/tweakersvriendelijk
- verkrijgbaarheid
- domotica-integratie
- milieuvriendelijk
- design
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.Elektra doe ik zelf.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Hier twijfel ik niet aan, ruimte zat op de zolder ook wel voor een boiler, buffervat, horizontaal én verticaal, WP kan op het dak van de garage of tegen de zijgevel. Verschillende installateurs adviseren de zijgevel boven het garagedak. In de tuin wil de WAF niet, maar het is ook nog wel een flink eindje vanaf de zolder dan zit je aan een lengte van 20-25 meter.Het is 3,5m vanaf de zijgevel tot de erfgrens de buren hebben een vrijstaande woning en hun dichtstbijzijnde muur van de woning is zo'n meter of 6 vanaf de erfgrens.
Offertes
Dit is eigenlijk een pijnlijke, normaal vergelijk ik het liefst zo veel mogelijk. Maar in mijn regio hoor ik bij de één na de andere: we nemen voor 2024 geen nieuwe installaties meer aan (en ik vroeg ze al op in januari ..) óf voor €150 komen we langs en maken we een offerte op
V - hybride
Intergas Xtend 5kW - Split - Hybride warmtepompBruto: | €7553 |
---|---|
Netto: | €5153 |
V - full electric
Vaillant AroTherm 5.5kW - Monoblock - All-electric readyBruto: | €9743 |
---|---|
Netto: | €6968 |
E - monobloc (aansluiten op huidige CV-ketel)
Daikin EDLA08E3V3 Altherma 3 M 8kW MonoblocBruto: | €8890 |
---|---|
Netto: | €5665 |
S - monobloc (aansluiten op huidige CV-ketel)
Daikin EDLA08E3V3 Altherma 3 M 8kW MonoblocBruto: | €11465 |
---|---|
Netto: | €8240 |
S - hybride (met nieuwe CV-ketel)
Daikin EHYHBH05AV32 (offerte: Daikin binnendeel Altherma Hybride R - 5 kW & Daikin buitendeel Intergas Hybride R 5 kW & Daikin binnendeel Intergas Hybride R hr-ketel 32 kW CW5 volgens mij is dat gewoon deze set: link)Bruto: | €8600 |
---|---|
Netto: | €6050 |
Rendement
Wat ik her en der kan vinden is dat op dit moment een nieuwe CV-ketel (hybride) incl. installatie zo'n €2000 moet kosten.Omdat we de huidige CV-ketel sowieso willen vervangen houd ik twee rendementsberekeningen aan, met en zonder deze kosten.
Ik ga uit van een salderingsregeling voor onze PV-installatie. Dan kom ik uit met een gasprijs van 1,05 €/m3 en een stroomprijs van 0,30€/kWh en een investering van +/- €6000 (dus €4000) en een verlaging van 1400 m3 naar 700 m3 (dat is denk ik nog conservatief) op een TVT van 5,5 jaar. Als ik mijn huidig gas wat zonniger inschat richting 1100 m3/jr met nog steeds 700 m3 na installatie kom ik op 9,6 jaar wat ook nog wel een prima rendement is.
Dilemma's
Gaat een hybride WP in ons geval niet ontzettend pendelen en is een geoffreerde set van bijv. 'S - hybride' met een Daikin split wel geschikt? Ik vind het geen problemen om met boosters te gaan werken en wil hier zeker wel wat tijd, moeite en geld insteken om de WP mooi te laten inregelen op onze woning, maar ik wil ook zonder mijn getweak akkoord geven op een installatie die met puur inregelen (stooklijn e.d.) al rendementstechnisch goed zit. Kunnen we zelfs richting 500 m3 zitten we op 4,2 jr (bij 1400 m3 huidig) en 6,4 jr (bij 1100 m3 huidig).Voorlopige conclusie
De offerte S - hybride lijkt geschikt, ik kan nog wachten op een nieuwe ronde van collectieve inkoop van VEH, maar de V's hierboven waren ook al niet super concurrent (ik moet immers nog een nieuwe hybride CV-ketel). Met S - hybride zitten we er warmpjes bij mits die zoals de installateur stelt een geschikte keuze zou zijn voor onze woning. En voor een TVT van 5,5 jaar teken ik.Als het voor beter/gedegen advies noodzakelijk is om nog preciezer te kijken naar de convectoren en hun inhoud doe ik dat graag, maar mij leek dat niet heel relevant gezien ik een tweetal weken op 35°C kon stoken.
Elke input wordt gewaardeerd, sowieso bedankt voor jullie tijd
[ Voor 7% gewijzigd door True op 12-04-2024 22:14 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente